Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sani

Ruokavalion merkitys kestävyysjuoksussa?

Recommended Posts

9 tuntia sitten, marika_ kirjoitti:

@suvi k. olikin linkannut tän just toisessa ketjussa, mutta jaetaanpa tännekin:

https://lihastohtori.wordpress.com/2016/12/17/energiansaatavuus-heikura/

Tuolta otettulla kaavalla, jos ajatellaan että tavoitte energiansaatavuus olisi se mainittu 30-45kcal/kg, pitäisi minun (nainen, 65kg, rasvaprosentti varmaan jotain 20-25, mutta lasketaan vaikka 25:llä, eli rasvaton paino n. 49kg) syödä päivänä, jona teen tunnin pk-lenkin (n. 500kcal), suunnilleen 2000-2700kcal. Joista tuo 2000 on laskennallisen energiansaatavuuden optimin alarajalla eli todennäköisesti liian vähän, jutun mukaan siis todennäköinen optimi olisi ennemminkin tuossa 45 pinnassa, eli lähempänä tuota 2700 kaloria. 

Mun pitäisi tällä 45kcal/ rasvaton painokilo syödä noin 2250kcal + treenien kulutus. Tunnin iltalenkillä kulutus on sykemittarin mukaan 500-650kcal luokkaa, pitkiksillä helposti toista tonnia. Eli lyhyen treenin päivinä mun pitäisi syödä 2750-3000kcal, pitkän lenkin päivinä >3300kcal. Viime lauantain harjoitus-lappujuoksun (1785kcal) kera tulisi sen päivän energiantarpeeksi yli 4000kcal. Tuntuu hurjalta määrältä, mutta ilmankos onkin aina nälkä vaikka kuinka syö. :D

Tsekkaapa, miten sykemittarisi ilmoittaa kulutuksen. Jotkut ilmoittavat treenin tuoman lisäkulutuksen ja toiset treenin aikaisen kulutuksen, jossa on myös treenin aikana tapahtunut peruskulutus.

Kannattaa myös muistaa, että sykemittari ei osaa mitata kulutusta. Lukema on arvio, joka perustuu sykkeeseen ja kellon asetuksiin. Jos asetukset ovat pielessä, myös kulutusarvio voi olla pahasti pielessä. Asetuksissa siis sukupuoli, paino, sykerajat ja aktiivisuusluokka ainakin vaikuttavat.

Hyvä vertailukohta mittarin antamalle kulutukselle on yksinkertainen laskukaava. Juostu matka kilometreinä x juoksijan paino kilogrammoina = kulutus kcal. Siis 50 kg painava juoksija kuluttaa kympin lenkillä 500 kcal.

Kyllä juoksijalla on aina nälkä! Tämä on myös oma kokemukseni. Kannattaa syödä kunnolla. Aina se ei ole helppoa. Liian vähäinen energiansaanti altistaa kuitenkin sairastelulle, vammoille ja ylikunnolle.

• Like 1

8 tuntia sitten, rinieme kirjoitti:

Hyvä vertailukohta mittarin antamalle kulutukselle on yksinkertainen laskukaava. Juostu matka kilometreinä x juoksijan paino kilogrammoina = kulutus kcal. Siis 50 kg painava juoksija kuluttaa kympin lenkillä 500 kcal

Tämä on varmaan tasasen reitin mukaan laskettu? Vastaa suunnilleen sitä mitä sykemittari sanoo mulle kevyellä tasaisella asfalttilenkillä, mutta esim. poluilla tai mäkivedoissa menee mittarin mukaan enemmäm.

Mä heitin ton oman "tunnin pk-lenkillä (=n. 7:30min/km) 500kcal" -arvion ihan vaan tän laskurin pohjalta: https://sepi.1g.fi/Liikunta/energiankulutus.htm :D Eli vielä enemmän hatusta heitetty arvio, mutta eiköhän se nyt +/- 200kcal tossa oo.

Ei siis hajuakaan mitä sykemittari noille näyttää, en koskaan seuraa niitä. 

15 tuntia sitten, suvi k. kirjoitti:

Tämä on varmaan tasasen reitin mukaan laskettu? Vastaa suunnilleen sitä mitä sykemittari sanoo mulle kevyellä tasaisella asfalttilenkillä, mutta esim. poluilla tai mäkivedoissa menee mittarin mukaan enemmäm.

Nimenomaan suht tasaisella reitillä ja alustalla. Poluilla kuluu energiaa enemmän, samoin mäkivedoissa. Niissäkin voinet melko hyvin luottaa mittarin antamiin lukuihin, jos tasaisella laskukaava ja mittarit ovat suurin piirtein yksimielisiä.

• Like 1

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen jokainen viesti tarkistetaan erikseen. Eli viesti ei ilmesty heti näkyville. Lähettämällä viestin sivustolle hyväksyt sen ettei viestejä poisteta. Yhteystiedot yms. voidaan pyynnöstä poistaa.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...