Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Sign in to follow this  
RudiS

RudiS (Räpiköintiä 2015)

Recommended Posts

Tervehdys Mestari,

Hauskaa, että äijä on taas jotakuinkin terveiden kirjoissa!

Tein joskus saman havainnoin noista pikakiitureiden treeneistä. Kentällä äijillä on treenit ja sällit viettävät suurimman osan ajasta istuskellen nurmikolla ja tehden välillä jotain venytyksiä ja hölskyttelevät reisi-ja pohjelihaksiaan. Satunnaisesti joku käy tekemässsä sitten sellaisen 40 metrin kiihdytyksen ja rullauksen, jonka jälkeen palaa nurmikolle.

Samaan aikaan tällainen täysi turisti kiskoo vieressä 6 * 1200 metriä lyhyellä aktiivipalautuksella, sen 90 sek palautuksenkin ajan kävellen ympyrää ja pitäen liikettä yllä. En mä kyllä pikajuoksusta tiedä yhtään mitään, joten mikäs mä olen tuomitsemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä kun olet RudiS kunnossa! Olen seurannut säännöllisesti sinun treenejä. Pidä paikat kunnossa ja keep on!

Liityn sinun ja Hannulan ihmettelyyn yleisurheilijoiden treenaamisesta. Lauantaina viimeksi todistin Esportissa kolmen nuoren yleisurheilijan treenaamista valmentajan johdolla. Verryttelyä 20 minuuttia, maksimissaan tekivät 10 x 80 metrin semivauhtisen vedon joiden välissä aina istuskelua ja juttelemista, loppuverryttely 20 minuuttia. Treeni kesti varmasti puolitoista tuntia josta juoksua muutama minuutti.

Joku voisi ensinnäkin joskus vähän avata miten tuollaisilla harjoitusmäärillä pärjätään ja toiseksi ihmettelen koska yleisurheilijat treenaavat kovaa jos tammikuu on tällaista?

Ei ihme että 100 m lähtöviivalla suomalaisen pikajuoksijan helposti sekoittaa niihin junnuihin jotka hakee korissa olevat juoksukamat pois...

Share this post


Link to post
Share on other sites

istuskelu vetojen välissä tuttua hommaa itsellenikin parin vuosikymmenen takaa. syksyllä tein sen päätöksen, että vetojen välissä hölkätään vähintään, riippumatta vetojen intensiteetistä. kunto on kyllä parantunut selvästi ehkä tuon ansiosta. kesästä palautusajat on voinut puolittaa, vaikka seisoskelu/kävely on vaihtunut hölkkään. olen tosin nykyään "virtuaali"juoksentelija eli matolla pääosin mennään. ilmeisesti raja kulkee 400 m / 800 m välillä. 400 m juoksijat tuntuvat käyttävän palautusajan passiiviseen lepäilyyn, kun pidemmän matkan kulkijat saattavat jopa hölkötellä palautukset? harrastajatasolla 400 m voi ilmeisesti olla jopa puoliksi aerobinen laji tai Clyde Hartin mielestä tämä koskee jopa huippuja. Luulisi, jotta aerobinen ja anaerobinen puoli pitäisi saada pelaamaan hyvin yhteen, joten miksipä niitä ei voisi sitten reenata samassa reenissä vuorottelemalla kevyttä aerobista ja kovempaa anaerobista? Maitohapotkin luultavammin käytetään tehokkaammin energiaksi, kun verenkierto pidetään käynnissä vetojen välillä, jolloin maitohappoja polttavat energiaksi muutkin kuin niitä tuottaneet lihassolut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

