Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sporttispurtti

Millä hemoglobiini nousuun??

Recommended Posts

Innosta mikä? Liikkuminen, seksi, syöminen? Hemoglobiinilla ei nyt suorastaan vaikuta innostumiseen mitään. Ei se perse nouse penkistä, oli hemoglobiini sitten 120 tai 190, itse se perse on pakko nostaa tai löytää jokin muu syy. Mainitsin jo aiemmin tuon oman 187 hemoglobiinin. Inttiä ennen aloitin verenluovutuksen, kun kaverin mukana menin. Hänellä myös ongelma korkeasta hemoglobiinista, joten luovutus lähinnä keino alentaa sitä. On siis useamman kerran luovutuksessa ollut tuo lähes 190 ja ne korkeammat lukemat ovat yleensä silloin, kun kunto on huonoimillaan, eikä mitään jaksa. Vastaavasti intin jälkeen, kun oli kunto parempi ja tuli liikuttua, niin yhdessä luovutuksessa hemoglobiini olikin 136, eli juuri siinä luovutuksen alarajalla. 

Nuo sinun arvosi ovat alarajalla, mutta et nyt vielä kuulu liimatehtaaseen. Arvojen ja paikan, jossa me nyt keskustelemme, eli juoksufoorumi, voisi olettaa sinun olevan urheilija. 

https://keho.net/artikkelit/urheilijan-rautatase-313 tuolta voit lueskella enemmän urheilijan rauta-asioista ja myöskin siitä, miten vaihtelevia laboratoriomittaustulokset ovat.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä oli väärin ilmaistu tuo ei innosta. Esim aamulla herää väsyneenä, sit ehkä jostain kaivat innostuksen käydä lenkillä niin eiköhän sen jälkeen tartte taas käydä lepäämäs kun väsyttää.  joskus puoltoista vuotta sitten kun viimeks mittailin niin arvoja niin oli  ~150/43 ja oli ihan toinen energia taso

 

Hyvä linkki, kiits

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5.4.2010 at 11.38, Niandra kirjoitti:

Kyllähän homma on niin, että liika rautamäärä on pikemminkin elimistölle myrkky kuin hyödyllinen juttu ja se, että terve ihminen koittaa tarpeettomasti nostaa hemoglobiinia niin aiheuttaa vain sen, että elimistö pyrkii hinaan sen siihen "omalle luonnolliselle tasolle". Eri juttu sitten nämä korkean paikan leirit ym missä elimistö pyrkii kompensoimaan punasolumäärää ja hemoglobiinia harvan ilma-alan aiheuttamaa fysiologista tilaa varten, jotta happi edelleen kulkisi.

 

Ja toisaalta ei kannata liikaa indekseihin ja viitearvoihin katsella, sillä kyllähän se, että on oikeasti anemisoitunut raudanpuutteen takia tarkoittaa sitä, että on selviä oireita kuten kalpeaa ihoa, väsymystä tai muita epäspesifisempiä oireita (sydänkivut, katkokävely, päänsärky, kuukautishäiriöt, munuaisoireet, vatsavaivat jne....)

 

Tietysti kannattaa syödä rautapitoisia ruokia, mutta se jää elimistön tehtäväksi kuinka paljon määrästä imeytyy siitä kehon tarvitsemaa rautaa. Loppujenlopuksi ruuasta imeytyy vain murto-osa ruuan sisältämästä kokonaisrautamäärästä. Ja tottahan se on, että urheilijat tarvitsevat rautaa "taviksia" enemmän, mutta kohtuus kaikessa...

 

Piti lukaista tämäkin ketju ihan alusta alkaen ja tosi hyviä kommentteja vuosien varrelta vaikka kuinka paljon. Sain taas uutta puhtia ja uskoa omaan itseensä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 tuntia sitten, joukor kirjoitti:

Punajuuri on hyvä, siis myös raudan lähteenä. Lisäksi siitä saa pirun hyvää Borschia, jauhelihakasiketta ja oivaa raastetta. 

 

 

 

Punajuuri on kyllä hyvää ja lautasellinen keittoa maistuu, mutta rautaa punajuuri sisältää vain noin 1 mg/100 g kohden, joten pitäisi syödä 2 kg punajuurta päivässä. 😉

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, Umpimähkä kirjoitti:

Punajuuri on kyllä hyvää ja lautasellinen keittoa maistuu, mutta rautaa punajuuri sisältää vain noin 1 mg/100 g kohden, joten pitäisi syödä 2 kg punajuurta päivässä. 😉

 

No katos vaan, niinpä onkin ! Olen aina ollut siinä uskossa, että punajuuresa on myös rautaa reilusti. Eipä sitten ollutkaan. 

 

Mutta toisaalta. Kaksi kiloa päivässä. Mieti, kuinka halvaksi se tulee..😄

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 21.8.2017 at 22.58, Ahex kirjoitti:

https://keho.net/artikkelit/urheilijan-rautatase-313 tuolta voit lueskella enemmän urheilijan rauta-asioista ja myöskin siitä, miten vaihtelevia laboratoriomittaustulokset ovat.

 

Mielenkiintoinen linkki, kiitos.

Itse olen aika paljon pohdiskellut näitä. Viimeksi lokakuussa lääkärillä mitattiin ferritiini (26) ja hemoglobiini (132), eli arvot periaatteessa ok. Koska olen kuitenkin kasvissyöjä ja nainen (ja pyrin luovuttamaan verta vähintään kerran vuoteen, tosin viime vuonna jäi välistä kun edellisen luovutuksen jälkeen loppuvuodesta 2016 olo romahti niin kurjaks), niin olen "varmuudeksi" syönyt pari-kolme rautakuuria vuoteen. Vähän mietityttää voiko olla haitallista / meneekö vaan rahat hukkaan. Tuntuu ettei vaan viitsi kokeilla olla täysin ilman ja katsoa, mitä ololle tapahtuu, koska joskus aiemmin hb on ollut niin alhainen ettei ole saanut luovuttaa ja väitän, että on sen olossakin tuntenut. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mäkin vedän rautakuuria varmuudeksi silloin tällöin. En viiti ottaa riskiä, että arvot tippuu huomaamatta, niin kuin joskus kävi, silloin lukemat olin reilussa sadassa, kun normaalit arvot on siinä 140 hujakoilla. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Baltsu

Lihaa kannattaa syödä urakalla. Ne scottjurekmaiset hippiruokavaliot, mikä nyt ultraamisessa on muotia, ei oikeasti sovi urheiluun. 

Jos ei muu auta, niin verilettuja.

 

Päivän kevennys asiaan liittyen ohessa. 

vegaani.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuuttia sitten, Guest Baltsu kirjoitti:

Päivän kevennys asiaan liittyen ohessa. 

 

Sinä se osaat. 

 

Aiheeseen liittyen kannattaa ehkä puhua mikä sopii urheiluun sitten kun pärjää (edes ensimmäisellä kilometrillä) mainitulle SJ:lle tai vaikka Couryn Jamilille tai edes suomalaiselle Simpaselle. Näiden herrojen tekeminenhän ei voi mitenkään olla urheilua, mitä vähän hölkkäilevät.

 

No nuo ovat noita ultrahippejä, Carl Lewiskään ei taida käydä urheilijasta? Aloitti kuitenkin tuon muotiruokavalion ihan viime viikolla tietääkseni.

 

Mutta vastaus ketjun kysymykseen, tehokkain keino on Method Karpaasi, karpaasisinappia ja epoa niin kyllä lähtee lukemat jokaisella nousuun.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 3.4.2018 at 07.24, Umpimähkä kirjoitti:

Punajuuri on kyllä hyvää ja lautasellinen keittoa maistuu, mutta rautaa punajuuri sisältää vain noin 1 mg/100 g kohden, joten pitäisi syödä 2 kg punajuurta päivässä. 😉

 

Punajuuressa on folaattia, joka kuulemma onkin hyväksi raudanpuutteessa eli sitä sitten vaan.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now




×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy