Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
cokekola

Miten opettelit luisteluhiihdon?

Recommended Posts

cokekola   

Nuoremmalle polvelle otsikon kysymys on varmaan sama kuin "miten opettelit hiihtämään". Itse olen sen verran iäkkäämpi, että lapsena ja nuorena tuli vain "pertsailtua", kun ei luisteluhiihtoa ollut vielä keksittykään. Kun luistelun keksimisen aikoihin ei tullut harrastettua minkäänlaista hiihtoa, on luistelu jäänyt opettelematta aina näihin päiviin. Kevään alesta kuitenkin ostaa rätkäytin luisteluvermeet ja nyt viimeisimmät hiihtokerrat olen yrittänytkin itsekseni opetella luistelemaan.

Kohtuullisen vaikeltahan tuo ainakin alkuun vaikuttaa: tällaiselle ikääntyvälle miehelle tuntuu olevan melkoisesti yhtäaikaisia motorisia vaatimuksia. Hyvä nimitrtäin, että on aiemmin juostessa muistanut heilauttaa jalkoja vuorotellen.

Onkohan minulla kohtalotovereita täällä? Kuinka moni on vielä viisikympisenä jaksanut perehtyä luistelemiseen? Miten olet tekniikkan opiskellut? Omin päin, kaverin opastamana vai kurssilla? Mitäs menetelmiä suosittelette? Eniten kiinnostaisi tietää, onko tässä omin päin yrittämisessä mitään mieltä, vai opinko vain väärin tekniikat. Onko jollain hyviä tai huonoja kokemuksia itseopiskelusta?

Muokattu

Konttila   

Itseopiskeltu ja syvennetty Vierumäellä viikonlopun hiihtokurssilla. Kurssi oli ok, mutta liikaa oli aiheita ahdettu viikonloppuun, ehkä keskittyminen muutamaan aiheeseen olisi sallinut enemmän syventymistäkin. Luistelutekniikkaa hiottiin 2-3 tunnin verran ja siinä aukesi itselleni useampi niksi. Firma maksoi ison osan kurssista joten siltä osin hyvä juttu, omalla rahalla en olisi pitänyt rahan arvoisena viikonloppuna. Luulisi jonkun hiihtoseuran järjestävän halvempia kurssejakin.

Nalle   

Cokehan on vielä nuori uusio-opiskelija meikäläiseen verrattuna, sillä minulla on ikää vielä viisitoistavuotta lisää. Pääasiassa olen hiihtänyt kuitenkin pertsaa ja välillä epätoivoisesti koettanut takoa päähän luistelua, pääasiassa itsekseni. Maaliskuulla olin sitten Suomen Ladun kurssilla joka oli tosi hyvä. Siellä opettaja pystyi antamaan henkilökohtaista palautetta online koska meitä ei ollut kurssilla kuin muutama osallistuja. Suosittelen kurssia, vaikka kyllä se osaava kaverikin on varmasti parempi vaihtoehto kuin yksin hinkkaaminen. Tietysti yksinkin oppii, mutta itse ei välttämättä huomaa niitä suoritusvirheitä joista osaava neuvoja pystyy antamaan heti palautetta.

Olen muutamana talvena kuistellut retkiluistimilla jotka on kiinnitetty luikkarimonoihin. Tietysti niissä on vähän liian hyvä pito verrattuna suksiin, mutta potku on kuitenkin aikalailla samanlainen kuin hiihdossa. Lisäksi samat ponnistavat lihakset siinä on käytössä ja se on erinomaista tasapainon harjoittelua kun pystyy tekemään pitkiä yhdenjalan liukuja. Omalta osaltani homman jatkojalostus on sitkeän räkätaudin johdosta jäänyt vähän vähemmälle mutta ensi talvena sitten uudestaan, täytyy vain toivoa etteivät ne kurssin opit ehdi kesän aikana unohtua..

rusko   

Varmasti luistelemaan oppii itsekin kun katselee tekniikkavideoita ym, mutta nopeammin oppii, kun joku asian osaava on ohjaamassa alkuun. Kun olen itse opettanut luisteluhiihdon niksejä niin olen suurinpiirtein allaolevaa kaavaa mennyt läpi. Jossakin vaiheessa on myös hyvä ottaa omaa hiihtämistä videolle niin se monesti tuo ahaa elämyksiä, kun näkee missä menee väärin.

1.Ensin tarkistetaan, että varusteet on sopivat ja riittävän hyvät.

2.Opetetaan perusidea kuokasta. Eli mennään taitotasosta riippuen melkein kädet ja jalat tönkkönä, että työnnön ja potkun saa ajoittumaan oikein. Joskus on jopa otettu sukset pois jalasta, että idea on löytynyt.

3. Tämän jälkeen itsenäistä hiihtelyä muutamia hiihtokertoja ja välillä tarkistetaan, että homma menee oikein.

4. Kun kuokka alkaa sujumaan niin sitten opetellaan mogrenin työnnön ja potkun ajoitus.

5. Tämän jälkeen itsenäistä hiihtelyä joissa hiihdellään mogrenia ja välillä tarkistetaan, että homma menee oikein.

6. Tämän jälkeen opetellaan hiihtämään sauvoitta loivaan alamäkeen. Harjoitellaan mahdollisimman pitkiä liukuja. Harjoitellaan myös yhdellä jalalla laskemista ja olemista, että tasapaino suksella kehittyy.

7. Korjataan pahimpia virheitä, mutta vain 1 tai 2 pahinta virhettä kerrallaan.

8. Kun mogren ja kuokka alkaa olla jollakin tavalla hallussa ja tasapaino riittävä niin sitten harjoitellaan wassua.

9. sitten vain paljon kilometrejä ja välilä ohjattua pikkuasioiden korjailua. Turhan aikaisin ei kannata hakea täydellistä tekniikkaa, koska hiihdon oppii hiihtämällä paljon erilaisilla vauhdeilla ja erilaisissa maastoissa.

Mattia   

Hieman OT, mutta tottakai täältä seppolasta löytyy "hiihdon etäopettajia", joilla on vähintäänkin sama pätevyys kuin lätkäkatsomolla pelin tuomaroinnista. Tämän oletkin KolaKola varmasti jo huomannut.

Kurssit auttavat varmasti asiaa, mutteivät kuitenkaan poista "raakaa" itseopiskelua ja kursseista saat tietysti enemmän irti kun olet jo ehtinyt tasolle, jolla yhdellä suksella liukuminen ei enää ole "se" juttu.

Kesäksi kotiläksyjä: tasapaino, nilkan-ja keskivartalonlihakset siihen kuntoon, että voit seuraaville lumille siirryttäessä, vaikka Sepottaa läppäri sylissäsi loputtomiin, liukuessasi (sillä kuuluisalla) yhdellä suksella. Sekun nyt vaan on luisteluhiihdon a ja o.

Skylihme   

Itse en olis voinut kuvitellakaan, että olisin nyt jollekin kurssille mennyt opettelemaan hiihtotekniikkaa. Mielestäni muutama hyvä perusneuvo riittää. Samaa mieltä myös että joku kokeneempi ja lajin harrastaja riittää kun vähän katsoo päältä ja neuvoo pahimmat virheet pois. Ja sauvoitta luistelua paljon niin oppii kyllä väkisinkin. Wassua muuten toooooodella harvan ihan tavallisen kuntohiihtäjän näkee yleensäkään hiihtelevän ja koska se on ehdottomasti vaikein ja harvoin käytetty kuntoilijan näkökulmasta niin olen jättänyt sen hyvin vähälle.

PMoi   

Varmasti luistelemaan oppii itsekin kun katselee tekniikkavideoita ym, mutta nopeammin oppii, kun joku asian osaava on ohjaamassa alkuun. Kun olen itse opettanut luisteluhiihdon niksejä niin olen suurinpiirtein allaolevaa kaavaa mennyt läpi. Jossakin vaiheessa on myös hyvä ottaa omaa hiihtämistä videolle niin se monesti tuo ahaa elämyksiä, kun näkee missä menee väärin.

1.Ensin tarkistetaan, että varusteet on sopivat ja riittävän hyvät.

2.Opetetaan perusidea kuokasta. Eli mennään taitotasosta riippuen melkein kädet ja jalat tönkkönä, että työnnön ja potkun saa ajoittumaan oikein. Joskus on jopa otettu sukset pois jalasta, että idea on löytynyt.

3. Tämän jälkeen itsenäistä hiihtelyä muutamia hiihtokertoja ja välillä tarkistetaan, että homma menee oikein.

4. Kun kuokka alkaa sujumaan niin sitten opetellaan mogrenin työnnön ja potkun ajoitus.

5. Tämän jälkeen itsenäistä hiihtelyä joissa hiihdellään mogrenia ja välillä tarkistetaan, että homma menee oikein.

6. Tämän jälkeen opetellaan hiihtämään sauvoitta loivaan alamäkeen. Harjoitellaan mahdollisimman pitkiä liukuja. Harjoitellaan myös yhdellä jalalla laskemista ja olemista, että tasapaino suksella kehittyy.

7. Korjataan pahimpia virheitä, mutta vain 1 tai 2 pahinta virhettä kerrallaan.

8. Kun mogren ja kuokka alkaa olla jollakin tavalla hallussa ja tasapaino riittävä niin sitten harjoitellaan wassua.

9. sitten vain paljon kilometrejä ja välilä ohjattua pikkuasioiden korjailua. Turhan aikaisin ei kannata hakea täydellistä tekniikkaa, koska hiihdon oppii hiihtämällä paljon erilaisilla vauhdeilla ja erilaisissa maastoissa.

Huomion arvoista eri tekniikoissa on myös niiden käyttö erilaisissa maastoissa. esim. Turha yrittää mogrenia huonolla luistolla/ ylämäkeen.

Eli eri tekniikat nopeimmasta hitaampaa päin (ja typiliset maastot niiden käyttöön).

-Sauvoittaluistelu (alamäki - tasainen)

-Mogren (loiva alamäki- tasainen)

-Wassu (loiva ylämäki - nihkeä tasamaa)

-Kuokka (jyrkkä ylämäki)

-Akuankka (todella jyrkkä mäki)

Itse opettelin siitonen stepin 80-luvun puolessa välissä. Siitä eteenpäin on menty kuokalla, kunnes sauvarullaluistellessa pääsin sinuiksi wassun & mogrenin kanssa. Rullaluistimet on niin liukkaat että niiden kanssa ei ole kiirettä tehdä uutta työntöä joten niiden kanssa mielestäni on hyvä opetella wassuun kuuluva rauhallinen/taloudellinen rytmi, antaa luistimen liukua vaan.

Muokattu
Korjattu mogren-wassu järjestys

Eikös tärkein yksittäinen ohje ole aloittaa potku suoraan vartalon alta, eli suksi tuodaan uutta potkua varten keskilinjaan vartalon alle. Aloittelijat tuovat suksen vain puoliväliin ääriasennosta sivulta kohti vartaloa, jolloin hiihdosta tulee semmosta hassua haara-asentoheilumista, edestä/takaakatsottuna niinkuin A-kirjain keikkuisi puolelta toiselle. Toiseksi tärkein että kun lähdetään siihen potkuun/puristukseen niin vartalon paino on suksen päällä, nenä-polvi-nilkka-suksi samalla pystylinjalla, räkä tippuu sukselle.

Nalle   

Mä kyllä vaihtaisin PMoi:n listalla Wassun ja Mogrenin paikkaa. Kyllä wassulla loivaan ylämäkeen menee ja sitten taas mogrenilla pääsee esim. myötätuulessa tai hyvällä luistolla tasaisella taloudellisesti kovempaa.

Kirjoista luetun perusteella olen samaa mieltä. Toni Roponen sanoo kirjassaan että mogren on toiseksi nopein helpon maaston tekniikka sauvoittaluistelun jälkeen.

PMoi   

Mä kyllä vaihtaisin PMoi:n listalla Wassun ja Mogrenin paikkaa. Kyllä wassulla loivaan ylämäkeen menee ja sitten taas mogrenilla pääsee esim. myötätuulessa tai hyvällä luistolla tasaisella taloudellisesti kovempaa.

Kirjoista luetun perusteella olen samaa mieltä. Toni Roponen sanoo kirjassaan että mogren on toiseksi nopein helpon maaston tekniikka sauvoittaluistelun jälkeen.

Kiitos korjauksesta, ajatus vähän lipesi. Juuri kun itsekin sanoin ettei mogrenilla sinne ylämäkeen kannata yritää edetä (ainakaan vasta-alkajan)

sokrates   

Kun kaksipuoliluistelu löi itsensä yhtäkkiä läpi tammikuussa 1985, eipä siinä paljon kursseja käyty. Taisin hiihtää ensimmäisen kerran ilman pitoja suoraan kisassa. Sauvoja pidennettiin aika pian ja suksen kannastasahattiin 5-10cm pois. Perinteisen vehkeet eivät olleet mikään ongelma vaan paljon parempia kuin ensimmäiset tumpelot vapaan sukset.

Eipä kuokka kovin paljon poikkea luistimilla luistelusta. Wassu toki vaikeampi. Pertsa se kumminkin vasta vaikeaa on.

Antsu   

Oikein hyviä pointteja tullut esille edellä. Ruskon lista on kattava. Omalla kohdalla vaan eri luistelutekniikoiden oppiminen vaati suht paljon kilometrejä. Ja lähinnä sen takia että en malttanut harjoitella tekniikkaa varta vasten esim. hinkkaamalla jotain suoran pätkää edestakaisin loivaan ala- ja ylämäkeen eri tekniikoilla, sauvoitta luistelua tms. vaan tottahan toki sitä piti vaan saada kilometrejä alle kuokkaamalla jotta lenkki ei menisi aivan hukkaan. Niinpä.

Tänä talvena kävin muutaman kerran hiihtämässä jälkikasvun (5-v.) kanssa hissukseen ja opettelin hänen hiihtovauhtinsa lomassa wassua. Olin siis aikaisemmin jo hyväksynyt sen että en opi sitä tekniikkaa, mutta joku loksahti kohdalleen ja oikea rytmi löytyi. Ainakin minä olen wassun oppimisen jälkeen saanut paljon enemmän luisteluhiihdosta irti. Tekniikan oppimiseen ja hinkkaamiseen tosiaan kannattaa varata aikaa ja malttia.

Nalle   

Eipä kuokka kovin paljon poikkea luistimilla luistelusta. Wassu toki vaikeampi. Pertsa se kumminkin vasta vaikeaa on.

Tokihan kuokka ja mogren ovat melko samanlaisia tekniikoita joissa sauvatyöntö tehdään joka toiselle potkulle, mutta kyllä sauvojen kanssa luistelu kuitenkin on mielestäni mogrenia koska siinä sauvatyöntö tulee siihen ns. vanhalle liu'ulle

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this