Jump to content
Juoksufoorumi.fi


KooTee

Vitamiinit/lisät

Recommended Posts

Minkälaisia vitamiineja/lisiä käytätte ruokavalion lisäksi?Näin syksyn tullessa ostin Multivita monivitamiini

valmisteen ja magnesiumia syön myös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä hetkellä päivässä on jokseenkin tällainen setti... Erityisesti D-vitamiini potkii aika kivasti, epämääräiset kivut vähenee ja on pirteämpi ja positiivisempi olo ja pärjää vähemmällä nukkumisella.

-Magnesium 4x 150 mg

-D-vitamiini 175 mcg/7000 iu

-E-vitamiini

-B-vitamiini

-Seleeni

Share this post


Link to post
Share on other sites

D-vitamiinia 100 mikrog aamuisin, kesät talvet. Olen mittauttanut veren pitoisuutta ja se laskee alle tavoitteen, jos jätän esim. kesällä syömättä.

Omega-3, Möllerin kalaöljyä, jotta omega-6 ja omega-3 suhde olisi mahdollisimman hyvä, koska kasviöljyjä tulee käytettyä päivittäin ja kalaa syötyä vain 1-2 kertaa viikossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

D -vitamiinia 100mikrogr, c-vitamiinia 500mg, magnesium +b- vitamiini 375mg, sinkki tarvitt 2tabl (pitää flunssan todella hyvin loitolla), glukosamiini 800mg, kalsium 500mg, chia -siemenet ja maca -jauhe. Ton setin aloittamisen jälkeen, josta on kohta kaksi vuotta, en ole ollut flunssassa kertaakaan. Nyt kotona miesväki oli viime viikon flunssassa ja mulle sitä ei ole tullut. Muutenkin on energisempi olo ja palautuminen treenistä on nopeaa. Toki syön myös todella terveellisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

D-vitamiinia n. 50 mikrogrammaa/vrk, lisäksi satunnaisesti kalsiumia 500-1000 mg/vrk. Flunssan uhatessa sinkkiä. Magnesiumia olen suunnitellut - onko niissä valmisteissa eroja eli mikä olisi hyvä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ittekin sopivaa magnesiumvalmistetta googlettelen ja sitraatti tosiaan imeytyy paremmin. Tarjontaa on yhtä paljon kuin kalaöljyissä ja kannattanee käyttää aikaa siihen, että löytää hintalaatusuhteeltaan sopivan tuotteen. Nimittäin paljon on ns ilmaa hinnoissa.

Magnesiumista toivon apua lihaskipuihin joita on ollut viimeaikoina kun muutamia 80-90 km viikkoja oon juossut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä hetkellä tullee naposteltua:

D-vitamiini

Multivita

C-vitamiini

Magnesium ja

Sinkki

Tullee ylleensä syksyllä ja talvenkähmässä aina alotettua lisävitamiinien popsiminen ja kevääsi/kesäksi ne sitten yleensä unohtuu tuonne kaapin perälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin syksyn tullessa aloitin taas vitamiinien syönnin ja kalaöljyn,jossa ADE vitamiinin lisäksi tuo Omega3,sekä purkkivitamiinit ABCDE poretabletin muodossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mankkaa menee sitraattina 300-450 mg päivässä (Apoteekin Magnecit, mukana myös B6, ei sisällä mahaa sekoittavia makeutusaineita) -Ehkäisee levottomien jalkojen temppuilua ja nopeuttaa palautumista
Rautaa tippoina 50 mg lääkärin määräyksestä matalien rautavarastojen hoitoon
D3:sta voisi alkaa taas pimeän ajan tullen napsimaan joku 50-100 mikrogrammaa
Satunnaisesti C:tä

Pyrin myös syömisillä vähän optimoimaan vitskujen imeytymistä. Eli niiden aterioiden yhteydessä, jolloin nappaan raudan, en syö maitotuotteita tai juo kahva (kalsium hja kofeiini heikentää raudan imeytymistä) ja pyrin syömään jotain c-vitamiinipitoista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Satunnaista multivitamiinien nappailua. Välillä useammin ja välillä harvemmin. Joskus lumehoitona myös D-vitamiinia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jotain monivitamiinia ja hivenainetta tossa on leipäkorin vieressä. C-vitamiinia, Dtä, magnesiumiakin, btä. Ja ties mitä niissä sitten on, ja onko kuinka apuakaan. Verilätyistä ainakin saa rautaa, ja ny oon noukkinu puolukoitakin, jota päälle. Sinkkiäkin on niissä, aatellu ostaa ehkä purkin, jotta tulisi kovemmat rykäisyt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now







×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy