Jump to content
Juoksufoorumi.fi






pakuri

Hiihtäjän kesäharjoittelu

Recommended Posts

Tän "hiihtäjän" kesäharjoittelu koostuu lähinnä polkujuoksusta, lihaskunnosta ja tasurilenkeistä. Tosin viime kesänä/syksynä tasurilenkkejä oli yhteensä kaikki yksi ja hiihtokausi oli paras ikinä =) Kun kesäkausi tulee tosiaan mentyä lähinnä pitkiä polkukisoja, niin siinä tulee väistämättä paljon PK-treeniä. Sitten hiihtokunnon sai esiin yllättävänkin vähällä tehotreenillä tuossa tammi-maaliskuussa.

Eri asia tietty jos tavoittelee maailmankärkeä, mutta tälleen kuntoilijana voi rytmityksen tehdä muutoinkin kun koko vuodelle. Mulla esim. tämä vuosi menee suunnilleen näin tammi-helmikuu : tehokausi hiihtoon, maaliskuu : hiihdon kisakausi, huhti-toukokuu : 2-3 vko PK-määrää + valmistava kausi polkujuoksuun, toukokuun loppu-kesäkuu : Karhunkierros 80 km ja Vuokatti Trail Challenge 110 km polku-ultrat - valmistautumista ja palautumista, heinä-elokuu : väliin PK-kautta + Roga 24h, syys-lokakuu : valmistautuminen Vaarojen Ultralle, 1-2 vko ylimenokausi, marras-joulukuu : hiihdon pk-kausi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perskuta, lopetin vässyköinnin (taisi kestää pari vuotta - tilanteita). Rupesin käymään lenkillä enkä satunnaisesti kuntoilemaan heinäkuun vika ma - tähän mennessä reeniä enemmän kuin edelliseen 2,5 kk.een. Roppa näkyy kestävän ylitehoista ja niillä mennään. Kojootin myymä vetolaite on tehnyt rullakauden avaamisesta käsittämättömän helppoa. Hitailla OW rullilla pystyy hissuttelemaan reilun nelosen kilsoja pk.lla - pelottavan outoa??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse lopetin vässyköinnin eli pelkän salireenin vuodenvaihteessa ja aloin hiihtämään aikalailla tyhjistä, ilman aerobisenreenin pohjia. Nyt ajattelin, etten anna suhteellisen köykäisten hiihtopohjien heikentyä kauden jälkeen, vaan tein ekan rullahiihtolenkin tänään. En tiedä onko vähän turhan aikaista, mutta koska rullilla en ole juuri hiihdellyt vuoden -92 jälkeen, niin saattaa mennä aika pitkään, ennenkuin rullahiihto kulkee ja uskaltaa tehdä kovempivauhtisia reenejä. Ainakin ekat kilsat pelotti aivan hitosti ja ajattelin ettei tämä suju enää ikinä, mutta lenkin lopulla uskalsi jo liukua jonkinverran yhdelläkin suksella.

 

Onkohan hyvä reeniohjelman runko kuntoilijalle alkukesäksi seuraava: 2 rullalenkkiä, 2 salireeniä, suunnistus ja pyörälenkki per viikko. Sekaan satunnaisesti melontaa rullahiihdon tilalle. Juoksua jalkani ei kauheasti kestä, mutta elokuussa jos paino on pudonnut alle 80 kilon, niin ajattelin kokeilla pyörälenkin pois jättämistä ja jalkalenkkien lisäystä ja ehkä pari hölkkäkisaa lokakuussa. Elokuussa ajattelin ottaa toiseen rullalenkkiin vähän tehojakin mukaan.

 

Tarkoitus on reenailla sellaisia 6-10 tunnin viikkoja, todennäköisesti ainoa tehoreeni olisi alkuun toi suunnistus. Pitäisikö tuosta jotain muuttaa vai onko suunnitelma edes oikeansuuntainen?

 

Oman näkemykseni mukaan tärkeää on omassa reenissä:

1. Saada paino 85kg =>77kg (177 senttiä)

2. Ylläpitää maksimivoimatasot painon laskusta huolimatta mahdollisimman hyvin

3. Saada joka viikolle vähintään 3 aerobista/anaerobistareeniä joista yksi kovemmilla tehoilla, näillä kait pitäisi kunnon kohota??

Share this post


Link to post
Share on other sites

En oikein osaa kommentoida tuohon treenaukseen kun itsekin kyselen. Onko n. 9 % vk:ta näin keväällä OK? Tuostakin on 15 min sellaista että PK-maastolenkin loppuosa ylämäkeä ja sykkeet siksi yli kynnyksen. Vastaavasti alkuosa on alamäkeä.

 

Oikeastaan piti mennä tänään pitempi VK lenkki, mutta en tajua miten se niin lyhyt oli (7,2 km), kun luulin että on 8 :cool0010:

 

ed. mietinpä tätä vk:n osuutta ja tulin siihen tulokseen että on vielä pienempi kun tulee kuitenkin pyöräiltyä jonkun verran matalilla tehoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...







×