Jump to content
Juoksufoorumi.fi






Jani78

10km alle 40min

Recommended Posts

ForrestG   

En epäile sanomasi yleispätevyyttä, mutta näppituntumalla väittäisin että pystyn juoksemaan tuon vetotreenin melko helposti (radalla), 40 alitus ei ole likikään. 42 voisi ehkä alittua nyt. Mutta laitanpa treenin kokeiluun joka tapauksessa tasan näillä ajoilla, koska ei puhdasta tonnin vetoa vielä ole paljon takana, ja yleensä on tullut juostua ensimmäiset varovasti ja viimeinen ehkä liiankin rajusti.

Niin, kahden minuutin palautuksella sitten...sehän tekeekin sitten enemmän haastetta viimeisille vedoille, varsinkin sikäli ala-vauhdinalueet eivät ole ihan balansissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin, kahden minuutin palautuksella sitten...sehän tekeekin sitten enemmän haastetta viimeisille vedoille, varsinkin sikäli ala-vauhdinalueet eivät ole ihan balansissa.

Kas, siinä olikin tuollainen jippo, menee jännäksi sitten.

Jostain syystä oletin että lähdetään seuraavaan vasta kun ollaan palauduttu kunnolla eli 4-5min.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dexalite   

Niin, ei millään pahalla, mutta minua ihmetytti ja hiukan huvittikin että puhuttiin kovasti vetojen vauhdeista muttei yhtään mitään palautuksien kestosta - siis ennen kuin tekijämiehet osallistuivat keskusteluun.

Mutta ei mulla muuten ole juurikaan annettavaa tähän keskusteluun: elämäni ensimmäinen kymppi meni alle 39 min ilman ainuttakaan veto- tai intervallitreeniä ja ylipäätään ilman että olisin juossut alle 4.00 min/km vauhtia. Sitten kun aloitin tonnin vedot tavoitteeksi asetettu kympin enkan parantaminen ei toteutunut mutta sen sijaan puolimaratonin aika parani. Go figure!

Share this post


Link to post
Share on other sites
renska   

Palautuset oli 500m @ 5:50, tasaluku koska sitä oli helpompi laskea intervallin loppu/alku ; ulkona juostessa kun olen vetänyt 400m palautuksia niin on joskus tullut 200m ja 600m pituisia palauksia kun päässälasku ei ole riittävän jumissa toiminut ;) Eli melkein 3min.

Voisin ensi kerralla kokeilla esim 4:00, 3:55, 3:50, 3:45, 3:40 (en muista saako siitä tredmillistä muita kun viidellä jaollisia vauhteja?), mutta palautus onkin sitten hankalampi, 2min @ 6:00 olisi 333.3m.

Taas on kyllä mahdollisuus ynnäysongelmaan varsinkin jos veto tuntuu rankalta niin mieli voi käydä tekemään tepposia "kyllä sä alotit tän tonnin 333:stä etkä 666:sta" =)

Mielenkiintoista kyllä kun U-M antoi tuollaisen "lupauksen", tammikuussahan sitä voisi jo päästä kokeilemaan Aktiassa. Niin oliko tuo nyt testi vai treeni, eli riittääkö että pääsee kerran vai pitääkö tahkota koko kausi tuota? Ennustan että pääsen tuon sarjan läpi mutten silti <40min aikaan.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites
Snakster   

Mites kun olen antanut itseni ymmärtää, että parempi olisi pitää palautukset vieläkin lyhyempinä kuin 2 minuuttia, ja jos vetää vedot sitten hiljempaa jos tarve vaatii? Itse olen vetänyt tonnin vetoja 5 sekunnin kiristyksellä siten, että vauhdit on olleet 4.10, 4.05, 4.00, 3.55 ja 3.50 ja vetoihin lähtö aina 5 minuutin välein. Kympin enkka on 42.47 ja alle 40 olisi kova hinku päästä.

Entä miten suhtaudutte vielä reilusti lyhyempiin vetoihin? Itse olen silloin tällöin nakutellut 20 * 200 m -treeniä, jossa vedot mennään 35-40 sekkaa ja palautus on ajassa samaa luokkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jogo3000   

Daniels jakaa vetoharjoitukset selkeästi I (Interval) ja R (Repetitions)-tyypin harjoituksiin. Käsittääkseni I-harjoituksessa on tarkoituksena työskennellä mahdollisimman pitkään maksimihapenotolla. Danielsin mukaan keho alkaa työskennellä maksimihapenotolla levosta lähtiessä noin kahden minuutin kuluttua. Kahta minuuttia pidemmillä vedoilla aikaa kertyy näin pakostakin. Jos vedon pituus on lähellä kahta minuuttia tai alle, pitää palautusta lyhentää että siirtyminen maksimihapenottoon seuraavassa vedossa tapahtuisi nopeammin. Toisaalta palautuksen tulisi olla riittävä, että jaksaa kerätä tarpeeksi minuutteja tavoitealueella. Vetoja on myös turha juosta liian kovaa sillä siitä ei ole hyötyä harjoituksen tavoitteen kannalta. Jos palautukset ovat liian pitkiä, voi käydä niin että raastaa ihan hemmetisti mutta ei silti saa haluamaansa harjoitusvaikutusta aikaan.

R-tyypin treeneistä kirjoitinkin tuossa vähän aiemmin. Toistan edelleen, että en osaa sanoa onko Danielsin menetelmä jo turhankin hifistelevä eli onko se nyt niin justiinsa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Palautuset oli 500m @ 5:50, tasaluku koska sitä oli helpompi laskea intervallin loppu/alku ; ulkona juostessa kun olen vetänyt 400m palautuksia niin on joskus tullut 200m ja 600m pituisia palauksia kun päässälasku ei ole riittävän jumissa toiminut ;) Eli melkein 3min.

Mikäänhän ei estä vaikka seisoskelemasta maton vierellä kahta minuuttia palautuksen ajan. Ei sillä, kyllähän tuo hölkkäpalautus on monen mielestä parempi.

En anna täyttä takuuta mattovedoille, koska jotkut pystyvät luukuttamaan siinä niin paljon kovempaa kuin radalla/tiellä. Lupaus on kuitenkin voimassa, vaikka juoksisi ton treenin vain kerran! :) Sen verran pitää sanoa, että tonneja voi olla aika hankala juosta juuri sekunnilleen tavoitteen mukaan, mutta keskiarvo ko. treenissä pitää olla 3.45 tai alle ja jonkinlainen nousujohteisuus havaittavissa läpi treenin. Viimeinen veto on tietysti kovin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tero0205   

Kiihtyvä porrastus tonnin vedoissa on hyvinkin järkevä, mutta 10 sekunnin kiihdytys per veto on jo todella paljon. Silloin tulee pakostakin juostua ekat vedot todella hiljaa ja viimeiset taas voivat olla ylikovia. Itse olen yleensä käyttänyt 2-5/s kiristystä per veto ja toi 5 sekuntiakin on tosi paljon. Hyvä tonnin vetotreeni 40 minsan juoksijalle voisi olla 5x1000m/2', ajat 3.50/3.47/3.45/3.43/3.40. Jos tuon pystyy juoksemaan, niin 40 menee kympillä lähes varmasti.

Tämän tyyppistä http://connect.garmin.com/activity/81727528 juoksin jo viime keväänä 3:46, 3:44, 3:36, 3:28, 3:28 n.2min kävelypalautuksilla ja kympin olen päässyt tänä talvena Aktiassa 41:39. Tosin en viime kesänä kymppiä kokeillutkaan..olishan se 40min. voinut vaikka alittuakkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ossik   

En anna täyttä takuuta mattovedoille, koska jotkut pystyvät luukuttamaan siinä niin paljon kovempaa kuin radalla/tiellä. Lupaus on kuitenkin voimassa, vaikka juoksisi ton treenin vain kerran! :) Sen verran pitää sanoa, että tonneja voi olla aika hankala juosta juuri sekunnilleen tavoitteen mukaan, mutta keskiarvo ko. treenissä pitää olla 3.45 tai alle ja jonkinlainen nousujohteisuus havaittavissa läpi treenin. Viimeinen veto on tietysti kovin.

Millaiselle treenille antaisit vastaavan takuun 37 minuutin alitukseen? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
renska   

En anna täyttä takuuta mattovedoille, koska jotkut pystyvät luukuttamaan siinä niin paljon kovempaa kuin radalla/tiellä.

Mullakin on ollut jotenkin sellainen fiilis että matolla juokseminen on helpompaa, enkä nyt tarkoita että matto ei olisi kalibroitu vaan jotenkin se liikkuva hihna tuntuu vetävän jalkoja liikkeelle.

Päätin jo että ulkona en enää juokse kovaa (lipojen tsäänssi on melkoinen eikä ole nastakenkiä tai jos olisikin niin ne eivät liene kevyimmästä päästä, ja pakkasilma ei tunnu hyvältä keuhkoissa). Joten kai se pakko on mennä sinne Esport centteriin (vai Pharma-areena se nykyään on), siellä vaan haisee ihan vehkeelle ja jostain syystä siellä vain on helvetin tylsää - ehkä jos saisi jonkun jekutettua kyytipojaksi niin voisi olla mukavempaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tombe76   

Joten kai se pakko on mennä sinne Esport centteriin (vai Pharma-areena se nykyään on), siellä vaan haisee ihan vehkeelle ja jostain syystä siellä vain on helvetin tylsää - ehkä jos saisi jonkun jekutettua kyytipojaksi niin voisi olla mukavempaa.

Sinne vaan, siellä on naisiakin. Matolla kun vetelee niin joutuu haistelemaan vaan omaa vehjettään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jätät Nimimerkki kohdan tyhjäksi niin viestin lähettäminen ei onnistu!!! Viestin lähettäminen edellyttää myös rastin laittamisen alla olevaan reCAPTCHA tunnistautumiseen. Sen jälkeen voit lähettää viestin normaalisti. Toiminto estää robottien toiminnan. Saattaa kestää hetken että kyseinen ruutu tulee näkyviin. Viestin lähettämisen jälkeen menee hetki että viesti näkyy sivustolla.

Vieras
Olet lähettämässä viestiä Vieraana. Jos olet jäsen niin kirjauduthan sisälle tästä ennen viestin lähettämistä.
Vastaa tähän ketjuun...

×   You have pasted content with formatting.   Remove formatting

  Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...







×