Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kilpirauhanen


BorntoRun

Recommended Posts

Moi,

En löytänyt vastaavaa ketjua, joten aloitan uuden. Minua kiinnostaa kuulla onko paljon rasitusliikuntaa harrastavilla miespuolisilla henkilöillä taipumusta alhaisiin kilpirauhasarvoihin? Olin alunperin tutkimuksissa viime syksynä kun hemoglobiini oli alarajalla. Nyt kun on ollut kevyempi kausi takana, niin testit osoittivat että kaikki arvot olivat muuten hyvät paitsi tuo kilpirauhasarvo, mikä oli kaikissa testeissä alhainen, viimeisin testi oli luokkaa 11, kun normaaliarvo ilmeisesti 10-20 välillä. Lääkäri ei suoraan katsotnut aiheelliseksi pienin annoksin tapahtuvaa tyroksiinikuurikokeilua, koska hänellä oli joitain paljon liikkuvia asiakkaita, joilla oli myös alhaiset arvot. Itse jotenkin vieroksun kuurin aloittamista lähinnä siksi, koska en oikein tunnista tyypillisä oireita itsessäni. Kysymykseni on, että onko paljon liikkuvilla miehillä (12-25h viikossa) todettu yleisesti alhaisia kilpirauhasarvoja?

Link to comment
Share on other sites

Mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta n. 5 vuotta sitten, nyt syön lääkkeitä lopun ikääni. Joskus oireet ovat vähäisiä, joskus huomattavia. Itse lihoin n. 10 kiloa ja aloitettuani kuurin lähti kilot karisemaan pikku hiljaa.

Ainoa asia missä tämä haittaa on nesteiden ajoittainen imeytyminen, eikä sekään ole paha. Ihan noin paljon en liiku, enkä tiedä vaikuttaako liikunta kilpirauhasarvoihin kuinka paljon jos ollenkaan. Liikuntamääräni ovat max 2500 km juoksua per vuosi. Kannattaa kyllä konsultoida vielä toista lääkäriä ja selvittää onko lääkkeisiin tarvetta. Aiheesta löytyy vamasti tutkimuksia ympäri maailmaa, vaiva on sen verran yleinen.

Link to comment
Share on other sites

En usko, että on tarpeen yrittää hoitoa, jos ei ole oireita. Mutta kyllä, stressin on ajateltu vaikuttavan suurissa määrissä kilpirauhaseen, ja liikunta on tietysti yksi sellainen. Ehkä tuollainen >20h voikin vaikuttaa asiaan, jos palautumiset yms. eivät ole kunnossa, mutta kyllä ne oireetkin ilmaantuvat melko selvinä sitten, jos kilpirauhanen ei toimi kunnolla. Lisäksi, jos otetaan paljon testejä, niin eipä yllätä, jos joku arvo on matala ihan ilman syytäkin. Sellaisia ne viiterajat ovat, vain 95% terveistäkin ihmisistä mahtuu sinne sisälle, ja 5% terveistä saa poikkeavia tuloksia.

Link to comment
Share on other sites

Itse olen havainnut parin tutun kohdalla (20-30v naisia) saman ilmiön taudin puhkeamiseen liittyen. Runsas liikunta ja etenkin heikko syöminen, mikä on monille naisille yleistä. Puhutaan siis jonkinasteisesta syömishäiriöstä. Kilpirauhasen vajaatoimintahan on vanhempien ihmisten sairaus ja kun noita oireita katsoo, niin mielestäni keho keskittyy silloin elintärkeiden elintoimintojen ylläpitämiseen vähentämällä ei niin tärkeiden elintoimintojen aktiivisuutta. Kannattaa siis pitää riittävästä ravinnosta ja levosta huolta, ettei kroppa luulee seniiliyden jo iskeneen ja lyö säästöliekkiä päälle.

