Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pasi_P

Perusterve mies juoksee maratonin alle 3h jos oikeasti haluaa

Recommended Posts

^Joo hapenotto on mitattu useampaan kertaan ja TOISTAISEKSI parhaan tuloksen sain viime syksynä 60,3, 51-vuotiaana.

Vuonna 2012 coopperissa meni 3480, mitä se sitten vastaakaan, en jaksa nyt kattoa. Alimatkojen enkoissa on pikkusen parannettavaa hapenotonkin puolesta.

Kyllä mä alan vähän lämmetä noille FG:n ajatuksille, vaikka ihan kaikkea en ostakaan. Toi ylirasituksen välttäminen on varmasti juuri noin kuin FG sanookin. Mä ajauduin ylirasitustilaan huonon rytmityksen, progressiivisuuden ja silloisen duunipaskan takia. Mutta joo rytmitys, progressiivisuus, lepo, ravinto siinä varmaan pääjutskat. Ja myös sen allekirjoitan, että rajan voi joskus ylittää ja yrittää ymmärtää mitä se tarkoittaa ja oppiihan olemaan. Mutta sitä en osta että ylirasitustilassa oleminen pidempiä aikoja olisi jotenkin hyvä juttu.

Tämähän keskustelu meni mielenkiintoiseksi, joten pitää itsekin osallistua. Muutama kommentti tuohon lahjakkuus/geenit vs. harjoittelu, nature vs. nurture.

Usein ajatellaan, että ihmisellä on ominaisuuksia, jotka saadaan geeneissä eivätkä ole ainakaan pitkälle treenattavissa (lahjakkuutta). Ja toisaalta löytyy ominaisuuksia, joilla ei ole mitään tekemistä geenien kanssa, joita voidaan kehittää (treenamista). Usein käytetty esimerkki ensimmäisestä kohdasta on formulakuskin tai baseballpelaajan reaktionopeus. Se joko löytyy tai ei löydy. Esimerkki toisesta kohdasta on treenimotivaatio. Se riippuu monesta tekijästä ja sitä pystyy kehittämään. Järkevää, eikö?

Ilmeisesti asia ei kuitenkaan ole näin mustavalkoinen. Reaktiokykyä voi kehittää tiettyyn pisteeseen asti ja toisaalta treenimotivaatio eli HALU treenata kovaa on hyvin pitkälle kiinni geeneistä. Näin siis tutkijoiden mukaan. Tällä perusteella ei voi sanoa, että kuka tahansa pystyy juoksemaan niin ja niin kovaa jos vain HALUAA. Ei pysty, koska geenit... ;)

Tarkennuksena vielä, että nämä hajatelmat on poimittu kirjasta The Sports Gene jos kiinnostaa. Tällainen ajattelutapa tarjoaa muuten sohvaperunoille mahtavan syyn jäädä himaan, kun voi syyttää geenejä ja vedota vielä tutkijoiden päätelmiin :)

Reaktiokykyä voi kehittää tiettyyn pisteeseen asti ja toisaalta treenimotivaatio eli HALU treenata kovaa on hyvin pitkälle kiinni geeneistä. Näin siis tutkijoiden mukaan.

Eiköhän tohon haluun treenata kovaa vaikuta aika paljon myös moni muukin asia kuin geenit. Esim. minkälaisessa valmennuksessa treenaa: lisääkö se halua treenata kovaa vai kenties vähentää? No tässä tullaan varmaankin jo motivointiin. Tai miten ovat kotiasiat? Jos kotona on huolia niin halu treenata ei välttämättä ole ihan paras mahdollinen. Tai millainen on treeniympäristö? Se ei välttämättä mahdollista laadukasta kovaa treenaamista. JNE.

Ilmeisesti asia ei kuitenkaan ole näin mustavalkoinen. Reaktiokykyä voi kehittää tiettyyn pisteeseen asti ja toisaalta treenimotivaatio eli HALU treenata kovaa on hyvin pitkälle kiinni geeneistä. Näin siis tutkijoiden mukaan. Tällä perusteella ei voi sanoa, että kuka tahansa pystyy juoksemaan niin ja niin kovaa jos vain HALUAA. Ei pysty, koska geenit... ;)

Onhan ne tekosyitä nämäkin. Mielenkiintoista että HALUN puuteen myöntämisen sijaan ollaan leimaamassa itseään vammaiseksi joka ei kestä tervettä määrää liikuntaa ja omistautumista lajille. Ei vammaisuudessa toki mitään vikaa ole sille kun ei voi mitään, huvittavaa vaan että ihminen jolla on kaksi jalkaa ja hyvä perusterveys ja ikääkin sopivan vähän leimaa itsensä vammaiseksi.

No eipä mitään, kukin keksikööt itselleen tekosyitä tyyliin: "Ei mulla oo 2:05 maratoonarin geenejä niin sama sitten juosta 6 tuntia sitä maratoonia. Yhyy-hyy!"

HALU on aivan sama juttu kuin tupakoinnin lopettaminen, se on ITSESTÄ kiinni. Vai käperryttäänkö silloinkin nurkkaan ja sytytetään uusi nortti, "kun ei minulla ole geenejä tupakoinnin lopettamiseen. Yhyy-hyy."

Ps. Jos ei ole HALUA niin ei siinä mitään, tekosyyt ja selittely on sitten asia erikseen.

