Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pasi_P

Perusterve mies juoksee maratonin alle 3h jos oikeasti haluaa

Recommended Posts

Mietiskelin lenkillä omia (ja muidenkin) rajoja vielä. Olemassahan on "helppo" konsti tuloksen parantamiseen. Painoa pois. Eikös se ollut 1kg / 1,5 minuuttia?! Mulla oli enkan aikaan armeijan riukupainoon matkaa 7 kg = 10 minuuttia. Vaikea uskoa, että vastaavan suuruista minuuttimäärää putoaisi, vaikka alkaisin täyspäiväiseksi urheilijaksi. Tosin mistäs senkään nyt varmaksi tietää.

Eri asia onko tuollainen enää tervettä, jos rasvaprosentit on jo alhaalla. Tuskinpa. Hauskaa ei varmasti. Ei riittäis esim. meikäläisellä laskennalliset rasvat tuohon pudotukseen enää, pitäisi myös lihasta uhrata.

No jos itte jollain ilveellä onnistun Vantaalla juoksemaan alle 3.10 niin oon valmis allekirjottamaan otsikon. Kyllä on taas semmosta laiskottelua tämä reenailu. Tai jos kysymyksen kääntää toisinpäin, että moniko juoksee vaikka 80km viikossa mutta ei pääse lähelle 3h maratonia?

Mutta sitä en osta että ylirasitustilassa oleminen pidempiä aikoja olisi jotenkin hyvä juttu.

Mä juttelin joskus viitisentoista vuotta sitten yhden entisen nuorena lupaavan naisjuoksijan kanssa. Aikuisuuden kynnyksellä hän siirtyi uudelle valmentajalle ja tuohon aikaan oli tapana tehdä MÄÄRÄÄ ja LAATUA vähän isommilla kirjaimilla. Ylirasitustila tarkoitti tässä tapauksessa sitä, että sairaalassa oltiin puoli vuotta, kokonaan liikkumatta yli vuosi ja elimistö ei enää ikinä ollut sen jälkeen reagoinut harjoitteluun niin kuin ennen ylirasitusta. Vähän alle 10 vuotta tapahtuman jälkeeen nainen oli pikkuhiljaa löytämässä juoksuharjoitteluunsa jonkunlaista iloa kuntovalmennuksen kautta.

Mä itse olen murjonut harrasteissa itseäni melko huolella. Melkein jokainen iso nivel ja muutama katkottu pienempi luu on jollain tasolla pysyvästi omituinen. Jokunen vuosi sitten vedin lentistreejejä, joissa ajatuksena oli, että aluksi ihan VITUN KOVAA ja sitten kivan ärsykkeen vuoksi väsyneenä taitoharjoittelua päälle. Vaativassa taitoharjoittelussa yhdeltä pelaajalta murtui ranne. Korkean kipukynnyksensä vuoksi hän veti treenin loppuun, jota itse en varmasti olisi kuuna päivänä pystynyt tekemään. Lopulta ei käynyt pahemmin ja kaikki korjaantui, mutta aika urpona sitä itseään tuon vuoksi pitää ja tilanne ei ole mitenkään verrattavissa siihen, mitä itselleen tekee.

Tämä sun kysymys on kuitenkin minusta semmoinen, johon ei ole oikeaa vastausta ja minusta paljon mieleenkintoisempi, kuin itse otsikon aihe.

Muokattu

Onpas mielenkiintoinen keskustelu, kiitos ForrestG:lle ja Pasi_P:lle sen avaamisesta.

Lähtökohtaisesti sanoisin, että pitkän matkan juoksu on ihmisille luontainen lajityypillinen ominaisuus, joka erottaa meidät muista eläimistä. Ratkaiseva etu on lämmönsäätely hikoilun avulla: meillä se toimii laakista kun alkaa juosta, muilla eläimillä huonosti tai ei lainkaan. Siksi ihminen juoksee hevosen tai gasellin kiinni, vaikka aikaa se kyllä vie.

Nämä geenit olemme saaneet muinaisilta savannien esi-isiltämme, ja ne on meillä kaikilla. Huonommat juoksugeenit poistuivat perimästä jo aikojen alussa. Luulen, että nopeutta antavat geenit ovat paljon harvinaisempia, koska niistä saatava hyöty lienee pienempi. Leijona juoksee Usain BoltIn kiinni. Tosin leijona tietenkin nappaa ensin Usainin hitaamman pikkuserkun ja jättää nopeammat geenit jatkamaan sukua, niin että kyllä nopeudestakin lienee etua.

Tästä luontaisesta kyvykkyydestä olen näiltä palstoilta lukenut jo monta todistusta: tarinoita joissa mies tai nainen nousee sohvalta ja alkaa juosta. Tulosta tulee, ainakin jos toimii maltilla eikä ensi töikseen riko paikkojaan.

Olen siis valmis uskomaan, että perusterve mies voi tulla kelpo juoksijaksi, jopa että tietystä vaivoista kärsiväkin henkilö voi tähän päästä ja samalla saada terveytensä parempaan kuosiin.

Mutta onko 3 tunnin maraton kaikkien ulottuvilla?

Yksi vastaus kenties löytyy Kalaharin autiomaan metsästäjistä, jotka tiettävästi juoksevat antilooppeja takaa 25-35 km matkoja kenties neljän tunnin maratonia vastaavalla vauhdilla (ja aika haastavissa olosuhteissa). Tässä vauhdissa siis joka iikka pysyy mukana. Maailmasta saattaa löytyä kansoja, jotka juoksevat ihan arkihommiensa osana kovempaakin, en nyt yritä tutkia asiaa. Joka tapauksessa olen valmis uskomaan että neljä tuntia onnistuu (lähes) jokaiselta.

Entäs sitten tämän ketjun otsikon kolme tuntia? Tällä datalla sanoisin, että "kenties". Monet täällä ovat omien kokemustensa valossa valmiit sanomaan "kyllä", ja tätäkään dataa ei sovi väheksyä. Toiset taas sanovat "ei", mutta varmaan ratkaisemattomaksi jää, ovatko he tulleet tosissaan kokeilleeksi.

Lisään lopuksi, että aloin muutama vuotta sitten soittamaan klassista kitaraa. Hyvä tuttavani, joka on soittanut sitä koko ikänsä, piti tätä järjettömänä: tekniikka on vaikea, ja perusteet on opittava lapsena kun hermosto ja mikromotoriikka vielä ovat muovautumassa. Kun sitten soitin erään Villa-Lobosin kappaleen julkisesti kolme vuotta myöhemmin, hän oli valmis tunnustamaan olleensa väärässä. Tietenkin minulla oli se etu, että olen soittanut paljon muita instrumentteja, niin että saatoin siirtää joitakin motorisia taitoja kitaran soittoon, ja sitten vielä se etu että tiesin miten pitää treenata, jos haluaa edistystä. Maratonille siirrettynä tämä edistys kenties vastaa 3 tunnin alitusta, mutta tunnistan kyllä että 2:30 alitusta vastaavaan soittoon minulla kyllä on vielä pitkä matka.

Osoittaako tämä mitään otsikon väitteestä, jääköön lukijoiden harkittavaksi ;)

^Hm, pitkä geneettinen historia taitaa olla tolla taiteellakin. Ei ne kaikki ollu yhteisössä poppamiehiä, ei varmaan ees kaikki piirtäny luolan seiniin, mutta joku motivaatio täyty olla alunperin: tää ei oo kaikki mun hanskas, mutta jos suostuttelen, niin ehkä sitten, jos piirrän hirven, ehkä sen saan.

En ossaa matikkaa, mutta siinäkin ja filosofiassa ja muussa luonto tulloo ny esille, teollisuuvessa ja kaikessa: luonnon evoluutio miljoonien ja miljardien vuosien kehityksen saatossa opettaa: totuus on tarua ihmeellisempää. Ja ihminen, niin lyhyt kaari kaikessa. Mutta siitähän se alako: puusta alas ja juoksee, turkki vekeen ja hikoilee. Ja kun oppi vielä keittää safkaa, niin aivot kasvo, ja, pahus, alakoko jo tuolloin myös kunto rapautuu: pitkät solut jäi taka-alalle, ja lihakset jylläs, alettiin sotii, ja urheilee. Joo ja soittaa ja maalata: heti alkuun kallioseiniin, joigua ja heilua hengille. Kaikki ei ollukkaan enää omassa lapasessa, piti osata maanitella esim. piirtää hirven kuva, jotta sen saisi ehkä.

Onko sitten alle kolome niitä savannilaisii, kenialaisii tai muita, kuka tietää. Ei taitas Bolt päästä alle kolomee?

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_world_records_in_masters_athletics#Marathon

Maratonin maailmanennätysaikoja ikämiessarjoissa. Vielä 73-vuotiaana on maraton juostu alle kolmen tunnin ja 80-vuotiaanakin paineltu 3:15 :o Ei kai kukaan kehtaa enää väittää, etteikö perusterve 20-35-vuotias mies pystyisi samaan. 65-vuotiaanakin on paineltu 2:41:n aikaan!

No mää ny yrittäisin vielä vängätä. Muuten ihmettelen samalla onko tässä ny tarkoitus mollata tavallista juoksijaa, siis hän ku ei juokse tota kolomee. Tää ketjuhan on ihan p:stä, pahempaa ku baltsun.

No ei nyt sentään pahempaa. Täällä ei sinänsä arvostella ketään, vaan väitetään, että jos on tarpeeksi halua ja valmennusosaamista, eikä ole liian iäkäs, pystyy perusterve mies suorituksen tekemään.

Tässä ketjussahan nimenomaan löytyy ymmärrystä sille, että kaikki eivät halua tai pysty satsaamaan juoksuun sillä tavalla, mitä tuloksen tekeminen vaatii. Minusta on ihan kunnioitettavaa harrastaa satunnaista lenkkeilyä ja juosta silloin tällöin maraton viiteen tuntiin. Selvää varmaan myös on, että silloin ei ole ihan kaikkea laitettu peliin tai etsitty saati löydetty omia rajoja.

No mää ny yrittäisin vielä vängätä. Muuten ihmettelen samalla onko tässä ny tarkoitus mollata tavallista juoksijaa, siis hän ku ei juokse tota kolomee. Tää ketjuhan on ihan p:stä, pahempaa ku baltsun.

Tämä ketju lähti sankariainesta osiosta ja melkeistä näitten postauksien jälkeen. Aika PASKA asenne, jos tollaisia mietit.

Missä vaiheessa kukakin on velliperse, vai onko olemassa joku henkilö, joka ei koskaan ole velliperse. Ikuisuuskysymyksiä nämä ja erittäin paljon näkökannasta kiinni; kuka pitää mitäkin velliperseenä.

Tässä ei tartte taikuria, eikä ihmeidentekijää, kunhan vain iskee NEROUDEN kehiin ja tekemiskynnyksen niin matalalle, että tekee lähes kaiken ja tekee sen justiinsa - ISOLLA VEHKEELLÄ.

Monet pitäävät jotain 3h tai 2.45 maratonilla todella ihmeellisenä suorituksena, mutta oikeasti ne on fyysiseltä rasitukseltaan sellaisia haasteita jotka ovat mahdollisia lähes jokaiselle(perusterveelle miehelle), jos vain OIKEASTI haluaa. Minä olen ne tehnyt, niin lähes jokainen siihen pystyy.

Ymmärrän erittäin hyvin, jos joku haluaa juosta 4h, 5h, 6h tai ei halua juosta maratonia ollenkaan, sellaiset eivät ole velliperseitä - he vain haluavat tehdä jotain muuta. Juokseminen on heille kuntoilua, ja muut asiat elämässä ovat niitä asioita joita tehdään - ISOLLA VEHKEELLÄ.

Muokattu

Joo, muttä tää homma on kaikkee muuta kuin realismia. Tervetuloa vaan oikeasti juoksentelemaan niitä maroja. Paperilla kirjoittelu on kokonaan muuta kuin käytäntö. En pidä oikeana asenteena alunpitäenkään tään ketjun lähtökohtia. Ja tälle suurelle koutsille: pistä toki paremmaksi! Saathan puolestani toki mesota sohvaperunoittesi kanssa, mutta en osaa siitä kiitosta antaa. Pikemminkin päinvastoin: jos haluat olla esillä näytä se oikeasti, eikä tollasella fanattisuudella. Juokse vaikka. Pistä paremmaksi vaan, jos kykenet. Mää vaan toistan tän näkemykseni, että tää on aivan utopiaa: katsokaapa nyt hyvät jätkät vaikka kuinka moni Suomessa, montako prosenttia sen alle kolome ees juoksee--niin saatte siitä vähän järkee päähänne. Vai onks tän tarkoitus nyt sitten vaan olla jotain showta--näköjään.

Terwamaratonilla tänään löytyi 14 kovatahtoista miestä ja kolme vielä kovatahtoisempaa naista. Siis tuon verran löytyi kolmen tunnin alittajia.

Ei tuo tulos tietenkään kumoa otsikon väitettä. Maraton on suurten massojen harrastus. Suurin osa ei treenaa verenmaku suussa. Aika moni juoksija on myös nainen, ei-perusterve tai jo parasta ennen -päiväyksen ohittanut.

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...