Link to comment
Share on other sites

Moi,

En löytänyt vastaavaa ketjua, joten aloitan uuden. Minua kiinnostaa kuulla onko paljon rasitusliikuntaa harrastavilla miespuolisilla henkilöillä taipumusta alhaisiin kilpirauhasarvoihin? Olin alunperin tutkimuksissa viime syksynä kun hemoglobiini oli alarajalla. Nyt kun on ollut kevyempi kausi takana, niin testit osoittivat että kaikki arvot olivat muuten hyvät paitsi tuo kilpirauhasarvo, mikä oli kaikissa testeissä alhainen, viimeisin testi oli luokkaa 11, kun normaaliarvo ilmeisesti 10-20 välillä. Lääkäri ei suoraan katsotnut aiheelliseksi pienin annoksin tapahtuvaa tyroksiinikuurikokeilua, koska hänellä oli joitain paljon liikkuvia asiakkaita, joilla oli myös alhaiset arvot. Itse jotenkin vieroksun kuurin aloittamista lähinnä siksi, koska en oikein tunnista tyypillisä oireita itsessäni. Kysymykseni on, että onko paljon liikkuvilla miehillä (12-25h viikossa) todettu yleisesti alhaisia kilpirauhasarvoja?

Kannattaa otattaa TSH ja T4v (Tsh on kilpirauhasta stimuloiva hormooni ja T4v on veressä vapaa 4- tyroksiini) uudelleen jonkin ajan kuluttua. Kipirauhasen vajaatoiminta saattaa kehittyä pikkuhiljaa. TSH pitäisi olla reilusti alle neljä, mielellään 1-2. T4v arvo pitäisi olla reilummin yli 10. Jos TSH nousee yli neljän ja T4v on matala tai alle 10 on aihetta lääkitykselle.

Pahassa vajaatoiminnassa ei jaksa liikkua noin isoja määriä. Ja jos liikkuu väkisin elimistö romahtaa.

Jos sinulla ei ole vajaatoiminnan oireita (painon nousu, mahd.turvotus, kuiva iho, alavireisyys, saamattomuus, tukan huononeminen ym.) jäisin seurantalinjalle aluksi.

Itse olen sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaa useita vuosia, lääkittynä pystyn liikkumaan normaalisti 7 tuntia viikossa reipasta liikuntaa.

( vastasin, vaikka en ole mies, mutta halusin jakaa tietoa, jota on tullut vuosien myötä ja ne pätee myös miehiin.)

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

^ Kiitos kaikille vastauksista. Katsotaan miten homma etenee. Joo pitää lopettaa maratonit ja keskittyä lyhyille matkoille, jotta keho tajuaa että nuori raastaja on vielä kyseessä.

Siis kyllä kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastava voi juosta maratonia, jos lääkitys ja arvot ovat kunnossa, eli hormooni tulee purkista. Alilääkittynä tai ilman lääkkeitä ei jaksa ja keho ei kestä. Itse en vielä ole päässyt maratoniin asti, mutta puolikkaita juoksen. Se kuitenkin vaatii kunnollista syömistä ja levosta huolehtimista. Niin älä vielä lyö pyyhettä kehään.

Link to comment
Share on other sites

Saako nainen vastata...

Kilpirauhasasen sairaudet onkin vaikeita hoidettavia,vaikka arvot olisi viiterajoissa voi silti olla oireita,pitäisi siis hoitaa oireita eikä arvoja...ja Suomihan tulee näissäkin asioissa muita maita jälkijunassa.

Vajaatoiminnan oireet tulee salakavalasti,pikkuhiljaa,sen takia ihminen oikeestaan tottuu niihin,sopeutuu elämään niiden kanssa eikä osaa välttämättä edes ajatella jonkun olevan pielessä.Itsellä oli pieniä mutta monia erilaisia oireita monta vuotta,en kuitenkaan kokenut niitä liian häiritseviksi.Elin normaalisti ja harrastin,jaksoin mielestäni ihan hyvin.Jossain vaiheessa kuitenkin arvojen ollessa pielessä pyysin lääkäriltä lääkitystä kokeilumielessä,ja voi jestas mikä ero tuli oloon!Olin ehkä 3 vkoa syönyt lääkkeitä kun tajusin olevani kuin uusi ihminen,yleinen olo koheni,väsymys ei painanut,energiataso nousi,mieliala koheni ja fyysisetkin oireet katosi.Tuntui kuin joku olisi nostanut pimeän verhon silmien eestä pois.

Nyt arvot kohdallaan ja ennenkaikkea oireet poissa.Varmasti oisin jaksanut ja jatkanut elämää samanlailla kuin ennen lääkitystäkin,mutta nyt jälkeenpäin sen vasta kunnolla tajuaa mikä ero on kaikessa omassa toiminnassa,nyt tekee kaiken täysi "taju" päällä,jaksaa oikeasti eikä elä "varavirralla".Niin sitä vain turtui niihin oireisiin joita ei edes tajua yhdistää vajaatoimintaan.Minä suosittelen kokeilemaan lääkitystä,jos olo ei parissa kuukaudessa kohene niin ainahan lääkkeet voi lopettaa.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Kyllä sä maran voit juosta ja tehdä ihan mitä huvittaa, juokse vaikka 100 km. Kilpirauhasen vajaatoiminta on helpompi hoitaa kuin flunssa ja kun on lääkitys kohdallaan voit tehdä 100% kaikkea. Siinä oikeassa annostuksessa vain kestää muutama kuukausi saada kohdilleen (minimissään), mutta "väliaikana" voi sportata vaikka joka päivä. Yleisesti kilpirauhassairaudet ovat suomalaisten geeniperimässä ja yleistymään päin.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä ainakin itsellä oireet olivat hyvin selvät. Iltapäivällä jaksaminen loppui töissä jo heti kohta yhden jälkeen ja jo yksinkertaisten asioiden hoitaminen, kuten sähköpostin kirjoittaminen tuntui mahdottomalta. Kotona ei jaksanut tehdä yhtään mitään. Lääkityksen aloittamisen jälkeen pääkoppa virkistyi todella nopeasti. Kropan kanssa kesti sitten vähän kauemmin. Niin, minun arvot ovat siis vielä normaalin rajoissa eli kuten Seera mainitsi pitää hoitaa oireita, ei arvoja. Yksilöitä kun olemme kaikki.

Onko muilla ollut ongelmia jalkojen kanssa? Minulla meni lihakset jotenkin tukkoon. Lenkin alussa tuntuu ihan hyvälle, mutta vartin jälkeen lähtee sykkeet nousemaan ja jalat "hapottaa". Lääkäri selitti, ettei veri pääse lihaksen läpi laskimoihin vapaasti ja pumppu yrittää siksi nostaa kierroksia. Toisaalta kuulostaa loogiselta, kun kilpirauhanen vaikuttaa ääreisverenkiertoon, mutta enpä ole koskaan aiemmin moisesta kuullut. Hoitona kävelyä ilman hengästymistä. Siinä meni siis se peruskuntokausi... :076:

Link to comment
Share on other sites

^Enpä ole itselläni tollasta havainnut,oikeestaan mitään fyysisiä oireita ei enää ole,joskus sydämen muljahteluja.

Mutta jotain pientä kylläkin ymmärtämisen kanssa...esim.kirjotusvirheitä tulee,vaikka luen tekstin moneen kertaan niin en huomaa niitä,hahmottaminen on joskus vaikeaa.Eikä muistikaan aina pelaa,vaikka tiedän varmasti jonkin asian niin se ei vain tule mieleen...Myös hämärännäkö mulla on huono,siks en tykkää käydä pimeällä lenkillä.

Kyllähän vajis voi monellakin tapaa vaikuttaa ja vaikeuttaa urheilemista,pitää vain löytää oikeat hoitotavat(lääkitys kohdalleen)ja liikkua kuunnellen kehoa ja mieltä.Eikä jokaisella todellakaan ole kaikkia mahdollisia oireita,itsellänikin monet ovat ihan päinvastaisia.Otan tämän asian niin että kun oon blondi jolla kilpparin vajaatoiminta niin voin ihan huoletta olla VAJAA!:grin:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy