Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
cokekola

Miten opettelit luisteluhiihdon?

Recommended Posts

^Kerropa minkälaisiin juttuihin pro otti kantaa, varmaan monilla muillakin samantyyppisiä tekniikkahäröjä. Itsetarkkailuun sortuneena olen vähän yllätyksekseni huomannut että ns. mogrenissa työnnän vasta aivan potkun lopuksi, oikeastaan toinen suksi on jo laskettu lumeen toisen puolen potkun alkua varten kun työntö loppuu, mitäs tää oikein on?

JOPO   

Moro

Luulen että tekniikkavirheet ovat aika yksilöllisiä. Tällä kertaa pro huomioi seuraavia asioita:

Poikani

- kädet eivät menneet riittävän eteen: työntö jäi lyhyeksi koska kädet jäivät ojentuneet riittävän eteen => homma korjattiin siten, että lyhensin poikani sauvoja 3 cm.

- pitkistä sauvoista johtuen ylökroppa teki hiihtäessä hiemen edestakaista liikettä, tämä korjaantuu sauvojen lyhentämisellä.

- liu'un loppupotku oli vajavainen => harjoittelussa asiaan kiinnitettävä huomiota

Minä

- yläkroppa liikkuu liikaa sivusuunnassa => korjaus kiinnitän jatkossa asiaan huomiota

- Wassussa potkun ja työnnön ajoituksessa ajoittain hienosäätöä => harjoittelussa kiinnitettävä huomiota siihen, että potku lähtee hyvissä ajoin ennen työntöä.

- ylämäessä polviin saatava lisää elastisuutta.

Skylihme   

Kuinka pitkät sauvat muuten pitäisi olla? Itselläni nyt 145cm, oma pituus 160cm. Testasin 150cm sauvoja tässä yhtenä päivänä ja tuntuivat paremmilta kuin nykyiset, mutta ovatkohan jo liian pitkät?

Oma pituus x 0,88 - 0,91 eli kyllä tuo 145 pitäis olla ihan hyväja siinä ylärajallakin vielä. Riippuu tosin maastosta mitä yleensä menee ja tottumuksestakin. Itse olen aloittanut pitkällä sauvalla (ylipitkä) ja nyt tuntuu jo isännän perinteisen sauvat parhailta eli menen siellä alarajalla.

JOPO   

0,9 x 160 = 144 kai perus sääntö

Perussääntö on kari.t:n mainitsema.

Meillä sauvojen pituudet ovat tällä hetkellä seuraavat (sauvan pituus/hiihtäjän pituus)

Pojallani 0,896

Minulla 0,907

Muutaman lenkin kokemuksella teen niin, että lyhennän omia sauvojani hieman (1 cm), poikani sauvat näyttävät olevan nyt oikean mittaiset.

Couch kertoi havainneensa, että aika monella harrastehiihtäjällä on liian pitkät sauvat.

Pontti   

Hiihtoliiton sivuilla on sauvojen pituuksista: "Luistelusauvat 0,88 - 0,91 x oma pituus" ja ohje: "Sauvojen pituutta valittaessa kannattaa alkuvaiheessa käyttää pienempiä kertoimia, koska hiihtotekniikat on helpompi omaksua lyhyillä sauvoilla."

Kertokaahan, mikä logiikka on sanoa, että wassussa (ja mogrenissa) potku lähtee ennen sauvatyöntöä? Itse olen aina mieltänyt sauvatyönnön tapahtuvaksi ennen potkua, onhan aikaväli työntö-potku pienempi kuin potku-työntö (ja erotus kasvaa liu'un pidentyessä). Eräskin kilpahiihtäjä ihmetteli juuri samaa. Lisäksi esimerkiksi jos liikkellelähtö tapahtuu wassulla, jää ensimmäinen potku ikään kuin tekemättä ja liikesarja siis alkaisi keskeltä, mikäli ajattelee potkun lähtevän ennen työntöä. (Samoin liikesarja loppuu kesken, jos vaihtaa kuokkaan.)

aiantäysii: Kuulostaa ihan oikealta tekniikalta, vai ymmärsinkön väärin?

Mattia   

Yhdensuksen liu`ut alamäkiin, kahden työnnön wassut, potkukelkka (ehkä enemmän pertsan harjoite, mutta toimii), "silmätkiinni" liu`ut... Onhan noita tapoja, pääasiahan olisi, että haastat itsesi seisomaan rennosti liukuvalla suksella, tukilinja päästä varpaisiin suksen päällä. Tavoitteena on tilanne, jossa hiihtäjä päättää koska paino siirtyy liu`ulta toiselle, eikä kaatumisen estämiseksi tarvitsisi tehdä "pakkosiirtoa".

rinieme   

^Juuri noin. Paikallaan on kohtuullisen helppoa seisoa yhdellä suksella tasapainonsa säilyttäen. Siispä treeniä tarvitaan tilantesiiin, joissa suksi liukuu ja sen päällä pysytään pystyssä. Potkukelkkahan on vain yksi suksi jalassa monolla potkutellen. Ei ole helppo sekään.

Pitäisi päästä tilanteeseen, jossa voi rennosti seisoa suksella, antaa sen liukua ja tehdä iso osa työstä.

Mattia   

^Kyllä, kaksi työntöä yhdelle liu`ulle. Vaatii/ kehittää tasapainoa ja eteenpäinvievää, loivaa suksikulmaa.

Työntö suunnataan etenemissuunnataan, eli vartalon kiertoa pyritään välttämään. Myös kuokassa, vaikka pieni luonnollinen kierto siinä tulee johtuen käsien eritahtisuudesta. Siihen ei kuitenkaan pyritä.

turisti   

Tänään aamulla töihin hiihtäessä fiilistä laski jäinen baana. Eli luistelu-ura oli melkolailla jääkenttänä. Tästä seuraa tällaisen vaillinaisen tekniikan omaavalle kuntoilijalle sellainen ongelma, että suksi luistaa potkuvaiheessa sivusuunnassa. Onko tähän ongelmaan jotain viisasten kiveä olemassa? Missähän vika on? Tekniikassa jotain korjattavaa? Väärän värinen pipo?

vmaksi   

Kun se baana on jäinen niin eipä siihen paljon tekniikka auta potkun pitämiseen. Voimantuotto kannattaa tehdä pidemmällä ajalla ja hakea se pito ja keskittyä vaan liukumaan koko pohjalla. Itsellä tulee jäisellä kelillä hiihtämisestä penikat kipeeksi kun pitää tasapainotella koko ajan...

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this