Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pasi_P

Perusterve mies juoksee maratonin alle 3h jos oikeasti haluaa

Recommended Posts

rifish   

Lahjakkuutta on myös se, että jaksaa määrätietoisesti harjoitella ja toteuttaa ohjelmaa. On henkistä kanttia tehdä kovia treenejä eikä luovuta vaikka tekisi pahaa. Varmasti taustalla on myös genetiikan puolella jotain lahjakkuutta. Siihen päälle hänelle sopiva ohjelma ja vaativa valmennus, tulosta tulee.

MarttiM   

Minäkin arvelen, että "lahjakkuuden" suurin osatekijä on intohimo ja tahto, jolla pyrkii haluamaansa päämäärään. Ainakin musiikin saralla olen huomannut, että ratkaiseva ero ammattimuusikoiksi tulleiden koulutoverieni ja esimerkiksi minun itseni välillä oli nimen omaan sitoutumisessa tuollaiseen tavoitteeseen. Olen soittanut eri instrumentteja koko ikäni, mutta ammattilaisen asennetta minulla ei ole. Superlahjakkuudet kenties sitten ovat asia erikseen, olen toki muutamia sellaisiakin musiikin piirissä ja muuallakin tuntenut.

Urheilusta kun on kyse, ikä on tietenkin tekijä jonka vaikutusta ei voi poistaa. Vaikka varttuneempi liikkuja kuinka sitoutuisi määrätietoiseen treenaamiseen, hänen kehonsa saattaa tarvita enemmän aikaa harjoitteiden vaikutukseen ja palautumiseen. Enpä siltikään sulkisi pois mahdollisuutta saavuttaa koviakin tavoitteita, kunhan vain harjoittelee omien rajoitteittensa puitteissa ja ottaa tarvittavan ajan.

Tuo lahjakkuuden määritteleminen on mielenkiintoinen juttu. Nuorena kun aloiteltiin harrastelemaan yleisurheilua, jotkut kavereista veti samoilla pohjilla todella paljon kovempia tuloksia. Osaa ei kiinnostanut harjoitella, polttelivat ja laiskottelivat, tulivat sitten kisoihin vaan keräämään kirkkaimmat mitalit. Silloin vanhemmat puheli, että nuo kaverit on lahjakkaita. Ja niin olivatkin. Yksi määritelmä on se, että samalla viivalla/taustalla olevista jampoista osa erottuu selvästi kovemmiksi ilman harjoittelupohjaa. Toinen aste mittarille on se, että nämä kaverit myös kehittyvät harjoittelun edetessä selvästi pidemmälle ja kovemmiksi kuin osa. Tätä ei ollut kovin vaikea ymmärtää omalla harrasteuralla. Tämä näkyy varsinkin nuorilla, parikymppisillä, koska ihminen on silloin kehittymiskykyisimmillään. (jos siis urheilusta puhutaan, poikkeuksiakin on, osa kypsyy myöhemmin). Omakin halu oli kova ja töitä tehtiin, vaan ei se kantanut juuri mihinkään. Paska kun oli.

Vanhemmalla iällä (30+) on varmaan osittain sama mittaristo, mutta näkisin, että mitä vanhemmalle iälle mennään, sitä enemmän korostuu tekemisen laatu kuin lahjakkuus. Tottakai on ihmisiä, joista ei tule paskaakaan koskaan vaikka mitä tekisivät ja toisaalta joku juoksee 2.45 alle puolen vuoden treenillä viisikymppisenä. Selvähän se on että jälkimmäinen on lahjakkaampi. En silti lähtisi mukaan tuohon, että kuka vaan perusterve halutessaan juoksee 2:45, jos vaan haluaa. Ei kai se ihan niin mene. Eikä se kai lopulta ole lahjakkuutta, että ymmärtää mitä se vaatii psyykkisellä levelillä itseltään mentäessä sinne vittumaisuusasteelle, vaan tahtoa. Lähtökohta saavuttaa perusjampalla jokin kova tulos, jos lahjakkuus unohdetaan, on lopulta se tekemisen tasokkuus ja todellinen halu, mikä voi vaatia montaa asiaa/uhrausta, kuten aiemmin mainittu.

Musiikkiin tai muihin kykyihin ei osaa sanoa mitään.

Pasi_P   

Juoksija-lehden maratontilastossa on vuodelle 2013 kirjattu noin 19500 tulosta, joista 87 alle 2:45 aikaa. Väittäisin asiaa sen kummemmin tietämättä, että on siellä jokunen muukin itseni lisäksi joka oikeasti halusi juosta alle 2:45, mutta ei vaan mennyt.

2:45 vaatii noin 60:n millin hapenoton. Okei eihän tuo ihän älyttömän korkeakaan ole, mutta vaatii se jotain muutakin kuin perusterveyttä. 60 milliä on 60 milliä. Mä olen aina vähän ihmetellyt puheita siitä, että hapenotto ei olisi rajoittava tekijä maratonilla - onhan se!

Itselläni ei absoluuttinen arvo ole muuttunut ollenkaan vuodesta 2008 (3,8 litraa/minuutissa). No viimeisen testin tulos, joka tehtiin tällä viikolla on saamatta, mutta en usko että tulos tuosta 3,8 litrasta on paljonkaan muuttunut. Niin sitä vaan tolla, että hapenoton harjoitettavuus on aika nopeasti käytetty.

Itse asiassa mulla pitäsi kyllä millit riittää tohon 2:45 alitukseen. Pitäisköhän HALUTA, eikä vaan haluta.

ForrestG   

Noiden millimoolien laskeminen on varmasti hauskaa, mutta melkein yhtä turhaa kuin sykkeiden mittaaminen. 2.45 ei vaadi 60 millimoolia tai, jos vaatii, niin mikä estää nostamasta hapenottoa sille tasolle.

Shorterilan Frankin VO2 max on jotain 71, ja luukutti kaksinkertaiseksi olympiamitalistiksi enarin jonnekkin 2.10 haminoille, mutta elkää kertoko hänelle ettei ole mahdollista juosta noin huonolla arvolla kovaa.

Itse tykitän johonkin vajaaseen 60 kanssa, ja laskennallinen maraton aikani piti olla 2.45 IKINÄ, nauroin testaajalle, että huh huh mitä PASKAA.

Noi on keinotekoisia uskomuksia ja rajoja, minähän olisin se 2.54 maratoonari, jos en olisi uskonut että kovempikin on mahdollista, jos HALUAA. Muutenkin vielä eletroniseen spirometriin hönkäsin sellaiset arvot, että ikäiseni, pituiseni sekä painoiseni puhaltaa keskimäärin 20% kovemman virtauksen keuhkoista.

Ei noihin tuloksiin kannata jäähä rypemää. Ei sankarimmekaan jää tähän ylimenokauteen rypemään, kunhan vain sattuu jokupäivä taas jaksamaan lähteä hölkkäilemään, niin uudet sankariteot odottavat tekijäänsä.

Sunnuntaille olisi tarkoitus katsoa minkälaista damagea ylimenokausi aiheuttaa kropalle. Testataan perinteisesti coopperilla ja veikkaisin että 3150 on tiukassa.

Muokattu

ForrestG   

Meillä on siis sama hapenotto. Sä juokset maratonin 2:27 ja mä 2:48. Mikä meitä erottaa? HALU? onko se näin helppoa?

Minä olen juossut n. 140 000km, väittäisin että ilman HALUA, en olisi niin paljoa juossut. Olen halunnut juosta alle 2.30, olen halunnut oppia ymmärtämään miten valmentaudutaan että se on mahdollista. Olen tehnyt kohtuuttoman paljon työtä saavuttaakseni sen. Saavutin, koska halusin.

Harmittaa toki, etten silloin aikoinaan halunnut juosta 2.15 tai 2.10 aikaan, koska ehkä sekin olisi ollut mahdollista.

Väittäsin, että HALU tehdä asiaa erottaa meidät.

Muokattu

Pasi_P   

No okei määrä. Voisiko se että paikat kestää määrällisesti kovaa harjoittelua olla sitä lahjakkuutta? Onhan sua tosin pari kertaa leikelty (akilles, perse ainakin), mutta noin niin kuin periaatteessa.

Määrällisesti mun paras vuosi oli 2010, jolloin juoksin 5600km. Lopputulos tosta oli ylirasitus, eli se siitä. Oli ton överin taustalla vähän muutakin, mutta noin niin kuin periaatteessa.

Miltä ajalta muuten toi 140 tonttua tulee?

rifish   

Eikä se kai lopulta ole lahjakkuutta, että ymmärtää mitä se vaatii psyykkisellä levelillä itseltään mentäessä sinne vittumaisuusasteelle, vaan tahtoa.

Mielestäni sekin on lahjakkuuden osa-alue. Kyllähän henkinen puolikin vaihtelee yksilöillä. Ei voi mitenkään olettaa, että kaikki ovat henkisesti yhtä vahvoja. Näin ollen yksilö voi olla lahjakas jos hän on henkisellä puolella vahvempi kuin mitä on oletettu keskimääräiseen lahjakkuus.

Jollain yksilöllä voisi olla fyysisten ominaisuuksien puolesta paremmat edellytykset jollekin juoksumatkalle, mutta hänellä ei henkinen kantti riitä vaikka vetämään välillä treeneissä vittumaisuusasteelle tai kisoissa hänen paineensietokykynsä pettää. Sen sijaan toiselle fyysisesti vähemmän lahjakkaalla ovat puolet kunnossa ja näin ollen puntit tasoittuu, koska hän pystyy toteuttamaan nuo treenit laadukkaammin ja kisoissa pystyy ottamaan aina itsestään parhaan irti.

Toki hyvät fyysiset ominaisuudet voivat luoda vahvuutta myös henkiselle puolelle.

ForrestG   

n. 22-23 vuotta. Mulla kumpikaan leikkaus ei ole ollut sellaisia etteikö niitä olisi pystynyt välttämään. Olen ollut ainakin 20 kertaa ylirasitustilassa, varmaan oikeasti jotain 50 kertaa on lähempänä totuutta. Välistä varmaan vuosia jonkinlaista kroonista ylikuntotilaa.

Ylikunto tulee väärästä harjoittelusta, ei määrästä eikä tehosta, vaan väärästä rytmityksestä sekä huonosti toteutetusta nousujohteisuudesta. Pitää osata nostaa kuormitusta sekä rytmittää oikein, niin ihmiskeho kestää aivan valtavasti kuormitusta.

Ai niin, myös ylikuntoa ei tartte peljätä - oppiipahan olemaan.

Olen FG:n kanssa täysin samaa mieltä ; lahjakkuus ei määrittele juokseeko joku maratonin 2:45 vai ei, vaan motivaatio ( halu ) harjoitella riittävästi ja oikein tuloksen saavuttamiseksi. Sekä FG itse että ketjun pääkohde ovat siitä oivia esmerkkejä.

Motivaatio harjoitella riittävästi ei ole lahjakkuutta kuten varmaan kaikki ymmärtävät...ainakin hetken mietittyään :)

X66   

2:45 vaatii noin 60:n millin hapenoton. Okei eihän tuo ihän älyttömän korkeakaan ole, mutta vaatii se jotain muutakin kuin perusterveyttä. 60 milliä on 60 milliä. Mä olen aina vähän ihmetellyt puheita siitä, että hapenotto ei olisi rajoittava tekijä maratonilla - onhan se!

Hapenottosi on ilmeisesti mitattu, mutta mikä Cooper-tulos vastaa 60 millin hapenottoa? Kaavoja on useampia.

Minä saavutin about 3300 Cooper-tason 15-vuotiaata ja se pysyi 1-2 prosentin sisällä samana seuraavat 7 vuotta, vaikka harjoittelua oli välillä paljon enemmän ja myöhemmin vähemmän. Kilpahiihtoon taso oli selkeästi liian vähän; joku EPO-valmentaja olisi ehkä voinut tehdä minustakin kansallisen tason tekijän.

Nyt nimimerkin vuosimallilla hapenotto lienee pudonnut 10% iästä johtuen eli tuskin paljon yli 3000 Cooperin on mitään saumoja.

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...