Jump to content
Juoksufoorumi.fi






  • Kesken oleva testijuttu. Päivitetty viimeksi 30.6.2017 klo 1:15

    Teksti muuttuu, kuvat muuttuu tai sitten ei. Jos jo tässä vaiheessa herää kysymyksiä niin voit kysyä niitä täällä

     

    Testissä Polar M430

     

    Polar M430 on aktiivisen kuntoilijan sykemittari jonka Polar julkaisi keväällä 2017. Mittari on päivitetty versio suositusta M400 mallista. Uusina toimintoina Polar lisäsi mittariin rannesykemittauksen ja unenseurannan. Mittarin hinta on tällä hetkellä (27.6.2017) 229e.

     

    IMG_3795.JPG.a097807d40aed9157f7f88f844b4dc52.JPGIMG_3796.JPG.f6c251a7163b83f32ee1d99e869106a7.JPG

     

    Ulkonäkö

     

    Mittari on ulkoisesti samanlainen kuin aikaisempi M400 malli. Mittarin hihnat ja kellotaulu on yksi kokonaisuus jossa hihnat ovat kiinteästi kiinni kellotaulussa. Jäykkä ja kaareva muotoilu luo omat haasteensa pieni ranteisille käyttäjille. Rannekkeen väreinä on tarjolla oranssi, harmaa ja valkoinen. M400 rannekkeesta poiketen rannekkeeseen on lisätty reikiä. Ilmeisesti tarkoituksena on tehdä rannekkeesta miellyttävämpää käyttää ja samalla lisätä hieman sen joustavuutta. Hieman joustava ranneke helpottaa rannekkeen laittamista sopivan kireälle. Kellon vasemmassa reunassa on edelleen kaksi nappia ja oikeassa reunassa kolme. Kellotaulun takaosasta löytyy latauskaapelin paikka ja rannesykemittauksen yksikkö. M400 mittarin micro USB-kaapeli on saanut väistyä uuden latausliitännän tieltä. Rannesykemittauksessa Polar on nyt ilmeisesti päätynyt kuuden ledin käyttöön aikaisemmin nähtyjen kolmen ledin sijasta. Useampi ledi lisää kuulemma mittauksen luotettavuutta.  Kellon paino on laskenut 56 grammasta 51 grammaan. Näytöntarkkuus on edelleen sama 128x128. Näyttö on perinteinen mustavalkoinen, mutta tarkkuus on hyvä. 

     

    kellot.JPG.b3b7d45d7ec651ba6df64670423f32b2.JPG

     

    IMG_3797.jpg.1da9d259fb88598e2864982fdba70e2c.jpgIMG_3798.JPG.d190d108cc4848db5cc653ef03f68a2d.JPGIMG_3799.JPG.32e81a1591029b012096c40651ef47a6.JPGIMG_3800.JPG.e3e00e8770f746b206e4b7306a56fa6b.JPG

     

     

    Kellon latausliitäntä vaihtui siis edelliseen M400 malliin verrattuna. Muutos oli sikäli hyvä että edellisen liitännän kanssa ihmisillä oli aika paljon ongelmia, mutta eipä se hääppöinen ole tämä uusikaan. Ehkä tämä uusi versio kestää paremmin kosteutta, mutta olin jatkuvasti ongelmissa kun kelloa piti ladata. Latauskaapeli ei tahtonut millään pysyä paikallaan. Ei siis voinut vain ottaa ja laittaa kelloa lataukseen. Joka ainoa kerta päädyin taistelemaan kellon ja latausjohdon kanssa, että missä asennossa latauskaapeli pysyy kiinni kellossa. 

     

    IMG_4240.JPG.9a70fcbb400128b4319d59efd99b5626.JPGIMG_4242.JPG.5ec35c12cf553da913e492f5da267858.JPGIMG_4257.JPG.7ca7c77043c76270c81b319c4f635102.JPG

     

    Tuntui että pelkkä johdon paino riittää irroittamaan latauskaapelin kellosta. Latauskaapeli pysyi kellossa parhaiten jos kellotaulu oli pöytää vasten. Ainoa ongelma tuossa on se, että et tietenkään näe latautuuko mittari vai ei. Eli aikamoisia virityksiä sai viritellä tai sitten vain rauhassa koitella 10-20 krt että latauskaapelin sai pysymään kiinni kellossa. Alla video josta toivottavasti saa jotain käsitystä siitä miten helposti tuo latauskaapeli irtoaa tuosta latausportista. 

     

     

     

     

     

    Käydään seuraavaksi läpi näppäinten toiminnot:

     

    • Vasemman yläreunan näppäimestä pääset pikavalikkoon ja voit sytyttää näytön valon. 
    • Vasemman alareunan näppäimellä palaat valikoissa takaisinpäin ja pitkällä painalluksella aloitat kellon synkronoinnin puhelimen kanssa. 
    • Oikean yläreunan napilla pääset varsinaiseen valikkoon ja pitkällä painalluksella pääset valitsemaan sopivan kellotaulun. Tällä liikut myös valikoissa ylöspäin.
    • Oikean reunan keskimmäisellä napilla kuittaat valinnan tai pääset harjoituksen aloitusnäytölle. 
    • Oikean alareunan näppäimellä pääset varsinaiseen valikkoon ja liikut valikoissa alaspäin.

     

    Mittarin käyttö

     

    Mittarin käyttö on hyvin selkeää. Tarjolla on käytännössä yksi valikko jossa liikkua ja lisäksi harjoitusnäyttö. Päävalikon alta löytyy seuraavat toiminnot:

     

    Minun päiväni

    • Kertoo kuinka monta prosenttia päivittäisestä askelmäärästä olet jo suorittanut. Lisätiedoista löytyy askelten määrä, kulutuetut kalorit, aktiivinen aika ja esimerkkejä joilla saat loput päivittäisestä aktiivisuustavoitteestasi täyteen. Esimerkiksi tavoite täyttyy jos juokset 1h 28min tai kävelet 3h 21min. 

    IMG_4310.JPG.f9d26b64cb30e1f294995804df522ec4.JPGIMG_4311.JPG.33ab7a600f70e5f9a5eccfb4c6fa91c4.JPGIMG_4312.JPG.96189f9a0720cfde7fe6d4ec35aa9e94.JPGIMG_4313.JPG.365c7b3f864e59cb0f0378c14dfd6d53.JPG

     

    Päiväkirja

    • Päiväkirja näyttää kahden kuukauden ajalta jokaisen päivän tiedot. Eli voit valita esimerkiki viime viikon tiistain jolloin mittari näyttää kyseisen päivän tiedot. Tarjolla on uniaika, varsinainen uni, päivittäinen aktiivisuus, kalorit, askeleet, aktiivinen aika ja kuljettu matka.
    • Jos olet tehnyt päivän aikana harjoituksen niin näet harjoituksen tiedot sekä mahdollisesti tekemäsi kuntotestin tiedot. 
    • Kokonaisuutena Päiväkirja -näyttö on selkein näkemäni näyttö jolta selata aikaisempien päivien harjoituksia yms. 

     

    IMG_4282.jpg.eb572b51b9bd60c8b64c446125f4767f.jpgIMG_4283.jpg.61f831de2ae72f9581d418e72e76ca56.jpg

     

    Asetukset

    • Voit muokata lajiprofiilien tietoja. Lajiprofiilien tietokenttien muokkaus tapahtuu Polar Flow -palvelussa, mutta muita tietoja voit muuttaa myös suoraan mittarista. Tarjolla on seuraavat ominaisuudet:
      • Syke -asetukset
        • Sykenäkymä
        • Tarkista sykerajat
        • Näytä syke toisissa laitteissa
      • GPS -tallennus
        • Pois päältä/päälle
        • Tarkkuus
        • Virransäästö
      • Nopeus -asetukset
        • Nopeusnäkymä
        • Tarkista nopeusalueiden rajat
      • Automaattisen keskeytyksen asetukset
        • Päälle/pois päältä
        • Aktivointivauhti
      • Automaattinen kierrostallennus
        • Päälle/pois päältä
        • Kierroksen pituus 
        • Kierroksen kesto

     

    • Fyysiset asetukset
      • Paino, pituus, syntymäaika, sukupuoli, harjoitustausta, maksimisyke
    • Yleisasetukset
      • Yhdistä ja synkronoi, lentotila, näppäinlukko, älykkäät ilmoitukset, aktiivisuusmuistutus, yksiköt, kieli, harjoitusnäkymän väri ja tietoja tuotteesta
    • Kelloasetukset
      • Herätys, aika, päivämäärä, viikon aloituspäivä ja kellotaulu

     

    IMG_4284.jpg.22afdc19f207c2383084321fe26fee39.jpg

     

    Kuntotesti

    -Kuntotesti tehdään maaten ja mittari määrittää kuntotasosi parin minuutin makoilun jälkeen. 

     

    IMG_4285.jpg.e212e21d9a0df1319e412f4fede1bdd6.jpgIMG_4286.jpg.805cfc0be6866eb1a3cb0274879524cd.jpg

     

    Olin alussa laittanut Polar Flown asetuksiini väärän aktiivisuustason. Siitä oli sitten seurauksena että mittari arpoi kuntotasoksi keskitason. Polar Flowssa kun laitoin aktiivisuustason kuntoon niin sitten tuloksena olikin huippu kunto. Tuo testi oli tehty kiireessä heti lenkin jälkeen. Ajattelin ettei testi edes onnistuisi, mutta alla on lopputulos. Kiva toiminto, mutta ei oikein vakuuttanut. 

     

    IMG_4291.jpg.55ea11bb9ed8535c30dc1e00c4cb8ea5.jpgkuntotesti.JPG.5e50b8706fe7369dda276f3147aa8979.JPG

     

     

    Ajastimet

    • Sekunttikello
    • Intervalliajastin
    • Lopetusajan arviointi

    Suosikit

    Sykkeeni

    -Näyttää sen hetkisen sykkeen. Tuki 24/7 sykkeenmittaukselle tulossa myöhemmin. 

     

    Harjoitus mittarin avulla

     

    Harjoituksen aloittaminen alkaa painamalla oikealla puolella olevaa keskimmäistä nappia. Näytölle tulee sykelukema ja GPS:n haku ikoni. Toisin kuin esimerkiksi Garminin mittareissa niin Polar ei vaadi sykkeen seurannan lukittumista. Harjoituksen aikana näkyvät tietokentät voi valita vapaasti Polar Flow -palvelun kautta. Lajiprofiileja on mahdollista luoda 20 kpl ja jokaiseen lajiprofiiliin saa enintään kahdeksan harjoitusnäkymää. Lajiprofiileja ei voi mimetä vaan pitää valita annetuista vaihtoehdoista. Mutta mikään ei tietenkään estä sitä että valitset lajiprofiiliksi vaikka baletin ja vaihdat siihen sellaiset tietokentät joita haluat käyttää vauhtikestävyysharjoituksessa. Polar tarjoaa noin 50 tietokenttää joita voit asetella helposti haluamaasi järjestykseen, että kyllä sieltä sopivat harjoitusnäkymät saa luotua. 

     

    IMG_4288.jpg.0b935d41a95747930e924e3414105f7a.jpgharjoitus.jpg.c2af438ca3bd8b0b8ed779d098b5ec49.jpg

     

    Olin itse luonut muutaman harjoitusnäkymän joissa oli neljä tietokenttää päällekkäin ja se tuntui vähän hankalalta käyttää. Ongelma tulee lähinnä siitä, että kun harjoitusnäkymien välillä liikkuu harjoituksen aikana niin jossain välissä menee sekaisin näkymien kanssa. Eli kannattaa miettiä mitä tietoja haluaa näkyviin eikä välttämättä valita kaikkia harjoituskenttiä ja niihin kuhunkin neljää tietokenttää. Numeroista saa kuitenkin hyvin selvää harjoituksen aikana, eli ei mitään ongelmia niiden suhteen. 

     

    Harjoitus keskeytetään painamalla vasemman alareunan nappia. Jos haluat lopettaa harjoituksen niin pidä nappia 3sek pohjassa. Tallennus loppuu ja näet seuraavat yhteenvetotiedot:

     

    • Aloitusaika
    • Kesto
    • Matka
    • Sykealueet ja aika sykealueella
    • Keskisyke
    • Maksimisyke
    • Kalorit
    • Rasvan osuus kaloreista %
    • Keskivauhti
    • Maksimivauhti
    • Nousu
    • Lasku
    • Kierrokset (paras kierros ja keskiarvo kierros)

     

    Eli kattavasti löytyy kaikki tiedot. Mikä parasta niin tuosta alimmaisena olevasta Kierrokset -näytöltä pääsee heti tarkastelemaan kaikki yksittäiset kierrokset. Jokaisesta kierroksesta näkyy heti kierroksen kesto. Jos haluat tarkastella tarkemmin kierroksen tietoja niin näet:

     

    • Keskiarvosykkeen
    • Maksimisykkeen
    • Keskiarvovauhti min/km
    • Maksimivauhti min/km

     

    Tietojen esitystapa on selkeä, eli mielellään noita tietoja tarkasteleekin. Lopuksi saat vielä sanallisen arvion miten lenkki vaikutti kuntoosi.

     

    IMG_4294.jpg.0b08c700618dd015919ee4b9e6c4609b.jpgIMG_4290.jpg.8890045b182c805209d58b61d2e855a2.jpg

     

     

    jatkuu.....

     

    IMG_4285.jpg

    IMG_4287.jpg

×