Jump to content
Juoksufoorumi.fi






Sani

Ruokavalion merkitys kestävyysjuoksussa?

Recommended Posts

kurppa   

On varmaan hiukan eri asia, miten tässäkin asiassa toimii tällainen kuntoilija kuin 3 tunnin maratoonari.

Ajattelen, että tällä nylkkytasolla ei niin jaksa laskea kaloreita ja aterian koostumusta. Kunhan yrittää syödä terveellisesti ja ennen kaikkea syödä. Ateriat perustuvat ruisleipään, perunaan, pastaan ja vihanneksiin. Siihen lisänä sitten liha, kalat ja pavut.

Ja ettei kovin kuivaksi elämä menisi niin irtokarkkipussi katoaa kitusiin hävyttömän nopeaa ja ennen kaikkea ilman huonoa omaatuntoa. Yritin karkkilakkoa talvella, mutta totesin, että olen niin sokeririippuvainen ihminen, että ei onnistu. Luovutin ja nautin siis karkeistakin.

Juoksu itsessään tuo niin hyvän olon, että on alkanut vaistomaisesti kaivata sitä hyvää oloa muillakin elämänalueilla. Sen takia ehkä tulee katsottua vaistomaisesti, mitä suuhunsa pistää. Mutta herkutteluakaan ei ole kielletty. Ei tätä ainakaan tällä tasolla kannata liian vakavasti ottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Savotar   

Juoksu itsessään tuo niin hyvän olon, että on alkanut vaistomaisesti kaivata sitä hyvää oloa muillakin elämänalueilla. Sen takia ehkä tulee katsottua vaistomaisesti, mitä suuhunsa pistää. Mutta herkutteluakaan ei ole kielletty. Ei tätä ainakaan tällä tasolla kannata liian vakavasti ottaa.

Se on justiinsa näin minunkin kohdallani. Yritän syödä terveellisesti ja ainakin sen yhden lämpimän aterian päivässä. Herkuttelen myös "hyvällä omalla tunnolla" karkeilla ja suklaalla. Kilot pysyy kurissa 50km juoksumäärällä viikossa. Sen kyllä huomaa, että mitä enemmän juoksee, sen enemmän elimistö huutaa syötävää. Eli kyllä se elimistö pitää huolen huutavalla nälän tunteella, jos on ravinnevajausta.

Itselläni juoksuharjoittelut ovat menneet ihan mukavasti ja hyvin olen lenkkini jaksanut vetää, vaikka en niin kirjaimellisesti mitään ruokavaliota noudata, enkä kaloreita laske. Syön kun on nälkä.

Ehkäpä on niitäkin, jotka laskevat kalorit sun muut, mutta tavallinen kuntoilija pärjää ihan normaalilla ruokavaliolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli kuinka tärkeänä te pidätte ruokavaliota kestävyysjuoksussa?

Syöttekö joka päivä terveellisesti ja suositusten mukaan? Eli 55/15/30

Vai miten se nyt meni kestävyysurheilijalla:conf:

Ja laskeskelettoko päivittäisiä kaloreita + sun muita?:icon_smile:

Kyllähän terveellinen syöminen on tärkeää, eli että syö monipuolisesti ja riittävästi. Suurinpiirtein kaikki ruoka maistuu, mutta ns. roskaruokaa koetan karttaa. Herkkujakin (pullaa, jäätelöä tms) tulee silti syötyä, mutta ei ihan päivittäin. Kaloreita en laske, enkä tiedä miten omalla kohdalla nuo prosentit menee, mutta hiilareita varmaankin on suurin osa.

Kovaa treenaava urheilija/kuntoilija voi energiankulutuksen kannalta syödä vaikka kuinka paljon, mutta syömisten sisältöä kannattaa ihan yleisen terveydentilan kannalta hieman katsoa. Kestävyysharjoittelu ei anna 100 % suojaa esim. sydäntaudeilta (moni varmaan tuntee Jim Fixx:in tapauksen, ks. http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m0826/is_n3_v10/ai_15244219). Tähän tietysti vaikuttaa myös geeniperimä... joku onnekas voi laittaa leivän päälle vaikka sentin voita, eikä kolesteroli siitä hetkahda mihinkään.

Silti pilkuntarkka "nipottaminen" jokaisesta suupalasta tuskin kannattaa, siitä ei liene pitkä matka monenlaisiin syömishäiriöihin :018:.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Beatles   

Itse syön perusruokaa. Eli perunaa, riisiä, pastaa, lihaa, kalaa tai kanaa ja siihen salaattia ja vihanneksia ja kunnon tummaa leipää. En usko, että kuntoilijalla merkkaa niin paljon tuo syöminen kuin jollain huippu-urheilijalla. Tietenkään kenenkään ei kannata joka päivä syödä pitsaa ja purilaista, mutta niitäkin voi silloin tällöin vetäistä. Luulen, että tässä syömisessäkin pärjää terveellä maalaisjärjellä niin kuin monessa muussakin asiassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan tavallista perusruokaa, edellisessä elämässä (aika ennen emäntää) tuli syötyä aikas epäterveellisesti.

Vaimo pitää siis tuon puolen kurissa, vaikka kyllä sitä itsekkin jo tulee tehtyä "oikeita" valintoja.

Silloin tällöin annan itselleni luvan herkutella joten ei tässä ihan tiukkapipoja olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
226   

V-Kurppa kirjoitti: On varmaan hiukan eri asia, miten tässäkin asiassa toimii tällainen kuntoilija kuin 3 tunnin maratoonari.

Minun mielestäni alle 3 tunnin maratoonari tai vielä paljon kovempikin urheilija pystyy omaan ravintoympyrään mahduttamaan huomattavan määrän ns. epäterveelliseksi luokiteltua ruokaa, kuten karkit, jätski, makkara, ranskalaiset perunat, suklaa, keksit, kakut, viini, olut yms. Palautumisen tai suorituskyvyn siitä kärsimättä. Suurin murhe roskaruoalla tulee huippu-urheilijan painon nousussa, eli näiden hieman vähempi tärkeitä aineita sisältävien ruokien tuoma kalorimäärä syrjäyttää paremman ravinnon tilaa. En usko, että palautumisen kanssa välttämättä on kovin suuria ( mitään eroa ) eroja ns. parhaaseen mahdolliseen ravintoon. Palautumisen kannalta lienee tärkeämäpää vaan huolehtia siitä, että hiilihydraatteja saa oikeaan aikaan ja elimistön nestetasapaino ei pääse liian alas. Kuntotaso kuitenkin ratkaiseen palautumisen, eikä ravinto.

Leipä, marjat, vihannekset yms. ovat tärkeitä urheilijan ravintoympyrässä, mutta kyllä ainakin minun ravintoympyrässä roskaruoalla on aina ollut ja tulee olemaan keskeinen paikka. Nyt Sulkavan uintiin valmistautuessa turhien kalorien syöminen oli suorastaan tärkeää, kun yritin kaiken kiireen keskellä pystyä vielä nostamaan painoani kylmän sietoa parantaakseen. Ihme kyllä karkeista, kekseistä, maissilastuista yms. huolimatta paino ei paljonkaan noussut normaali kesäpainooni nähden. Ehkä minun tapauksessa kesän kuumuus teki sen, että esim. karkit eivät niin hyvin maistu, vaikka syksyllä saattaa mennä 300 g pussi ihan hujauksella. Sen verran tervellisten elintapojen uhri minäkin kuitenkin olen, että pyrin irtokarkkivalikoimasta valitsemaan sellaisen "urheilijan" sekoituksen. Eli se sisältää esim. joghurtti rusinoita, suklaarusinoita, yoghurtti banaaneja ( 200 km pyhiihvaellus Outokummun Tokmannillle ) , lakritsia, hieman suklaata, vähän salmiakkia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta onko kukaan kokeillut vähähiilihydraattista ruokavaliota?

Kuulostaa ehkä hullulta että "normaali", jokapäiväinen energiamuoto eli hiilarit viedään vähiin ja tilalle tuodaan proteiinit sekä rasva. Itse aion kokeilla moista ruokavaliota, koska olen aivan riittämiin saanut kokea verensokerin nopean nousun ja laskun josta välittömänä seurauksena väsynyt olo. Lisäksi epäilen että tämä amerikkalaistyyppinen hiilihydraattiruokavalio on piilevä terveysriski.

Täällä keskustelua juoksusta/urheilusta ja vhh-ruokavalion yhteensopivuudesta:

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=17628&highlight=

Share this post


Link to post
Share on other sites
staM   

Yli puolet maapallon asukkaista syövät runsaasti hiilihydraatipitoista ravintoa, ilman että he kärsivät elintasosairauksista tai muista vastaavista ongelmista. Nämä Aasian anti-karppaajat saavat suurimman osan energiastaan riisistä, ei tummasta riisistä vaan siitä epäterveellisestä vaaleasta joka kypsyy 10 minuutissa. Tämä riittää todistukseksi allekirjoittaneelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
puujalka   

Joo ei kai sen syömisen tarvitse olla kovinkaan monimutkaista. Ihmisen elimistö sopeutuu kyllä monenlaiseen ruokavalioon, staM:n kanssa samoilla linjoilla. Nykyään (ainakin länsimaisille kuluttajille) on vaan tarjolla niin pitkälle jalostettua roskaruokaa että luonnollinen ruokavalio on aika kaukana monellakin. Nämä karppaukset sun muut osoittavat mielestäni että varsin erilaisilla ruokavalioillakin voi tulla toimeen oikein hyvin. En tosin tiedä kuinka kovaa sellaisella muonalla juostaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yli puolet maapallon asukkaista syövät runsaasti hiilihydraatipitoista ravintoa, ilman että he kärsivät elintasosairauksista tai muista vastaavista ongelmista. Nämä Aasian anti-karppaajat saavat suurimman osan energiastaan riisistä, ei tummasta riisistä vaan siitä epäterveellisestä vaaleasta joka kypsyy 10 minuutissa. Tämä riittää todistukseksi allekirjoittaneelle.

Tuo on valitettavasti hiukan ontuva perustelu. Nimenomaan viljaa paljon käyttävät ihmiskunnat l. ruokakulttuurit, näyttävät kärsivän elintasosairauksista.

Yli puolet maapallon asukkaista syö sitä mitä saavat. Niillä joilla on varaa valita, niin tämä(kin) asia on mahdollista.

Minulla on pointtini tässä kokonaisvaltaisen hyvänolon hakeminen. Ei niinkään kapinallinen. Olen aivan täynnä hiilareiden tuomaa väsymystä veransokerin liian jyrkkien heilahtelujen takia. Lisäksi minulla on pieni aavistus että liiallinen hh:n käyttö on piilevä terveysriski. Samoin kuin kaikkien 'kevyt' tuotteiden kanssa. Miten ihmisen perimä olisi nyt aivan viimeisien vuosikymmenien aikana niin muuttunut että ei muka pärjäisi ilman 'funktionaalisia' tuotteita ja liiallisia hiilareita?

Jokin tässä mättää. 1000 kärpästä voi olla väärässä, paska on pahaa. ;) En ymmärrä sitä logiikkaa että kun joku sanoo että tämä on parasta sinulle, niin kukaan ei kyseenalaista sitä vaikka keho kuinka kertoisi toista. Mutta minä ajattelen asian niin että se elämäntapa mikä tuottaa kokonaisvaltaisesti jalolla tavalla parhaimman olon, on oikea.

Minulla ei ainakaan ole varaa hukata elämääni mihinkään tottumuksiin ja 'usvassa' olemiseen, haluan tulla tietoisemmaksi itsestäni ja valinnoistani.

Lainaan Konosen tekstiä:

"Vallu kertoo kävelleensä 40 kilometrin lenkkejään useimmiten pelkällä vedellä kehittääkseen rasva-aineenvaihduntaa, koska suorituksessa mennään kuitenkin loppu rasvojen varassa."

Kertokaa oikeasti epätietoiselle miksi ihmisen ei kannattasi sopeuttaa kehoaan polttamaan ensisijaisesti rasvoja energianlähteenä (vhh-ruokavaliossa, keho käyttää rasvoja, ei hiilareita), kun kerran hiilarivarastot ovat pienet, eivätkä kestä esim. koko maratonsuoritusta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   You have pasted content with formatting.   Remove formatting

  Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...







×