Jump to content
Juoksufoorumi.fi






  •  

    Testissä TomTom Adventurer

     

    Testissä oleva TomTom Adventurer pohjautuu vanhaan Spark sarjaan (kts. edellinen testi). Mittari julkaistiin syyskuussa 2016 yhdessä Runner 3 ja Touch rannelaitteen kanssa. TomTomilla on nyt siis mittareita juoksuun (Runner 3), kuntoiluun (Touch) sekä ulkoiluun (Adventurer). Siinä missä Runner 3 tuli myyntiin monena eri versiona niin Adventurer mallistossa on vain tämä yksi mittari. Mittarista löytyy tilaa musiikille, Reitit -ominaisuus ja rannesykemittaus. Eli käytännössä mittari on Runner 3 Cardio ja Music johon on laitettu pari lisäominaisuutta ja vaihdettu hihna. No kumpi sitten kannattaa ostaa? Tuo Runner 3:n versio maksaa 249e ja Adventurer 299e. Hyötyykö juoksija tuosta 50e panostuksesta vai pitääkö hyötyä hakea muista lajeista? Otetaan selvää. Testin jälkeen mittari palasi kotiinsa TomTomille. 

     

    mittari.JPG

     

    Mittarin mukana tulee pieni ohjekirja, kello ja laturi. Ulkoisesti mittari on aivan samanlainen kuin aikaisemmat TomTomin mittarit. Uutta aikaisempaan on mittarin hihna joka on tavanomainen. Muutos on sinänsä hyvä, että hihnan kireyden säätäminen on nyt helpompaa. 

     

    IMG_0225.JPGIMG_0226.JPGIMG_0227.JPG

     

    Uutta aikaisempiin malleihin on barometrinen korkeusmittaus. Eli mittari näyttää korkeuden tarkemmin kuin pelkän GPS:n avulla korkeuden laskeva mittari. Onko tästä hyötyä? Riippuu täysin siitä missä mittaria käytät. Mittausvirhe on kuitenkin muutamien metrien luokkaa, että jos lenkit on lähinnä tasaisella juostuja niin et juurikaan hyödy tuosta ominaisuudesta. Kyllähän tuo mittari näytti omillakin lenkeillä, että lenkille lähtiessä ulko-ovi oli 30m merenpinnasta ja palatessa 20m. Lenkki ei ollut niin pitkä että osoite olisi vaihtunut lenkin aikana :) Sitten jos lenkkeilet erityisesti mäkisissä maastoissa, keräät nousumetrejä, käytät mittaria laskettelussa tms. niin sitten pääset hyötymään tästä paremmasta korkeusmittauksesta.

     

    -Uusia lajivaihtoehtoja. Uusina lajeina mittarista löytyy vaellus, maastojuoksu, sisätilapyöräily, laskettelu, lumilautailu ja sali. Jos valitset lajiksi vaelluksen niin GPS-tallennusväli muuttuu kahdeksi sekunniksi jolla mittarin toiminta-aika pitenee 24 tuntiin. Tästä on toki hyötyä myös juoksussa jos satut juoksemaan vähän pidempään. Sykkeen tallennusväli pysyy edelleen kerran sekunnissa. Jos taas valitset lajiksi laskettelun tai lumilautailun niin voit valita tietokentäksi esimerkiksi korkeuden muutoksen tai laskettujen laskujen lukumäärän. Mittari siis tunnistaa korkeuden muutoksesta kun nouset hissillä mäen päälle ja kun lasket alas. 

     

    -Uusina tietokenttinä voi valita kaltevuuden ja nousu -tietokentät.

    IMG_0231.JPGIMG_0232.JPG

    IMG_0235.JPGIMG_0236.JPG

     

    Rannesykemittaus

     

    Mittarin rannesykemittaus on kohtuullisen hyvällä tasolla. Lenkkien keskisykkeet vaihtelevat 1-3 lyöntiä oikeasta. Välillä syke saattaa olla myös hieman hakusessa. Useimmille tarkkuu on kuitenkin aivan riittävä vaikka se ei olekkaan Polarin tai Garminin rannesykemittauksen tasolla. 

     

    IMG_0230.JPG

     

    Tässä pari esimerkkiä joissa sininen käyrä on Garmin 920XT:n sykevyöstä ja oranssi TomTomista.

     

    adventure sykekäyrä.JPGadventure sykekäyrä2.JPG

     

    Eli vaikka valtaosa lenkistä menee mittauksen puolesta hyvin niin joukkoon mahtuu myös satunnaisia heikkoja hetkiä. 

     

    IMG_0233.JPG

    Mittari piirtää juoksemasi reitin näytölle. 

     

    IMG_0234.JPG

    Elektroninen kompassi.

     

    Yhteenveto

     

    Mittari on lähes identtinen Runner 3 mittarin ja aikaisemman Spark sarjan kanssa. Jos harrastat vaelluksia niin silloin hyödyt 24h tallennusvaihtoehdosta. Samoin jos harrastat talvisin laskettelua jossa kiinnostaa kertyneet laskujen määrät, korkeuden muutokset yms. Pelkässä juoksukäytössä pitkästä tallennusvälistä on hyötyä lähinnä pidemmissä polkujuoksuissa. Tavalliseen kuntoiluun kannattaa mieluummin valita sopiva versio Runner 3 sarjasta (jos haluat Reitit -ominaisuuden mittariin mukaan). Jos et kaipaa valmiiksi tallennettavia reittejä tai parempaa korkeusmittausta niin silloin valinta on Spark -sarja. Hintaero Spark -sarjan ja Adventurerin välillä on tällä hetkellä noin 120e. 

     

    Spark -sarjan mittari oli testissä vuosi sitten. Löydät mittarin testijutun täältä.

     

  • Kirjoittaja:

    Seppo Moilanen

     

    Maraton 3:02:58 Vantaa 2016

    Puolimaraton 1.26.17 HHM 2016

    24h 177,618km

     

    Kysymykset ja muut yhteydenotot: seppo_moilanen@hotmail.com

    seppo.JPG

  • Testissä Garmin F35

    Testissä Garmin Forerunner 35
     
    Garminin Forerunner 35 on Garminin edullisin sykemittari jossa on yhdistettynä rannesykemittaus ja GPS matkanmittaus. Hintaa mittarilla on 219e. F35 asettuu Garminin mittareista edullisemman F25 ja Vivosmarin sekä F230 väliin. 
     

     
    Rannesykemittauksen ja GPS:n lisäksi mittarista löytyy älykkäät ilmoitukset, aktiivisuuden seuranta ja harjoitusominaisuudet. Sykemittarin on suunnattu kuntoilijoille. Katsotaan seuraavaksi millaisesta sykemittarista on oikein kyse. Testin jälkeen palautin mittarin Garminille. 
     

     
    Yleistä
     
    Sykemittari on kooltaan 35,5 x 40,7 x 13,3mm ja sen näytön koko on 23,5 x 23,5mm. Kello on siis varsin siron oloinen. Näytön tarkkuus on kiitettävä 128 x 128px ja kellolla on painoa 37,3g. Akkuna on ladattava litiumioni akku joka kestää kellotilassa 9pv ja harjoitustilassa enintään 13h. Kellon ranneke on kiinteästi kiinni näytössä, mutta kellon istuvuus on silti hyvä. Kiinteällä kiinnityksellä tarkoitan sitä ettei rannekkeen ja kellon välissä ole liikkuvaa kiinnityskohtaa. Ranneke on kiinni kahdella ruuvilla, eli on vaihdettavissa. Kellotaulun takaosasta löytyy Elevate rannesykemittauksen ledit sekä latausliitäntä. Kellotaulun molemmilta sivuilta löytyy puolestaan kaksi nappia. Kelloa on saatavilla mustana, valkoisena, limenä ja jään sinisenä (eli miesten väripaletissa väri on turkoosi). 
     


     
    Valikot
     
    Mennään seuraavaksi katsomaan mitä löytyy valikoista. Valikossa liikkumisen logiikka on se, että oikean alareunan napilla päästään valikossa aina alaspäin. Valinta kuitataan oikean yläreunan napilla ja takaisin valikossa palataan vasemman alareunan napilla. Valikoissa liikkumista hämää hieman se, että ylöspäin ei pääse liikkumaan vaan aina pitää rullata valikko alaspäin kunnes valinta pomppaa taas valikon yläosaan. Uutena ominaisuutena on myös se, että jos avaat valikosta kohdan jonka teksti ei mahdu kokonaan ruutuun niin tovin odottelun jälkeen teksti alkaa liikkua ruudulla. Aika harvassa kohdassa tuohon törmää, mutta muutamissa kohdissa tuota tekniikkaa on käytetty. Samoin esimerkiksi kierrosaika ja kierroksen pituus vuorottelevat jos et koske kelloon.  Mutta sitten sinne valikkoon:
     
    -Vasen yläreuna
    Tästä napista saa mittariin valon päälle. Pitkä painallus ja mittari kysyy sammutetaanko mittari vai ei. 
     
    -Vasen alareuna
    Tästä napista pääsee puolestaan varsinaiseen valikkoon. Avautuvasta valikosta löytyy:
     
    Historia
    -Suorituksen ja ennätykset. Lenkistä näkyy tavallinen yhteenveto aika, matka, tahti, kalorit, syke, sykealue, askeltiheys, askelten määrä sekä kierrosaika. Tuosta kierrosajasta ei pääse katsomaan kierroksen tarkempia tietoja tai ede sitä mikä kilometri on kyseessä. Harjoitushistoriaa mittarissa näkyy vain seitsemän edellistä harjoitusta. Eli jos harrastat salilla lämmittelyksi juoksua, nostelet puntteja ja vetäiset päälle loppuverryttelyt niin pahimmillaan siinä menee jo kolme harjoitusta. Mittari toki tallentaa harjoitukset mutta et pääse niitä enää mittarin kautta näkemään. 
     
    Hälytys
    -Tästä pääset asettamaan vaikka herätyksen aamuksi. Valittavissa on aika, äänet, värinä ja ajankohta (esim. arkisin). 
     
    Älä häiritse
    -Ja mitä mittari tekee? Ei häiritse :) 
     
    Etsi puhelin
    -Vaatii bluetooth yhteyden puhelimeen. Mittari soittaa puhelimessa hälytysäänen. Kätevä sillon kun puhelin on taas pudonnut sohvatyynyjen väliin. Millon oikeasti tarvitset tätä? Aika harvoin. 
     
    Synkronoi
    -Siirtää harjoitukset mittarista Garmin Connectiin ja lataa uusimman GPS tiedoston.
     
    Asetukset
    -Bluetooth, kellotaulu (digitaalinen/analoginen), aktiivisuuden seuranta (liikuntakannustin ja tavoitehälytykset), tunnistimet (esim. perinteinen sykemittarin vyö), käyttäjäprofiili, järjestelmä (kieli, aika, äänet yms.), yksikkö (kilometri/maili), ohjelmistopäivitys, palauta oletukset ja tietoja (versionumero). Taustavalosta on pakko mainita, että sen voi säätää aktivoitumaan vasemman yläreunan napista tai sitten se on jatkuvasti päällä harjoituksen aikana. Jokainen voi miettiä mitä jatkuvasti palava taustavalo tarkoittaa akun kestolle. Tarjolla ei ole vaihtoehtoa että näyttö aktivoituisi ranneliikkeestä.
     

     
    Oikea yläreuna
    -Täältä pääset valitsemaan harjoitusprofiilin. Tarjolla on automaattisesti juoksu, sisäjuoksu, pyöräily, cardio ja kävely. Profiilin valinta kuitataan samalla napilla. 
     

     
    Oikea alareuna
    -Viimeisestä napista pääsee lyhyellä painalluksella näkemään sen hetkisen sykkeen, keskimääräisen leposykkeen ja käyrän edellisen 4h sykkeestä (minimi ja maksimi). Pitkä painallus napista avaa puolestaan pääsyn musiikin hallintaan. Voit siis vaihtaa edelliseen tai seuraavaan kappaleeseen. Samoin voit pysäyttää musiikin ja jatkaa soitoa. Tämä ominaisuus vaatii bluetooth yhteyden puhelimeen. Joskus taisin tätä ominaisuutta vähän kritisoida jonkun mittarin kohdalla. Tokihan se tuntuu vähäpätöiseltä, mutta kuvitteleppa seuraava tilanne: Kuuntelet musiikkia juostessa ja puhelin on spibeltissä tai vastaavassa. Jos haluat vaihtaa kappaletta niin puhelin pitää kaivaa esiin. Ellei sitten kuulokkeissa ole toimintoa hypätä kappaleiden yli. Mieluummin vaihdan kappaleen kellosta kuin kaivan puhelimen esiin ja sitten vilkuilen tippuko mitään yms. Jos et kuuntele musiikkia niin sitten en toki tee tällä ominaisuudella yhtään mitään. 
     

     
    Siinä oli valikot. Vaikka näyttö on varsin pieni niin se on kuitenkin selkeä. Näytöntarkkuus on niin hyvä että näyttöön mahtuu yllättävän paljon tekstiä. Kokonaisuutena valikoita rullailee sulavasti. Ainoa miinus tulee siitä että valikoissa liikutaan vain alaspäin. 
     
    ...ja sitten lenkille
     
    Kun halutaan käynnistää harjoitus niin painetaan oikean yläreunan nappia. Seuraavaksi valitaan lajiprofiili ja jäädään odottamaan GPS yhteyden ja sykeyhteyden löytymistä. Harjoitusta ei voi käynnistää ellei molemmat ole löytyneet (olettaen että kyse on ulkolajista). Jos mielessä ei ole aivan perus lenkki niin tässä vaiheessa voi vielä muutella hieman asetuksia. Ruudun alareunasta löytyy asetukset joista pääsee muokkaamaan seuraavia tietoja:
     
    Juoksutila
    -Vapaa
    -Juoksu/kävely rytmitys
    -Virtual pacer
    Voit valita vauhdin ja mittari näyttää oletko edellä vai perässä tavoitetta
    -Intervallit
    Voit valita lämmittelyn, vedon, levon ja toistojen tiedot. Tarjolla on aikaperusteinen tai matkaan perustuva mittaus. 
     
    Hälytykset
    -Aika, matka, kalorit, syke
     
    Tietokentät
    Täältä pääset muokkaamaan tietokenttiä. Tarjolla on kaksi näyttöä joihin molempiin voi valita kolme tietokenttää. Kun liikut näyttöjen välillä niin mittari näyttää ensin tietokentän nimen ja alkaa vasta sitten näyttämään tietokentän tietoa. Eli jos sivulla kaksi ylimmäisenä on syke niin mentäessä sivulle kaksi ylimmäisessä tietokentässä lukee hetken syke. Ihan hyvä opastava ominaisuus aloittelijalle. Jos harvemmin käyttää mittaria niin tietää sentään mitä tietoa mittari näyttää. 
     
    Tietokentistä on saatavilla: aika, matka, tahti, kalorit, syke, sykealue, kierrosaika, kierrosmatka, kierrostahti, keskitahti ja askeltiheys. Tietokentistä keskimmäinen tietokenttä on hieman muita suurempi.
     
    Auto Pause
     
    Kierrokset
    -Auto lap tai kierros painikkeella
     
    Tahti/nopeus
     
    Mutta tonne asetusvalikkoon ei tarvitse mennä ellei nyt halua mutta jotain. Voit määrittää eri lajeja varten omat tietokentät niin myöskään niitä ei ole tarvetta muuttaa ennen lenkkiä.
     
    Nyt kun asetukset on kunnossa, syke ja GPS yhteys löytynyt niin voidaan aloittaa harjoitus oikean yläreunan napilla. Harjoituksen aikana näytön valon saa syttymään vasemman yläreunan napista. Oikean yläreunan napista harjoitus keskeytyy jonka jälkeen voit jatkaa, tallentaa tai hylätä harjoituksen. Oikean alareunan napilla voit puolestaan liikkua harjoitusnäyttöjen välillä.
     

     
    Rannesykemittaus
     
    Mittarin rannesykemittausyksikkö on sama kuin aikaisemmissa testeissä olleissa malleissa. Garminhan käyttää kaikissa rannesykemittareissaan samaa Elevate -tekniikkaa ja yksikköä. Mittaustulos on varmasti kohderyhmälle riittävä. Ero perinteiseen sykevyöhön on keskisykkeessä yhden lyönnin luokkaa, mutta lähes aina mittarin ilmoittama syke on sama kuin sykevyöllä. Ongelmia tulee ainoastaan nopeissa kiihdytyksissä, mutta selllaisia harjoituksia varten voi ostaa perinteisen sykevyön. Mittari tunnistaa automaattisesti jos yhteenliitetty sykevyö on lähettyvillä ja käyttää sitä mittaamiseen.
     
    Aktiivisuusmittaus
     
    Mittari määrittää automaattisesti askeltavoitteesi. Ilmeisesti tämä tapahtuu antamiesi aktiivisuustietoja yms. perusteella. Näet mittarista myös edellisten päivien askeleet ja kulutetut kalorit. Aktiivisuusmittaus näyttää myös päivän aikana kulutetut kalorit ja jakaa ne lepoon ja liikuntaan. Näet kellosta myös viikottaisen liikuntatavoitteen ja kulloisenkin toteutuneen tilanteen. 
    Akku
     
    Akku kesti testissä alkuperäisten ilmoitusten mukaisesti. Herätykset, Bluetooth, aktiiviset ilmoitukset syö toki akkua jos niitä käyttää aktiivisesti. Kuntoilija pärjää kuitenkin mittarin kanssa sen luvatun viikon yhdellä latauksella ellei kaikki mahdolliset akkua kuluttavat toiminnnot ole päällä.
     
    Yhteenveto
     
    Forerunner 35 on aloittelijalle/kuntoilijoille suunnattu rannesykemittari. Mittari on helppokäyttöinen ja se sisältää kaikki tarpeelliset toiminnot. Ainoa testin aikana ärsyttänyt ominaisuus oli tuo valikoissa vain alaspäin liikkuminen. Jos vain mittarin ulkonäkö miellyttää niin F35:ssä on kyllä mittaria moneksi vuodeksi. F35 ei ole yhtä opastava mittari kuin esimerkiksi Polarin saman hintaluokan mittarit. Ero syntyy lähinnä Garmin Connect ja Polar Flow palveluiden eroista. F35:n käyttö perustuu enemmän siihen, että esimerkiksi harjoitus tehdään suoraan mittariin kun taas Polar Flowssa harjoitus tehdään sivuston tai sovelluksen kautta ja sitten lähetetään mittariin. Jos kaipaat enemmän vakiopalautetta lenkeistäsi tai päivittäisestä aktiivisuudestasi niin se osa on heikohkoa F35:n osalta. F35 tarjoaa enemmän selkeän mittarinäkymän ja Garmin Connect liitännnän jossa voi tarkemmin tarkastella harjoituksiasi. Pelkkää sykemittaria etsivälle F35 on kuitenkin suositeltava vaihtoehto. Mittari ei aiheuta harmaita hiuksia arjessa ja toiminnallisuudet riittävät hyvin kuntoilijan tarpeisiin. 
     
     
     
     

×