Helpota elämääsi ja kirjaudu sivustolle

Hei, 
luet sivustoa nyt vieraana. Avaamalla sivulle omat tunnukset pystyt seuraamaan haluamiasi keskusteluja helpommin. Voit osallistua keskusteluun myös vieraana. Silloin kommenttisi menee moderointijonon kautta. Sisäänkirjautuneena se näkyy heti kaikille. Tunnusten luonnin yhteydessä voit käyttää keksittyä sähköpostiosoitetta jos et halua ilmoituksia sinulle tulleisiin kommentteihin yms.

Vieraana löydät uudet viestit valikosta Uudet viestit -> Juuri nyt. 

juk

Hamstring syndrooma

Tässä ketjussa on 78 viestiä

Moi. Olen 2014 joulukuusta asti kärsinyt takareisi / nivunen kivuista aina tähän päivään saakka. Olen käynyt monella lääkärillä / fysiaterapeuteilla / akupunktioissa. On epäilty rasitusvammaa, osteitis pubisista, lihasjumeja ja heikkouksia. Olen käynyt myös paljon hierojalla ja jäsenkorjauksessa. Kaikkeni olen yrittänyt myös itse kuntouttaa ja mistään näistä ei kuitenkaan ole ollut juuri mainittavaa apua. 

Kuvattu on 2xMRI, 1x ultraääni ja ENMG hermoratatutkimus. Ei löytynyt näistä tälle vaivalla selitystä. Minulla löytyi kylläkin L5-S1 nikamissa annulusrepeämä ja lievä protruusio, mutta lääkäreiden mukaan ei aiheuta tälläistä vaivaa. Alaselkäkipuja ollut jo vuosia aiemmin, mutta nykyyän ei juurikaan. Olen epäillyt itse jo pitkään , että minulla olisi juuri tämä hamstring syndrooma. Julkisella puolella tehtiin enimmäkseen nuo tutkimukset ja kun mitään selittävää ei löytynyt niin tässä nyt ollaan vaan ns"seurannassa" eikä mitään muuta apua sieltä ole tulossa käytännössä. 

Treenasin ennen loukkaantumista paljon salilla mm. kyykkyjä. Ja tiedän, että lihashuolto on jäänyt liian vähäiseksi, mikä on varmasti edesauttanut ongelmien syntyä. Tein myös raskasta fyysistä työtä monta vuotta, joka eritoten rasitti jalkoja. Jäin pois työstä maaliskuussa 2016 sairauslomalle, koska en enää kivuiltani pystynyt jatkamaan.

Oireista sen verran, että minulla on esiintynyt toisinaan kovaa vihlontaa istuinkyhmyn seudussa, joka yleensä pahentuu jos tekee jotain jalkoja rasittavaa. Takareisissä on myös jatkuvasti kiristävä tunne, joka tuntuu myös toisinaan pohkeissa / säärissä. Välillä on tullut myös voimakkaita kramppeja takareisiin joka liittyy yleensä aina rasitukseen. Kovalla alustalla istuminen joskus vihlaisee ikävästi istuinkyhmyn tuntumaan. Venyttely ei ole tuottanut tuloksia ja aiheuttaa usein sekin kovia särkyjä istuinkyhmyille.

AJattelin käydä seuraavaksi Sakari Oravan vastaanotolla, hän jos kuka varmaan osaa tämän asian...

Heippa! Kiinnostas tietää millasia oireita tuommonen hamstring jänteen osittainen repeäminen aiheuttaa? Mulla meni takareiden yläosa kesäkuussa askelkyykkyä tehdessä. Mri näytti biceps femoris jänteen turvonneen. Myös  pakaran alaosaan tuli sellanen nyrkin kokonen turvotus/nestekertymä että oikein roikkui. Biceps femoris tulehtui kokonaan kaksi kertaa kesän aikana ja silloin makasin lähinnä sängyssä ja kuljin kepeillä. Istuminen oli tottakai hankalaa joka varmaan johtui tuosta nestepallosta. Nykyään istuminen tuntuu oudolta mutta ei tee järettömän kipeää. Kummallista on ettei takareiden venytys tee kipeää eikä oikeestaan ole ollenkaan tehnytkään, paitsi tietysti silloin kun biceps femoris tulehtui. Kuitenkin esim jos yrittää esim tehdä kyykkyä niin se ei tee kipeää mutta tuntuu kun joku muljahtelis? ja se tuntuu koko biceps femoriksen alueella. Samoin kun suorin jaloin maastaveto(eli siis jalat suorana maassa kumartuen) tuntuu koko biceps femoriksen alueella kummalliselta. Myös se on kummallista ettei takareiden jänne alue tunnu olevan kosketusarka, eikä myöskään istuinkyhmyn alapuoli. Vähän painallusarkuutta esiintyy istuinkyhmyn _sivussa_ jos painellee pakaran läpi. Eli jos ujuttaa sormet pakaralihaksen alle istuinkyhmyn alaosaan ei tunnu kipua. Myös pakaravenytys tekee kipeää tuonne pakaran alaosaan ja jos venyttää pakaraa on sen jälkeen ainakin paripäivää jalka kipeä. Piriformiksesta tässä ei voi olla kyse koska kipu on nimenomaan pakaran alaosassa. En tiedä oliko sattumaa mutta kokeilin ykspäivä vähän jumpata sitä kotona kyykyillä niin tuntui ettei se ollut niinkipeä. Mutta ensimmäisen kerran kun sitä jumppasin reisikoukistuksilla niin biceps femoris meni älyttömän jumiin. Silloin pahimmassa kivussa kesällä niin takareidessä oli sellanen paineen tunne maatessakin. Tuota tunnetta ei enää ole. Teen seisomatyötä ja siinä huomaa kun joutuu seisomaan paikallaan niin jalka tuntuu kipeältä. Myös yhdessä vaiheessa jos oli kyljellään ja nosti jalkaa suorana ylöspäin (loitonnus?) Niin takareiden yläosassa tuntui kipua. Nykyään ei tunnu. Pakaran alaosassa on vaan sellanen outo paineen tunne lähes kokoajan. 

Sekava selitys, mutta viittaako tälläset kivut tuohon takareiden jänteen revähdykseen? Toisaalta kun tuntuu että nää oireet ois käynyt pakaran alaosan revähdykseen, mutta kuitenkin kun tuo yks takareiden lihas tulehtui, ja siinä tuntuu vieläkin joissain asioissa kummallisia tuntemuksia niin sitten taas se kävisi takareiden revähdykseen. Nestepallo kun taas tuli pakaran alaosaan niin se käy taas joko takareiden jänteen revähdykseen tai pakaran alaosan revähdykseen. Onkohan tää nyt siis paranemassa.. 

Aikalailla samanlaisten oireiden kanssa taistellut toukokuusta asti kuin "Guest Kumma Kipu". Nestepalloista en tiedä, mutta vaivat on olleet hyvin samantyyppisiä. Fysioterapeutin kanssa tuota on yritetty kuntouttaa, mutta diagnoosia ei vielä ole. Fysiatrille on aika varattu ja katsotaan jos se saisi kaiveltua taudille diagnoosin.

On Thursday, October 06, 2016 at 19.39, jarppis kirjoitti:

Aikalailla samanlaisten oireiden kanssa taistellut toukokuusta asti kuin "Guest Kumma Kipu". Nestepalloista en tiedä, mutta vaivat on olleet hyvin samantyyppisiä. Fysioterapeutin kanssa tuota on yritetty kuntouttaa, mutta diagnoosia ei vielä ole. Fysiatrille on aika varattu ja katsotaan jos se saisi kaiveltua taudille diagnoosin.

Onko sulla tapaus selvinnyt? Kiinnostas tietää millasii oireita silla on, vaikka sanoitkin jo että aikalailla samallaiset oireet..

Fysiatri millä kävin ei oikein ottanut minua vissiin tarpeeksi vakavasti koska kipu ei ole kovin paha. Teholiikuntaa se kuitenkin estää, eli vamma on päällä omasta mielestä.  Veikkailua hamstring syndroomaan oli, mutta ei absoluuttista diagnoosia. Ehkä jotain hermopäätteitä kasvanut sinne jotka vielä aiheuttaa kipuilua.

Kiputuntemukset (jos niitä nyt kivuksi voi sanoa) on jotenkin siten, että reisilihaksen jänne tuntuu olevan äärettömän kireällä siitä kohtaa, mistä se jänne on kiinni yläpäästään. Eli pakaralihaksen ja reisilihaksen välissä. Kosketusherkkä paikka ei ole ollut. Joskus on tuntunut varsinkin autossa istuessa, että takapuolen alla olisi tennispallo. Myös koko lantioalue on jotenkin jäykän oloinen verrattuna toiseen puoleen ja tuntuu että siellä kirraa joku. Jos makaan mahallani, niin jalkaa nostamalla suorana ylös saan kivun aikaiseksi. Muuten jalkaa voi väännellä ja käännellä mihin suuntaan vaan mutta kipua ei tunnu. 

Olen kirjoittanut aiemmin leikkaukseen menosta, sekä sen jälkeisestä ajasta. Leikattu jalka edelleen oireinen. Hypyt kielletty ynnä muu äkkinäinen liike. Särky lievempää, kuin ennen leikkausta, mutta edelleenkään en voi istua pitkiä aikoja. Lääkkeitä en ole ottanut särkyyn, mutta läsnä se on koko ajan.

En tiedä, mitä olisi nyt, jos ei olisi leikattu. Olisiko samassa, kuin  nyt, vai huonompi vai parempi. Vasemman jalan sain silloin itse kuntoutettua, mutta tämä oikea taitaa haitata koko loppuelämän :-( 

^ Onpa kurja kuulla, että vaivat jatkuvat leikkauksesta huolimatta. :( Onneksi kuitenkin on vähän parempi kuin ennen leikkausta. Eipä sitä koskaan voi etukäteen tietää, kuka hyötyy leikkauksesta ja kuka ei (ainakaan niin paljoa). Toivotaan, että edistymistä vielä tapahtuu! 

Itse pohdin takareisien leikkauttamista vuosi-pari sitten. Päätin lopulta katsella, mitä tuloksia konservatiivisella kuntoutuksella saadaan aikaan. Olikin aika, jolloin takareidet olivat täysin oireettomat. Nyt kuitenkin toinen takareisi on taas vihoitellut. En tiedä, mistä se on suuttunut, kun ehti olla vuoden verran täysin oireeton tässä välissä.

Vanha ketju mutta avaudutaanpa tännekkin.

Viime vkl:na tein pojan kanssa valmistavan viimeisen treenin ennen HCR:a ja pari pientä sprinttiä. Viimeisin sprintti meni jo vähän kilpailuksi jossa takareidessä tuntui epämielyttävää tunnetta. Tätä aiemmin olin juossut asfaltin reunakivelle jossa vasen jalka taittui ikävästi. Tästä on kohta viikko ja lääkäri sanoi, että saa tehdä kevyttä venyttelyä ja treeniä kivun sallimissa rajoissa. Vasen takareisi on hieman turvonnut n.15cm polven takaa ylöspäin.  Ainakin selkeesti tuntuu ero kun vertaa toiseen jalkaan. 

Kipua ei tunnu istualtaan, mutta jos pitkään jalkaa rasittaa(esim.seisoo) on pakko vaihtaa painoa välillä kivuttomalle jalalle. Kipu on pientä, verrrattavissa hyvin lihasjumiin, mutta kuitenkin sen verran ikävä ettei sitä tee mieli potea. 

Täytyy toivoa ettei tarvitsisi itse käydä leikkauksessa vaan tämä menisi ohi muuutamassa viikossa. 

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   You have pasted content with formatting.   Remove formatting

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

Loading...