viikko 2

ma: tunneli + hiihto 20km sis. 12km@3:43

ti: hiihto 14km @3:52 + hölkkää 4km

ke: tunneli + hiihto 10km @3:36

to: hiihto 4km DNF

pe: tunneli rennonkovat vedot + hiihto 22km @3:49

la: hiihto 18km @3:51

su: hiihto kevyt 10km

Viikko lähti käyntiin taas ihan pirtsakoilla pakkasilla. Maanantaina aamusta juoksin kierroksen Töölönlahtea ja pinkasin pakkasta pakoon Eltsun putkeen, jossa tein rennonkovia vetoja. Illasta vielä hiihtoa. Tiistaina pelkät suksimiset ja perään pari kilsaa hölkkää. Luksus viikko kun on ollut auto käytössä. Voi heivata sukset kiesiin, vaihtaa lenkkarit jalkaan ja pinkasta muutaman juoksuaskeleen, jotta menis vähän treeni juoksuhermoillekin. Muutenkin melkosta suffelia kun ei tarvi sekoilla dösällä ja sporalla hiihtimien kanssa. Parasta olis tietysti jos lunta satelis senverran, jotta Laaksosta pääsis taas suoraan laduille. Keskiviikkona heitin aamusta rennonkovia vetoja ja jälkkäriks kymppi reipasta hiihtelyä. Tekniikka on vielä aika hakusessa. Teen aika paljon duunia yläkropalla, eikä oikein tunnu että uskaltais tuoda painoa kunnolla suksen päälle. Voipi toki olla ettei tuo 59-egen Atomic Pro Combi ole mikään ammattimainen luistelusuksi. Torstaina yritin suksia Paloheinässä vanhoilla vehkeillä sillä välin kun uudet olivat pohjustettavana. Vettä satoi ja vitutti. Jätin leikin heti kesken. Ajelin K-marketin parkkikselle syömään päivän subia, pitelemään sadetta ja funtsimaan mitä tekis, vai tekiskö mitään. Päädyin jälkimmäiseen. Nää on näitä. Perjantaina kulki sataviiskymppiset rennonkovat ihan nasevasti. Hiihtokin kulki ihan mukavasti, vaikkakin lämpötila oli edelleen plussalla ja latu pehmeä höttöä. Luisto oli kuitenkin hyvä. Paloheinään oli ajettu lisempää latuakin, jota oli nyt noin 2.5km:n kierros. Viikonloppuna oli niin pirusti ohjelmaa, etten ehtinyt tehdä kaikkia suunniteltuja treenejä, mutta jotain suksimisia kuitenkin. Kokonaisuudessaan ihan ok viikko.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viikko 3

ma: hiihto 20km

ti: hiihto 37km (sis. 6km täysiä)

ke: tunneli mäkiloikat + 19km hiihto

to: hieroja 45min + hiihto 15km

pe: tunneli maksimivedot piikkareilla

la: lepi

su: hiihto 10km + lihashuolto

Ihan kohtuu viikko vaikken taaskaan saanut kaikkia harkkoja tehtyä. Perusjuoksuahan tulee nyt ihan syntisen vähän ja hiihdossakin rasitus heilahtaa helposti reippaan puolelle. Kelit oskilloi talven ja syksyn välillä, niin ei oikein osaa pitkälti suunnitella mitä ulkoliikuntaa harrastelis. Viikon hyvänä oli perjantain vedot ja alkuviikon hiihdoissakin oli tosi nastaa tekemistä. Hiihdellessä tuli parit extrakiesit kun oli vaan niin siistiä ettei malttanu lopettaa. Hierojan ja piikkarivedot tein fiksuna poikana väärässä järjestyksessä. Viikonloppuna ( ja vielä tänäänkin) oli nimittäin pohkeet noista piikkasprinteistä niin jumissa että voi hyvää päivää. Tunsin jo vikassa vedossa (160m+mäki) että nyt poltta pohkeissa ja launtaina ei sit ollutkaan enää midist asiaa lenkille. Sunnuntaina yritin lähteä aamulenkille, heitin instant uukkarit kun pohkeet aivan lukossa ja lähin Paloheinään. Hiihtokin oli niin pyllystä että ajelin sitten Mäkelänrinteelle vesijumppaamaan jalkoja paremmaks. Note to self Viikon kova hierojaa edeltävänä päivänä eikä toisinpäin. Maksimisprinteissä oli muuten aika inho fiilis kun yritti kerrankin vetää oikein sydämen kyllyydestä, eikä sit kuitenkaan päässyt sen lujempaa mitä pääs. Vähän kun joskus tenavana mörköpainajaisessa. Karmivaa.

Lisäks liityin Helsingin Jyryyn, juoksin tänään kevään ekat pihavedot ja buukkasin lauantaiks polkujuoksukisan Keravalta. Hiphei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hiihtohan on erinomaisen nastaa puuhaa ja oivallista kunnon kohottamiseen. Teikäläinen ilmeisesti nakuttelee Wassua ja Mogrenia, eli siis vapaata menemään.

Suosittelen lämpimästi antamaan mahdollisuuden rehellisesti pertsalle. Se on lajina aika paljon juoksijaystävällisempi. Hyvinä puolina ainakin, että sykkeet kestävät paremmin kurissa, kun niitä pystyy vähän heikommallakin tekniikalla säätelemään helposti. Jaksaa helposti tehdä ajallisesti tosi pitkänkin lenkin. Vapaassa on pakko tehdä töitä koko ajan, ja homma lipsahtaa sinne VK:n puolelle tosi helposti. Lisäksi pertsa on juoksijalle enemmän lajinomaista, takareidet ja pakarat tekevät suuremman osan töistä.

Vilkaisin muutes noita Jyryn sivuja, kun olen tuota seura-asiaa pohdiskellut jo varmaan vuoden päivät. Tuohan vaikutti kovasti houkuttelevalta. Erityisesti kohta, jossa lupaavat, että heidän kautta löytäisin sisältöä elämääni. #hymiö

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilkaisin muutes noita Jyryn sivuja, kun olen tuota seura-asiaa pohdiskellut jo varmaan vuoden päivät. Tuohan vaikutti kovasti houkuttelevalta. Erityisesti kohta, jossa lupaavat, että heidän kautta löytäisin sisältöä elämääni. #hymiö

Buah, vähänkö repesin tosta elämän sisältö kommentista. Laitahan ihmeessä jäsenyys sisään jos siltä tuntuu ja katotaan miten paljon sillä 25egellä sitä sisältöä irtoaa. Paluuviestinä sieltä tuli infona aikoja yhteisharjotuksiin ja kuntopiiriin, mutta molemmat oli liikuntamyllyssä, joten ei oikein logistisesti oo mun juttuja. Etlsussakin niillä on vakivuoro ja kuulemma joskus jotain harkkakisoja. Käytännössähän toi seuraan kuuluminen helpottaa ainakin kisoihin ilmottautumista, kun pystyy suoraan kilpailukalenterin kautta hoitamaan eikä tarvi erikseen sähköpostailla.

Kiitti vielä tosta hiihtohuomiosta. Samoja pohdintoja on käyny mielessä. Juoksun kannalta just takareidet ja perse on se mistä ensimmäisenä loppuu jerkku. Toi vaparin potkuhan harjottaa lähinnä jotain balettilihaksia. Pertsassa mulla oli ongelmana vaan se ettei voitelusta tullut koskaan mitään. Oli vaan henkisesti helpompaa heittää pikaluistot pohjaan ja vetää vasenta kaistaa, kun syljeskellä koko hiihtolenkki paskaa pitoa tai luistoa tai molempia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viikko 4

ma: juoksua 10k (sis. 3*1k@3:30+600m täysiä)

ti: kevyt 12k

ke: juoksua 13k

to: kevyt 10k + tunneli voima/aitaviidakko

pe: kevyt 9k

la: kevyt 6k

su: semireipasta juoksua 8k @4:36 + vr 2k

yht: 70km

Viikon teemana oli väsynyttä perusjuoksua. Hiihtämäänhän ei arkena joutanut, kun ei ollut autoa käytössä. Maanantaina roiskasin ensimmäiset vetojen tapaiset pitkällä hölkkäpalautuksella. Tuntuma oli just niinkun pitääkin. Keuhkot vinkuu, mutta jalat tuntuu irtonaisilta ja askelkontakti terävältä. Muuten viikolla treenailu oli ihan normi hölkkää keskuspuistossa. Torstaina käväsin tunnelissa Jyryn vuorolla katsomassa mikä meininki. Putki täynnä tenavia ja pari jotain random tyyppiä vääntämässä punttia. Hiphei. Tein vähän lajivoimaa ja aitaviidakkoa. Loppuviikosta olin jotenkin todella uuvuksissa, vaikka treenit onkin ollut kevyitä. Perjantaina ei juoksu kulkenut enää ollenkaan. Skippasin lauantain polkujuoksustartin ja keskityin chillailuun. Viikonloppu menikin rennosti. Lauantaina pelailtiin tenavien kanssa Pirkkolassa lätkää ja sunnuntaina hiihdeltiin Paloheinässä. Viikon päätteeks roiskasin vielä pienen semireippaan lenkin. Fiilis oli kerrassaan hyvä ja pirtsakka. Huomenna käyn Myllyssä kurkkaamassa Jyryn yhteistreenit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

viikko 5

ma: vetoja 3*6*200m @mylly + verrat

ti: lepo @paloheinä lasten kanssa

ke: hiihto 27km @4:05 + hölkkää 2km

to: lajivoimaa @eltsu

pe: hiihto 22km (sis. 15km @3:42) + hölkkää 2km

la: lepi

su: pari tuntia rauhallista kävelyä

Kokonaisuudessaan viikko jäi about puoleen siitä mitä toivoisin. Tässä vielä hiljattain uhosin treenaavani kymmenen kertaa viikossa. Ei tuu tapahtumaan. Tarvis varmaan buukata muutama kevätkisa kalenteriin kuumottelemaan. Nyt tää on tällästä tehään mitä huvittaa ja sillon kun huvittaa. Ihan rentoa ja hauskaa peruskunon ylläpitotreeniä, mut ei tod mitään kehittävää.

Maanantaina kävin kurkkaamassa Jyryn yhteistreenit Myllyssä. Vetosarjoissa tehtiin aina kaks kevyttä vetoa ja yks kuormittava, sitten pieni lepo ja sama kuvio uusiks. Ihan ok harjotus. Tiistaina käytiin pojan kanssa Paloheinässä hiihtelemässä reilu vitonen. Keskiviikkona hiihtelin keskenään vajaa kolmekymppisen ja juoksin sukset kädessä osan bussimatkasta. Kelit on taas luokkaa haistakaa paska tammikuun vesisateet, mut minkäs teet. Torstaina iloistesti loikkien lajinomaista voimaharjoittelua Eltsun tunnelissa ja Perjantaina sukset kohti Paloheinää. Ensimmäinen hyvä hiihtokeli pitkästä aikaa. Lämpötila hintsusti nollan alapuolella, kova latupohja ja loistava luisto. Viikonloppu meni treenailun puolesta ihan vihkoon, mut pitää sitä välillä chillaillakin. Sunnuntaina käppäilin vähän räntäsateessa, kun muu ei oikein hotsittanut.

Tänään koitan ehtiä taas tuonne seuran yhteistreeneihin. Talven ja luonnonlatujen saapumisestakaan en oo vielä heittänyt kaikkea toivoa, vaikka ehkä aihetta jo alkais olla. Etelän leirikin on vähän kuumotellut mielessä. Kahtellaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

viikko 6

ma: 3*(200,400,600,100)m

ke: 10*150m kiihtyvä 29-22s

pe: hiihto 15km

la: hiihto 10km

su: juoksu 8+13km

viikko 7

ma: juoksu 10km

ti: juoksu 10km + hiihto 10km

ke; hiihto 37km kovaa

pe: hiihto 20km

viikko 8

ma: hiihto 10km

ti: hiihto 20km

ke: hiihto 39km

to: random mittaisia vetoja verroineen 10km+

la: random mittaisia vetoja verroineen 10km+

Rakas harjoituspäiväkirja iskä on ollut vähän laiska harjoittelemaan ja päivittelemään. Silloin kun oon päässyt reenaamaan tekeminen on ollut sää- ja fiilis orientoitunutta. Sairasteltukin on. Lapsiperheen perus flunssarumbat, kun viimppa paranee niin sykli alkaa taas alusta. Nyt näyttää siltä että hiihtokausikin on säiden puolesta valmis. Salaa vähän venttailen kuitenkin vielä ihmettä ja maaliskuun aurinkoisia keväthankia, joten hiihtimien vuosihuolto ja varastointi saa vielä odotella viikon tai pari. Jos paskoista lumitalvista haluaa nähdä jotain positiivista, niin juoksukausihan tietysti pitenee kun hanget hupenee. Luulen vuosien 11,12,13 poikkeuksellisen hyvien lumitalvien vähän hämänneen mielikuvaa stadin hiihtomahdollisuuksista, mut ruikutus sikseen. Muutama ilonpilkahduskin on tuolla harjoittelun seassa ollut. Sain tehdä pari hyvää hiihtoa aivan upeassa aurinkoisessa säässä ja olen vilpittömästi nauttinut niistä. Lapsetkin on innostunut hiihdosta uusitun kaluston ansiosta ja se jos joku on upea homma. Juoksuharjoittelussa mun voimataso on tällä hetkellä hyvä. Muut osa-alueet puolestaan on aivan hukassa. Venttailen jo tosi malttamattomana kevään kovia treenejä. Vetoharjoittelussa mä härnään vielä toistaseks kroppaa aika kevyellä kokonaisrasituksella, vedot säilyy lyhyinä, vauhdit kovina, muttei kuitenkaan hapottavina ja vetojen volyymi säilyy pienenä. Mäkiä pumppaillaan ja loikitaan aina kun niitä tulee vastaan. Lisäks mulla on harjoittelussa mukana hassua hölskytelyä ja funny walksia. Mut varmaan tunnetaan jotain keskuspuiston Montypythonina, mut onneks tässä Auroran pöpilän kupeessa on helppo blendata jengiin. Kisakalenteri ammottaa edelleen tyhjyyttään. Viimevuodesta viisastuneena kuvio menee siten, että jos ja kun kroppa tuntuu valmiilta niin katotaan missä sattuu olemaan kisoja ja keräillän mitskut parempaan talteen.

Note to self: Ei oo maailman fiksuin liike pakata piikkareita ja limupulloa samaan reppuun. Palataan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään aiheutin hilpeyttä painamalla piikkarit lähtötelineisiin parikymmenen vuoden tauon jälkeen. Ohjelmassa oli siis telinelähdön harjoittelua. Eihän se ollutkaan ihan niin yksinkertaista kun vois äkkiseltään kuvitella. Ensinnäkin piti hakea ihan hulluna sitä lähtöasentoa ja kokeilla molemmin puolin kaikki mahdollisen välitykset, joista oikein mikään ei tuntunut luontevalta. Lähdöt tuntui tosi laiskoilta, eikä voimaa oikein osannut suunnata kohtisuoraan telinettä kohti. Illuusio räjähtävästä telinelähdöstä muuttui siis laakista tuhnuksi seisomaan nousuksi. Tuohon sekoiluun kun lisää vielä sen kisalähdön jännityksen niin liemi alkaa olla keitettynä. Onneks youtubesta löytyi ihan hyödyllisen näkösiä pätkiä, ja siis kivahan näitä on harjoitella. Ei täs midist.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, mutta oisippa nähny ko mulle yritettiin opettaa sitä vapaauinnin volttikäännöstä. Olisin mie sen voinu oppia, jos

a) se opettaja ei olis eka kuollu nauruun

b) ite en ois hukkunu ko olisin lähteny uimaan pohjaa kohti

Miten se oikeasti voi olla niin vaikeaa? Hylkeetkin osais, mie en.

Share this post


Link to post
Share on other sites

viikko 9

ma: rennonkovia vetoja ja telinestartit + perushölkkää töölönlahdella

ti: perushölkkää aamulenkki ja illalla kevyttä

ke: 10*150m 25-21s verrat töölönlahdella + fillaria parikymppää

to: palauttava hölkkä/kävely

pe: 15*150m/2' kävelypalautuksella avg 22,9s

la: fillaria parikymppää + vajaa tunnin saunalenkki

su: maisemakävelyä @Tallinna

Viikkorapsaa pukkaa tällä kertaa vähän etukäteen (päivittelen viikonlopun hölkät jälkikäteen). Nyt alkaa olla touhussa taas keväistä intoa. Endorfiinit ja evribadi. Sataviiskymppiset vedot rupeaa olemaan tälle talvelle juostuna. Ensiviikolla saattais päästä jo kentälle jos kelit säilyy lämpiminä. Eltsusta on takasuora ja kaarteistakin puolet sulana. Kentälle päästyä pidentelen määräintervallit 200m vedoiks, joista siirryn kevään mittaan maitohappoja makustelemaan pidempien pyrähdysten pariin. Pyrin jäsentelemään itselle ja tänne harkkikseen jonkunlaisen kevään treenisuunnitelman piakkoin. Palaillaan.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen jokainen viesti tarkistetaan erikseen. Eli viesti ei ilmesty heti näkyville. Lähettämällä viestin sivustolle hyväksyt sen ettei viestejä poisteta. Yhteystiedot yms. voidaan pyynnöstä poistaa.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  







×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy