Jump to content
Juoksufoorumi.fi

-James-

Maailman paras reppu pidempään maastoultraan

Recommended Posts

Vanha hyvin käytetty Salomonin raid revo 20 vetelee viimeisiään ja tarkoitus olisi ostaa täysiverinen maastoultrareppu. Sellainen johon menee vaatekerta + ensiaputarvikkeet + lisäenergia + 2-3 litraa juomaa + lamppu yms. sälää.

Onko jollain heittää jotain ehdotusta maailman parhaasta repusta tähän tarkoitukseen?

Kevyellä googlauksella löytyi salomonin valikoimasta ihan ok reppuja ja sitten hyvin mielenkiintoinen uusi tuttavuus camelpak octane 18X , kokemuksia?

Öö.. Maailman parhaasta en tiedä, mutta mulla on Deuterin Race X juoksureppuna. Olen tykännyt kovasti, kuljetan mm. vaatteet yms. töihin.

Mut mulla ei kyllä ole kokemusta muista juoksurepuista, joten vertailua en voi tehdä. Vaellusreppu on kanssa Deuterin, sekin on loistava. Taidan olla merkkiuskollinen.

Kannattaa vertailun vuoksi käydä Partioaitassa hiplaamassa Osprey Talon -sarjan pienempiä reppuja (ainakin 22-litrainen). Itse tykkään siitä, mutta kieltämättä tuon postittamasi linkin reppu näyttää kyllä ehkä vielä sopivammalta vain juoksutarkoitukseen. Oma Ospreyni on enemmän sellainen kompromissi pitkille juoksuretkille sekä muuhun päiväretkeilyyn.

Partioaitassa on myös monenlaisia juomareppuja, joihin saa sitten pakattua mukaan kyllä muutakin tavaraa, mutta yleensä vain aika minimimäärät. Mutta jos ei mukana tarvitse kuskata kovin isoa vaatearsenaalia, ne voivat olla sopivia. (Minä pidän siitä, että reppu on tyhjänä kevyt mutta siihen mahtuu tarvittaessa vähän enemmänkin vaihtovaatetta ja esim. sadevarusteet.) Partsikassa on yleensä ollut myös hyvä valikoima Deutereita, joita tuossa toinen kirjoittaja jo ehti kehua. Oma edellinen juoksureppuni oli Deuter. Se oli erittäin mukava selässä mutta vähän raskaampi kuin tämä Ospreyni, siis nimenonaan tyhjänäkin tarpeettoman raskas.

Ja tärkeintähän on, että repun saa säädettyä omaan selkään istuvaksi ja niin ettei se hankaa niskaa ym. Esim tuo Ospreyni toimii hyvin, mutta Haglöfsin joku pikkumalli hankasi aina niskani vereslihalle juostessa, vaikka se retkireppuna onkin ihan hyvä.

Haglofs ACE.

No, en tietenkään ole montaa reppua käyttänyt; edellinen oli Deuteri.

Tämä Haglöfs toimi erinomaisesti viimekesäisellä koe Karhunkierros-päivässä hölkässä. Kaverilla oli samanlainen. Tuohon menee tuon juomapussin lisäksi sen verran kevyttä kampetta (vaihtopaita, -sukat, kevyt juoksutakki..), ensiapupakettia, evästä yms kuin nyt jollekin alle 15h reissulle tarttee. Tietenkin sitä vettä tarttee täydentää...

Tuossa on joustava lantiovyö, jolloin pitää repun sopivan tiukkana sen juomapussin vajotessakin. Ja lantiovyössä pari taskua, joihin menee geeliä, kännykkää tms.

Itse olen tykästynyt ranskalaisen Raidlight'n tuotteisiin. Yrityksen yksi omistajista/yrittäjä on itsekin kansallisen tason maasto(ultra)juoksija. Yrityksen tuotteet on yleensä erittäin kevyitä mutta silti kestäviä. Heiltä löytyy myös reppuja:

http://www.raidlight.com/boutique/25-sacs-a-dos

En tiedä onko tuotteita Suomessa (vielä) myynnissä.

Muokattu

Itse ostin juuri viime syksynä Camelbakin Octane 8+2 repun joka näyttää ainakin samalta kuin tuo linkkaamasi reppu mutta tuo 18X taitaa olla hiukan isompi. Itse olen pitänyt tuosta 8+2 repusta vaikka kokemusta ei ole kuin vasta vähän reilun 30 km pyrähdyksistä tuon kanssa. Juomasysteemi toimii moitteettomasti ja tilaa on vaatekerran kantamiseen ynm kantamiseen. Ylimääräisen tilan saa kätevästi kasaan kiristysnaruilla joten reppu menee aika pieneksi tarvittaessa. Itsellä kätevimpiä on ne pikkutaskut siinä lantiovyössä. Niihin kun saa kätevästi aina muutaman tunnin geelit säilöttyä kätevästi käden ulottuville. Juokseminen tuon kanssa tuntuu luonnolliselta ja vaikka ei pitäisi edes lantiovyötä kiinni, reppu pysyy mukavasti selässä eikä hölsky ja heilu edes täyden juomalastin kanssa. Voin suositella camelbakin tuotteita.

Osprey talon 22 on käytössä ja todettu erinomaiseksi. Just sopiva kuntosali/uintikamoille. Ei hierrä selkää kesälläkään. Kolilla olisi riittänyt ehkä se pienempikin malli, mutta ei näitä montaa raski hankkia.

Deuterin pieni hydro lite juomareppu hankasi selästä nahan. Eikä siihen paljon muuta menekään kuin 2l nestettä ja kourallinen..jotain.

..ja Adventure Team Finland käyttää Ospreyn talonia. On "reppujen mersu"

Muokattu

Toi Talon näyttää ehdottomasti hiplaamisen arvoiselta. Täytyy käydä tsekkaamassa. Harmi kun noita Camelbakeja ei pääse hiplaamaan missään pääkaupunkiseudulla? Jos joku tietää niitä olevan hyllyssä niin ilmoitusta heti! Varaa näyttää olevan ainakin mistä valita...

Melkoinen painoero vain esim. noilla. Kun Talon painaa 770g, niin CB octane 18X painaa 454g.

Tiiä sitten onko tuo miten merkittävä. Taitaa enemmän vaikuttaa se, mitä sinne reppuun pakkaa. Mutta onhan se aina 300g:tä vähemmän silti?

Muokattu

Sellainen evästys muuten tuon Talonin ostamiseen, että niitä ikäänkuin saman mallin Taloneita (esim. tuo 22) on aina kahta kokoa, "naisten" vs. "miesten" (tai "pienten" vs. "isojen"). Partsikassa voi olla, tai voi olla olematta, molempia kokoja esillä/varastossa, ja myyjäkään ei välttämättä heti neuvo. Eli jos Talonia selkääsi sovitat ja sen mitoitukset vaikuttavat jotekin ihan oudon niukoilta, sovitat luultavasti sitä liian pientä. Tai päinvastoin, jos oletkin pienikokoinen ukkeli :-)

Itse meinasin sörssiä Talonin ostamisessa siten, että olin toisessa myymälässä kyllä kokeillut puolivahingossa mutta siis ihan oikein naisten mallia, mutta kun (turhamaisena...) halusin eri värin, menin toiseen myymälään ja olin ihan vähällä lähteä sieltä oikeanvärisen mutta liian ison repun kanssa... Onneksi viime tingassa vielä kokeilin ja aloin ihmetellä asiaa, ja oikeakin koko sitten löytyi.

Se naistenmalli on 22:ssa volyymiltaan pari litraa pienempi, mutta oleellista siis on kaikkien hihnojen sijainnit ja säätövarat.

---Harmi kun noita Camelbakeja ei pääse hiplaamaan missään pääkaupunkiseudulla? Jos joku tietää niitä olevan hyllyssä niin ilmoitusta heti! Varaa näyttää olevan ainakin mistä valita...

Varuste.netissä noita on myytävänä

http://www.varuste.net --> vaellus --> reput --> juomareput

Myymälässä ei tosin taida olla reppuja näytille...

Itellä on käytettynä ostettu Camelback Ambush. Istuu täydellisesti ja (juomajärjestelmä) toimii loistavasti. Tilaa tosin aika minimaalisesti muulle kuin juomalle, jota mahtuu 3 litraa. Aika vähän olen juossut viime aikoina ja vielä vähemmän reppu selässä, mutta viime vuonna käytin camelbackia parilla lenkillä ja oli minun selkääni huomattavasti parempi kuin Deuterin pikkureppu.

Muokattu

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen jokainen viesti tarkistetaan erikseen. Eli viesti ei ilmesty heti näkyville. Lähettämällä viestin sivustolle hyväksyt sen ettei viestejä poisteta. Yhteystiedot yms. voidaan pyynnöstä poistaa.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy