Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Spica

Pyöräilykunto

Recommended Posts

22 tuntia sitten, Spica kirjoitti:

Ei niinkään ne yksittäiset treenit (toki osassa ihan järkyttävää hapottamista), mutta ajatuksena ollut ~ viitenä päivänä viikossa pitää ketju kireällä ja olla siellä epämukavuusalueella 25-40min. Alkaakin kumuloitua jo kivasti, etenkin kun juoksua ja vähän uintiakin on ohjelmassa.

Sulla ilmeisesti ohjelma sellainen, että kovinkaan tasaisesti ei tuota kuormistusta lajien välillä tule? Eli välillä panostat aina yhteen lajiin kerrallaan? Ihan mielenkiinnosta, paljonko noin pyöräkilsat viikossa tässä tehojaksossa? Paljonkos noin yhteistunnit? Itse nyt tämmöisenä aloittelijana tulee tehtyä kohtuu tasaisesti vähän kaikkea eikä harjoittelu varmaan muutenkaan kovin optimaalista ole. Pyrin korjaamaan ilmeisen laatuvajeen määrällä, välillä onnistuen ja välillä epäonnistuen. Mutta onneksi lähtötaso on sen verran alhainen, että isojakin virheitä tekien kunto silti nousee kyllä.

 

Tähän asti olen hinkannut pääasiassa pk-harjoituksia ja nyt vasta pari kolme viikkoa enemmän tehoja. Koko ajan on mielessä se, että pitäisi niitä tehoharjoituksia saada enemmän alle. Toisaalta olen päättänyt, etten ui yhtään oikein kunnon happouintia vaan yritän keskittyä ihan kilsojen keräilyyn ja yleiseen uintitaidon nostattamiseen. Pyörällä pyrin nyt 1-3 tehoharjoitukseen viikossa ja samoin juosten. Tuo vaan alkaa jo tarkoittaa sitä, että lähes joka päivä on jonkin sortin tehoreeni tiedossa. Paljonko tuo ristiin tehoilu vaikuttaa harjoitteluun? Olisko järkevämpi fiksata esim. max 3 tehoharjoitusta viikkoon ja sitten jakaa ne eri lajien kesken? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, AnttiSn kirjoitti:

 

Kaipa sitä kokoajan on fokus enemmän jossain lajissa. Riippuu lähtötasosta. Jos parannettavaa on peruskunnossa ihan reippaasti kaikissa lajeissa, kannattanee sitä hinkata vaan. Jos treenaisin 2-3 kertaa jokaista lajia tasaisesti, yksi kova per viikko per laji, kehitys olisi varmaan heikompaa. Noh, eihän sitä kehitystä nyt ole keväällä paljoa tullut kun treenit olleet vähäisempiä...

Mutta yleisesti, 2-4vko blokkeja tarkoitus tehdä, jossa keskitytään johonkin asiaan. Nyt on 4vko pyöräblokki, jossa nostetaan FTP-tuntumassa olevaa tehoa, eli toivottavasti parin viikon päästä se on vähän yli 300W. Tuleva IM huomioiden kerran viikossa sitten pidempi treeni. Sen jälkeen pyörässä keskitytään lähinnä IM-tehoiseen ajoon viimeiset 3½ viikkoa. Juoksussa vasta nyt alkaa saada treeniä alle, joten siinä hinkataan lähinnä kestävyyttä, mutta koska aikaa on sen verran vähän, pitää lyhyemmät matkat huomioiden juosta mieluusti joka päivä edes vähän ja totuttaa jalkoja entiseen reippaaseen juoksuun. Hengityselimistö kuitenkin on kohtuu hyvin mukana jo. Normaalisti tekisin tämän pyöräblokin päälle juoksublokin, jossa keskittyisin määrään, ja seassa kisavauhtista juoksua kohtuudella. Uintiblokin voi tehdä kyllä missä välissä vain, koska siinä itsellä lähinnä määrä ja uintitiheys määrittää uintitason. Toki tehotreenejäkin pitää olla, mutta siitä palautuu hyvin, joten ei ole ongelma. Ja tekniikka pysyy paremmin hallussa, kun ui vain max 200m vetoja ja sitten lyhyt tauko. Lähempänä kisaa sitten pidempää siivua ryppäinä.

Tätä voi hyvin mielestäni toistaa, mutta kisakaudella se on vähän haastavaa, joten kesä menee usein tasapaksummin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen jokainen viesti tarkistetaan erikseen. Eli viesti ei ilmesty heti näkyville. Lähettämällä viestin sivustolle hyväksyt sen ettei viestejä poisteta. Yhteystiedot yms. voidaan pyynnöstä poistaa.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...







×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy