Jump to content
Juoksufoorumi.fi






  • Testissä Garmin Vivoactive HR rannesykemittari

     

    Garmin Vivoactive on kuntoilijoille suunnattu monipuolinen rannesykemittari. Mittari julkaisiin helmikuussa 2016 ja 289e hinnalla se on Garminin mallistossa toiseksi halvin rannesykemittari Vivosmart HR:n jälkeen. Mittari erottuu muista Garminin mittareista suorakulmion muotoisella kosketusnäytöllään sekä kirkkailla väreillä. Värinäytön värit ovat selkeästi kirkkaammat kuin muissa testaamissani Garminin mittareissa (235 & 630). 

    vivoactive.JPG IMG_2334 (1).JPG

     

     

    Garminin muiden mittareiden joukossa Vivoactive sijoittuu ketjun alkupäähän. Eli jos aktiivisuusranneke tai Forerunner 25 tuntuu hieman liian yksinkertaisilta kelloilta niin seuraavana tulee tämä Vivoactive. Vastaavasti Vivoactive on juoksun näkökulmasta vaatimattomampi kuin aikaisemmin testissä ollut Garmin Forerunner 235. Muista Garminin mittareista Vivoactive erottuu suorakulmaisella kosketusnäytöllä (28,6 x 20,7mm). Huomio kiinnittyy myös normaalia kirkkaampiin väreihin, kosketusnäytön ja näppäinten yhdistelmään, monipuoliseen lajivalikoimaan sekä rannesykemittaukseen. Vivoactiven selkeitä etuja on rannesykemittaus, monipuolinen lajivalikoima ja arkeen sopiva ulkonäkö. Onko kellosta pelkäksi juoksukelloksi vai onko se juoksijan käytössä pelkkä verkonpaino? Otetaan selvää. Alunperin varasin testiin vain pari viikkoa aikaa, mutta kesän takia testi hieman venähti. Juoksukilometrejä kellon kanssa kertyi yli 200 ja arjessa kello oli mukana useita viikkoja. Testin jälkeen mittari palasi takaisin kotiin Garminille. Juttu ei ole mainos eikä siitä ole saatu mitään korvausta. Testasin mittarin jotta sinä tiedät mitä saat jos päätät mittarin hankkia. Eli perus kuvio näissä testijutuissa. Lenkeillä toisessa kädessä kulki Garminin 920XT mittari johon vertasin Vivoactiven syketietoja yms. 920XT ei ole maailman tarkin mittari, mutta näissä kenttätesteissä se ajaa asiansa. Mutta nyt sitten siihen juttuun. Olkaapa hyvät. 

     

    Ulkoasu

     

    Ensivaikutelma on että kyseessä on varsin pirteä mittari. Kello on kevyt (47,6g) ja näytön ylä- ja alaosasta näyttö on muotoiltu kaarevaksi. Kaareva muotoilu rajoittaa rannehihnan liikettä ja siksi kelloa onkin kaksi eri kokoa normaaliin ja hieman isompaan ranteeseen (ympärysmitta 137-195mm ja 162-225mm). Testissä ollut malli oli normaalin kokoinen ja se istui ranteeseeni kyllä ihan hyvin. Näytön alaosassa on kaksi painiketta. Vähän epäilin aluksi miten sormi löytää painikkeet, mutta paikka on varsin luonteva näytön molemmissa alakulmissa. Painikkeiden lisäksi mittarin valikoissa ja toiminnoissa seikkaillaan kosketusnäytön avulla. Edelliset kokemukset Garminin kosketusnäytöistä oli FR 630:n testissä ja siitä ollaan kyllä menty eteenpäin. Tilannetta auttaa toki se, että koko näyttö on kosketusnäyttöä eikä pelkästään joku pieni osa siitä. Kääntöpuolena kosketusnäytön ja näppäinten yhdistelmästä on toimintojen sekoittaminen. Tovinkin käytön jälkeen tulee vaistomaisesti etsittyä toimintoja näppäinten kautta tai sitten näyttöä huitoen. Alkuun toimintojen logiikka tuntuu hieman hämärältä, mutta käytön myötä siihen kyllä tottuu. Toki arjessa tulee käytettyä vain rajattua määrää toimintoja jolloin myös mittarin toiminta selkeentyy. Ongelmia tuottaa kuitenkin joidenkin toimintojen kuittaaminen valikossa kun mittari ei anna vastetta siitä että olet osunut oikeaan näppäimeen. Yksi tällainen kohta on mittarin synkronointi puhelimen kanssa. Kokonaisuutena kosketusnäyttö toimii kuitenkin hyvin.  

     

    IMG_2336 (1).JPGIMG_2565 (1).JPGIMG_2428 (1).JPG

     

    Kellon monipuolista käyttöä tukee kellon ulkonäkö. Varsinkin mustalla rannekkeella kello ei sinällään pistä silmään vaikka sitä käyttäisi normaalissa arkikäytössä. Tavallisestihan sykemittareiden muotoilu on ollut sellainen, että ne pistävät kyllä silmään tavallisessa arkikäytössä. Jos haluaa kelloon hieman enemmän väriä niin saatavilla on myös rannekkeita valkoisena, voimakkaan keltaisena tai hehkuvan punaisena. Testissä oli mukana myös tämä pirteä kesän keltainen väri :) Rannekkeen vaihtaminen onnistuu helposti mukana tulevilla välineillä. 

     

    Pakkauksen mukana tulee kello ja USB-latauspiuha. Jos kaapin perältä ei löydy USB-laturia niin kauppaan mars. Mittarin laturi itsessään on hieman erikoinen, mutta vaikutti ihan pätevältä ja kestävältä.  

     

     

    IMG_3070.JPGIMG_3073.JPGIMG_3075.JPGIMG_3074.JPG

     

    Ominaisuudet

     

    Mittarissa on vähän kaikkea, mutta paljon siitä myös puuttuu. Vahvuutena on tuo vähän kaikkea -osuus. Eli jos harrastat monipuolisesti kaikkea niin mittarista löytyy valmiiksi useita esiladattuja kuntoilu- ja ulkoilusovelluksia. Tarkoittaa käytännössä, että voit etukäteen päättää mitä tietoja haluat seurata kyseisen lajin kohdalla ja myöhemmin Garmin Connect osaa näyttää kyseisen lajin erikseen harjoituskalenterista. Jos harrastat monipuolisesti kaikkea niin onhan tuo toki kätevää. Jos et harrasta niin sitten et hyödy siitä mitenkään. Valmiina sovelluksina löytyy:

     

    -Juoksu

    -Kävely

    -Pyöräily

    -Uinti

    -Golf. Kyllä, luit oikein. Mittari näyttää pelatessa reiän numeron, etäisyyden eri paikkoihin viheriöllä ja reiän par-arvon. Voit tallettaa mittariin lyönnit, mittari laskee lyöntien pituuden yms. 

    -Soutu

    -SUP-lautailu 

    -Murtomaahiihto

    -Laskettelu tai lumilautailu

     

    IMG_2274.JPGIMG_2276.JPGIMG_2933.JPGIMG_2934.JPG

     

    Yllä mainittujen lisäksi löytyy sisälajeja ja jos jotain ei löydy niin voit itse luoda uusia mukautettuja suorituksia. Ylimääräiset voi halutessaan myös poistaa. Mutta unohdetaan nyt nuo muut lajit ja keskitytään juoksuun. 

     

    Mittari mittaa liikkumista GPS:n ja GLONASSin avulla. Litiumakusta riittää virtaa esitteen mukaan enintään kahdeksan päivän ajaksi. Käytännössä virtaa riitti vajaaksi viikoksi. Akun kestoon vaikuttaa suuresti se kuinka kirkkaana pitää näyttöä. Myös värinähälytykset ja 24/7 sykkeenmittaus vie osansa. Tunnin liikunta kulutti akun varausta noin 10%. Akun kesto riippuu siis pitkälti omasta aktiivisuudesta ja valinnoista. Helposti pääsee kuitenkin 4-5pv akunkestoon aktiivisellakin käytöllä. Sykkeenmittaus toimii lähtökohtaisesti rannesykemittauksena. Jos käytät ANT+ sykevyötä niin mittari tunnistaa sen ja näyttää sykevyön tietoja. Garminin Elevate -rannesykemittaustekniikka toimi kuten Garmin 235:n testin kohdalla. Eli perus juoksussa ei valittamista, mutta nopeissa kiihdytyksissä se ei pysy mukana. Jos asia kiinnostaa enemmän niin pidempää juttua löytyy tosiaan tuosta 235:sen jutusta (linkki tässä). Jos haluaa olla oikein tarkka niin jotenkin jäi sellainen mielikuva, että Vivoactiven kanssa olisi ollut hieman enemmän mittausvirheitä kuin FR235:n kanssa. En osaa sanoa oliko se vain huonoa tuuria vai voiko varsin kapea mittari aiheuttaa hieman ongelmia. Valtaosa lenkeistä meni varsin mallikkaasti, mutta mukaan sattui enemmän pieniä mittausvirheitä kuin aikaisemmin. 

     

    Tässä esimerkkinä yksi vauhtikestävyyslenkki jonka alussa Vivoactive oli aivan yössä, mutta lenkin loppu meni aivan mallikkaasti. Toki mukaan mahtui huonoja pätkiä, mutta keskisykkeissä ero oli aivan pientä yhden lyönnin luokkaa (oranssi käyrä Vivoactivista):

     

    vauhtikestävyys.JPG

     

    Tässä puolestaan pitkiä vetoja jotka meni heikommin, mutta lenkin lopussa lyhyet kiihdytykset taas mallikkaammin (oranssi käyrä Vivoactivista):

    vauhtikestävyys2.JPG

    Huomion arvoista on etenkin ensimmäisessä vedossa olevat ongelmat. Tuo pätkä on 4km pitkä ja kilometrien keskisykkeissä nuo häiriöt näkyivät 1-4 lyönnin heittoina. Koko pätkän keskisyke näytti 3 lyöntiä väärin rannesykemittauksella. 

     

    Tässä taas vetohajoitus jossa 920XT oranssilla ja Vivoactive pinkkinä:

     

    vedot.JPG

     

    Vedoissa siis suuria vaikeuksia pysyä mukana ja sama näkyi myös lenkin loppupuolella. Tämä lenkki oli Vivoactiven heikoin esitys koko testijakson aikana. 

     

    Yllä siis kuvat näistä tavallisista ongelma tapauksista. Vastineeksi kuva tavallisesta peruskestävyyslenkistä jossa vain ensimmäinen kilometri kertoo kumpi käyrä kuuluu Vivoactivelle (oranssi):

     

    pk.JPG

    Eli alussa ongelmia, mutta sen jälkeen aivan sama kumpi mittari olisi ollut kädessä. 

     

    Yhteenvetona sanoisin, että satunnaisia pieniä mittausvirheitä on enemmän kuin 235:n kanssa. Virheet ei kuitenkaan vaikuta lenkin keskisykkeisiin. Sykkeenmittauksen kannalta selkeästi huonoja lenkkejä oli kuitenkin enemmän kuin 235:n kanssa. Jos kuitenkin käytät vauhtikestävyyslenkeillä sykevyötä niin tuskin huomaat näitä mittausvirheitä tavallisilla peruskestävyyslenkeillä. 

     

    Aktiivisuusseuranta

     

    Pakollinen aktiivisuuden seuranta löytyy myös tästä mittarista. Onneksi sen saa kytkettyä myös pois päältä. Seuranta mittaa askelmääriä, askeltavoitetta, kuljettua matkaa, kaloreita ja unitilastoja. Kun päivittäiset tavoitteet täyttyy niin näytön valtaa ilmoitus tavoitteen saavuttamisesta. Animaatio pyörii tovin näytöllä eikä sitä voi ohittaa. Harmiton ominaisuus arjessa, mutta kiristää hermoja esimerkiksi vetoharjoituksen aikana. Aktiivisuuden seurantaan kuuluu myös liikkumishälytys. Kyseinen toiminto on "tyhmä" tai siltä se ainakin tuntuu kun pitkän lenkin jälkeen sohvalla maatessa kello patistaa liikkeelle. Ilmeisesti 32km juoksulenkki ei ollut kellon mielestä tarpeeksi. Unitilastot oli tämänkin mittarin kanssa vain kaunis ajatus. Garmin Connectiin voi määritellä vakio nukkuma-ajan, esimerkiksi 23.00-07.00. Muistaakseni tämän toiminnon kanssa mainittiin joskus että mittari osaisi tunnistaa käyttäjän nukahtamisen (matala syke, liike loppuu ja varmaan myös kellonaika vaikuttaa). No ei mainita enää. Käytännössä mittari aloitti unen mittaamisen ennakkoon ilmoitettuna ajankohtana. Herääminen puolestaan tallentui oikein mittarin tietoihin. Käytännössä kerätty data on hyödytöntä ellet käy aina samaan aikaan nukkumaan tai halua aina muokata kyseisiä tietoja käsin. Mittari mittaa myös noustujen kerrosten määrää. Tai yrittää seurata. Mittaus tapahtuu ilmanpaineen vaihtelusta. Tavallisessa arjessa mittari kyllä tunnistaa kun kävelet rappusia, mutta tarkkuus on mitä sattuu. Joskus päivän aktiivisuuteen kertyy kerrosten nousuja tasaisella juostun juoksulenkin aikana. Yhteenvetona sanoisin, että jos haluat seurata kaloreita tai askelia niin toimii. Jos haluat puolestaan seurata unta niin ruutuvihko on paljon parempi. En siis ole näiden toimintojen fani kuten huomata saattaa :) Onneksi ne saa pois käytöstä. 

     

    IMG_2936.JPG

     

     

     

    Mittarin toiminnot

     

    Lähdetään liikkelle kellotaulusta. Kellotauluja voi valita monenlaisia. Oma valinta oli tällainen perinteinen. Alotusnäytöllä voi liikkua kosketusnäytön avulla ylös tai alas. Jos haluaa palata takaisin alkuun niin se onnistuu vasemman alareunan näppäimellä. Ensimmäinen näyttö on 24/7 sykkeenmittaus. Käytännössä siitä ei saa juuri mitään irti. Se näyttää leposykettä, mutta omasta mielestäni lukema on valtaosan ajasta liian alhainen. Näyttöä koskettamalla pääsee toiselle sivulle jossa näkyy käyrä viimeisen 7pv leposykkeestä. Ajatus on tavallaan hieno, mutta sen tarjoama info on aika heikkoa. Jokainen päivä on erillainen ja käyrä ei oikein tuo esille päivän rasittavuutta. kuvittelisin että rasitus saisi nousta todella paljon että sen huomaisi tuosta 7pv keskiarvonäytöstä. Seuraavina näyttöinä on ilmoitukset ja sää (Näytöt vaatii bluetooth yhteyden toimiakseen), yhteenveto edellisestä harjoituksesta, päivän tehominuutit, askeleet ja yhteenveto päivän tiedoista. Jos seuraat kaloreita tai arjen liikkumista niin viimeiset näytöt on ihan hyödyllisiä yhteenvetoja. Jos päivittäinen aktiivisuus ei kiinnosta niin ne ei tarjoa oikein mitään. Jokainen noista yhteenvedoista tarjoaa viikko kohtaisen näkymän jos näyttöä napauttaa toisen kerran. Eli sieltä pääsee varsin kätevästi tarkastelemaan edellisiä lenkkejä jos haluaa. 

     

    IMG_3070.JPGIMG_2752.JPGIMG_2754.JPGIMG_2892.JPGIMG_2935.JPG

     

    Jos pidät pohjassa vasemman alareunan näppäintä niin niin saat päälle Älä häiritse -tilan, voit lukita laitteen tai sammuttaa sen. Oikean puolesen napin lyhyt painallus avaa harjoitusmoodit ja pitkällä painalluksella pääset valikkoon. Mennään ensin sinne valikkoon. Valikossa on normaalit valikossa olevat asiat:

     

    -Kellotaulut, kello (hälytykset, ajanotto, sekunttikello)

    -Navigointi (omat sijainnit)

    -Historia (omat harjoitukset eli harjoituksen tiedot, kierrokset ja aika alueella)

    -Asetukset 

     

    IMG_2277.JPG

     

    Otetaan asetukset hieman tarkemmin:

     

    -Kellotaulut

    -Widgetit eli ne ruudut jotka näkyy aloitusnäytöltä. Saat ne pois päältä tai lisättyä uusia. 

    -Aktiivisuuden seuranta (päälle/pois)

    -Tunnistimet, bluetooth, ennätykset, profiili ja järjestelmä. Tässä on huomioitavaa, että esimerkiksi akun varauksen prosenteina näet vain täältä. Muuten käytössä on vain perus palkki joka näyttää akun varauksen. Lisäksi tuo palkki näyttää että varausta olisi vähemmän kuin sitä onkaan. 

    -Sovellukset (saat sovelluksen (esimerkiksi pyöräily) pois päältä, poistettua tai järjesteltyä omaan järjestykseen. Lisäksi voi säätää GPS:n käyttöä, tietonäkymiä, hälytyksiä ja kierroksia. Hälytyksiä voi tehdä esimerkiksi sykkeen perusteella. Tietonäkymät on tässä se kiinnostavin koska siinä voi määritellä miten mittari käyttäytyy esimerkiksi juoksussa. Voit muokata näyttöjä tai ottaa näyttöjä pois käytöstä. Saat näkyviin enintään kolme näyttöä ja niihin enintään kolme kenttää per näyttö. Näyttöihin saa kaikki normaalit tiedot aina askeltiheyteen ja auringonlasku -tietoon asti. 

     

    Kun itse on tottunut siihen, että näytöllä näkyy neljä tietokenttää niin oli hieman hankala valita kolme per näyttö. Lienee tottumiskysymys. Tuntu että joku tärkeä jäisi pois. Eli noita saa kyllä miettiä tovin että näytöt on itselle sopivat. Käyttöä helpottaa hieman se, että tietokenttiä voi vielä muokata juuri ennen harjoituksen aloittamista. Riittää kun koskettaa tietokenttää pitkään niin pääset vaihtamaan tietokentän sisältöä. 

