Jump to content
Juoksufoorumi.fi






Sign in to follow this  
Guest Rekisteröimätön

Sykeet hiihtäessä

Recommended Posts

X66   

Sama se täälläkin alkaa hiihtokausi lähestyä loppuaan mutta ehkä tässä jonkun kerran vielä tekolumella.

Rullasuksilla jatketaan heti kun on pyöräteiden putsaus saatu valmiiksi. Onhan siinä kesähiihdossakin mukavat puolensa kun saa lämpimässä hiihdellä shortseissa ja t-paidassa. Kausikin on kolme kertaa pitempi kuin hiihto lumella.

Rullasuksilla jarruttaminen onnistuu ns. auraamalla ja tilannenopeutta ei saa päästää liian suureksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
TeTi   

Mulla ainakin luistelussa nousi sykkeet mitä ns. paremmalla tekniikalla menin, mutta vauhtikin kasvoi. No jos esim. 20 min rennosti, 20 min parhaalla mahdollisella tekniikalla ja 20 min taas rennosti. Jahka kun pääsee hiihtämään.

ed. voihan näissä olla aina alussa vähän hakua, kun vaan pitää huolta ettei liian kovasti lähde hiihtelemään. Esim. viime vuonna lähti vähän lapasesta nuo hiihtovauhdit aluksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kalhu   

Tänään 1 h 40 min hiihtolenkki. Keskisyke 159. Anaerobisella tasolla 20 % ja aerobisella tasolla 61 %. Polar Flow näyttää, että harjoituskuormitus yli 8 päivää! Voiko tuo pitää paikkansa koska ei tuo lenkki niin kovin rasittavalta tuntunu? Palautumisen tilaksi näyttää erittäin rasittunut.

 

Helkkarin nihkeä keli joten sai tarjota kuokkaa melkein alamäkiinkin :action-smiley-073:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kalhu   

Aloitin hiihtämisen noin kuukausi siten. Sitä ennen ei ole moneen vuoteen juurikaan tullu harrastettua hikiliikuntaa, toki kävelyä melko runsaasti. Polarin kuntotestin tulos on tyydyttävä (34). Yllätyin kuinka helposti sykkeet nousee kevyelläkin rasituksella, mutta arvasin että johtuu "huonosta" fyysisestä kunnosta

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 tuntia sitten, Kalhu kirjoitti:

Tuoltahan se näyttää. Olo tuntuu siltä että vois huomenna käydä saman lenkin hiihtämässä uusiksi =D

Palautuminen.JPG

 

Nämä Polarin aktiivisuustasot on määritetty tosi alas. Laitoin itselleni maksimit kaakkoon ja silti päivän aktiivisuustavoite täyttyy jo aamulla Skikeillä työmatkalla. Samoin palautumis/rasitustasot on säädetty erittäin alas. Polarin mukaan ylirasitus on päällä koko ajan, vaikka Polar olisi kädessä vain joka toinen päivä :)

 

Ja mullahan pk- lenkkien keskisyke asettuu 120-130 huitteille ja vk-lenkinkin keskari noin 140. Talvella ei juuri kovemmilla sykkeillä tule juurikaan reviteltyä. Keväämmällä kun tehot kasvaa Polar varmaan räjähtää ylirasituksen johdosta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
rinieme   

Minulla ei nyt pariin-kolmeen vuoteen ole ollut Polaria. Sitä ennen kokemus oli juuri tuo, että jatkuvasti huideltiin punaisella ja kevytkin lenkki olisi muka vaatinut useita päiviä palautumisaikaa. Silloin juoksimme paljon yhdessä suurin piirtein samankuntoisen tyttäreni kanssa. Hänellä sama lenkki ei vienyt punaiselle ja palautumisaika-arviotkin olivat paljon lyhyempiä. Oma arvaukseni oli, että softa rokottaa aikuiskuntoilijaa melko rankasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vogon   

Mulla about samat kokemukset tuosta hiihdosta. Todella helposti menee punaiselle ja palautuminen kestäisi monta päivää vaikka fiilis on ihan toisenlainen. En tiedä mihin tuo oikein perustuu. Sykkeet tietysti on epäilyttävän korkeat, mut jotenkin tuntuu oudolta koska sillä korkealla sykkeellä pystyy aika helposti hiihtelemään 2h. Juostessa jos tekis saman niin veikkaan ettei se läheskään olisi niin helppoa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
jklaukka   

Minulla nuo Polarin rasitukset näyttävät osuvan aika hyvin kohdalleen niin hölkätessä kuin hiihdellessäkin näin ikämiehenäkin. Tuossa on kahden ja puolen tunnin perinteinen hiihtely melko tasaisella (pääosin jäällä) alapeekoota. Vauhti on hidas. Edit. Harjoitustaustana on minulla asetuksissa huippuaktiivi 5-8 h/vko ja VO2max 51.

https://flow.polar.com/training/analysis/1174376746

treeni.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kalhu   

Minulla harjoitustaustana on satunnainen, eli saattaa tuo osaltaan selittää pitkät palautumisarviot. Kyllä se pari-kolme päivää tuntuu ottavan tuo edellinen lenkkini. Eilen oli jalat melko väsyneen tuntuiset kävellessä, mutta tänään jo olo jokseenkin normaali, hieman ylämäissä tuntui vielä toissapäiväinen rasitus.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Vieras   
Guest Vieras
On 22.3.2017 at 20.47, Prefontane kirjoitti:

 

Nämä Polarin aktiivisuustasot on määritetty tosi alas. Laitoin itselleni maksimit kaakkoon ja silti päivän aktiivisuustavoite täyttyy jo aamulla Skikeillä työmatkalla. Samoin palautumis/rasitustasot on säädetty erittäin alas. Polarin mukaan ylirasitus on päällä koko ajan, vaikka Polar olisi kädessä vain joka toinen päivä :)

 

Ja mullahan pk- lenkkien keskisyke asettuu 120-130 huitteille ja vk-lenkinkin keskari noin 140. Talvella ei juuri kovemmilla sykkeillä tule juurikaan reviteltyä. Keväämmällä kun tehot kasvaa Polar varmaan räjähtää ylirasituksen johdosta :)

 

Sattumalta luin tämän ja huomasin että jollakin on vielä Skiket! Mulla oli vuosia sitten ja tuli todettua merkittävästi rullaluistimia tehokkaammiksi kuntoiluvälineiksi. Kiinnostaisi tietää miten normaali vapaan rullahiihto vertautuu Skikkailuun harjoitusvasteen osalta joten jos joku on molempia kokeillut niin vois vaikka täällä kertoa kokemuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 tuntia sitten, Guest Vieras kirjoitti:

 

Sattumalta luin tämän ja huomasin että jollakin on vielä Skiket! Mulla oli vuosia sitten ja tuli todettua merkittävästi rullaluistimia tehokkaammiksi kuntoiluvälineiksi. Kiinnostaisi tietää miten normaali vapaan rullahiihto vertautuu Skikkailuun harjoitusvasteen osalta joten jos joku on molempia kokeillut niin vois vaikka täällä kertoa kokemuksia.

 

Osiossa "Yleinen keskustelu/Muut lajit" löytyy keskustelua skikkeilystä.

 

Mulla on kokemuksia lähinnä rullaluistimista vs Skiket.

Skikeillä meno on raskaampaa kuin rullaluistimilla, koska ne ovat painavammat ja ilmakumeistakin tulee jarrutusvaikutusta enemmän kuin kovemmista rulliksen pyöristä. Rullilksilla en tykkää mennä sauvojen kanssa kehä kolmosen sisäpuolella koska vauhti nousee liian kovaksi. Samoin käynee rullasuksilla.

Arvelisin että rullasuksilla meno on luistinten ja Skikejen väliltä, rasittavuudeltaan ehkä lähempänä rullaluistimia.

Tämä siis asfaltilla.

 

Hiekka tai soratiellä rasittavuus tulee täysin pohjan rakenteesta. Skikeillä toki pääsee melko karkeallakin tai pehmeälläkin pohjalla melko sujuvasti, kunhan on jerkkua yläkropassa.

 

Lumella hiihtämiseen verrattuna skikeily on selvästi raskaampaa, vaikka asfaltilla onkin varsin kevyttä. Toisaalta potkussa Skike pitää asfaltilla takuuvarmasti, joten tekniikka ei ole niin herkässä kuin, ainakin matalaprofiilisilla, luistelusuksilla.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  







×