Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
sinisiipi

Rullahiihto vs juoksu

Recommended Posts

En ole pystynyt juurikan juoksemaan tänä kesänä, mutta olen rullahiihtänyt. Minulla on melko jähmeät rullasukset eli eivät luista kovin hyvin (oneway classic 11) pari kolme vuotta vanhat. Mietin rullasuksitreenin vastaavuutta rasitukseltaan juoksuun. Mitä mieltä olette, vastaako tunnin perinteinen rullasuksitreeni tunnin juoksua? Itsestäni tuntuu, että rullahiihto voisi olla jopa rasittavampi rullasuksieni jähmeyden vuoksi. Mitä muut jattelevat?

Riippuu paljon miten harjoituksen tekee, minkälaisessa maastossa ja mitä ominaisuutta haluaa ylläpitää/kehittää. Lähtökohtaisesti rullahiihto on kevyempää, jos menään tasaisella, jolloin tasatyöntö korostuu ja tulee alamäkiä, joissa ei tarvi työskennellä.

Rullahiihdolla voit kuitenkin kehittää monia ominaisuuksia mitä juoksussa tarvitaan. Kokonaan juoksua sillä ei voi korvata. Kokeile tehdä myös kovempia VK-harjotuksia. Käytä hyödyksi rullahiihdon intervallliluonteisuus ja anna sykkeen vaellella maaston mukaan, kunhan harjoituksen kokonaisluonne pysyy suunniteltuna. Jos mahdolista niin suosi kovempia maastoja rullasuksien nihkeyden sijasta.

Juu, varmaan tasaisella ja alamäissä rullahiihto on kevyempää kuin juoksu. Mun reittini on melko mäkinen reitti ja tulee pitkiä nousuja myös. Eli sykkeet vaihtelee enemmän kuin juostessa, koska välillä tulee myös alamäkiä, jolloin syke laskee. Mulla menee herkästi lenkit melko kovaa, mutta olen ottanut välillä keveitä, palauttavia lenkkejä. Kyllä uskon, että pystyn kehittämään kestävyyttä aika lailla, vaikka tosin jaloille ei tuu juoksun vaatimaa tottumista. Tuossa rullasuksien nihkeydessä on se hyvä puoli, ettei tarvitse alamäissä pelätä liian kovaa vauhtia ja se on itselleni aika oleellinen seikka, että uskallan mennä suksilla. olen kyllä aika tyytyväinen, että pystyn hiihtämään.

Meinasin vaan sitä että tekniikka monesti kärsii pitkällä aikavälillä, jos kaikki hiihto tapahtuu hitailla rullilla. Rullasuksilla oppii kyllä jarruttamaan, yksi tapa on tehdä auraus liikettä vähän kuin laskettelusuksilla, mutta tietenkin niin että vain painaa jalkoja sisäänpäin niinkuin auraisi. Mulla on vapaan suket normaaleilla rullilla ja vauhti pysähtyy mäessä kyllä, kun vaan painaa vastaan. Toki on totta että ei kannata ottaa riskejä, ettei tule taukoa kaatumisien takia.

Toisaalta, jos haluaa panostaa vuorohiihtoon, niin silloin rullat ja/tai alusta eivät saa olla liian nopeatkaan, koska muutoin meno muuttuu helposti pelkäksi tasuriksi. Viime kesänä, kun kantapäävamma esti juoksemisen, vedin rullilla Paloheinän kivituhkalla juoksua korvaavaa treeniä niin, että pyrin käyttämään mahdollisimman paljon vuorohiihtoa. Tehostin sitä vetämällä yleensä osan lenkeistä ilman sauvoja.

Niin varmaan tasaisella ja alamäissä rulla hiihto tuntuisi kevyemmältä kuin juoksu !! en ole hihtänyt rullilla !!! mutta sykkeistähän sen rasittavuuden näkee .... treenin keskisyke !!! Kyllä pidän kuitenkin juoksua kovana liikuntana muotona ja hyvänä kunnon ylläpitäjänä(riittävän moipuolisesti tehtynä--pitkät lenkit -kovat lenkit-vedot-mäkivedot) ...antaa varmasti puhtia arkeen,,,työhön tai vaikka hiihtoon tai muihinkin lajeihin !!! norjalaiset naiset juoksevat 3000m katujuoksussa siinä 9.00 pintaan ... puhtaudesta ei tietoa... kovaa kuitenkin !!!!:038:

Sykkeestähän sen kuorman näkee; hiihdossa voinee ehkä nostaa PK-sykettä hiukan juoksuun nähden, koska lihasryhmiä on enemmän käytössä.

Harjoittelen Kaukopartiohiihtoon, ja hitaat 7-rullat ovat melkein liian kevyet, koska ainoastaan jyrkemmät ylämäet tulee nyt tehtyä vuorohiihdolla. Eli meno on pääosin potkullista ja potkutonta tasatyöntöä, ja pk-vauhdit alkavat olla kovempia kuin vk-vauhdit juostessa. En pelkää tyylirikkoa, kun ne talvisuksetkaan (SA..) eivät mitkään tykit ole.

Yhdistettynä juoksuun hiihdon kesäharjoittelu tuntuu nyt olevan paremmalla mallilla.

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this