Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Jannnu

Kinesioteippaus kenelläkään kokemuksia

Recommended Posts

Hei Foorumilaiset !

Tälle ei oikeen sopivaa välilehteä ollut , mutta postataan nyt tänne .

Kinesioteippausta käytetään yleisimmin lievittämään kipua, lisäämään nivelliikkuvuutta sekä normalisoimaan lihastoimintaa. Lisäksi nivelen mekaniikan osalta kinesioteipillä voidaan ohjata niveltä toimimaan mekaanisesti oikein sekä tarvittaessa tukea niveltä. Lisäksi erilaiset turvotustilat voivat olla otollisia kinesioteippauskohtaita.

Eli tossa yllä olevia etuja mitkä löytyvät netistä myös sivulta : http://www.kinesioteippaus.fi/vaikutukset

Lähinnä kiinnostaisi tietää onko jollain Foorumilaisilla kokemuksia kyseisestä teippauksista , onko ollut apua , ja osaako noita teippejä taiteilla itse kroppaansa oikein kiinni ? Vai onko tämä samoja henkimaailmanjuttuja kun Power Balance :situps:

Yksi kurssi käytynä ja muutama kuukausi teippauksia tullut tehtyä. Palautteet olleet yllättävänkin hyviä. Itse luotan "hoitoihin" vasta pidempi aikaisen oppimisen, kokemuksien sekä palautteitten jälkeen, joita ei vielä tarpeeks siis ole. Omakohtaisesti teippauksesta on ainakin selkäkipuun ollut hyvä vastine.

Yksinkertaista se ei ole eikä oikein onnistu helpolla itselle laittaminen (riippuu tiesti paikasta) muutoinkin "laatu" teippauksen suhteen varmasti vaihtelee meistä noviiseista (opetellaan ja haetaan kokemuksia) kun taas ammattilaiset on teipannu parikin vuotta ja erinlaisia kohteita. Ei ole henkimaailman juttuja, mutta vaatii mielestäni todella paljon osaamista ettei jäisi uskomuksen tasolle. Suosittelen kokeilemaan ja palautteitakin olis mielenkiintonen kuulla, esim.plantaarifaskiitti vaivaan uskallan suositella kokemuksesta...

Mulla oli akillesjänne tulehtunut viime syksynä ja sattumoisin samaan aikaan olin itse urheilufysioterapian peruskurssilla kurssilla, jossa näytteeksi teipattiin se jänne. Teippaaja oli kokenut, kurssin vetäjä, ja sain kyllä tosi hyvän avun siitä. Kävely oli lähes täysin kivutonta ja normaalilla liikeradalla sen jälkeen. Kurssilla ei siis opetettu kinesioteippausta, enkä itse ole tehnyt.

Ei varmastikaan henkimaailman juttuja, mut kokemusta varmaan tarvitaan, että onnistuu hyvin.

esim.plantaarifaskiitti vaivaan uskallan suositella kokemuksesta...

Samoin. Valtavasti ollut apu em. vaivassa. Harjoitella voi aivan normaalisti, kun jalkapohjat teipattu. Samoin reisi oli joskus teipattuna ja ainakin itse koin saavani suuren avun teippauksesta. Ainoa ongelma tuli siitä, että käskin kaverin tempaista teipin irti. Melkein lähti nahka mukaan. ;-) Omaa tyhmyyttä tuo, kun käskin. Mutta suurta apua siis teippauksista olen saanut. Voin JP:n tavoin lämpimästi suositella.

Minulle kokeiltiin muutaman kerran kineesioteippausta akilesjänteen kuntouttamisessa. Teippauksen teki asiaan perehtynyt fysioterapeutti. Ei kyllä akuuttiin tulehdukseen vaikuttanut millään tavalla. Ehkä nuo teippaukset toimii paremmin vammojen ehkäisyssä,esim oikeita liikeratoja tukemalla, kuin niiden hoidossa. Saattaahan se olla, että suurin apu noista tulee lopulta mentaalisella puolella.

Mulla taas teippaus autto akillesjänteen kuntoutusoperaatiossa. Jänne saatiin sen verta kivuttomaksi (paranemista kun ei enää tapahtunut millään konstilla, ei levolla, eikä ilman), että jumppa ja veny onnistui ja lopulta jännekin saatiin kuntoon. Polven kanssa tosta teippauksesta ei sitten ollut kyllä mitään muuta iloa kun ihon ärtyminen. Itse en tuota teippiä osaisi todellakaan laittaa, vaikka aika näppäräksi olenkin oppinut perinteisessä urheiluteippauksessa, jonka funktio on kyllä sitten ihan eri kuin tuon kinesioversion.

Oma kokemukseni kinesioteippauksesta rajoittuu olkapään kiertäjäkalvosimen rasitusvamman hoitoon, jossa teippauksella korjattiin olkapään asentoa. Teippaus kyllä korjasi asennon ja poisti vamman oireet lähes kokonaan kolmeksi päiväksi, jonka jälkeen teippaus poistettiin. Itse vamma ei poistu teippauksella yhtään mihinkään.

Offtopic: Kokemusten mukaan rankkaan teippaukset ja varsinkin OMT-fysioterapian Tohtori Tolosen kanssa samaan höpöhöpö sarjaan. ...tanan kallista lystiä vailla tuloksia. Parhaan avun olen saanut ihan itse kehittämälläni jumpalla ongelma-alueen liikkuvuuden ja lihastasapainon korjaamiseksi.

Fysioterapeutti halusi kokeilla, auttaisiko kinesioteippaus takareiden rasitusvammaan. Teippi aiheutti heti kovaa kutinaa. Viisi päivää sinnittelin ja lopulta revin teipin pois. Kovan kutinan takia on vaikea arvioida teipin hyötyjä.

Fysioterapeutti halusi kokeilla, auttaisiko kinesioteippaus takareiden rasitusvammaan. Teippi aiheutti heti kovaa kutinaa. Viisi päivää sinnittelin ja lopulta revin teipin pois. Kovan kutinan takia on vaikea arvioida teipin hyötyjä.

Tuo on jollain ollut ongelmana eikä varmuutta miks vain joillain. Joskus voi syynä olla teipin väri, jolle joku saattaa olla herkistynyt, mutta kun se ihonvärinen pitäisi olla neutraaliteippi eli kaikille sopiva, mutta silti tuota kutinaa on tullut.

Ei kai niissä teipeissä vaan ole lateksipohjainen liima? Sitä on useimmissa urheiluteipeissä. Ei sovi lateksiallergiselle.

Tuo oli pakko googlettaa ja kyllä pitäis olla ainakin suurimman osan teipeistä muuta kuin lateksiliimaa ja sekin mitä itse olen käyttänyt.

Mulla kutittaa jotkut teipit/liimat. En kuitenkaan ole latexiallerginen tietääkseni. Voin siis rauhassa jatkaa masokismiharrastuksia. Esim. eräässä hopearakkolaastarissa oli sellaista liimaa, että sai ihottuman rakon ympärille parin päivän käytön jälkeen. Ei tehnyt mieli käytää montaa kertaa.

Kinesioteippausta käytetään kuuleman mukaan tuloksellisesti ultrilla. Esim. Bornholmin kuuden päivän juoksussa viime kesänä kuulin tanskalaisen ultraaja-fysioterapeutin teipanneen useampien juoksijoiden nilkan alueen siten, että rasitus ohjautui "uusille" jänteille/lihaksille. Tämä siis muutaman päivän juoksun jälkeen, kun säären etuosa alkaa monilla tulehtumaan. Ja Spartathlonilla noita näkyy myös. Ilmeisen hyvä keino rasituksen jakamiselle. Omakohtaista kokemusta ei ole, vielä.

Minulla kinnasi oikea takareisi ja tähän vaivaan laitettiin kinesioteippaus. Teipeillä juostessa ei ollut minkäänlaista vaivaa takareidessä. Teipit kestivät hiukan vajaat kaksi viikkoa. Ei kutinaa eikä allergista reaktiota. Omasta puolestani en voi kuin suositella.

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen jokainen viesti tarkistetaan erikseen. Eli viesti ei ilmesty heti näkyville. Lähettämällä viestin sivustolle hyväksyt sen ettei viestejä poisteta. Yhteystiedot yms. voidaan pyynnöstä poistaa.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy