Jump to content
Juoksufoorumi.fi






Muusa

Muusa (Juoksua ilman rasitusvammoja 2017?)

Recommended Posts

Muusa   

Hei vaan kaikki! Täällä uusi innokas juoksuharrastaja, ikää 32 vuotta ja harjoittelua takana vasta kymmenisen kuukautta, josta viimeinen kuukausi puolimaratonohjelman mukaan. Ensimmäinen puolikas olisi edessä syksyllä. Tämänhetkinen kunto on 10km tunnissa eli tavoitteena on päästä puolikkaalla maaliin ja mieluusti alle 2,5 tunnissa :1st:. Lenkkeilyn lisäksi treenaan salilla ja käyn uimassa. Tervetuloa seurailemaan ja kommentoimaan!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Muusa   

Kiitos KooTee&Jennie!

Tällä viikolla ohjelmassa on neljä lenkkiä, joista pisin 12 km olisi edessä huomenna. Noin pitkää matkaa ei olekaan tullut vielä ikinä juostua. Reilut 3kk olisi aikaa vielä lenkkeillä ennen koitosta ja kasvattaa noiden pitkien lenkkien pituutta. Mietin myös, että pitäisikö yrittää hävittää muutama kilo keskivartalosta rasvaa ennen syksyä, jotta juoksu olisi siltäkin osin kevyempää. BMI on nyt 23 ja muutaman kilon heivaamisella olisi 22 eli varsinaista ylipainoa ei kuitenkaan ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vogon   

Tervetuloa mukaan. Siitä se lähtee tää homma, nimittäin lapasista :) Tai sitten ei. 

BMI:stä tuli mieleen itselläni se asia ettei se aina ihan totuutta kerro. Salilla tulee käytyä tätä nykyä vähemmän mutta BMI on silti itselläni peräti 27. En pidä itseäni lihavana vaan ehkä tuolla on jotain lihastakin ulkokuoren alla. Alkuvuodesta vetäsin 6viikon dieetin ja tuolloin sain painon tippumaan 6kg:a. Eli miksipä ei sitä dieettiä tai muuta pientä pudotusta syksyä kohden. Ainakin oma pienoinen painonpudotus helpotti juoksua jonkin verran. Ei ainakaan tule nivel-/lihas tm. vaurioita niin helposti.

Uinti on kyllä hieno lisä tuohon juoksuun. Siitä iso peukku! 

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites
Muusa   

Joo BMI on huono mittari, kun ei erottele lihas/rasvamassaa sen tarkemmin. Lihasta on kehonkoostumusmittausten mukaan hieman enemmän kuin samankokoisilla naisilla keskimäärin kiitos salillakäynnin. Ehkä rasva tässä palaa pikkuhiljaa lenkkeilyn jatkuessa kesähelteillä. En taida ottaa asiasta sen suurempaa stressiä.

Uinti on ihanaa! Tulee vaan helposti vedettyä aina kovatehoisena/maksimitreeninä, kun into edetä on niin luja :). Tänäänkin aamu-uinnilla keskisyke oli 150. Rinulia voisi vetää vaikka maailman tappiin 2min/100m, mutta vaparia vedän aivan liian lujalla tempolla (1:30/100m), jotta jaksaisin yhteenmenoon yli 100m. Joka kerta meinaan, että tällä kertaa uin hitaasti ja pitkään vaparia, mutta jotenkin se aina jää. Tähän pitää siis vielä panostaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vogon   

Joo BMI on huono mittari, kun ei erottele lihas/rasvamassaa sen tarkemmin. Lihasta on kehonkoostumusmittausten mukaan hieman enemmän kuin samankokoisilla naisilla keskimäärin kiitos salillakäynnin. Ehkä rasva tässä palaa pikkuhiljaa lenkkeilyn jatkuessa kesähelteillä. En taida ottaa asiasta sen suurempaa stressiä.

Uinti on ihanaa! Tulee vaan helposti vedettyä aina kovatehoisena/maksimitreeninä, kun into edetä on niin luja :). Tänäänkin aamu-uinnilla keskisyke oli 150. Rinulia voisi vetää vaikka maailman tappiin 2min/100m, mutta vaparia vedän aivan liian lujalla tempolla (1:30/100m), jotta jaksaisin yhteenmenoon yli 100m. Joka kerta meinaan, että tällä kertaa uin hitaasti ja pitkään vaparia, mutta jotenkin se aina jää. Tähän pitää siis vielä panostaa.

​Joo, ei tosta BMI:stä niin kannata välittää. Kyllä sen itse huomaa onko lihavuutta vai kenties lihasta/laihuutta tms. :) 

Tuosta uinnista tuli mieleen et pitäis varmaan itsekkin vedellä enemmän tuollasia 100m:n vetoja. Ihan hyvä tahti sulla kuitenkin noissa uinneissa et homma sujuu ilmeisesti ihan hyvin.  Pitäis itsekkin tehdä varmasti enemmän tuollaisia 100-200m:n vetoja. Vois olla ihan paikallaan välillä. Tulee aika usein vedeltyä vaan pelkkää matkaa.

Sunnuntaina olis meikäläisen märkäpuvun testaaminen käytännössä vuorossa. SItä vähän jännityksellä odotan. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Muusa   

^Uinti sujuu, mutta harmillisen vähän ehtii nykyään uimaan, kun pitäisi ehtiä käydä lenkillä ja salilla myös. Nyt on tullut lenkkeiltyä keskimäärin 4 kertaa viikossa ja sitten kahdesti salilla ja sen jälkeen uimassa. Märkäpuvulla ei ole tullut koskaan uitua, sukellettua vaan. Mutta ilmeisesti märkäpuku kannattelee uima-asentoa aika hyvin? Tekeekö liikkeistä jäykkiä?

Tänään oli pitkä&hidas lenkki 12 km, avHR141 ja vauhtia 7:10 min/km. Tuntui aika helpolta ja viimeisen 3 km aikana kiristin hieman vauhtia, että ei olisi ollut liian mukavaa. Tää sai mut uskomaan, että puolikas syksyllä on ihan mahdollinen juttu, ei mikään ylitsepääsemätön homma juosta vielä 9 km tuon matkan päälle. Vauhtia saisi olla vaan sitten lisää, mutta eiköhän tässä kesän aikana ehdi vielä kehittyä.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vogon   

Kyllä tuo märkäpuku asentoa korjaa aika hyvin. Helpottaa uintia aika paljon omasta mielestäni. Vaparissa en ainakaan itse huomannut juuri mitään ongelmia puvun kanssa. Muutamaa pukua oon siis kokeillut ja toi Head TriComp12 on itselleni ilmeisesti ihan passeli. 

Huomenna olis itselläni vuorossa hölkät jossain vaiheessa. Pitäis malttaa ottaa kevyesti ensi viikko.. mitenhän sitä malttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Muusa   

Kiitos MarttiM!

Tuo 2,5h tavoite on asetettu väljäksi, koska en ole ikinä niin pitkää matkaa vielä juossut ja ilmoittautuessa piti jokin lähtöryhmä valita, niin tuon alitus oli paras arvaukseni. Mulla on 1-2 pk-lenkin lisäksi yksi vauhtilenkki viikossa ja yksi pitkis, joka kasvaa joka viikko n. 1,5 km. Eli jo kuukauden päästä olisi joku 18-19 km:n pitkis ohjelmassa. Mutta sitten on aikaa koitokseen vielä yli 2 kk, eli varmaan jossain välissä kevennän, että en vedä ihan joka viikko sentään parin tunnin pitkiksiä.

Tänään oli pk 7 km aamulenkki, vauhtia 6:53 min/km ja avHR 139.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielestäni sinulla voisi olla 1 kova vko ja 1 lepovko.

Kova vko

 

ma: pk 45-60@7

ti: vk 6-12km@reipasta (tuleva kisa vauhti sinulla siis joku 6 - 6:15)

ke: lepo

to: pk-45-60min@7

pe: vk 8-14km@rentoa 6:15 – 6:30

la: pitkis 90 – 120min@7 – 7:30

su: lepoa

 

Lepo vko

 

ma: pk 45min@7

ti: vk 5km (tuleva kisa vauhti sinulla siis joku 6 - 6:15)

ke: lepo

to: pk-45 min@7

pe: vk 6km@rentoa 6:15 – 6:30

la: pk-45min@7

su: lepo

 

Peekoot voi tehdä vaikka uiden/ pyörällä jne… Jota suosittelen. Vk lenkkeihin kilsa - kaksi lisää 2 vkon välein

 

Viimoset 2 vkoa ennen kisaa

 

ma: pk-45min

ti: vk 12km@6:15-6

ke: lepo

to: lepo

pe: pk -45min

la: vk 10km@6:15

su: lepo

 

ma: lepo

ti: 4km@6:15 (6:30 – 5:45)

ke: lepo

to: 30min sis 5*100m rennot

pe: lepo

la: puolikas 2.14.56 J  

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...







×