Jump to content
Juoksufoorumi.fi


MaraToni

MaraToni (Levi kerran myötäpäivään kiertäen)

Recommended Posts

Suurkiitokset uskon luomisesta ja tsemppauksesta! Normilenkeillä tuntuu tosiaan siltä, kuten monet kokeneemmat jo aiemmin ovat sanoneet, että kunto kyllä riittää maratonin läpiviemiseen. Ei mua epäilytäkään muu kuin jalkojen kestävyys. Se oli yksi syy miksi tuota painoa ajattelin vähän pudottaa (tavoite 67 kilosta alle 60 kilon). Helmikuun alussa pitäisi vaakan näyttää alle 65 kilon lukemia, katsotaan sitten onko välitavoite saavutettu.

Tänään olisi vuorossa pitkästä aikaa kuntonyrkkeilyä, mukavaa vaihtelua sekin.

Ja sitten myönnytys. Ei työmatkapyöräilyä tänään, pakkasta -25 astetta, käytin autoa, luuseri. Säälitti sen verran lapset, jotka matkustaa osan matkaa pyöräkärryssä päiväkotiin aamulla, että otin lämpimän auton käyttöön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Summataan viime viikko:

Ma hiihtoa 10 kilsaa

Ke kuntonyrkkeily 60 min.

To Juoksua juoksumatolla 60 min.

Su Juoksulenkki 10,5 kilsaa

Mielellään olisi saanut olla vielä yksi juoksulenkki, mutta vähän ajan puute vaivasi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pikkuisen on mennyt harjoittelut poskelleen. Ensin iski sitkeä yskä ja nuha, sitten siihen vielä päälle norovirus. Kun tuo "tyhjennysharjoitus" meni ohi, niin nuha ja päänsärky jatkui, poskiontelon tulehdus päällä. Nyt on jo kohta kaksi viikkoa ilman mitään lumitöitä kummempaa liikuntaa (niitä on toki riittänyt). Kyllähän tämä on kärsivällisyyttä kysynyt, mutta eiköhän ole viisampi odottaa, että on kroppa kunnossa ennen kuin lähtee sitä rääkkäämään. Onneksi sitä vain tekee harrastukseksi tätä lenkkeilyä, ymmärtää kyllä ammattiurheilijat, joita nämä tällaiset taudit varmaan rassaa pääkopassa vielä astetta enemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pikkuhiljaa alkaa tauti talttumaan, toinen antibioottikuuri alkaa tehoamaan tai sitten se on tullut sairastettua pois. Maanantaina eka juoksutreeni kolmeen viikkoon, 45 minuuttia juoksumatolla.

Tänään pääsin jo ulos lenkille, fiilis oli mahtava, kuin varsa kevätlaitumella. Sen mukaista oli sitten menokin, pomppimista sinne tänne. No, 10,5 kilsaa ja muutaman sekunnin alle tunnin. Ihan ookoo lenkki, ainakin kun ottaa huomioon tuon pitkän tauon. Huomenna uudestaan baanalle!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikka liikkuminen on pakostakin jäänyt vähemmälle, niin positiivista on ollut painon kehitys. Tammikuun alussa vaaka näytty 67,1 kiloa ja tuossa helmikuun alussa jo "parhaimmillaan" 62,4 kiloa. Nyt viime viikonlopun herkuttelun heti näkyivät ja paino 63,5 kiloa. Olen yrittänyt tehdä punnitukset aina samaan aikaan ja jotta muut perheenjäsenet ei ihan pörröksi ajattele, niin kerta viikossa riittää.

Eli tavoite tuonne alle 60 kesään mennessä onpi aivan mahdollinen. Jatketaan samalla linjalla, kaikki ylimääräinen napostelu poies, annoskoko sen kokoinen että tulee kylläiseksi eikä tarvi ahmia itseään ähkyyn. Ja mulla näyttäs toimivan tuo hiilareitten rajoittaminen melko hyvin, ei ole edes lenkeillä huomannut että energiavarat jotenkin loppuisivat. Tammikuu tulikin vetastua melko tiukkaa karppausta, nyt hieman loivennellaan ja katsotaan miten toimii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vetaistaanpa viime viikko pakettiin:

Ma juoksumatolla 45 min, n 7,5 km peruskunto vauhtia, pari tiukempaa parin minuutin rypistystä (piti tarkistaa toimiiko sykemittari ja oma pumppu)

Ke 10,5 kilsaa 59 min. keskisyke 161 eli vähän reilumpaa vauhtia, 5 min 37 sek/km.

To 6 kilsan palautteleva lenkki, 6:10/km

Su 16,5 km, keskisykkeellä 139, maksimi 152 ja vauhtia 6:21/km

Varsinkin tuohon vähän pitempään lenkkiin olen tosi tyytyväinen, tuntui että homma toimi ja mentiin just melkolailla oikeaa peruskuntovauhtia. Senpä takia lupasin itelle tälle päivälle lyhyemmän kovempivauhtisen lenkin. Ajatus oli tehä 6 kilsan lenkki, mutta meno tuntui mukavalta, niin jatkoin "normi" 10,5 kilsan. Keskisyke oli 165 vauhdilla 5:20 /km. Melko tasaista

vauhtia pystyin pitämään, aivan lopussa viimeisellä kilometrillä vähän vauhti hiipui.

Huomenna on ansaittu lepopäivä. Ainakin omasta mielestä ansaittu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lepopäivän jälkeen oli tänään vuorossa PK-lenkki. Tein sen salilla juoksumatolla, tunti ja vartti, keskisyke n. 140. Matain kaa kertyi juoksumaton mittarin mukaan 11,3 kilometriä. Muistan jostain lukeneeni ja ittekkin havainnut, että sisällä sykkeet nousee helpommin kun raikkaassa ulkoilmassa.

Huomenna jotain vähän vauhdikkaampaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Torstaina tein kilometrin lenkin, jossa alkuverryttelyn jälkeen 6xn.700 - 800 metrin vetoja. Vedot melko hyvällä vauhdilla ja välillä palautuminen hyvin kevyellä hölkällä tai kävelyllä, niin että sykkeet laskivat alle 120. Vedoissa syke nousi 170-180 tasolle, eli aika kovaa tuli vedettyä.

Tänään illalla vuorossa pitkä lenkki. Viime viikolla se oli 16,5 kilometriä, siitä ajattelin muutaman kilometrin pidentää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilisillan pitkis muuttui normi PK-lenkiksi, reilu 10 kilsaa ja 70 minuuttia hyvin rauhalliseen tahtiin. Koko päivä tuli ulkoiltua upeassa kelissä, ja hiihtämässäkin sellaiset 15 kilsaa. Joten ajattelin siirtää pitkiksen tälle päivää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viime viikon saldo:

Ma 10,5 km @5:20 syke 165, oisko tuo nyt sellaista vauhtikestävyyttä hakevaa harjotusta

Ti lepo

Ke PK-lenkki, juoksumatolla 1h 15 min, syke 140, matkaa kerty maton mittarin mukaan 11,3 km

To 6 km lenkki, alkuverryttely ja sitten 6 x n. 700-800 metrin vetoja

Pe ja La lepo

Su hiihtoa 15 km ja illalla PK-lenkki 10,5 km 1h10min.

Eli yhteensä n. 38 kilsaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikista treeniohjelmista poiketen aloitin viikon pitkällä lenkillä, yleensähän se on laitettu tuonne sunnuntaille. Mutta nyt se sopi muuhun ohjelmaa paremmin maanantaille.

19 km @ 6:09

aloitus 19:41 ja lopetus siis 21:38. Voi olla, että ihan heti ei tule uni. Kun pikkuhiljaa pidentää vielä noita pitkiä lenkkejä, pitänee varmaan ehtiä starttaamaan aikaisemmin. Muuten voisikin sitten samantien juosta aamuksi töihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vedetään viime viikko yhteen, viikko alkoi hyvin mutta siihen se sitten jäi:

Ma 19 km @ 6:09

Ti suunniteltu lepo

Ke VK lenkki 5km @ 5:00 sitten jalkojen särky pakotti hidastamaan ja paljon tuli käveltyäkin.

To suunnittelematon lepopäivä

Pe ja La jalkojen lepuuttelua

Su 7 km pk-lenkki

Tuo jalkojen särky tuntuu samalta kuin penikkatauti, sijainti vain tuolla pohkeiden takapuolelle eli akillesjänne puolella. Pitää malttaa vähän höllätä, että ei pahene ja pistää pikkusen buranaa poskeen.

Eilen kävin sellaisen viiden kilometrin rennon lenkin, alku meni vaivattomasti, mutta sitten alkoi taas kipuilemaan melkoisesti. Venyttely ja burana auttoivat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikka en päivityksiä ole tänne ehtinyt laittamaan, niin lenkillä on kuitenkin tullut käytyä. Pikkuisen pienehköiksi on nuo viikkomäärät jääneet, viime viikolla oli työreissu, jonka vuoksi jäi pari kertaa lenkki tekemättä. Toiveikkaana raahasin varusteet reissuun mukaan, mutta aikataulu ei antanut myöten.

Nyt kuitenki sunnuntaina oli tosi hyvä lenkki, 10,5 km @5:30 ja juoksu tuntui koko ajan tosi rennolta. Maanantaina tein vähän lyhyemmän lenkin, 6 km ja muutaman reippaamman vedon siihen mukaan. En katsellut sykkeitä, menin ihan fiiliksen mukaan.

Tänään olisi tarkoitus tehä ihan pk lenkki ja huomenna vähän pitempi. Sen jälkeen vielä yksi lenkki tälle viikolle, sitten tuleekin pakollinen kahden viikon tauko. Nokka kohti New Yorkia, voisihan sitä Central Parkissa käydä juoksentelemassa, mutta katellaanpa nyt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, onpa vain kulunut aikaa viime päivityksestä ja valitettavasti se kertoo siitä, että urheilusuoritukset ovat jääneet vähemmälle. Mutta kävelyä sentään tuli Nykissä harrastettua reippaanlaisesti. Siellä meni melkein kaksi viikkoa ilman lenkkiä. Ensimmäinen lenkki koton , 6 kilsaa viikko sitten sunnuntaina tuntui aivan järkyttävän raskaalta. Ehkä väsymystä ja jetlagia, ajattelin. Sama heikko olo jatkui työmatkapyöräilyssä seuraavana aamuna ja paluumatkalla, päivän mittaan syykin selvisi, perhanan vatsatauti iski jälleen. No, siinä meni melkein koko loppuviikko toipuessa.

Eilen pääsin sitten pitkästä aikaa lenkkipolulle ihan hyvillä mielin, melkein kuukausi edellisestä kunnon lenkistä. Normi 10,5 kilsaa suurin piirtein tasan tuntiin. Sykkeet oli kyllä korkeammalla kuin ennen taukoa, mutta eiköhän ne siittä taas vähän ajan jälkeen tasaannu, kun luulisi kunnon palautuvat tuolle entiselle tasolle kohtuu nopeasti (toiveajatteluako?) Toisaalta, ei taso niin kovin kaksinen ole ollutkaan, etteikö sinne takaisin pääsisi...

Nyt on kuitenkin kesä tulossa ja tiet ovat sulat ja illat valoisia, joten eiköhän tämä tästä iloksi muutu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen jokainen viesti tarkistetaan erikseen. Eli viesti ei ilmesty heti näkyville. Lähettämällä viestin sivustolle hyväksyt sen ettei viestejä poisteta. Yhteystiedot yms. voidaan pyynnöstä poistaa.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...







×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy