Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Landor

Läskikerho

Recommended Posts

Niin tämä läskikerhokin. Kosteista olosuhteista ja vääristä ruokatavoista johtuen läski on lisääntynyt. Noin 93kg. En uskalla toistaiseksi aamupainoa edes punnita. Silloin vanhalla foorumilla se oli n.90kg.

Motivaatio ollut kyllä hukassa vähän kaikkeen. Mutta jospa tuo lumentulo auttaisi :innostunut .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin tämä läskikerhokin. Kosteista olosuhteista ja vääristä ruokatavoista johtuen läski on lisääntynyt. Noin 93kg. En uskalla toistaiseksi aamupainoa edes punnita. Silloin vanhalla foorumilla se oli n.90kg.

Motivaatio ollut kyllä hukassa vähän kaikkeen. Mutta jospa tuo lumentulo auttaisi :innostunut .

Ketolan kanssa samaa "vikaa" oluesta iloinen

ja ruokakin maistuu..aamupunnitus..89,4 mutta kun olen perusrakenteeltakin kolmen kenialaisen maratoonarin kokonen niin minkäs teet.. en nyt tietoisesti yritä laihduttaa vaan tippuuhan toi paino lumien sulattua kun harjoitusmäärät nousee 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites

- ma 31.10.2005 88,6 kg 22,8%

- ma 7.11.2005 85,2 kg, 21,5%

- ma 14.11.2005 83,4 kg, 20,7%

- ma 21.11.2005 82,6 kg, 21,0 %

- ma 28.11.2005 88,0 kg, 23,0 %

- ma 5.12.2005 86,8 kg, 21,8%

Paino nyt on mitä on, pahemmin ei ole kontrolloitu. Ehkä tämän lentsun jälkeen voisi taas katsella tätäkin osa-aluetta kuosiin. Suurimmat virheet tuossa marraskuun rypistyksessä taisivat olla:

- liian vähän kaloreita?

- ruoan terveellisyys tulee kriittiseksi, kun kalorit ovat reilusti alle kulutuksen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäinen viikko ja tavoitteen mukaisesti n. 1 kg putosi. :kädet Vielä olisi ollut mahdollisuus kiristää, kun ei kaikkia herkkuja, mitä nenän eteen viikon aikana laitettiin malttanut olla syömättä.

Toisella viikolla ei ihan kiloa lähtenyt, mutta ei ollut täyttä yritystäkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilikiääkö sitä tänne ees tunnustaa, mutta onpahan itselle muistissa: ei ole tapahtunut mitään painonpudotuksen suhteen. Liikuntakin on ihan sitä ja tätä. Mihin katosi motivaatio?? Missä se vaaka on...?? :itku

Pitänee tormistautua. :tökkiminen

Share this post


Link to post
Share on other sites

- liian vähän kaloreita?

- ruoan terveellisyys tulee kriittiseksi, kun kalorit ovat reilusti alle kulutuksen

Mulle henkilökohtaisesti toimivaksi painonpudotustavaksi on muodostunut se, että en tingi ainakaan proteiinin ja rasvan saannista, vaan pidän nuo reippaasti siinä suositellussa ja vähän ylikin. Lisäksi ruokavalio sisältää lisäksi erittäin runsaasti kasviksia monessa muodossa.

Olen hakannut päätäni seinään vähärasvaisuudella, jolla laihdutin 18kg "maratonkuntoon", mutta onnistuin pääsemään samalla eroon liian paljosta määrästä lihaksia ja parilla muulla kerralla sitten painonpudotus tyssäsi flunssiin.

Tästä asiasta voidaan olla hyvin montaa mieltä, mutta Lyle McDonaldin jutut ansaitsevat mun mielestä edes vilkaisun:

http://www.bodyrecomposition.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läskikerhoon kai tässä on itsekin ilmoittauduttava, kun ei polvet ja nilkat kohta kestä tämän painon kanssa junnaamista.

Onkos kukaan kokeillut alakarppausta? Täytyisi nimittäin päästä eroon tosta järjettömästä karkkikierteestä, ja karppisivuilta luin, että karppaus auttaisi sokeriaddiktioon. Kieltämättä olen hieman epätoivoinen, mutta tähän asiaan ei ole paikkarit, kromit eikä mitkään muutkaan auttaneet.

Kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan. Lieneekö alakarppauksesta mittään haittaa juoksemiseen vai nouseeko juoksujalka jopa keveämmin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkos kukaan kokeillut alakarppausta? Täytyisi nimittäin päästä eroon tosta järjettömästä karkkikierteestä, ja karppisivuilta luin, että karppaus auttaisi sokeriaddiktioon.

Joo. Vaikutukset ovat äärimmäisen yksilöllisiä, joten varoituksen sana siitä. Mielelläni en alkaisi tästä väittelemään, kun yleisesti hyväksytty totuus n. 60E% hh on varmasti se toimivin ratkaisu monella.

Mutta tässä pitkähkö tarina:

Terveellisyysnäkökohdat lyhyesti:

Ensimmäinen ja tärkein asia näissä "karpeissa" on se, että pääasia ei ole rajoittaa hiilihydraatteja vaan opettaa keho toimimaan nälänhallinnan kannalta luonnollisesti. Eli: syöt nälkääsi, syöt niin paljon kuin tulet kylläiseksi ja et liho tai jopa laihdut. Tavoite on tässäkin toimia samalla tavalla kuin muissakin kehon itsesäätelyjärjestelmissä, kuten esimerkiksi lepäämisessä. Joillakin tähän osoittautuu toimivaksi tavaksi se, että muutetaan ruokatottumuksia kuitupitoisten kasvisten, täysjyväviljan ja monipuolisten rasva- sekä proteiinilähteiden suuntaan.

Terveellisyysaspektilla tämä eroaa tietyissä tapauksissa aika vähän esimerkiksi Patrik Borgin virallisemmasta linjasta. Rasvahappoprofiili on kuitenkin monipuolisempi, sisältäen muun muassa tyydyttynyttä rasvaa enemmän kuin yleensä ajatellaan terveellisenä. Tutkimusten valossa tämä ei ole välttämättä vaarallista: viite esim. Willet et al yli 10v seurantatutkimus ja se havaittu asia, että monessa tapauksessa kolestroliarvot paranevat tällä ruokavaliolla.

Sitten siihen urheilupuoleen:

Jotkut ultrajuoksijat, pyöräilijät, sekä jotkut voimailijat noudattavat tätä kohdistetusti: hiilihydraattia lisätään kovien suoritusten tai bulkkikauden aikana. Tosin muistaakseni ultraaja Stu Mittleman ei käytä niin sanottua kohdistettua hiilihydraattitankkausta ollenkaan (?) Voimailupuolella ns. ketogeeninen ruokavalio (hh alle 20g) on osoittautunut joillakin toimivaksi tavaksi tiputtaa kehon rasvamäärää lihakset säilyttäen. Korservatiivisemmat lähestymistavat ilman "ketoosia" ovat myös osoittautuneet ihan valideiksi menetelmiksi säilyttää lihakset ja tiputtaa painoa.

Omiin kokemuksiin:

Ns. "rasva-adaptaatio" kesti noin 2kk. Tosin ei haitannut, koska niissä painoissa ei juokseminen ollut mielekästä muutenkaan takuuvarmasti hajoavan polven takia.

Ruokavalio on suhteellisen helppoa noudattaa, koska minulla jatkuva näläntunne on kokonaan poissa, vaikka paino laskee. Mikään sokerihirmu en ole ollut, mutta erilaiset syömähimot (Pizzat, pullat jnpp.) ovat kokonaan poissa.

Palautumisen nopeuttamiseksi käytän tällä hetkellä malto+hera sekoitusta pitkän lenkin ja kovien treenien jälkeen. Pitkät lenkit teen aina tyhjällä vatsalla (kunnon syönti edellisenä päivänä) pelkällä vesitankkauksella, koska ne ovat mukavampia niin. Eli, ruokavaliomuutoksella rasvojen käyttö on äärimmäisen aggressiivista ja glykogeeniin ei kosketa. Kertaakaan ei ole tullut vastaan ns. energioiden loppumista, mitä tapahtui toisinaan aikaisemmin.

Lihaskuntotreenissä olen pystynyt lisäämään parhaassa liikkeessä 50% painoa sarjaan, vaikka olen laihduttanut. Tähän vaikuttaa kyllä se, että olen ns. aloittelija ja toki varmasti kunnon "bulkkaus" olisi tuonut enemmän voimaa.

Maitohappoja kertyy vähemmän samanvauhtisessa juoksussa, vaikka kunto on samalla tasolla, kuin viimeksi harrastaessani. Tämä on myös nopeuttanut palautumista. Toisaalta kovavauhtinen VK-juoksu tuntuu hieman epämukavammalta, kun glykogeeni on tietenkin tehokkaampaa polttoainetta (hapettomilla lihaksiin varastoituneilla ATP/Cp:llä tehtäviin suorituksiin en ole huomannut vaikutusta).

Tähän VK-ongelmaan ajattelin lääkkeeksi kevyttä maltokuuria ennen varsinaisia kisoja. Tätä testaan jossain vaiheessa vitosen/kympin testijuoksulla lähitulevaisuudessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

- ma 31.10.2005 88,6 kg 22,8%

- ma 7.11.2005 85,2 kg, 21,5%

- ma 14.11.2005 83,4 kg, 20,7%

- ma 21.11.2005 82,6 kg, 21,0 %

- ma 28.11.2005 88,0 kg, 23,0 %

- ma 5.12.2005 86,8 kg, 21,8%

- ma 12.12.2005 82,6 kg, 20,0 %

Nyt on kymmenen kuumepäivää takana, nämä painot näyttävät olevan ihan mitä sattuu. Mutta ihan kiva nähdä tälläisiä matalampiakin lukemia. Mitään erityistä painonpudotusta ei siis ole menossa. Aamulla oli kyllä taas yöpaita kostea, kropan lämpötila oli pudonnut lähes asteen, nesteitä on haihtunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

-ma 31.10.2005 88,6 kg 22,8%

- ma 7.11.2005 85,2 kg, 21,5%

- ma 14.11.2005 83,4 kg, 20,7%

- ma 21.11.2005 82,6 kg, 21,0 %

- ma 28.11.2005 88,0 kg, 23,0 %

- ma 5.12.2005 86,8 kg, 21,8%

- ma 12.12.2005 82,6 kg, 20,0 %

- ma 19.12.2005 83,0 kg, 20,6 %

Kirjataan nyt tilannetieto, vaikka mitään erityistä actionia ei tällä rintamalla ole. Kuitenkin kiva huomata, että täällä matalammalla tasolla ollaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raivasin tuolta tyttären heppaleikkien alta vaa'an pitkästä-aikaa esille ja ilokseni totesin painoni pysyneen ihan kuosissaan. Kilon verran elopaino on alemmalla tasolla, kuin mitä se tässä syksyn aikana on keikkunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkos kukaan kokeillut alakarppausta? Täytyisi nimittäin päästä eroon tosta järjettömästä karkkikierteestä, ja karppisivuilta luin, että karppaus auttaisi sokeriaddiktioon.

Noh, karppisivujen mukaan karppaus auttaa kaikkeen. :peukku

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen jokainen viesti tarkistetaan erikseen. Eli viesti ei ilmesty heti näkyville. Lähettämällä viestin sivustolle hyväksyt sen ettei viestejä poisteta. Yhteystiedot yms. voidaan pyynnöstä poistaa.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...







×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy