Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Sign in to follow this  
riikuli

Paljasjalkajuoksu

Recommended Posts

Kysyisin paljasjalkajuoksutekniikasta että tuleeko se "itsestään" kun juoksee näillä Feelmaxin tapaisilla kengillä tai paljain jaloin vai täytyykö sitä erityisesti ja erikseen harjoitella?

Tähän asti olen juossut lenkkini tavallisilla juoksukengillä (kanta-askeltaen) ja vain vapaa-aikana tassutellut useammillakin näistä ohutpohjaisista tossuista. Nyt kun ajattelin varovasti mennä kokeilemaan juoksua näillä ohutpohjaisilla tossuilla niin kiinnostaa vaan että tuleeko se päkiä-tyyppinen askel luonnostaan vai pitääkö sitä tietoisesti koittaa astua niin? Ja jos sitä pitää tekniikkaharjoitella niin onko tähän mitään vinkkejä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luulisin että kannattaa ainakin aluksi vähän keskittyä päkiävoittoiseen askellukseen, ohutpohjaisilla kun astuu kantapäälle niin sen tuntee kyllä sekä kantapäässä mutta ennenkaikkea selässä erittäin ikävänä tärähdyksenä. Tyylin omaksuminen on siis varsin "itseohjautuvaa" :) Ja todennäköisesti ainakin pohkeet tulee aluksi melko kipeiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos! Juu kyllä ajattelinkin että ei niillä montaa juoksuaskelta viitti ottaa kanta-askeltaen mutta kiva saada varmistusta omille mietteille. Ajattelin nyt viikonloppuna mennä rauhallisen ja lyhyen lenkin ja koitan keskittyä päkiävoittoiseen askeltamiseen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päkiäaskellus pitäisi saavuttaa ilman että tietoisesti muuttaa nilkan asentoa. Tämä tapahtuu askelpituutta lyhentemällä. Ja heti päkiäkontaktin jälkeen kantapää alas ja sille saa tulla ihan painoakin, muuten tulee pohkeet aika kipeiksi aika pian.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä se askellus aika lailla selkärangasta tulee, mutta itsehän sen huomaat sitten kun lähdet juoksemaan. Jos alusta on kova, et varmaan montaa askelta ota kantapää edellä ennen kuin intuitiivisesti muutat askellusta. Pehmeälläkin alustalla useimmat laskeutuvat luonnostaan päkiä/keskijalka edellä, koska kannan alta puuttuu koroke, jolloin jalkaa joutuu ojentamaan entistä enemmän suorana eteenpäin saadakseen kannan maahan -> koko juoksuasento muuttuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen nyt parin viikon ajan aloitellut ja kokeillut tälläistä päkiävoittoista askelta ja en tiedä, tuntuu ettei juoksu mene luontevasti. Ehkä jotenkin liikaa mietin sitä.

Kun luin noita Feelmax ja VFF ketjuja niin siellä kommentit olivat sen tyyppisiä että täytyi jarrutella kun juoksu meni niin reippaasti. Itselläni vauhti on pudonnut reilusti, ainakin 30-45 sec/km kun juoksen nyt näillä Feelmaxeilla kuin vanhoilla Asicseillani ja kanta-askeltaesn. Pari viime lenkkiä olen mennyt ilman luottoystävääni iPodiakin ja koittanut kuulostella askelia (että onko hiljaista kun juoksen vai kuuluuko kova läpsymis-ääni!) mutta tuntuu että ihan pätkittäin saan oikean rytmin kiinni ja juoksu tuntuu hyvältä. Sitten taas varmaan tekniikka hajoaa. Sykkeet aika korkealla ja tosiaan vauhti hidastunut- tämä ei ollut tavoitteena mutta ehkä tässä pitää vielä totutella.

Onko kokeneemmilla mitään vinkkejä? Juoksen yksin eikä tässä ole ketään täällä maalla joka osaisi askellusta katsoa. Kysyin varovasti kun kävin jalkahieronnassa ja urheiluhieroja haukkui koko paljasjalkajuoksun niin pystyyn etten kehdannut siinä enempää kysellä tekniikasta (hän itsekin juoksija)!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä minulla VFF:lläkin askeleista ääni lähtee. Joku sellainen pieni läpsähtely, vaikka tulenkin päkiälle alas. Ja kyllä, itsellänikin vauhdit hidastuivat aluksi, kun vaihdoin pari vuotta sitten juoksutyylini päkiöille/midfoot.

Minkälaisella pinnalla juokset? Hiekkatie, asfaltti, polku? Joudutko varomaan kiviä tms.?

Kokeile seuraavia:

1. Keskity nopeaan (lyhyeen) askellukseen. Eli kadenssi korkeaksi. Kanta-askellukseen tottuneella kadenssi jää helposti liian alas, jos ei keskity.

2. Keskity siihen, että jalka tulee alas suoraan kropan alla.

3. Kuvittele, että jalkateräsi, akillesjänteesi ja pohkeesi ovat jousia, joihin askelluksen energia varastoituu :) Jos kadenssi on liian matala (= maakontakti liian pitkä), niin tämä ei toimi.

PS. Älä välitä hierojan kommenteista. Hänellehän se on vain hyvä, koska taatusti saat alussa pohkeesi jumiin --> hierojalle lisää töitä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Villho kommenteista ja neuvoista! Rauhoittavaa kuulla että vauhdit putoaa aluksi- meinaan aloin olla epätoivoinen että kun suht hidas olen muutenkin- siis pk vauhti jotain 5:45- 5:30 ja nyt menee reippaasti yli 6 minsan, siis nämä olleet 2-3km rauhallisia totuttelu lenkkejä. Juoksen joko asfalttia tai hiekkatietä, mitään ei tarvitse varsinaisesti varoa. Ja hyvä että jonkinasteinen pieni läpsähdys saa kuulua, jostain oli jäänyt mieleen kommentti että juoksu on melko äänetöntä ja ei se minulla ihan kyllä ole!

Juu ja kyllä hierojalla varmaan pitää taas pian käydä. Vaikka venyttelen niin kyllä on pohkeet kovilla mutta eiköhän se tästä! En tiedä miten hän nyt niin veti herneet nenään tästä aiheesta- piti pitkän luennon siitä miten tällä saa paikat rikottua yms. Itse kyllä haluan tähän nyt panostaa ja pikkuhiljaa toivottavasti alkaa vauhtiakin taas löytyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä miten hän nyt niin veti herneet nenään tästä aiheesta- piti pitkän luennon siitä miten tällä saa paikat rikottua yms.

Kyllä VFF-tyylisillä kengillä tosiaan paikat saa (halutessaan/malttamattomuudessaan) rikottua; jalkaterän jänteet, akilles ja pohkeet joutuvat paljon kovemmalle rasitukselle. Viime kesänä sain itsekin jonkun jänteen jalkaterästä tulehtumaan, kun otin VFF:llä kevään jälkeen liian nopeasti liian paljon kilometrejä. Sitten piti palata joksikin aikaa normikenkien pariin. Tosin, tuskin se hierojasi voi väittää, ettei kantapää edellä paikkojaan saisi rikki... :P

Hierojallesi voisit antaa vaikka linkin tähän suuntaan: http://ohjelmaopas.yle.fi/artikkelit/tiede/tiedeuutiset/paljain-jaloin-juokseminen-erilaista tai http://www.barefootrunning.fas.harvard.edu/index.html

Itselläni ei päkiäjuoksun aloittamisen jälkeen ole ollut yhtään pidempää rasitusvammasta johtuvaa juoksutaukoa. Sitä ennen niitä oli tyypillisesti vähintään 2 kkden välein. Tämä yhden henkilön tutkimusotanta riittää vakuuttamaan itseni päkiäjuoksun paremmuudesta (omalla kohdallani).

Share this post


Link to post
Share on other sites

... Kysyin varovasti kun kävin jalkahieronnassa ja urheiluhieroja haukkui koko paljasjalkajuoksun niin pystyyn etten kehdannut siinä enempää kysellä tekniikasta (hän itsekin juoksija)!

En ollut sitten minä, koska a) minua on vaikea sanoa juoksijaksi ja B) harrastan itsekin paljasjalkajuoksentelua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu ja kyllä hierojalla varmaan pitää taas pian käydä. Vaikka venyttelen niin kyllä on pohkeet kovilla mutta eiköhän se tästä! En tiedä miten hän nyt niin veti herneet nenään tästä aiheesta- piti pitkän luennon siitä miten tällä saa paikat rikottua yms.

Akillesjänteitä ja pohkeitakin voi säästellä jos kokeilee juosta näin:

- laskeutuu maahan jalan keskiosalla

- ei jännitä jalkaterää

- jättää päkiällä tehtävän työnnön tekemättä

Tällöin jalkaterän ja pohkeen lihaksia ei paljoa käytetä eivätkä ne rasitu niin paljoa. Itse käytän tätä mallia varsinkin pitemmillä ja hitaammilla lenkeillä. Kantsii ainakin kokeilla. (Odotan kyllä, että joku ammattijuoksija haukkuu tämän tyyli täysin vääräksi juoksemiseksi...:018:)

Itselläni ei päkiäjuoksun aloittamisen jälkeen ole ollut yhtään pidempää rasitusvammasta johtuvaa juoksutaukoa. Sitä ennen niitä oli tyypillisesti vähintään 2 kkden välein. Tämä yhden henkilön tutkimusotanta riittää vakuuttamaan itseni päkiäjuoksun paremmuudesta (omalla kohdallani).

Tähän täytyy yhtyä. Olen juossut n. 2 vuotta feelmaxeilla ja VFF:illä eikä koko sinä aikana ole kertaakaan tullut sellaista juoksuvammaa joka olisi estänyt juoksuharrastuksen. Ekana vuonna käytin vielä lenkkareita osalla lenkeistä, mutta en enää viimeisen vuoden aikana. Eli joka viikko olen päässyt juoksemaan ja vieläpä paljon suurempia määriä kuin aikaisemmin. Yksi syy tosin saattaa lisäksi olla että en tee paljoakaan "tehoharjoittelua" vaan PK juoksua paljon ja säästeliäästi vetoja jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselleni tuli pienenä yllätyksenä tämä kappale: "High performing runners - barefoot may just not be practical"

Onhan tuo sinänsä ymmärrettävää. Evoluutio ei taatusti ole kehittänyt ihmisjalkaa juoksemaan jotain tiettyä matkaa (esim. 42,195 km) mahdollisimman nopeasti. Toisaalta evoluutio lienee kehittänyt ihmisjalan (ja -kehon) kestämään pitkiä juoksumatkoja suhteellisen kovalla rasituksella niin, että paikat eivät hajoa.

Missä tuo matkan pituuden ja suhteellisen kovan rasituksen yläraja sitten menee, on toinen asia.

***

En todellakaan ole 'high performing runner', mutta silti (tai ehkä juuri sen vuoksi) pidemmillä tai vauhdikkaammilla lenkeillä haluan yhä pitää 'oikeita' kenkiä. Vaikka sitten kenkäni nykyään ovatkin vähän vaimennettuja, tukea antamattomia ja kevyitä, niin se pienikin vaimennus on eri asia kuin VFF:ien parin millin kumi. En siis voisi kuvitella millään juoksevani kaikkia lenkkejä minimalistisilla kengillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Missä tuo matkan pituuden ja suhteellisen kovan rasituksen yläraja sitten menee, on toinen asia.

Tuossa puhuttiin niinkin maltillisista määristä kuin 100-120 km viikossa. Siis treeniä. Saattoi olla merkittävä syy omaan loukkaantumiseeni viime kesänä. Pohkeet ainakin oli jatkuvasti kipeät. Feelmaxeilla juoksin vain satunnaisesti mutta Newtonit oli aktiivisesti käytössä etenkin pitkillä lenkeillä.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  







×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy