Jump to content
Juoksufoorumi.fi


MaraToni

MaraToni (Levi kerran myötäpäivään kiertäen)

Recommended Posts

Maanantaina 10 kilsan pk lenkki, eilen tiistaina 14,9 kilsan lenkki. Alku pk-vauhtia, lopussa kiristyvää vauhtia ja muutama n. 100 metrin rykäisy. Yllättävän hyvin saa vauhdin kiihdytettyä pitkähkön tasaisen junnaamisenkin jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vedetäänpä viime viikko pakettiin, aloitetaan sunnuntaista, sillä silloin pääsin pitkästä aikaa tositoimiin:

SU 10,5 kilsaa 60min tasavauhtista puurtamista

MA 10,5 kilsaa 63 minuuttia peruskuntolenkki

KE 14,9 kilsaa, alussa peruskuntovauhtia, sitten kiristyvää ja loppupuoliskolla muutama oikein reipas 100 - 300 metrin nykäisy. Tämä oli viikon paras treeni omasta mielestä.

SU 10,5 kilsaa, alku leppoista vauhtia ja loppupuolella n. 300 - 500 metrin vetoja 90 - 95% sykealueella. Alku tuntui todella tahmealta, mutta noissa vedoissa oli yllättävän hyvä fiilis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen 6 kilometriä, 5:05 / km keskisykkeellä 163 eli sellaista tasavauhtista, aikaa kovaa vauhtia mulle. Vauhtikestävyyttä tällä yritän kehittää, saapa nähä toimiiko.

Tänään vuorossa lepopäivä, jaloissa tuntuu kaksi peräkkäistä lenkkipäivää. Toivottavasti huomenna on taas jalat siinä kunnossa, että pitempi lenkki onnistuu. Tavoite 16 - 20 km.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Keskiviikkona 20,4km pitempi lenkki, aikaa sain kulumaan 2:09 eli vauhti oli 6:32 per kilometri. Keskisyke yllättävän korkea, 155. Heti alussa tuntui, että vaikka kuinka löntystelisi, niin syke nousee yli 150. Lenkki sisälsi kaksi kierrosta, ensimmäinen 1:06 ja toinen 1:03 eli toisella kiristin vähän tahtia ja juoksu tuntui mukavammalta. Toisaalta vaikka keskisyke oli tuolla PK vauhdin ylärajoilla, niin pahemmanlaatuista hengästymistä taikka maitohappoilua ei kyllä havainnut. Olisiko sykettä nostanut se, että kuuntelin juoksun aikana lätkän SM-finaalia? Hyvä Ässät!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viime viikon saldo:

Ma 6 km @ 5:05 tasavauhtinen lenkki, keskisyke 163

Ti lepo

Ke 20,4 km @ 6.32 sykkeellä 155

To paska lenkki, alkuverryttely 3 km ok, sitten oli tarkoitus tehä vetoja, mutta heti ensimmäisten vetojen jälkeen jalat tuntui erikoisen kipeiltä. Ei hyvä ajatus tehdä harjoitusta heti pitkän lenkin jälkeisenä päivänä.

Pe - La lepoa, pikkupuuhailua kotosalla

Su uusi yritys lenkille, mutta parin kilometrin jälkeen jälleen piti vaihtaa kävelyksi

Pohkeet ja sääret ovat todella kipeät, sellaista penikkataudin tapaista särkyä, mutta siis myös tuolla akillespuolellakin. Eipä auta kuin ottaa burana kuuria ja vähän lepäillä. Pitää ilmeisesti muuttaa treeniohjelmaa niin, että pitkien lenkkien jälkeen on useampi lepopäivä. Juostessa ei tuota kipua pahasti tuntunut, siis silloin pitkiksellä.

Ilmoittautuminen ensimmäiselle puolikkaalle on kuitenkin tehty, kesäkuun alkupuolella on startti. Siihenhän ei enää ole kuin reilu kuukausi aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Telakalla, jo toista viikkoa kunnon lenkistä. Tuo sääri / pohjekipu vaivannut, pohkeissa tuntuu jopa välillä pyöräillessäkin.

Tänään tarkoitus kokeilla taas juoksemista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä viikolla varovaista paluuta lenkkipoluille.

Ma 3,5 km

Ti 6 km

To 10,5 km

Kaikki lönköttelyvauhtia, tuo torstai illan lenkki alkuun tosi rauhallista ja loppuun vähän vauhdikkaampaa. Viimeiset kilometrit sykealueella 150-160. Kokonaisuudessa vauhtia 6:00 / km. Eiköhän tämä tästä taas iloksi muutu, pitää vain olla hyvin varovainen harjoittelumäärien nostamisessa, tahtoo jalat heti kipeytyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Telakalta comeback viikko päätettiin vauhtikestävyys lenkkiin. 10,5 km @ 5:04 keskisyke 166. Tosi tyytyväinen olen tuohon lenkkiin, kun koko kevät on mennyt enemmän tai vähemmän telakalla tai muuten vain ei ole päässyt tekemään niitä harjoituksia, mitä olisi juuri silloin pitänyt tehdä. Snepä vuoksi halusinkin eilen kokeilla onko kunto kadonnut täysin, onneksi olematon ei voi kadota! Yritn tuolla VK-lenkillä pitää sykkeen alueella 160 - 170 ja onnistuinkin siinä aika hyvin. Välillä piti vähän "jarrutella" kun olisi haluttanut juosta vieläkin lujempaa, mutta kuin ei kokemusta vielä ole siitä, tuleeko se herra noutaja kovinkin pian kun sykkeet nousee yli 170.

Viime viikko siis yhteensä n. 30 kilsaa. Muut lenkit peruskuntoa ja tuo viimeinen VK. Tästä lähetään pikkuhiljaa taas kilometrimääriä kasvattamaan. Ajatus on, että tuo eka puolikas on jo kolmen viikon päästä, niin sitä ennen en tekis mulle ylipitkiä lenkkejä. Maksimi vois olla sellanen 15 -16 kilsaa. Sitten sen jälkeen voisi "palata" maraton harjoitteluun ja kasvattaa pitkien lenkkien pituuttakin. Maratonille on tuon puolikkaan jälkeen aikaa kuitenkin kolme kuukautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole tullut päivityksiä harjoituspäiväkirjaan, mutta onneksi lenkkipolulla on tullut käytyä. Lepopäivien lisääminen näyttäisi toimivan ja jalat pysyvät paremmin kunnossa. Muutaman pk lenkin olen tehnyt 10-12 km ja meno on ollut oikein mukavan rentoa. Alussa aina vähän tuntuu paikat jäykiltä ja ettei pääse mihinkään, mutta kun se siitä vertyy, niin tuntuu ettei malttaisi lenkkiä lopettaa ollenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen To 23.5 vauhdiikaampaa menemistä (tai siis mulle vauhdikkaampaa) 10,5 km @ 4:52. Kun paikat vertyivät, meno oli mukavan rentoa, mutta pakko myöntää että loppupuolella piti kyllä pinnistellä ja vauhti saattoi jonkin verran tippua. Ei ollu gepsiä mukana, että olisi saanut kilometrikohtaiset vauhdit, tuo 4:52 oli koko lenkin keskiarvo. Mulle tuntuu sopivan melko hyvin tällainen lenkki joka toinen päivä, ainakin toistaiseksi. Jossain vaiheessa pitää kuitenkin saada viikkokilometrejä kasvatettua, mutta mennään varovaisesti eteenpäin ettei hajotetan jalkoja uudelleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viime viikonloppu meni muissa puuhasteluissa, joten lenkille ehdin vasta tiistaina. Silloin 10,5 km, josta alku 6 km PK-vauhtista lenkkiä ja loppu sitten reippaampaa vauhtia, sykealueella 160 - 170. Tänään on tarkoitus mennä pikkusen pitempi lenkki. Ainakaan ei voi syyttää kylmiä kelejä, jos ei kulje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilinen lenkki vaihtuikin sitten leikkimökin pohjan täyttöön, eli lapio ja kottikärry hommeleita, hyötyliikuntaa siis. Kyllä sitä siinäkin hiki lensi, kun mittari näytti 28 astetta... Laitoin eristettä ja mursketta mökin alle, noilla keleillä tuo eristäminen tuntu pöljältä hommalta, mtta jospa olis mökki pystyssä vielä ensi talvenkin jälkeen. Tänään jääpi lenkki myös väliin, kun on vuorossa talven ja ehkä ensi talvenkin puiden kanto latoon sisään. Huominen menee sitten sen leikkimökin pysytytyksessä, saapa nähä riittääkö päivä. Jokohan sunnuntaina ehtisi lenkille? No, mie olen päättänyt, että juoksuharrastus ei sotke muita tekemisiä ja sen mukaan pitää elää ja asettaa tavoitteetkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh, aloin laskemaan noita lepopäiviä kun niitä näyttää tulevan melko paljon, mutta hoksasinkin että päivät jolloin ei lenkille ehdi, eivät ainakaan lepoa ole. Kts. yllä. Eilen neljä kuutiota murskeita kottikärryllä ja tänään kymmenen kuutiota polttopuita. Eli ne onkin lepopäiviä ne, jolloin pääsee lenkille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viikonlopun saldo: Kymmenen kuutiota polttopuita sisälle latoon tulevien talvien varalle ja leikkimökin pystytys. Ekassa hommassa apuna oli vaimo ja lapset ja toisessa isä, mahtavasti saatiin viikonloppun aikaan. Ai niin, ja kerkesinpä sunnuntai-iltana vielä lenkillekin. 9,9 kilometriä kuntoradalla ja siirtymiset päälle ehkä yhteensä vajaa 11 kilsaa. Kaksi ekaa kierrosta sykealueell 135 - 150, noin 5:45/km, viimeinen lenkki vauhdikkaammin 160-170 sykkeillä noin 4:50/km. Ihan mukavalta tuntui meno, vaikka melko painosavan lämmin ilma olikin. Lauantaina olisi sitten se elämän eka juoksutapahtuma. Pitää tutkiskella vinkkejä viimeisen viikon harjoitteluun. Pari lenkkiä ainakin vielä käväisen, jos ehdin, melko löysästi kannattaa varmaan ottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen jokainen viesti tarkistetaan erikseen. Eli viesti ei ilmesty heti näkyville. Lähettämällä viestin sivustolle hyväksyt sen ettei viestejä poisteta. Yhteystiedot yms. voidaan pyynnöstä poistaa.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...







×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy