Helpota elämääsi ja kirjaudu sivustolle

Hei, 
luet sivustoa nyt vieraana. Avaamalla sivulle omat tunnukset pystyt seuraamaan haluamiasi keskusteluja helpommin. Voit osallistua keskusteluun myös vieraana. Silloin kommenttisi menee moderointijonon kautta. Sisäänkirjautuneena se näkyy heti kaikille. Tunnusten luonnin yhteydessä voit käyttää keksittyä sähköpostiosoitetta jos et halua ilmoituksia sinulle tulleisiin kommentteihin yms.

Vieraana löydät uudet viestit valikosta Uudet viestit -> Juuri nyt. 

juk

Hamstring syndrooma

Tässä ketjussa on 78 viestiä

Minulla on kyseinen ongelma ja teen venyttelyä fysiatrin ohjeiden mukaan. Tuntuu ettei venyttelystä ole apua. Nyt haluaisin tietää onko kellään muita konsteja että ongelma poistuisi. :05.18-flustered:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä siinä on vaiva ja koska alkanut ja mitä venyttelyjä teet. Mulla meni liukkaalla juostessa joku vuosi sitten ja pari kuukautta juoksu taukoa ja venyttlyjä niin taas mennään tosin pakko venytellä joka lenkin jälkeen ja tunutuu kyllä kun on kai jotain arpikudosta, leikkauttaakkin voisi mutta liian kallista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lääkäri sanoi että samanlainen vaiva kuin on tenniskyynärpää. Venyttelen selällä niin että toinen jalka on suorana ja kipeä jalka on koukussa ja vedän kädellä jalkaa polvesta kohti rintaa niin että tuntuu kireys pakarassa. Hiljakseen pystyy juoksemaan muttei yhtään nopeampaa juoksua muuten kipu tuntuu pakarassa.:05.18-flustered:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuoden verran taistelin kyseistä vaivaa vastaan, kunnes kävin leikkauttamassa takareiden. Kuntoutuminen oli melko nopeaa, hiljaa pääsi juoksemaan jo 2kk leikkauksesta. Omaan vaivaani ei ainakaan auttanut mikään hieronta tai venyttely tippaakaan. Istuminen oli yhtä tuskaa ja juokseminen tuntui "turvottavan" takareiden kireäksi. Omalla kohdallani leikkaus oli ainoa jäljellä oleva vaihtoehto, enkä kyllä ole katunnut sitä tippaakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin lääkärissa ja siinä oli siis kuukausi ensin leopa, uida sai, ja sitten kuukausi kuntoutusta. Kuntoutus alko niin että istumaan lattialle jalat koukusta ja siitä suorasksi että aika mieto. Sitten oli liikkeitä millä vahvistetaan lonkkaa ja alaselkää. Hetken päästä sai tehäd niin että selällään maaten ja kumilanka jalkapohjan yli ja sitä vastaan 200 vetoa. Tota polvesta kohti rintaa en oo ton jälkeen tehnyt kun se on ehkä vähän raju. Joudun melkeen joka lenkin jälkeen ton tekemään ja heti jos liukkaalla juoksee ilman nastoja se rupee ilmottelemaan. Varmaan ei ollut kokonaan irti renvennyt ja nyt se on kiinni mutta kerran rikki niin se on herkempi kipuilemaan. Jos ei venyttele rupee jomotaamaan ja istuminen on kurjaa varsikin autossa. PepeR:llä varmaan koonaan revennyt irti. Jos mahdollista käy urheilulääkärillä joskin sekin on tosi kallista. Nää on niin hankalia kun ensin harmittaa että jos tästä tulee yli viikon tauko mutta parissa viikossa sen tajuaa että on pakko uskoa ja odottaa se mitä käsketään. Se meni tammikuun lopussa ja huhtikuussa jo mettässä juosten ja Jukolassa kuitnekin kesäkuussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu istuminen esim autossa aikas hankalaa ja musta kans tuntuu ettei venyttelystä mitään apua. Mutta jaksan vielä uskoa että koipi tulisi paremmaksi. Lääkäri sanoi että aikaa siihen paranemiseen menee ja uskon että se venyttely vielä tehoaa........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekat pari viikkoa tosiaan oli melkoista räpiköimistä ja sitä koitti tehdä kaikkensa, että saavutettu kunto pysyisi yllä. Minähän pääsin leikkauspyödälle oikein pitemmän kaavan kautta. Sitä ennen tuli kokeiltu fysioterapiaa, kiropraktikkoja, naprapaatteja ja ties mitä kansanparantajia. Kumma kyllä aina oli kyse mukamas eri vaivasta...

Taisin käydä myös 4 eri erikoislääkärillä ympäri Suomea ja samaan syssyyn otettiin yksi röntgen, 2xmagneetti(alaselkä,takareisi) ja tehtiin ENMG-hermoratatutkimus. Jälkeenpäin kun laskeskelin niin taisi tulla leikkaus mukaanlukien hintaa päälle 5€k, mutta onneksi oli vakuutus joka korvasi kaiken.

Vaivanahan tämä hamstring-syndrooma on mitä kurjin, koska ainakin omalla kohdallani ainut tapa todeta kyseinen vaiva, oli sulkea kaikki muut mahdolliset diagnoosit pois. Leikkauksessa sitten muokattiin koko takareisi uusiksi, jännettä ohennettiin, lihaskalvo poistettiin ja hermot irroitettiin lihaksista(olivat painautuneet lihaksiin kiinni). Kun vaiva oli pahimmillaan, huomasin että voimaharjoittelu, esim mave ja kyykky helpottivat ja paransivat jalkaa huomattavasti. Kannattaa ehkä kokeilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pepe, mitä tarkoitit mavella? Sitä ja kyykkyä voisin kokeilla. Tuntuu että tuo venyttely ei sovi ollenkaan, tuntuu että pahentaa vaivaa. Välillä tuntuu jalka paremmalta mutta yks kaks jalka on juoksukelvoton.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mavella tarkoitin maastavetoa. Muistaakseni eräs urheilulääkäri sanoi, että venyttely voi joissain tapauksissa vain ärsyttää takareittä. Varsinkin jos venytykset ovat pitkiä staattisia venytyksiä. Voimaharjoittelu oli siitä hyvä, että se vahvisti selkä-pakara-takareisi -akselia sekä venytti hieman takareittä. En itse kovin isoilla painoilla liikkeitä tehnyt, mutta toistoja ja sarjoja oli aika paljon. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa mulle sanottiin staattisesta venyttelystä, ekaan kuukauteen ei mitään, hiihtoakaan ei sen takia jos "potkasee tyhjää", jos siellä jäänteen kiinnityspisteessä on repeämä niin se vaan pahenee. Kuukauden jälkeen niitä dynaamisia venyttelyjä ja ympäröivää lihaksistoa kuntoon ei kylläkään salissa mutta vastaavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lueskelin tätä vanhaa ketjua mielenkiinnolla, koska kärsin nyt itse (lievästä) hamstring-oireyhtymästä, tai "melko vakavasta hamstring-jänteen insertiitistä". Kohdallani siis jänne ei onneksi ole alkanut paksuuntua, kuten pepeR:llä - paranemisen ennuste on siis hyvä. Kuukauden täyslepo ja tulehduskipulääkekuuri onkin tuonut jo suurta helpotusta, kävelen jo melkein kivutta ja portaat sekä ylämäetkin kulkee. Istuessa kipu vielä jäytää ja välillä vihlaisee liikkeessä pahasti.

Nyt pelottaa lähinnä, että a) lähden liian aikaisin ja nopeasti takaisin liikenteeseen ja b) tulehdus uusiutuu. Siksi olisinkin ollut kiinnostunut kuulemaan herroilta, miten vaiva on pysynyt poissa kerran siitä eroon päästyänne?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toi meni siis talvella 2008 ja kuten sanottu pari kuukautta ilman juoksua ja hiihtoa keväällä alko suunnistus ja jukolassa jo täyttä ravia. Lämmittely ja venyttely niin on pysynyt poissa. Keskivartalojumppa kanssa kuulemma auttaa ja sitä olen tehnyt sanovat että kun korsetti on kunnossa ryhti pysyy ja liike lähtee ylempää ja hamstring ei joudu niin koville (meniköhän toi oikein kun vaan papukaijana toistaa kun ei oikeen ole takana tietoa)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mahtavaa kuulla, kiitos toivon luonnista! :) Sain nyt alkuun fyssarilta juuri pakaraa aktivoivia liikkeitä kotitehtäväksi, koska takareisi dominoi nyt (kuten usein juoksevilla istumatyöntekijöillä) pakaralihasta. Itsekin olen nyt tajunnut tuon korsetin tärkeyden, ettei lantio jää liian taakse - silloinhan pakara ei työnnä niin tehokkaasti. Katsotaan mihin näillä mielikuvaharjoitteilla täältä montun pohjalta päästään, äsken ainakin crossari ja soutu salilla maistui jo hyvältä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   You have pasted content with formatting.   Remove formatting

  Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

Loading...