Jump to content
Juoksufoorumi.fi






Jy_ri

Sauvarinne

Recommended Posts

5 x 10 min, kuulostaa hyvältä. Täällä Oulun seudulla ei oikein ole tuon pituisia rinteitä sauvarinne harjoituksiin, parhaat paikat minun tiedoilla löytyy Virpiniemestä.

Oisko tuo 300-400 m pisin mitä sieltä löytyy mutta niillä mennään mitä on,

Mun rimppakintuille nuo rinteet kyllä riittää. Pituutta minulla on 175 cm ja olen käyttänyt 125 cm sauvaa.

Sais nuo sauvat olla rinteessä pitemmät mutta en mene pelkästään rinteeseen vaan kierrän kympin lenkkiä ja siihen ne sauvat on sopivat mittaiset ja matkan varrella olevilla rinteillä teen nuo rinneharjoitukset. Lupas ensi viikolle pikkasen pakkasia saas nähdä ruvetaanko lumen levitykseen Sankivaarassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyrkkisääntö sauvarinne harjoitteluun:nousujen yhteenlaskettu aika max. 40 min kun tehdään tehoharjoituksena.

Kesällä kävellen vk-vauhtia,syke max. massahiihdon keskisyke jos ei tiedä kynnyssykkeitä.Syksyllä voi vetää mk-harjoituksen puolelle viimeiset nousut.

Eli paljon riippuu nousun kestosta paljonko nousuja tekee,esim 10x4 min,8x5 min. jne,alhaalla syke 120 krt7min.

Kynnyssykkeiden määrittämiseen on olemassa Karvosen kaava jolla saadaan arvio kynnyksistä.löytyy vaikka:http://personal.inet.fi/koti/pulkka/kuntoilu/kynnykset.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos sauvarinteen tekee MK-harjoitteena (jyrkkään mäkeen), kannattaako sauva olla sauvakävelysauvan pituinen vai sauvaloikkasauvan pituinen? Onko jollain vastausta.. aika vanha ketju tämä. Ja jos meinaa kisata tammi-maaliskuussa, milloin nuo kunnon kohotus MK:t kannattaa vetää? Kilpahiihtohan itsessään toimii sitten MK-harjoitteena, että maltillisesti meinasin noita tehdä.

Itselläni on ollut jostain huhtikuun puolesta välistä --> heinäkuun loppuun lähinnä PK:ta (+ pari kympin kisaa, parissa harjoituksessa olen MK:n puolelle mennyt), nyt olen ottanut VK-treeniä enemmän ohjelmistoon, mutta PK:ta en vielä siis unohda. Puokin käyn juoksemassa syyskuun alussa... sitten pari viikkoa PK:ta ja perusvoimaa ja taas VK-treeniä ohjelmaan...näin jos miettii, oisko se sitten marraskuussa jos jonkun MK-kuurin vetäisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos sauvarinteen tekee MK-harjoitteena (jyrkkään mäkeen), kannattaako sauva olla sauvakävelysauvan pituinen vai sauvaloikkasauvan pituinen? Onko jollain vastausta.. aika vanha ketju tämä. Ja jos meinaa kisata tammi-maaliskuussa, milloin nuo kunnon kohotus MK:t kannattaa vetää? Kilpahiihtohan itsessään toimii sitten MK-harjoitteena, että maltillisesti meinasin noita tehdä.

Miten aiot harjoitteen tehdä? Omat sauvaloikkaharjoitukset ovat menneet mukavasti MK:n puolelle, eli sauvat saivat olla vähän pitemmät. Ajoitukseen en osaa ottaa kantaa, mutta omalta osalta tulee mukaan rullahiihtokauden hiipuessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meinasin tehdä sauvakävelen 600 m/60 m nousumetriä, jos kartta näyttää oikein.. jyrkkä mäki se ainakin on. Tyyliin 4-7 min, mitä siinä mäessä nyt menee, nousuja ja alas. Yhdessä kirjassa olikin tuo pituus määritetty 0,75*pituus.

Niin ed. enpä oo ennen tehny tai olen kyllä, mutta en maksimisykkeen puolelle saanut. Ilmeisesti ei tarpeeksi pitkä mäki (tai en muista edes yritinkö) tai sitten ei ollut tarpeeksi toistoja.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ed. enpä oo ennen tehny tai olen kyllä, mutta en maksimisykkeen puolelle saanut. Ilmeisesti ei tarpeeksi pitkä mäki (tai en muista edes yritinkö) tai sitten ei ollut tarpeeksi toistoja.

Itse pääsen maksimeille parhaiten kovalla teholla eli sauvaloikassa jalkojen isot lihasryhmät joutuvat kovemmalle kuin kävellessä.Pitkään rinteeseen lähtisin ehkä yrittämään kevyellä loikalla ja kävelyksihän se muuttuu kun tarpeeksi hapottaa. Happoahan tässä haetaan..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaksi harjoitusta olen käynyt tekemässä, mutta eipä ne rinteet kovin hyviä ollut. Toinen oli vain 360 m, jossa oli noin 70 m loikittava pätkä. Aikaa meni noin 2'42 / nousu. Toinen oli sitten noin 630 m ja siinä oli arviolta 40 m + 60 m loikittavat pätkät ja muutama lyhyempi kohta. Tässä meni aikaa noin 4'55 / rinne. Olen raskasrakenteinen eikä minun kannata noin paljoa loikkia. Ehkä olisi kannattanut vaan juosta. Pidempää mäkeä olen siis hakemassa. Ja sellaista, jossa ei tarvitse loikkia.

Tuossa uusimmassa hiihto-lehdessä sanotaan sauvarinteestä, että palautus sykkeeseen 110. Onko muut menny tällä säännöllä? Itse lähdin menemään kun alas pääsin. Syke 116-121.

Ed. oikeastaan yksi laskettelurinne voisi olla ihan OK. ~75 m nousua/500 m. Mietin muutenkin että oonko mennyt liian kovilla tehoilla ja luullut anakynnystäni vääräksi.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Miten sinä loikit? Itse menen niin kuin hiihtäisin pertsaa.  Joskus kovempaa ja joskus hiljempaa. Ihan avainharjoituksia nuo ovat hiihtäjille. Ja tässä vaiheessa pitää viimeistään alkaa lyödä tehoja koneeseen. Kesän pk-jumit pitää olla poissa, kun valkoista tulee taivaalta.

Ai on hiihtolehti antanut tarkan rajan palautumiselle. Miksi 110 olisi parempi kuin esim. 120? Yksilöllistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alusta oli aika pehmeä. Matalalla loikalla yritin mennä ja neljä ensimmäistä nousua loikkaosuuksilla loikin vähän hiljempaa, viidennellä napakammin. Kyllä oli antanut ja tällä seurataan palautumisaikaa, lasketaan mäen päältä alas ja tuohon 110:iin. Palautumisajan nopeutuminen kertoo kunnon kasvamisesta. Minulle tuo luultavasti tarkoittaisi ihan pientä seisomista, koska aina sykkeet laskee nopeasti. Nyt lähdin heti ylös, kun tulin alas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten voi ollakkaan kun menin PK:ta tässä sauvarinteessä niin tajusin kuinka painavat sauvat on. Ei noissa VK/MK harjoituksissa niin tuntuneetkaan kun painoin kovaa menemään. Tai / ja sitten olen vaan heikentynyt voimiltani. Suosituksia mistä saa hyvät hinta/laatu -suhteeltaan olevat sauvat rinnetreeneihin?

 

Kaipa tuo oli ihan oikeanlaista treenaamista. ka syke oli 140 (jäin mäen päälle), mäki kesti noin 7 min 15-20 s ylös ja vajaa 5 min alas. Ja mäessä meni vähän yli aerobisen kynnyksen (max. 155). Oli tuolla tuotaa lämpöäkin sykettä nostattamassa. 1 h20 min (+ 35 min verrat) tänään tein tuota harjoitusta, ja pidennän pikkuhiljaa.

 

Happoaja sitten syssymällä enemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...







×