Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sporttispurtti

Millä hemoglobiini nousuun??

Recommended Posts

Pidä välillä taukoa rautatablettien syömisestä. Silloin keho parantaa itse omaa tuotantoa. Esim. 3 kk rautatabletteja, 7 viikkoa taukoa. Kerran viikossa maksaa ja samalla aterialla jotain c-vitamiinipitoista että imeytyy.

Itse olen pystynyt näillä keinoilla pitämään hemoglobiinin hyvänä. Juoksu kulkee ja hengitys pelaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla hemoglobiini n.130 ja syön päivittäin rautatabletteja. Olisko kellään vinkkiä miten saisin vereni HG:n nousemaan, kun tuntuu siltä että annan turhan paljon tasoitusta muille kestävyysjuoksijoille matalan HG:ni vuoksi.

sama vika täällä eli 130-140 on arvot. Nyt ittekkin alotin syömään maksaa joka viikko, katotaan mitä saa aikaseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jokaisella on se oma "rauta-tasonsa", jota elimistö pyrkii pitämään vakiona. Riippuu siis henkilökohtaisista punasolujen koosta, määrästä ja hemoglobiinikyllästeisyydestä ja yleensäkin plasmavolyymistä, että mikä hemoglobiinimäärä riittää kullekin henkilölle. Toki kestävyysliikunta tuppaa laskemaan sitä luonnollistakin arvoa, mutta toisaalta hb saattaa olla sama sinänsä, mutta nestevolyymi on vain lisääntynyt.

Rauta imeytyy parhaiten tyhjästä mahasta ja totta tosiaan c-vitamiini parantaa imeytymistä, jos rautaa ottaa aterian yhteydessä. Rautatabujen kanssa pitäisi välttää samanaikaista teen, maidon tai viljatuotteiden syöntiä, kun ne heikentää raudan imeytymistä.

Samoin lihatuotteissa on rautaa paljon, täysjyvätuotteet ja maksa... Yleensäkin lihan rauta imeytyy paremmin kuin kasvikunnan rauta... Eli kunnon pihviä pöytään ni arvot nousee...:thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jokaisella on se oma "rauta-tasonsa", jota elimistö pyrkii pitämään vakiona. Riippuu siis henkilökohtaisista punasolujen koosta, määrästä ja hemoglobiinikyllästeisyydestä ja yleensäkin plasmavolyymistä, että mikä hemoglobiinimäärä riittää kullekin henkilölle.

Miksiköhän terveysalan ihmisillä ei tästä asiasta ole ollenkaan tietoa? Mittaavat sen hemoglobiinin joka vuosi ja aina on sama laulu ja valitus eli rautakuurille, vaikka hg minulla ollut koko ikäni alhainen. Eikä pitkätkään rautakuurit sitä mihinkään nosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyypillisestihän terveydenhoitajat suorittavat näitä "pikamittauksia", joissa saadaan se pelkkä hemoglobiiniarvo saman tien sormenpäästä. Laskimoverestä saadaan useimmiten stabiilimmat tulokset analysaattoreilla suoritettuna. Ja on se tietty totta, että alhainen "alle viitearvojen" oleva arvo monesti saattaa kieliä siitä, että rautaa pitäisi saada enemmän, varsinkin jos henkilö on esim kasvissyöjä tai muuten käy ilmi, että rautaa oikeasti saadaan liian vähän. Mutta viitearvojen ulkopuolelle jää molemminpuolin 2.5% ihmisistä, jotka ovat täysin terveitä, mutta omaavat vain alhaisen tai liian korkean hemoglobiinin ilman patologista syytä.

Mutta. Jos käy laboratoriossa ottamassa tämän nk PVK:n eli perusverenkuvan, niin sinne tulostuu hemoglobiinin lisäksi muita parametrejä, kuten esim eryt=punasolujen määrä, hkr=hematokriitti eli punasolujen tilavuusosuus, mcv=punasolujen keskitilavuus, mch=punasolujen keskimassa, mchc=punasolujen keskimassakonsentraatio jne, sekä muut verensolut leukkarit, trombbarit...

Ja yleensä se, että henkilöllä todella on raudanpuuteanemia kyseessä tarkoittaa siis sitä että nämä hkr, mcv, mch ja mchc tyypillisesti laskevat. Jos kuitenkin nämä arvot ovat "normaalit" ja hb silti matala, niin taustalla voi silloin olla myy syy kuin raudan puute tai sitten täysin normaali fysiologinen tila. Anemioita kun on muitakin kuin pelkästä raudanpuutteesta johtuvat. Elimistössä voi olla esim. jokin tila joka estää raudan hyväksikäytön tai sitten joku perussairaus jne...

Eli pitkän selityksen pohjalta yleistäen voisi sanoa, että lääkärit eivät todellakaan tee anemiadiagnoosia pelkän hemoglobiinin pohjalta, vaan siihen kuuluu muutkin parametrit, mutta koska raudanpuuteanemia on yleisin anemia maailmassa, niin siksi kai se on helppo sysätä alemmalta tasolta rautakuuri käteen ja katsoa jos tulee tuloksia, niin veikkaus osui oikeaan...:thumbsup: (nimim. alaa opiskeleva:viheltely:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muita hyviä raudanlähteitä ovat ainakin pinaatti ja veri-ruuat esim. veriletut.

Jostain on jäänyt sellainen mielikuva, että marjoista mansikoissa on kohtuullisen hyvä rautapitoisuus ja ne edistävät raudan imeytymistä. Ei muuta kuin kesällä syömään muutama litra tuoreita mansikoita :thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä oli Hemoglobiini maaliskuun alussa 135, ja suostuin aloittamaan 2kk-rautakuurin, vaikka olen aika huono ottamaan mitä tahansa pilleriä kipulääkkeet mukaanlukien. No niitä kuitenkin on tullut popsittua kohta 4vk, ja toukokuussa katsotaan onko hb noussut vai ei. Tuohon rinnalle olen lisännyt c-vitamiinia sisältävien tuotteiden syömistä, kun kuulema parantaa imeytymistä. Toki Saarioisten maksalaatikko (ehdottomasti rusinoilla) on edelleen herkkua, mutta kun ei sitä viitsi joka päivä syödä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysjyväruisleipää ja päälle persiljaa!! Ja sitten sitä maksaa. Mie syön maksan raakana. En tiedä, häviääkö rautaa kypsentäessä. Raudan takia en sitä kyllä raakana syö vaan mun mielestä maksa on parhaimman makuista raakana :)

En ole hemoglobiinia mitannut vuosiin, mutta jos kunnon ruisleipä auttaa, niin sitten ei pitäisi olla ongelmia, kun sitä menee se reilu 150kg vuodessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on sellanen käsitys että rautatabletit ei ole kovin hyvä tapa nostaa hemoglobiinia.Vihreät kasvikset ovat kaiketi parempia ja niissä on jotain systeemejä mitkä kuljettavat niitä ravintoaineita paremmin...Miksi hemoglobiinin pitäisi olla yli 130-140?Sehän on ihan normaalin rajoissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...Miksi hemoglobiinin pitäisi olla yli 130-140?Sehän on ihan normaalin rajoissa.

Varmaan siksi, että pääsis kovempaa. 130 ei taida olla kovin ihanteellinen arvo (mies)juoksijalle. Wikipedian mukaan tuo arvo olisi jo lievästi aneeminen.

Joskus aikoinaan jostain luin, että hemoglobiiniarvo noin 160 g/l olisi kestävyysurheilijalle "optimaalinen", sen ylittävilla arvoilla väitettiin veren jo olevan niin paksua, että sen kulku hiussuonistossa ei olisi enää parasta mahdollista. Tiedä häntä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muita hyviä raudanlähteitä ovat ainakin pinaatti ja veri-ruuat esim. veriletut.

Jostain on jäänyt sellainen mielikuva, että marjoista mansikoissa on kohtuullisen hyvä rautapitoisuus ja ne edistävät raudan imeytymistä. Ei muuta kuin kesällä syömään muutama litra tuoreita mansikoita :thumbsup:

Veriletut kyllä, mutta itseasiassa pinaattia (1,3g/100g) ja mansikoita (0,5g/100g) saisi kyllä syödä melko valtavia määriä päivittäisen raudantarpeen (10-15g) tyydyttääkseen (em. tiedot Finelistä). Helpommin tietysti noita mansikoita lappaa kuin pinaattia. Pinaatti kuitenkin sydämelle ilmeisesti hyväksi ("superruokaa").

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmaan siksi, että pääsis kovempaa. 130 ei taida olla kovin ihanteellinen arvo (mies)juoksijalle. Wikipedian mukaan tuo arvo olisi jo lievästi aneeminen.

Joskus aikoinaan jostain luin, että hemoglobiiniarvo noin 160 g/l olisi kestävyysurheilijalle "optimaalinen", sen ylittävilla arvoilla väitettiin veren jo olevan niin paksua, että sen kulku hiussuonistossa ei olisi enää parasta mahdollista. Tiedä häntä.

Huomaakohan tällänen perus pyöräteiden laahustaja eroa onko arvo 140 vai 160?Ja kuinka paljon suorituskyky todellisuudessa paranee pelkällä hemoglobiinin nousulla?Onko edes käytännössä mahdollista nostaa arvoja huomattavasti?Laillisilla keinoilla siis...En mä näistä asioista mitään tiedä,kunhan kinaan.Mutta jos joku kertoo miten arvot saa nousemaan ja sen vaikutuksen tälläisen taviksen suorituskykyyn niin olen valmis kokeilemaan:026:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now




×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy