Jump to content
Juoksufoorumi.fi






Sign in to follow this  
Guest Rekisteröimätön

Sykeet hiihtäessä

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Terve! Olen vasta aloitellut hiihtämisen muutaman satasen hiihtänyt tänä talvena, viime talvena noin 400km.

Keskisykeeni on yleensä 20km(noin 1h20min) lenkillä noin 155-160. Kysymys kuuluu että harjoittelenko liian korkealla syke alueella? maks syke noin 199 ja leposyke noin 48. Ja mies ja 23vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen nyt koettanut pitää hiihtosykkeet alhaisina ja se vauhti on lähinnä laturetkeilyä. Juokseminen ainakin alkuun tuntui vaikealta alhaisilla sykkeillä ja nyt perinteisellä hiihdolla on helppoa säätää rasitusta varsinkin tasaisella hiihdettäessä. Kaipa se tässäkin pätee, että pääosa melko matalilla sykkeillä ja sitten väliin reipas lenkki, jos peruskuntoa on tarkoitus parantaa. Kilpailuihin valmistavalla kaudella sitten olisi eri treenit, mutta minusta ei ole kilpahiihtäjäksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Terve! Olen vasta aloitellut hiihtämisen muutaman satasen hiihtänyt tänä talvena, viime talvena noin 400km.

Keskisykeeni on yleensä 20km(noin 1h20min) lenkillä noin 155-160. Kysymys kuuluu että harjoittelenko liian korkealla syke alueella? maks syke noin 199 ja leposyke noin 48. Ja mies ja 23vuotta.

Minä yritän pitää peruskestävyysöenkeillä (juosten, hiihtäen), jota pääosa touhustani on, sykkeet alle 160, jonka oletan olevan aerobinen kynnykseni.

Maksimisykkeeni on noin 205. Tietysti hiihtäessä alamäet laskee monesti keskisykettä jos työosuuksilla syke on siinä 150-160.

Mielestäni et harjoittele liian kovaa. Välillä voi ja jopa kannataakin, mennä víelä kovempaakin. Esimerkiksi jos hiihdän vk1-lenkin (25min-1h45min) niin syke on noin 165-177 jos taas vk2 (20min-1h) pyrin pitään sykkeen alle 190 ja niin edelleen.

Lenkkivauhteja kannattaa vaihdella. Välillä 145 keskarilla ja välillä taas kovemmilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luotatteko tuntemuksiin sykkeiden kanssa hiihdossa? Esim. itselläni eilen oli tarkoitus mennä PK:ta ja kevyttä hiihdossa. Tuntemus oli kevyt, ei ollut paljoa mäkiä ja sykkeet oli ka. 148 (PK noin 145, mutta tuo on juoksun. Jostain olen lukenut että hiihdossa olisi toisenlainen luku). Lihakset eivät rasittuneet jne. Latu oli tosin kova, että en tiedä toiko varovaisuus sykkeitä ylemmäksi.

Pääpointti tässä koko jutussa nyt oli, että kannattaako uskoa tuntemuksiin siinäkin tilanteessa jos sykkeet näyttäävät tavallista enemmän? Tavallisestihan vauhtia ei saisi nostaa esim. juoksun PK-lenkeillä, jos sykkeet ovat laskeneet esim. vk-harjoituksen seurauksena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

.

Pääpointti tässä koko jutussa nyt oli, että kannattaako uskoa tuntemuksiin siinäkin tilanteessa jos sykkeet näyttäävät tavallista enemmän? Tavallisestihan vauhtia ei saisi nostaa esim. juoksun PK-lenkeillä, jos sykkeet ovat laskeneet esim. vk-harjoituksen seurauksena.

Sykeseurantaisessa harjoittelussahan nimenomaan vauhti kiihtyy kun kunto kasvaa.

Itse hiihtelen senverran rennoin rantein että voin vapaasti käyttää samoja tavoitesykkeitä kuin juostessa.

Esmes tunti 130 keskisykkeellä on itselleni hyvä perus-pk-treeni tehtiin se sitten juosten tai suksilla. Aineenvaihdunnallisesti treeni palvelee ihan samalla tavoin.

Toisaalta 150 keskisykkeellä kuvittelen olevani selvästi vk-alueella molemmissa lajeissa.

Harrastelijatasolla kannattaa pitää asiat hyvin yksinkertaisina :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luotatteko tuntemuksiin sykkeiden kanssa hiihdossa? Esim. itselläni eilen oli tarkoitus mennä PK:ta ja kevyttä hiihdossa. Tuntemus oli kevyt, ei ollut paljoa mäkiä ja sykkeet oli ka. 148 (PK noin 145, mutta tuo on juoksun. Jostain olen lukenut että hiihdossa olisi toisenlainen luku)

Tällänen fakta tieto kaverin kynnystesteistä. Muistaakseni meni näin, juostessa oli aerobinen 137bpm ja hiihtäessä 122bpm. Kummassaki testissä olen ollut mukana, toisin vain juosten. Kaverin päälaji on kuite hiihto. Kesät hölkkäilee...

Ihmeen matala oli tuo hiihon kynnys....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taas olen ajatellut niin että kun tuntuu kevyeltä niin on sitä, mittarit harvoin edes mukana juuri sen takia. Hiihdossa välillä puuskututtaa ylämäissä sitten taas pitkätkin pätkät menee tosi leppoisasti. Kyllä sen verran pitää itseensä pystyä keskittymään ja tehojaan arvioimaan että tietää mennäänkö kevyesti, reippaasti vai kovaa.

Tarkoitushan on kehittää omaa kuntoaan monipuolisesti niin silloin samankin lenkin aikana (olkoon laji mikä tahansa) tuntemus saa vaihdella melkoisesti. Taisi olla uusimmassa Juoksija-lehdessä josta luin että jokaisella lenkillä olisi hyvä käyttää ainakin paria kolma eri tehovaihdetta.

Harrastelijatasolla kun itsekin olen niin asiat kannattaa tosiaan pitää yksinkertaisina kuten Prefontane mainitsi. EIlen 15 km/1h luisteluhiihtoa upealla maisemareitillä, oli tiukkoja ylämäkiä ja leppoisaa laskettelua. Ehdottomasti kevyt-/rentovauhtinen lenkki kokonaisuutena vaikka välillä pistikin hengästyttämään tosissaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika hassua tämmönen syketarkkailu hiihdossa, hiihto on tyypillinen intervallilaji jossa nousuissa vedetään anaerobisesti , laskuissa ja tasaisilla palautellaan, sitten jos vedetään pitkää matkaa niin nousuissakaan ei mennä hapoille asti, ei se sen vaikeampaa ole.

Kiteytit omankin ideani hyvin. Tänään 45 min hiihtoa todella kevyesti, en edes tiedä paljonko kilometrejä tuli, arviolta 8-9, oli niin luistava keli että ei paljoa tarvinut töitä tehdä. Sit kuitenkin pari napakkaa nousua pistelin parhaalla mahdollisella loikalla, tasaista osuutta pitkät pätkät sauvoitta vaan nautiskellen. Johan siinä menee maku hiihdosta ja miksei juoksemisestakin jos joku sykemittari määräisi mitä vauhtia milloinkin saa/pitää edetä. Maastohan sen määrittelee ja oma fiilis.

Jos mittarin joskus otan mukaan niin lukemat tsekkaan vasta lenkin jälkeen ja usein vielä niin että arvuuttelen itseltäni niitä ennen tarkistusta, se kehittää omaa herkkyyttä ja itsetuntemusta. Kerran tein niin että otin väliajat 5 km:n lenkillä joka kierrokselta ja lenkin jälkeen pyrin arvailemaan ajat ja sykkeet. Oli aika jänniä havaintoja kuten esim. se että joka kierros oli nopeampi edellistä (menin 3 kierrosta), mutta keskisykkeessä ei ekan ja tokan välillä ollut juurikaan eroa. Yleensä mulle se eka 5 km onkin juosten tai hiihtäen kaikkein raskain ennen kun kone lämpiää, sen jälkeen menee rennommin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo kyllä mulla ainakin tuntuu menevät nämä hiihdon sykkeet ihan epäloogisesti suhteessa juoksuun. Jos vaikka wassutan keveystikin, rauhallisesti ja pitkällä liu'ulla niin silti nousee. Yleensäkin mitä paremmin hiihdän teknisesti oikein, niin helpommin syke nousee.

Sitten noissa ei saata olla mitään logiikkaa; esim. tiukassa ylämäessä voi alkaa hapottamaan 166 sykkeillä (ei edes hengästytä), mutta voin juosta sen 10 km 171 sykkeillä (tasaisella).

Tuokin lenkki mitä kuvasin oli helpossa maastossa, helppoa hiihtoa, keskisyke 148. Nyt oli paljon vaikeampi maasto, pidempi lenkki, raskaampi keli ja hiihdin hiukan nopeammin, niin keskisyke oli saman 148. Voihan tuossa ensimmäisen 148:n kohdalla olla se, että minulla oli kahden päivän lepotauko, jolloin en tehnyt mitään, että elimistö yksinkertaisesti herkisty ja se näyttäytyi noin.

Eli siis kuuntelen itseäni, en tuijota mittaria.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  







×