Jump to content
Juoksufoorumi.fi






Hoigga

Puolimaraton alle 2h

Recommended Posts

Leukocyt   

Tuo 15 km meni tänään oikeastaan käsittämättömän mukavanoloisesti vauhdin ollessa 5:57 min/km ja keskisykekin "vain" 159. En tiedä, tekikö toi tän viikon 10 km täysiä hyvää vai mitä, mutta tuo on pitkällä matkalla selkeä parannus siihen, mitä olen pitänyt mukavan vauhdin rajana. Tää lenkki vähän antoi enemmän uskoa siihen, että toi 2 h vois olla alitettavissa. Ei oo vielä kertaakaan tuntunu juoksu näin luontevalta ja mukavalta. 10 km vauhtilenkin jälkeen oli vähän eri fiilikset...

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Leukocyt   

Viime viikko meni kohtuu hyvin tuon ohjeistuksen mukaisesti eli 1 pitkis (15 km), 1 vauhtilenkki (10 km) ja sitten sunnuntain palauttavana 11 km. Palauttavan pituus ehkä vähän pitkä, mutta oli vaan kiva juosta sateessa? Innostuin tuon aikana vielä juoksemaan vikat 5 km 27 minuuttiin, kun happea sai sateessa hyvin, ja olin jo läpimärkä :) Tähän päälle vielä 6 h pyöräilya, mutta pääosin hyvin kevyillä sykkeillä.

 

Tänään kävin juoksemassa 10 km vauhdilla 5:15. Tämähän tuntui aika hirveältä. Sykkeestä en tiedä, kun sykemittari ei pysynyt paikoillaan, niin otin sen aika lenkin alussa pois. Eiköhän ne sykkeet ollut lähellä 180... Onko mun järkeä juosta nämä vauhtilenkit näin kovaa vai kannattaisiko pudottaa neuvotulle tasolle eli 5:30? Mulla ku on nauhotuksen data kännyssä, niin en sitä kokoajan seuraile. Juoksin vain niin lujaa, ku jaksoin, enkä älynny, että vauhti on noin kova. 10 km näiden vauhtilenkkien pituudeksi tulee ihan siitä, että saan siitä tosi näppärän lenkin aikaiseksi.  Alkoi myös pistämään aika kovaa ton lenkin aikana, mutta alensin sitten vauhdin hölköttelyks ja sitten pisto helpottikin nopeasti, ja pystyin taas nostamaan vauhtia.

 

Ylihuomenna vuorossa pitkä lenkki, 19 km ja rauhalliseen tahtiin.Nyt ei myöskään ole ollut mitään "hälyttäviä" oireita jaloissa, joten tuntuu siltä, että voisin entisestään vähentää pyöräilyn määrää ja keskittyä juoksuun. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
rinieme   
7 minuuttia sitten, Leukocyt kirjoitti:

 

Tänään kävin juoksemassa 10 km vauhdilla 5:15. Tämähän tuntui aika hirveältä. Sykkeestä en tiedä, kun sykemittari ei pysynyt paikoillaan, niin otin sen aika lenkin alussa pois. Eiköhän ne sykkeet ollut lähellä 180... Onko mun järkeä juosta nämä vauhtilenkit näin kovaa vai kannattaisiko pudottaa neuvotulle tasolle eli 5:30? Mulla ku on nauhotuksen data kännyssä, niin en sitä kokoajan seuraile. Juoksin vain niin lujaa, ku jaksoin, enkä älynny, että vauhti on noin kova. 10 km näiden vauhtilenkkien pituudeksi tulee ihan siitä, että saan siitä tosi näppärän lenkin aikaiseksi.  Alkoi myös pistämään aika kovaa ton lenkin aikana, mutta alensin sitten vauhdin hölköttelyks ja sitten pisto helpottikin nopeasti, ja pystyin taas nostamaan vauhtia.

 

 

Vauhtilenkkiin kuuluu alku- ja loppuverryttely. Kympin lenkki on pituudeltaan ihan passeli. Ensin 2-3 km kevyttä lämmittelyä, sitten 5-6 km reipasta tasavautista tai vaikka kilsan vetoja ja lopuksi pari kilsaa loppuverryttelyä. Vauhtilenkit on ihan fiksua tehdä hiukan erilaisina ja silloin niiden rasittavuuskin vaihtelee. Saa sitä kerran viikossa juosta melkein tosissaankin. Niin kovaa lenkkiä ei kannata tehdä, ettei ehdi palautua ennen seuraavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
marika_   

10km vk lähes täysiä ei ehkä oo viikottaiseks harjotukseks mielekäs - on sen verran kuluttava, että syönee tehoja muista harjotuksista. Himmaamalla vauhtia sinne puolikkaan tavotevauhdin tasolle laskee sykkeet ja palautuminen on nopeampaa. Ja tosiaan, riniemen mainitsemat lämmittelyt mukaan, niin kummasti se kovavauhtinenkin tuntuu edes vähän paremmalta. 

 

Tottakai siis välillä voi varmasti juosta vk:ta 10km tai 5km kisavauhdillakin, mutta viikottainen maksimi/lähes maksimi kymppi ei ehkä enää oo ihan tarkotuksenmukanen. En siis tiedä kuinka lähellä maksimia tuossa mentiin, mutta tuskin kovin kaukana.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Turox   

10 km lähes täysiä menee treeneissä ainakin itsellä jopa hitaanpaa kuin puolikkaan kisa. Juoksisin 10 km vk:t n 10 sek/km hitaampana kuin puolikkaan tavoiteaika, ainakin jos kohtuullisesti haluaa viikon aikana muutakin tehdä. Välilä tietysti hyvä revitelläkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Leukocyt   

Loppuverryttelynä teen käytännössä aina pienen kävelylenkin kuten myös eilen.  Alkuverryttely kyllä jäi väliin...

 

Eiköhän toi ollut aikalailla maksimaalinen teho, joka eilen lähti. Revittelylenkin jälkeen fiilis on kyllä pirun hyvä noin niinkun henkisesti ja sehän noita saa tekemään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...







×