Jump to content
Juoksufoorumi.fi






Sign in to follow this  
Guest Rekisteröimätön

Sykeet hiihtäessä

Recommended Posts

Jari Isometsä taisi joskus mainita että käyttää sykemittaria ennenkaikkea kevyillä lenkeillä.

Suosittelen.

Toisaalta kovaa hiihdettäessä itseäni kummasti rauhoittaa kun näkee sykkeen olevan riittävän ylhäällä.

Hosuminen jää vähemmälle ja voi keskittyä rentoon teknisesti hyvään suoritukseen.

Samaa mieltä ja ymmärrän hyvin Isometsän kommenttia. Mitä enemmän treenaa sitä tärkeämpää on pitää kiinni harjoittelun sykealueista, jolloin sykemittarista on sekeää apua. Ihan huipulla erot ylikunnon ja huippukunnon välillä ovat pienet. Jos sykkeet laahaa tai on herkässä, niin se yleensä tarkoittaa jotain (esim. ei riittävän hyvin palautunut, kunto piikissä, tulossa kipeäksi tms.), ja se olisi hyvä huomioida treeneissä/levossa.

Jos palautuminen on riittävää, ja kunto/vauhdit nousee vuosi vuodelta ilman sykemittaria, niin hieno homma. Tuskin sykemittarista suurta lisäarvoa silloin on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuntemus sykkeistä harrastelijalla on liian useasti pielessä. Oma kokemus on että tuntemuksen mukaan vedetyt lenkit on aina se 140-160bpm, eli harjoituksista tulee tasaista puuroa. Kehitys lakkaa ja jumittaa paikallaan, jos ei ole selkeää suunnitelmaa avainharjoitusten ympärille rakennetusta PK reeneistä.

Hiihtämisessä ja juoksussa on itselle ollut vaikeinta juuri tämä hiljainen PK vauhti, mikä mahdollistaa suuremmat harjoitusmäärät.

Sykemittaus auttaa pitämään harjoitukset suunnitelman mukaisina. Etuna tässä on selkeä jaottelu harjoituksen tarkoitus ja siihen suhteutettava palautuminen. Harjoittelu on tullut mielekkäämmäksi ja kehitys nousi uudelle tasolle.

Sama asia mitä kokenu kaarti on jankuttanu iät ja ajat toimii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos syke on korkealla aina harjoitellessa tai vaihtelee paljon, niin se kertoo yleensä siitä, että jos tehdään kynnystesti mistä nähdään aerobisen-, anaerobisen- ja maksimialueieen vauhti/syke-rajat. Niin käy ilmi, että jokin alue on toista heikompi.

Tämä on testin kautta havaittavissa oleva asia. Luontaisia eroja tietenkin on, mutta jos puhutaan keskiverto tapauksesta, niin väittäisin että pätee aika hyvin. Näitä alueitahan on sitten helppo kehittää harjoittelemalla vahvemmaksi, kun ne on ensin testillä määritetty että voidaan antaa jotain lukema-arvoja mitä seurata kun suunnitellaan harjoittelua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt tippu luisteluhiihdon sykkeet, eilen letkeetä menoa ja sykkeet 110 hujakoilla. Mikä kyllä oli yllättävää, en tosiaankaan olis ikikuuna päivänä uskonu että luistelen tollasilla sykkeillä. Muutamia vetoja siihen otin että kyllä se harjoituksen keskisyke sitten oli isompi.

Ylipäätään tuntuu OK:lta tilanne, vaikka kilon pari oon jostain syystä lihonnu. (Tai sitten nesteitä?). Voisko ne VK vedot sitten vaikuttaa tilanteeseen, ehkäpä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt tippu luisteluhiihdon sykkeet, eilen letkeetä menoa ja sykkeet 110 hujakoilla. Mikä kyllä oli yllättävää, en tosiaankaan olis ikikuuna päivänä uskonu että luistelen tollasilla sykkeillä. Muutamia vetoja siihen otin että kyllä se harjoituksen keskisyke sitten oli isompi.

Ylipäätään tuntuu OK:lta tilanne, vaikka kilon pari oon jostain syystä lihonnu. (Tai sitten nesteitä?). Voisko ne VK vedot sitten vaikuttaa tilanteeseen, ehkäpä?

Minulla käy aina noin, kun on liukas keli. Valitettavasti keveys (ja matalat sykkeet) katoaa samaa tahtia kuin keli heikkenee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

TeTi, sulla siis luisteluhiihdon sykkeet tippui lopulta melko "äkisti", osaatko yhdistää tuota mihinkään mahdolliseen tekniikka- tai välineoivallukseen? Vai onko korkea syke ollut lähinnä sillä lentokelillä?

Pertsaa pystyn hiihtämään tosi laajalla sykeskaalalla, mutta luisteluhiihto tuppaa menemään aina vk:ksi viimeistään jos laduilla on vähänkin mäkiä (ja Keski-Suomessahan niitä on). Tuntuu, että joku tekniikassa mättää, kun näistä vk-sykkeistä huolimatta vauhtikaan ei pertsaa kovin isosti voita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnee sulle Iridium Pirkan hiihdon suorittamisesta! Tähän väliin onnittelut, kun jaksa toiseenkaan ketjuun onnitella

Se korkean sykkeen ongelma oli ennen näkemättömästi juuri kahden lepopäivän jälkeen, ehkä siinä olikin monta tekijää, kuten jonkin sortin herkistyminen + lentokeli eli kova jäinen latu (tällaisen olen lentokeliksi ymmärtänyt).

Niin pitää ottaa huomioon, että tuo 110 oli suht tasaisella maastolla. Samassa harjoituksessa kyllä vedon jälkeen taas nousi + ylämäkeen. Sen jälkeen alamäessäkään ei laskenut kuin 114. Voihan olla mahdollista, että mittari on vaan näyttänyt väärin? Nyt näin päin - monesti juostessa näyttää alussa liikaa.

Muutenkin oli tuolla lenkillä vähän "oon kyllästynyt hiihtoon" olo vai onko lihaksisto vaan tukossa? Ehkä ei hirveen, ehkä ne VK-vedot vaan on auttanu. Ja mitä noita datoja katon, niin kyllä luisteluhiihdossa sykkeet vaihtelee.. Ennennäkemätöntä oli vaan 110 sykkeillä luistelu.

Editointia: En tiedä oliko se niin oivallus, mutta rentouteen yhdistäisin kyllä. Ja korkea syke suhteessa tuntemukseen oli ainoastaan tuolloin yhtenä kertana. :)

Ed. 2: Tossa korkemman sykkeen lenkissä, vauhit on olleet muka 2 km/1 h nopeammat (kai sillä kelillä voi olla niin suuri vaikutus?).. tai sitten oon vaan oppinu luistelee hitaammin ;)

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ed. 2: Tossa korkemman sykkeen lenkissä, vauhit on olleet muka 2 km/1 h nopeammat (kai sillä kelillä voi olla niin suuri vaikutus?).. tai sitten oon vaan oppinu luistelee hitaammin ;)

Kelillä voi hyvin helposti olla 5 km/h eroa, siksi hiihdossa nuo vertailut onkin niin vaikeita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hiihdot taitaa ainakin täällä kotiseudulla olla paketoitu. Lauantaina meni vielä 15 km ihan mukavasti mutta tänään samalla uralla 5 km sisälsi jo niin paljon peilijäätä, jäistä lumipintaa, neulasia, sohjoa, kokonaan sulaneita kohtia, että ihmeitä pitää tapahtua jos siitä vielä hiihdettävä tulee. Lunta on periaatteessa riittävästi mutta suksia säälien ei ole järkevää tuota jäätikköä raaputtaa.

Ei tullut ihan 350 km tälle talvelle kasaan, juoksua kuitenkin mukana niin paljon. Enemmän olis voinut tietty hiihtoon panostaa mutta nyt meni ehkä 50/50 aikataulullisista syistä.

Kuinka moni jatkaa rullasuksilla/-luistimilla? Mulla on rullasukset olemassa ja skiket, mutta suksilla en ole koskaan hiihtänyt ja skiket tuntuu turkasen tahmeilta, nenälläni olen täällä sorateillä koko ajan. Rullasukset hankittiin viime kesänä juniorille, hän niillä onkin mennyt mutta jarruttaminen hirvittää kun ei täällä mitään pyöräteitä tms. ole vaan autoteillä pitäisi sauvoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  







×