Muokattu

Usein ajatellaan, että ihmisellä on ominaisuuksia, jotka saadaan geeneissä eivätkä ole ainakaan pitkälle treenattavissa (lahjakkuutta). Ja toisaalta löytyy ominaisuuksia, joilla ei ole mitään tekemistä geenien kanssa, joita voidaan kehittää (treenamista). Usein käytetty esimerkki ensimmäisestä kohdasta on formulakuskin tai baseballpelaajan reaktionopeus. Se joko löytyy tai ei löydy. Esimerkki toisesta kohdasta on treenimotivaatio. Se riippuu monesta tekijästä ja sitä pystyy kehittämään. Järkevää, eikö?

Niin siis taidetaan keskustella siitä, että onko 2 h 45 min kaikkien perusterveiden miesten saavutettavissa vai ei.

Se on selvä, että kaikista ei voi tulla formulakuskeja vaikka kuinka HALUAISI. Baseball ei pelinä ole millään tavalla tuttu, mutta voitaisiin olettaa, että NBL liigaan ei kuka tahansa pääse vaikka kuinka HALUAISI. Samoin voidaan niputtaa kaikki kansainväliset huippusarjat, joihin vaaditaan jo lahjakuutta.

Kuitenkin johonkin kansalliseen sarjaan varmasti pääsee ajamaan kilpaa tai pelaamaan pesäpalloa vrt. baseball, jos tarpeeksi HALUAA. En usko, että sm-liigaan (jääkiekko) vaaditaan mitään erityisiä lahjoja, että tuolla jonkun ö-joukkueen nelos kentässä saa pyöriä. En myöskään pidä kovin häikäisevänä saavutuksena, että pääsee kalevan kisoihin kisaamaan vrt. 2 h 50 min maratonin sm-kisa raja.

Muokattu
nba -> nbl

Jatketaan ketjusta Sankariainesta (linkki) alkanutta keskustelua täällä. Muuten hukkuu tuo ketjun alkuperäinen aihe.

Alustusta:

"Monet pitäävät jotain 3h tai 2.45 maratonilla todella ihmeellisenä suorituksena, mutta oikeasti ne on fyysiseltä rasitukseltaan sellaisia haasteita jotka ovat mahdollisia lähes jokaiselle(perusterveelle miehelle), jos vain OIKEASTI haluaa. Minä olen ne tehnyt, niin lähes jokainen siihen pystyy.

Ymmärrän erittäin hyvin, jos joku haluaa juosta 4h, 5h, 6h tai ei halua juosta maratonia ollenkaan, sellaiset eivät ole velliperseitä - he vain haluavat tehdä jotain muuta. Juokseminen on heille kuntoilua, ja muut asiat elämässä ovat niitä asioita joita tehdään - ISOLLA VEHKEELLÄ.

Tässä tuli tälläistä yleistä hölinää, ja ajattelemisen aiheita omien rajojen etsimisen suhteen. "

ja moni naisistakin. Ihan hyvä on muuten tuo tuukkaaan esiin nostama pointti, että motivaatio sinällään lienee geenistöön perustuvaa. Ei kuuden tunnin juoksija itke, että yhyy minulla ei ole maratoonarin geenejä vaan tavoittelee jotain muuta. Moni on kokonaan haaveilematta maratonjuoksuista.

Muokattu

no mä vedin nuorempana 42-45km sellasta 4m km vauhtii ... eli mara meni noin 2.40 pintaan !! siis ihan normi viikolla! tosin treenasin kyllä aika paljon ja olin duunissa ! mutta siitä on aikaa... kuitenkin 400m yks juoksu on yksi parhaimpia ... en nyt tuota tosiaan pidä kovinkaan ihmeellisenä aikana ... en käyttänyt EPOA !! enkä muitakaan ROOPINKIA ! !! ! ! treenaan vieläkin jonkun verran.... :icon_pidu::Bolt:

Huh, huh miten lujaa porukka meinaa juosta, että 2.45. Huh, huh, pitää oikein otsaa pyykäistä. Kun mää juoksin 2.49 45-vuotiaana en uskaltanut haaveillakaan noin kovasta mahdollisuudesta. Olin sentäs jo limiitillä. Ja muuten olen kyllä lahjakas . Ja väitän, että mulla on paljon enemmän lahjoja kun noin keskivertaisesti miehillä on. Näin se vain on, uskallan tään sanoa. Mutta pitää ottaa huomioon toki ikä, ja ruumiinrakenne. --Yyterillä tuli vastaan 50-mies, ja v o i t t i koko maratonin, hän lensi: ei mun painoinen 80-82 rakenteella l e n n e t ä noin! Joten tsemppia vaan kolmentunnin alitukseen, jotka sen ovat tehneet tai aikovat tehdä, se on kunnioitettavaa vauhtia. Toi 2.45 keskustelu ei ole realismia. Ei todellakaan.

Pitää sanoa toki sitten vielä, että mun ikäinen, kolme vuotta vanhempi, oli nuoruudessaan juossut about -niin mitähän se nyt sanoi: jotain 2.23 paikkeilla, ja oli silloin yleisessä muistaakseni sanoi yhdestoista. Joten taso on ollut maagista silloin. Jos silloin ei oo otettu dopingia niin on todella paljon treenattu. Ton ikäluokan kaverit kun maroilla olen jutellut ovat kertoneet harjoitelleensa about 240 kisaa viikossa, tosi monet sellaset 2.20-2.24 kaverit näin on sanoneet, aivan järjestään.

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...