Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Landor

Läskikerho

Recommended Posts

Perustetaan nyt läskikerho tännekin, kun kirjoittelu tänne siirtyy.

Pientä painon laskua saattaa olla havaittavissa, mutta ei mitään kovin hurjaa. Ainakin loppuvuoden kestävä peruskuntokausi olis hyvää painon pudotusaikaa.

Pari edellistä maanantaipunnitusta on mennyt näin:

- ma 10.10. 89,4 kg, 22,8 %

- ma 17.10. 88,0 kg, 21,9 %

Pari juttuketjua tuolta Yabba foorumilta

Ylipainoa - pois? Läskikerho

Painon vaikutus juoksuaikoihin

Share this post


Link to post
Share on other sites

- ma 10.10. 89,4 kg, 22,8 %

- ma 17.10. 88,0 kg, 21,9 %

- ma 24.10.05 88,2 kg, 22,7%

19.10.05 tehdyssä teskun pihtimittauksessa rasvaprosentiksi tuli 18,5. Teskun arvolla laskettuna läskiä löytyy 89 kg:sta n. 16,5 kg.

"Urheilijan" rasvaprosenttiin (< 10%) pääseminen edellyttäisi painon pudotusta arvoon 80 kg

"Normaaliin" miehen rasvaprosenttiin (<15%) pääseminen olisi saavutettu 85 kiloisena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilmoittaudun nyt sitten minäkin tähän kerhoon.

Teskun pihtimittauksessa rasvaprosentiksini tuli 17,4% eli rasvanpudotustavoitteekseni tuli 2kg

Jos tavoittelisin ihanteellista urheilijan rasvaprosenttia <10%

niin vielä 4kg lisää eli 76kg.... 70kg

Tämmöiselle makkaran suurkuluttajalle aikamoinen työ :hmm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikäli läskikerhoon otetaan uusia jäseniä, ilmottaudun mielelläni. Kuitenkin tuota painoa tulee seurattua niin mielummin tälleen avoimesti sitten kuin jossain nuhruisessa mustassa muistivihossa.

Olen ilmoittautunut Tukholmaan ensi vuodelle. Siitä tulee ensimmäinen maratonini. Pari vuotta olen juoksennellut välillä säännöllisesti ja sitten taas en ollenkaan ja homma lähti liikkeelle nimenomaan painon pudotuksesta. Pituutta on 175, painoa oli komeimmillaan 93, siitä se putoili vähitellen, viime kesänä alle 78. Nyt on taas noussut 81 kiloon. Jotain lihaksiakin on jossain vanhojen punttisaliharrastusten ja lasten nostelun jäljiltä, mutta alle 75 pitäisi saada mittariin nyt ainakin.

Varmaan tekee ihan polvillekin hyvää ja vauhti nousee kun kilot putoo. Mitään kovin ankaraa dieettiä ei varmaan juoksemisten oheen suositella (?)eikä muutenkaan. Vai onko joku läski kokeillut juosta 4 kertaa viikossa nälissään?

Aihetta sivuten: kannattaako treenata jalkoja punttisalilla maratonia ajatellen? Näin läskinä noi polvet välillä kiukuttelee. Auttaisiko siihen jäätelönsyömisen lopettamisen lisäksi alueen lihasten vahvistaminen painoharjoittelulla? Salilla kun käy niin siinä vaan tuppaa menemään yksi lenkki pois muutenkin tiukasta täystyöllistetyn perheellisen kalenterista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos nyt sitten kävis vielä mittaamassa sen rasva%n niin mikä olis täällä Helsingissä siihen oikea keino (taloudellinen ja helppo)j?avascript:emoticon(':oops:')

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitään kovin ankaraa dieettiä ei varmaan juoksemisten oheen suositella (?)eikä muutenkaan. Vai onko joku läski kokeillut juosta 4 kertaa viikossa nälissään?

Tuon vanhan keskustelun sivulla 8 on hieman juttua juoksun ja painon pudotuksen yhdistelmästä. http://seponkotisivut.com/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1120545836/70

Yleisesti taidetaan terveelisenä painon maksimipudotusmäääränä pitää n. 2 kg/kk. Sillä tahdilla kalorivaje (~500 kcal/vrk) ei tunnu kovin pahalta. Itsellä vaan tuntuu, että hitaasta painon pudotuksesta ei oikein tahdo tulla mitään, täytyy kokeilla jotain rajumpaa, näkis vaan.

Itse pudotin painoa suht hyvällä kontrollilla kolmen viikon ajan 15.8. - 5.9. Paino putosi n. pari kiloa. Harjoittelu tuona aikana oli melko kovaa. Noin 1,5 vko pudotuksen aloittamisesta alkoi tahti kuitenkin tuntua liian kovalta. Pari päivää mässäilyä niin olo parani vaikka kovahko juoksu sekä painon pudotus jatkuivat.

Käsittääkseni suht rajuakin painon pudotusta voi juoksun ohella tehdä, mutta juoksutehojen täytyy olla alhaalla. Alustavien omienkin testien pohjalta tuntuu, että aerobista kynnystä ei kannata laihdutusjuoksussa ylittää. Kovatehoinen treeni aiheuttaa herkästi "ylikunto"-tuntemuksia sekä treenin jälkeen on valtavan kova nälkä. Rauhallisemman treenin jälkeen ei tule mitään erityisen kovaa nälän tunnetta vaikka kalorivajetta olisikin. Fysiologisena ideana lienee, että rauhallisella liikunnalla ei juurikaan kuluteta hiilihydraattivarastoja. Kova nälän tunne tulee, jos hiilarivarastoja käytetään, näitä hiilareita kroppa osaa pyytää takaisin äänekkäämmin. Normaaliin vähäiseen kalorimäärään tottuminen vie muutaman päivän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

10.10 paino oli tippunut vajaassa viikossa 1,5 kg. Kuten silloin totesin, lienee ollut pelkkää vettä, joka poistu. :itku No sit tippu 1 kg seuraavalla viikolla ja paino oli 17. 10 81,5. Nyt se sit on jysähtänyt siihen ja edelleen sama 81,5. Pitääpi varmaan paremmin kattoa, mitä suuhunsa pistää. :ei noin

No sitkeys palkitaan tässäkin "lajissa". Kokemusta kun sattuu asiasta olemaan aikaisemmilta vuosilta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää meinas jotenkin unohtua sopivasti tossa foorumin vaihdon yhteydessä, ei muuta kuin ruotuun.

Ma 31.10 87,9 (prosenttimittarista on varmaan paristo menny tai sitten rasvaa on enemmän kuin se mittaa; --E-- )

On se vaan kumma ettei se tuosta juuri laske, tarviis varmaan mennä sinne painonvartijoihin, siellähän saa maksaa 10€/kerta siitä punnituksesta, jospa siinä tulis edes rahan takkia vähän suorituspaineita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aamulla vaaka näytti 71 kg, mikä on kilon vähemmän kuin eilen. Mä yritän nyt vältellä vastaan tulevia vaniljamunkkeja, jos sais painon tohon 65 hujakoille, olisin tyytyväinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää meinas jotenkin unohtua sopivasti tossa foorumin vaihdon yhteydessä, ei muuta kuin ruotuun.

Ma 31.10 87,9 (prosenttimittarista on varmaan paristo menny tai sitten rasvaa on enemmän kuin se mittaa; --E-- )

On se vaan kumma ettei se tuosta juuri laske, tarviis varmaan mennä sinne painonvartijoihin, siellähän saa maksaa 10€/kerta siitä punnituksesta, jospa siinä tulis edes rahan takkia vähän suorituspaineita.

Joo tuntu itestäkin, että viittiikö tänne mitään raportoida, kun projekti menee ihan plörinäks. Alkuviikko menee ihan ok, mutta viikonloppuna kontrolli lipee. Koitetaan nyt kuitenkin. Jos vuoden päästä projekti on samassa pisteessä niin täytyy laittaa toi 10 eur/punnitus harkintaan. Pari vuotta sitten tuo painonvartijasysteemi toimi, nyt on tämä pahuksen juoksuharrastus sotkemassa touhua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yritetään nyt taas viidennen kerran uutta alkua ja tarkempaa suunnitelmaa. Peruskuntokausi on suunniteltu kestävän tonne helmikuun puoliväliin. Siihen mennessä pitäis saada vaaka näyttämään 80 kg. Tämä tarkoitta noin 0,6 kg/vko pudotusta. Energia- ja nestevarastot täynnä tuo tarkoittaisi ehkä n. 82,5 kg maratonkisapainoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now







×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy