Jump to content
Juoksufoorumi.fi


keitsi78

Energiageelit

Recommended Posts

11 minuuttia sitten, perttu kirjoitti:

Pitkän juoksun kannalta tuo voi olla hyväkin lähestymistapa, silti jossain enempi intervallityyppisissä teholajeissa jos harjoitellaan pidempään niin voi olla järkevää ottaa lisäenergiaa jo alta kahden tunnin treenissäkin.

 

Tämä on kyllä totta. Periaatteessa jo yli tunnin juoksulenkeilläkin varmaan kannattaisi ottaa lisäenergiaa, mutta itse olen tuuminut asiat niin, että pitkiä kisoja ajatellen, on vain hyvä juttu, että kroppa tottuu liikkumaan pelkän vedenkin voimin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosiaan noiden geelien tulisi ehkä olla vain yksi lisäosa muuten terveellisessä ja harjoittelua tukevassa ruokavaliossa. Mutta varsinkin pitkäkestoisten harjoitusten yhteydessä ihan käyttökelpoisia ovat, kun säästävät maksan ja lihasten ehtyviä glykogeenivarastoja sekä voivat sisältää myös erityisesti pidemmissä suorituksissa tarvittavia suoloja. Nestettäkin kannattaa toki jo em. kaltaisissa harjoituksissa nauttia. Huvikseen en geelejä nauttisi. Sitä kun ei kysyjä ilmoittanut, että onko tarkoitus nauttia geelejä muuten vaan (vs. erilaiset energiajuomat), vai kenties ennen, aikana ja jälkeen harjoituksen / kilpailun.

 

Teoriassa (ja käytännössäkin monet kokeneet) ennen liikuntaa (tai kilpailua) tulisi verensokeria nopeasti nostattavia korkean GI:n tuotteita välttää (glycemic response), sillä seurauksena voi olla nousseiden insuliinitasojen myötä (insulinemic response), liikunnan alkaessa ns. rebound hypoglykemia (myös terveillä). Normaalista verensokerista (euglycemia) ja normaaleista plasman insuliinitasojen ylläpidosta on monia hyötyjä, kuten veren glukoosin saatavuuden säilyttäminen, rasvojen mobilisoinnin ja katabolian optimointi sekä maksan ja lihasten glykogeenivarastojen säästäminen. Äkkiseltään voisi tietysti luulla, että korkea verensokeri säästää lihasten glykogeenia, mutta esim. nuo selvästi nousevat insuliinitasot sotkee tehokkaasti kuviota. Em. epäillystä verensokerien laskusta lenkillä (vaikka evästä oli nautittu ennen lenkkiä) olikin jossain ketjussa keskustelua. Geelin nauttimisen (ennen liikuntaa) syynä ja poikkeuksena voi olla tietysti akuutti alhainen verensokeri tai syömättömyys. Tällöinkin esim. banaani voisi olla terveelle parempi vaihtoehto kuin geeli. Monet huiput nauttivat ja itsekin nautin geelin hieman ennen kisastarttia. Huipuilla kuitenkin insuliinitasojen liiallista nousua hillitsee perushölkkääjään verrattuna tehokkaampi sokeriaineenvaihdunta ja insuliiniherkkyys, joten em. rebound hypoglykemioista ei ole niin suurta vaaraa (geelejäkin on tietysti erilaisia).

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsekin olen katsellut että esimerkiksi huippupelaajat tenniksessä syövät usein pitkissä otteluissa tauoilla banaania ja taateleita pienissä erissä veden kanssa geelien tai urheilujuomien sijasta. Varmasti on testattu juttu ja todettu siinä hommassa toimivaksi. Jossain maratonilla tai pitkässä mutta tauottomassa hakkaavassa kestävyysuorituksessa niitäkään eivät kaikki välttämättä pysty riittävästi syömään optimisuorituksen kannalta jolloin geeli tai urheilujuoma voi olla paras ratkaisu. Sen sijaan pyöräilyssä on geelejä, mutta varsinkin etappiajoissa ja harjoituksissa joissa on ajateltava myös tulevia päiviä myös erilaisia riisikakkuja ym. joihin on leivottu proteeinipitoisempaa ja ravitsevampaa ruokaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Baltsu
3 tuntia sitten, HelppoHeikki kirjoitti:

 

Tämä on kyllä totta. Periaatteessa jo yli tunnin juoksulenkeilläkin varmaan kannattaisi ottaa lisäenergiaa, mutta itse olen tuuminut asiat niin, että pitkiä kisoja ajatellen, on vain hyvä juttu, että kroppa tottuu liikkumaan pelkän vedenkin voimin.

 

Kenialaisten harjoittelussa on keskeistä se, etteivät käytä urheilujuomia tai syö edes aamiaista ennen treeniä. Greg McMillankin kehottaa juoksemaan pitkikset täysin tyhjään mahaan ilman aamiaista. Itse en ole siihen vielä pystynyt, mutta juoksen pk-vauhtiset pitkikset ilman urheilujuomia tai geelejä. Vettäkään ei tartte, jos ei ole helle. Ainakin itse pystyn juoksemaan kolme tuntia helposti ilman juomaa. Kaikki on tottumisesta kiinni. Vuosituhannen vaihteessa mulla oli tunnin kestävässä spinningissä mukana vesi ja urheilujuoma. 

 

Kovempivauhtisissa tilanne on eri. Vesi ja geeli auttavat jaksamaan ja ryhmittävät juoksua. Eli maravauhtisissa pitkiksissä on syytä saada energiaa sisäänkin. 

 

Kilpailusuoritus on siis eriasia kuin normiharjoitus. Treenissä keskitytään siihen, että kehitytään. Kilpailussa siihen, että suorituskyky sillä hetkellä on paras mahdollinen. Näin ollen kisassa voi puputtaa taateleita, jos kokee niiden auttavan, mutta harjoituksissa se on turhaa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mistä saa pk seudulla Maxim colan makuista geeliä kaupasta. EI ollut budgetissa. Olo on kun Neuvostoliitossa asuisi. Onko pakko tilata netistä. Ei taida lauantaiksi ehtiä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen jokainen viesti tarkistetaan erikseen. Eli viesti ei ilmesty heti näkyville. Lähettämällä viestin sivustolle hyväksyt sen ettei viestejä poisteta. Yhteystiedot yms. voidaan pyynnöstä poistaa.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...







×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy