Jump to content
Juoksufoorumi.fi

MESE

Säären rasitusmurtuma

Recommended Posts

Kävin urheilulääkärissä ja rtg:n kuvassa näkyi, että rasitusmurtumahan se siellä. Määräsi aluksi 1kk lepoa treenistä. Murtuma tuli sären ulkosyrjän puolelle n. keskivaiheelle. Itse luulin ensin, että olisi tulehdusta.

Lääkäri sanoi, että voi pyöräillä tuntemuksen mukaan, mutta en tullut kysyneeksi voiko jalkaa venytellä > tietääkö kukaan asiasta ja mitä muuta voi treenata kun en osannut heti kysellä??

Kävin urheilulääkärissä ja rtg:n kuvassa näkyi, että rasitusmurtumahan se siellä. Määräsi aluksi 1kk lepoa treenistä. Murtuma tuli sären ulkosyrjän puolelle n. keskivaiheelle. Itse luulin ensin, että olisi tulehdusta.

Lääkäri sanoi, että voi pyöräillä tuntemuksen mukaan, mutta en tullut kysyneeksi voiko jalkaa venytellä > tietääkö kukaan asiasta ja mitä muuta voi treenata kun en osannut heti kysellä??

Minulla oli viime syksynä samankaltainen rasitusmurtuma. Luulin aluksi, että täytyy pitää ihan lepoa, mutta lääkärin mukaan murtuma paranee paremmin, jos jalkaa pitää liikkeessä, koska verenkierto on siten aktiivisempi ja se nopeuttaa paranemista. Juosta ei siis missään nimessä saanut (ei kyllä edes pystynyt), mutta esimerkiksi hiihto, kävely ja punttisalilla käynti onnistui hyvin. Kaikkea mikä aiheuttaa tärähdyksen siihen jalkaan tulee välttää. Venyttelin kyllä jalkaa.

Noilla ohjeilla meni kuukausi ja jalka oli kunnossa ja pystyin aloittamaan taas juoksun. Murtumia voi tietysti olla erilaisia, mutta en usko, että venyttely tai jalan liikkeellä pitäminen mitään haittaa sinunkaan tapauksessa.

Minulla oli viime syksynä samankaltainen rasitusmurtuma. Luulin aluksi, että täytyy pitää ihan lepoa, mutta lääkärin mukaan murtuma paranee paremmin, jos jalkaa pitää liikkeessä, koska verenkierto on siten aktiivisempi ja se nopeuttaa paranemista. Juosta ei siis missään nimessä saanut (ei kyllä edes pystynyt), mutta esimerkiksi hiihto, kävely ja punttisalilla käynti onnistui hyvin. Kaikkea mikä aiheuttaa tärähdyksen siihen jalkaan tulee välttää. Venyttelin kyllä jalkaa.

Noilla ohjeilla meni kuukausi ja jalka oli kunnossa ja pystyin aloittamaan taas juoksun. Murtumia voi tietysti olla erilaisia, mutta en usko, että venyttely tai jalan liikkeellä pitäminen mitään haittaa sinunkaan tapauksessa.

Kiitos viestistä T.A. > kuulostaakin hyvin loogiselta.

Nyt tuntuu tuo säären ulkosyrjän murtumakohta olevan aika hyvä, ei kipeä.

Aikelleksen kohdalta pohkeen alta kiristelee ja on heikkoutta kävellessä. Enemmän kävellessä kiristys häviää ja siirtyy polven molemmin puolin. Polven molemmin puolin on kireyden ja heikkouden tunnetta > onko tuttua??

Nyt tuntuu tuo säären ulkosyrjän murtumakohta olevan aika hyvä, ei kipeä.

Aikelleksen kohdalta pohkeen alta kiristelee ja on heikkoutta kävellessä. Enemmän kävellessä kiristys häviää ja siirtyy polven molemmin puolin. Polven molemmin puolin on kireyden ja heikkouden tunnetta > onko tuttua??

Tuo heikkouden tai kireyden tunne ei ole tuttua tai en ainakaan muista. Tuo murtuma tuntui aina välillä jo täysin kivuttomalta ja sitten tietysti piti yrittää juoksuaskelta...ja sitten sattui. Joten malttia parantumisen kanssa.

Tuo heikkouden tai kireyden tunne ei ole tuttua tai en ainakaan muista. Tuo murtuma tuntui aina välillä jo täysin kivuttomalta ja sitten tietysti piti yrittää juoksuaskelta...ja sitten sattui. Joten malttia parantumisen kanssa.

...jo kyllä se jalka jo paremmalta tuntuu vaikka edellisestä viestistä 2 päivää. Salilla tänään ei kuitenkaan tykännyt kun venyttelin reisilihasta (seisten kantapää takapuolelle). 2 vko vielä lääkärin määrämästä pakkolevosta, joten zuumaillaan rauhassa vaikka "bolla" välillä kiristelee kun ei pääse radalle...

Tänään kävin 6km hölkyttelemässä. Aikaa kului n.51min ja keskisyke n.130. Vauhti ja syketasot ei päätä huimaa, mutta kivaa oli :)

Juostessa tuntui pohkeen seutu aralta, hieman kipeältä ja voimattomalta. Venyttelin alussa ja lopussa hyvin, mutta silti vaivasi kipu ja voimattomuus. Kipu ja voimattomuus häviää lähes heti kun lopetan juoksun (kävellessä ei tunnu). Kun kyykistyn alas niin murtumakohdasta sattuu

(ulkosyrjän pohjelihaksen sivu luun vierestä). Kipu kuitenkin häviää heti kun nousen ylös ja lähden kävelemään/hölkäämään (lihasjännitys aukeaa).

Pyörällä ajaessa ei mitään vaivaa. Kävellessä välillä hieman, mutta ei jatkuvasti. Lihakset on päällisin puolin ainakin rennot ja ok.

MITÄS TÄMÄ ON, ONKO MURTUMA VIELÄ OLEMASSA...HÄ??

Osti SOLE -pohjalliset, sellaiset uuniin t. Uunissa 2min 100C ja sitten lenkkariin ja seisomaan tukevaan asentoon 2-3 min. Nämä muotoutuvat oman jalan mukaan.

Tänään kävin 19km ja uskomaton tunne kun pystyi heti juoksemaan ilman kivun tunnetta. Taitaa olla niin, että jalassa ollut virheasento korjaantui näillä niin, että jalka ei ruvennut oikuttelemaan juoksun aikana. Pohjalliset tuntui kannasta hieman korkeammalta ja jalkaholvinkohdalta myös. Jalkaholvin tuenta tuntui heti hyvältä jalassa. Fysioterapeutti myös sanoi, että hieman jalka on hieman painunut sisään päin...liekö syy?? ehkä, mutta ainakin minulla nuo SOLE -pohjalliset auttoi heti .USKOMATONTA :)

katostaan nyt kuitenkin varovasti mitä tuleman pitää...

Nostanpa tätä vanhaa ketjua, koska olen onnistunut hankkimaan rasitusmurtuman sääreen.

Olen nyt ollut 4 viikkoa juoksematta ja oman arvioni mukaan edessä on ainakin toiset 4 viikkoa. Onneksi sentään pyöräily on sallittua. Toisinaan hermot on tosi tiukoilla, varsinkin kun jalkaa särkee ajoittain melko mojovasti. Vertaistuki olisi nyt tarpeen joten kyselenkin sattuisiko palstalla olemaan ketään kohtalotoveria? :crutch:

Kohtalotovereita? Ou jee, täällä ollaan. Huhtikuun lopulla se kipeytyi. Sitkeästi yritin vaan lähteä lenkille kipeällä jalalla, mikä johti entistä pahempaan kipuun ja kivun sanelemat pakkolepojaksot venyivät muutamasta päivästä hiljalleen pariin viikkoon. Kipu oli siis aivan infernaalinen; jopa kävely oli alussa vaikeata. Samaan aikaan "asiantuntijoiden" ohjauksella, taivasteltiin tilannetta, venyteltiin, tehtiin pohjallisia, tuijoteltiin toisiamme Mirjapyykkö-ilme naamalla ja leviteltiin erilaisia kipu-geelejä yms. Röntgenissä ei missään vaiheessa näkynyt mitään.

Viimeinen niitti oli Tukholman maraton kesäkuun alussa. Läpi meni mutta sen jälkeen itse määrättyä pakkolepoa tuli 5 viikkoa, jonka jälkeen ensimmäiseltä lenkiltä (tai sellaisen yritykseltä) taas nilkuttaen parin kilsan päästä kotiin ja sieltä suoraan magneettikuvaan. Diagnoosi: pahanlainen sääriluun rasitusmurtuma. Lepoa ainakin syyskuun loppuun ja sitten taas "asiantuntijoiden" käsittelyyn.

Koville otti kieltämättä alkukesän löysäily, mutta nyt tähän alkaa jo hiljalleen tottua. Periksi en meinaa antaa, vaikka koko juoksuhomma alkaakin tuntua aika kaukaiselta. Ei tätä nyt enää oikein harrastukseksi voi nimittää. Koko viime talvi tuli taas kerran painettua pipo päässä lumessa, loskassa, kurassa, sohjossa, tuulessa ja pimeässä. Jokainen juoksija tietää sen hienon fiiliksen kun pääsee pimeän talven jälkeen ensimmäiselle lenkille keväiselle kuivalle alustalle. Meikäläinen aloitteli silloin just em. lepojaksoa. Muutaman viikon päästä kaiken pitäis nyt olla taas valmista kun jalka on toivottavasti parantunut - ensimmäiset syysmyrskytkin varmaan sitten saapuvat. Ehkä sitten ens kesänä..... Eli et ole Sunny yksin fiilistesi kanssa, jos yhtään lohduttaa. On tää hirveetä.

Syy murtumaan ei koskaan selvinnyt.

Eli et ole Sunny yksin fiilistesi kanssa, jos yhtään lohduttaa. On tää hirveetä.

Todella lohduttaa että joku muukin on samassa jamassa. Luulin olevani ihan yksin risan jalkani kanssa. Mulla oli aivan mahtava kesä, olin elämäni kunnossa, juoksu kulki, enkat parani jne... Sitte tuli HCM.Tein 25minuutin parannuksen maraton aikaani mutta sen jälkeen olenkin ollut rampa. Ennen tätä jalka ei mielestäni ole oireillut mitenkään.

Parin viikon linkkauksen jälkeen sain ajan urheilulääkärille. Vamma on kuvattu 3viikkoa HCM:n jälkeen eikä röngenkuvassa näy mitään. Lääkäri oli sitä mieltä että oireet on niin selvät että magneetti kuvaa ei tarvi vaan hoidetaan rasitusmurtumana. Eli mulla tämä toipuminen on vasta alkutaipaleella. Minua hoitava lääkäri vaikuttaa asiantuntevalta että sen puolesta asiat on hyvällä mallilla.

Ootko Lemmy tehnyt mitä treeniä nyt toipilaana? Mulle suositeltiin pyöräilyä, uintia, vesijuoksua ja kuntopiiriä (koipia rääkkäämättä). En ole mikään hurja vesipeto mutta fillarilla oon käynny vähän "lenkkeilemässä". Hirveä hinku olisi tietysti lähteä syksyiseen metsään juoksulenkille mutta koska kävelykin sattuu niin yritän työntää ne juoksu ajatukset toistaiseksi pois mielestäni...

Tsemppiä sulle Lemmy paranemiseen, toivottavasti pääset jo pian takasin lenkkipolulle.

Kyllä korvaavasta treenistä oli puhetta, mutta ei siitä oikein kunnolla ole tullut mitään. Vanhalla retkipyörällä kävin kyllä kesällä vähän puuskuttamassa, mutta nyt alkaa kelit olla siihenkin hommaan vähän ikävät. En millään viitsis investoida kunnon maantiepyörään, kun en siitä kuitenkaan harrastusta meinannut. Laiskuutta tai mitä hyvänsä mutta mulle on aina ollut vaikea lähteä erikseen (autolla) jonnekin suorituspaikalle liikkumaan. On ollut mukava kun saa aloittaa kotiovelta ja lenkin päätteeksi kaatua samaan paikkaan - em syystä uinti on jäänyt. Kotiovelta on aika hankala lähteä uimaan.

Eilen pistin postiin kontrolliröntgenkuvat. Huomenna lupasi ortopedi soitella ja antaa tuomion. Nyt odottelen sitä soittoa kuin pikkupoika joulupukkia....... mutta varaudun pahimpaan.

Kyllä tän pitkän lepojaksonkin vielä jotenkuten jaksais, mutta se mikä eniten häiritsee on kun koskaan ei selvinnut A) Mistä ja miksi se murtuma yhtäkkiä tuli? ja ennenkaikkea B) Mitä pitää tehdä ettei se tule uudestaan? Tästähän jää pahimmillaan pitkä trauma ja koko ajan lenkillä kuvittelen tuntevani jotain kipua sääressä enkä enää uskalla juosta ilman jatkuvaa pelkoa uudesta murtumasta.

Joo ja tsemppiä sinnekin ja jos 8 vko jossain vaiheessa tuntuu pitkältä niin mieti aina silloin että mulla tää nykertäminen on jatkunut kohta 5 kuukautta, enemmän tai vähemmän kipu päällä.

Mä pidän sulle peukkuja että saisit jo lenkkeily luvan ja jalka olisi kunnossa. Toi 5kk on todella pitkä aika. Mä vedin ton mun 8viikkoa melko hatusta, luultavasti se on ihan minimi. Sen verran mun tilanne on menny parempaa päin etten enään ota kolmea tulehduskipulääkettä päivässä, yksi riittää. Huonompaa on se että terveen jalan polvi on alkanut oireilemaan. Olen päätellyt polvivaivan johtuvan siitä että terve jalka on joutunut kovemmalle rasitukselle, koska varaan sille jatkusti enemmän painoa kun kipeelle jalalle.Toinen vaihtoehto on se ettei polvi ole tykännyt lajin vaihdosta pyöräilyyn. Tai sitte se on näiden kahden tekijän summa.

Mä oon kanssa miettinyt sitä miten voi yhden maratonin aikana jalka mennä tollaiseen kuntoon. Luulisi että olisi aiemmin jo oireillut... Olin tosin juossut melko vähän ja tehnyt osan pk-treenistä fillarilla + rullaluistimilla, mutta mieleeni ei tullut ajatuskaan siitä että jalat ei kestäsi maratonin rasitusta. Kesäkuun Tukholman maratonilla jalat eivät oireilleet, tosin siellä vauhtikin oli selvästi hitampaa kun oli muita ongelmia... Mua hirvittää jo valmiiksi miten sitä uskaltaa lähteä treenaamaan sitten kun jalka on kunnossa... nimenomaan juuri sen takia ettei tätä koipea riko uudestaan.

Laita Lemmy sitten tänne viestiä millasen tuomion saat.

Nostanpa tätä vanhaa ketjua, koska olen onnistunut hankkimaan rasitusmurtuman sääreen.

Olen nyt ollut 4 viikkoa juoksematta ja oman arvioni mukaan edessä on ainakin toiset 4 viikkoa. Onneksi sentään pyöräily on sallittua. Toisinaan hermot on tosi tiukoilla, varsinkin kun jalkaa särkee ajoittain melko mojovasti. Vertaistuki olisi nyt tarpeen joten kyselenkin sattuisiko palstalla olemaan ketään kohtalotoveria? :crutch:

No jooo :D Viime vuonna oli tuo oikean säären ulkosyrjällä rasitusmurtuma, joka historiaa. Nyt sitten juoksin alkukesästä Tukholmassa ihan ok ja treenit kulki hyvin elokuun alkuun. Tämän jälkeen yhtäkkiä 4 lepopäivän jälkeen vasen pohje ja takareisi kramppasi ja oli pakko laittaa kävelyksi. Lääkäri ei huomannut rasitusmurtumaa edes epäillä kun ei ollut turvonnut ja selkeää kipukohtaa. Koitin sitten aina välillä pikkusen juosta ja kokeilla, mutta aina vaan kipuili ja lopulta esti kaikki yritykset. Sitten ortobedille ja ei löytänyt syytä. Passitti sitten hermoratatutkimukseen ja magneettikuvauksiin. Magneettikuvassa sitten huomattiin rasitusmurtuma pohjelihaksessa n. 10 cm polvitaipeesta.

Oireita oli ennen diagnoosia: - puristava tunne pohjelihaksessa aina kun oli juossut vähän matkaa - polvitaipeessa ja takareidessä polvitaipeen yläpuolella kiristävää kipua - hieman oli jalan heikkoutta ja hermokipua niin, että välillä tuntui pohkeessa ja välillä takareidessä eri aikaa (ei koskaan oikeastaan samaa aikaan) - nilkka oli jäykkä eikä edes kävellessä ollut normaalin oloinen. Nyt on ollut juoksutaukoa 2 viikkoa ja jalka tuntuu paremmalta, mutta reippaasti jonkin matkaa kävellessä alkaa murtumakohdassa tuntua jomotusta, kohta sen jälkeen ei taas tunnu mitään. Berliini maralle nyt 11 päivää ja sinne kova hinku. Rtg -lääkäri sanoi, että mahdollisesti saatta tuossa 4 viikossa toipua, mutta suositteli lepoa 1-3 kk ja sitten pikku hiljaa liikkeelle (maraton 42 km, he). Kokeellista menoa 11 päivän kuluttua, laitan kommenttia mikäli olen startannut.

Koita vaan maltaa Sunny, jos edes kävely ei meinaa onnistua. Itsellä tuntui viimeksi ja nyt, että pääsekö tässä edes koskaan enään juoksemaan. Korvaavien teko saattaa olla vaikeata ja motivaatio huono, mutta koitta sinnitellä. Juoksu on sitten helpompi taas aloittaa kun jalka kestää ;)

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen jokainen viesti tarkistetaan erikseen. Eli viesti ei ilmesty heti näkyville. Lähettämällä viestin sivustolle hyväksyt sen ettei viestejä poisteta. Yhteystiedot yms. voidaan pyynnöstä poistaa.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy