Jump to content
Juoksufoorumi.fi






Muusa

Muusa (Juoksua ilman rasitusvammoja 2017?)

Recommended Posts

Muusa   

^Oi, olisko tuo 2.14.56 mun tarkka tavoiteaika :)? Joo tuo netistä nappaamani ohjelma on tosiaan joku "12 viikossa puolikkaalle" ja meinasin eka, että vedän sen 2 kertaa putkeen, kun aikaa on. Mutta lepoviikot joka toinen vk voisi olla ihan hyvä juttu, niin ei tulisi pitkää pitkistä ihan joka viikolle. Ja voisi ehkä käydä lepoviikkoina salillakin enemmän? Ehkä? Nyt on tuntunut aika haastavalta juosta joinain päivinä salin kipeyttämillä jaloilla ja on tullutkin tehtyä 2-jakoista ohjelmaa vain 2 kertaa viikossa aiemman 3-4 kerran sijaan. 

Puolikkaan lisäksi mulla olisi tavoitteena siirtyä kanta-askeltajasta päkiäjuoksijaksi. Tähän mennessä askel on videointien perusteella tullut aikalailla keskijalalle ellei jopa kantapäälle. Tänään tuosta 7km lenkistä juoksin yli puolet tietoisesti päkijöillä. Olihan hassun tuntuista, mutta jotenkin ilmavampaa ja menevämpää askellusta. Vielä kun tajuaisi pitää lantion suorassa koko lenkin ajan eikä istuisi niin hyvä tulisi.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Muusa   

^Mä kokeilen, voisinko saada vähän rullaavuutta ja vauhtia lisää, jos askel olisi päkiäpainotteisempi. Jos alkaa paikat erityisesti kipeytyä, niin mietin uusiksi.

 

Tänään oli vuorossa vauhtilenkki ja olipahan epämukavaa! 5km, 5:24min/km ja avHR 164 eli vk2-alueella taisin olla. Polarin mukaan harjoitus oli rankka ja palautumiseen menee 13h. Siltä se tuntuikin!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Muusa   

Kiitos Pirkko& SaSa kommenteista! Näin aikalailla aloittelijana mulla ei ole mitään käsitystä "hyvästä vauhdista" ja siitä, mikä on realistinen vauhti milläkin matkalla. Ja että onko kisassa vauhti lujempaa, koska kyseessähän on kilpailutilanne. Ja että millä sykealueella sitä pitäisi puolikas jaksaa vedellä, vk-alueella ilmeisesti? PK-lenkit tuntuu mukavilta ja sellaisille lähden aina innolla. VK-lenkit varsinkin aamuisin on aika tahmeita.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites
jklaukka   

Olen noita vauhteja testannut radalla tonnin tai 1400 m:n intervalleilla, kun minullakaan ei ole hajua kilpailuvauhdeista vielä. Helppoa kovaa on yleensä vk1:n ylärajalla eli minulla noin sykkeillä 160-163 ja sillä pystyn juoksemaan ainakin 10 km. Kovaa on sitten minulla noin 170, liki täysivauhtinen, puuskutus on jo kovaa ja silti meinaa happi loppua, se on noin anaerobisen kynnyksen tasolla ja sitä en kyllä jaksa vielä pari kilometriä enempää. Cooperikin antaa jo melko hyvin tietoa hapenottokyvystä ja maksimivauhdista kestävyysmatkoilla.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin jos määritellään siun laatu reenit kohti puokkia on kovan vkon 2 kovaa eli reipas ja rento sekä hidas pitkä, jos rasitus kevyt voi mennä jopa 3h, mutta silloin sinulla tyylillä 2min hölkkää 3min kävelyä. Tällöin aerobinen kunto kehittyy ja hiussuonitus vahvistuu. Joku viisaampi osaa käyttää parempiakin termejä, mutta jotenkin noin. Ja seuraavan viikon laatua on riittävä lepo ja se yksi veekoo. Lepo viikolla vähintään yksi peekoo juosten, muuten peekoot voi tehdä esim rullaluistellen tms..  Kovallakin reenivkolla voi osan peekoosta korvata muulla liikunnalla. Varsinkin alussa monipuolisuus on tärkeää, jotta välttyy isommilta vammoilta, joita kyllä tulee jossakin vaiheessa.

Selvitä kenkiesi sopivuus askelluksellesi, eli oikeasti tuetut kengät, niilläkin välttää vammoja

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Muusa   

Eilen tuli uitua nopeasti reilu kilsa, ~25 min, avHR 147. Maltoin ehkä (?) pitää hieman hitaampaa vauhtia kuin normaalisti, mutta silti piti päästä hitaammista ohi. En tiedä mikä siinä on, mutta en kestä roikkua kenenkään takana uidessa. Ohi on mentävä. Vaikka se hitaampi vauhti tekisi varmasti välillä hyvää mulle.

 

Tänään oli vuorossa viikon pitkis 13 km, avHR 143 @7:19. Pisin lenkkini ikinä! Euforiatila oli ilmeinen :). Ainut vaan, että lonkankoukistajat hieman kiukuttelivat koko päivän töissäistumisen jäljiltä. Huomenna voi tuntua jaloissa. Ja siksi huomenna onkin lepopäivä liikunnasta. Illalla voisi varmaan rullailla jalkoja ja venytellä.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vogon   

Uinnissa iskee se kilpauluvietti todella helposti :D Näin ainakin itse sen huomannut.  Mulla on tuossa uinnissa itsellänikin sellanen vika et tulee varmaan uitua aivan liian kovaa. Harvemmin näköjään sykkeet alle tuon 150. Tosin ei se nyt niin pahaltakaan tunnu, että enpä tiedo onko se niin pahasta? 

Hyvä tahti pitkikselle tuossa. Tuota kun venyttää hiljakseen vähän pidemmälle niin hyvä tulee.. tai en tiedä onko tuossa tärkeintä kuitenkaan se matka. Taitaa olla se aika mikä ratkaisee. Eli hidas hyvä tahti hyvillä sykkeillä ja matka n.2-2.50h. (Tätä pitäis itsekkin varmaan vähän useammin vedellä)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Muusa   

^Jossei 150 sykkeet uidessa tunnu pahalta, niin ei kai niissä pitäisi olla mitään vikaa. Paitsi että väsyy nopeammin. Mutta mullakin on aina sykkeet olleet korkeita uidessa. Ja jälkihikeä pukkaa. Ei tarvi saunoa uintien päälle.

 

Pitää pikkuhiljaa pidentää pitkiksiä. Nyt tuo 13km ja reilu 1,5h tuntui älypitkältä. Mutta kaikkeen tottuu! Alussa musta 10 km matkakin oli utopistinen ja muistan vielä ekan 8km lenkin ja miten pitkältä se tuntuikaan :running:.  Mutta selvästi paremmat endorfiinit irtoaa tuollaisilla pitkillä lenkeillä. 2h pitkiksellä ehtis pinkoa n. 17 km ja 2,5 tunnissa jo puolikkaan maran verran, jos 7min/km olis vauhtina. Vauhtia voinee tosin hiljentääkin, niin pysyy sykkeet kurissa.

 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...







×