     

    Palataan sitten siihen miten harjoitus näkyy mittarissa. Kun lähdet liikkeelle niin painat oikean alareunan nappia kerran. Valitset lajin kosketusnäytöltä ja harjoitus käynnistyy oikean alareunan napista. Näytön yläreunassa näkyy GPS teksti punaisena kun mittari hakee satelliittiyhteyttä. Teksti muuttuu vihreäksi kun yhteys on löytynyt. Lenkin aikana voit liikkua näytöissä pyyhkäisemällä näyttöä ylös- tai alaspäin. Vasemman alareunan napilla saat merkittyä kierrokset. Lyhyt painallus oikeanpuoleisesta napista keskeyttää harjoituksen jonka jälkeen mittari ehdottaa harjoituksen hylkäämistä tai tallentamista. Pitkällä painalluksella pääset puolestaan valikkonäkymään jossa näkyy myös juoksu-asetukset. 

     

    Omalla kohdalla koin että mittarin kolme tietokenttää per näyttö tuntui vähän hankalalta. Vahvennetut numerot näkyivät kyllä hyvin, mutta silti katsoin tietoja mieluummin omasta mittarista joka tarjosi neljä tietokenttää. Näyttö on hieman vihertävä verrattuna 920XT:n näyttöön, mutta mielestäni parempi kuin esimerkiksi 235:n näyttö. Tai varmaan näyttö on sama mutta numerot näkyy paksumpana paremmin. Kosketusnäyttö toimi hyvin lenkin aikana eikä näyttöjen vaihtamisessa ollut ongelmia. Jos olisi pitänyt vaihtaa lennosta automaattisten kierrosten tallenusta manuaaliseksi tms. niin se olisi mennyt hankalaksi kosketusnäytöllä. Kosketusnäyttö on kuitenkin mennyt paljon eteenpäin Garminin edellisestä 630 mittarista. Ei tuntuma toki ole 100% mutta ei se aiheuta harmaita hiuksia ennen lenkkiä, lenkillä tai lenkin jälkeen. 

     

    Lenkin jälkeen mittari tarjoaa tavanomaiset tiedot lenkistä. Puuttuvia tietoja on juoksudynamiikka. Tiedot saa siirrettyä Garmin Connectiin Bluetooth yhteydellä tai liittämällä mittari pöytäkoneeseen/kannettavaan. Bluetooth yhteys tuntuu hitaalta. En oikein ymmärrä miksi ei voi tarjota WiFi yhteyttä joka on paljon nopeampi ja helpompi. Isoin negatiivinen seikka liittyy siihen ettei mittari säilytä kuin seitsemän (7) harjoituksen tiedot muistissaan. Menet esimerkiksi kuntosalille jossa teet lämmittelyn juoksumatolla, heiluttelet puntteja ja pyöräilet lopuksi. Jos haluat jokaisen lajin muistiin niin siinä menee kolme harjoitusta. Pari tällaista harjoitusta ja laitteen muisti on käytännössä täynnä. Huonoimmassa tapauksessa "menetät" lenkkejä jos et muista siirtää niitä puhelimella tai tietokoneella Garmin Connectiin. Hankala niitä on sitten muistella jälkikäteen ja lisätä palveluun käsin. Etukäteen mittariin tehtävät harjoitukset uupuvat.

     

    IMG_2377 (1).JPG

     

    Mittarin akku kesti luvatusti. Yksi tunnin lenkki vei noin 10% akusta. Itsellä oli käytössä aktiivisuuden seurannat enkä säästellyt kontrastissakaan. Silti akku kesti vajaan viikon. Kertaakaan ei tullut sellaista oloa, että nytkö se akku jo loppu. 

     

     

    Yhteenveto

     

    Mittari on kuntoilijalle suunnattu mittari joka tukee monipuolisesti eri lajeja. Muotoilultaan mittaria on mukava käyttää myös normaalissa arjessa. Jos siis etsit aktiivisuusmittaria ja mittaria lenkeille niin tässä voisi olla se oikea. Mittari on ehkä hieman pieni. Voisi kuvitella että ensisijainen kohdejoukko on naiset, mutta en kokenut sitä itse niin naiselliseksi että sen käyttö olisi "häirinnyt". Pikemminkin mittari oli pirteine väreineen piristävä ja istuvuus ranteeseen oli hyvä. Mittaria oli kaikinpuolin mukava käyttää.  

     

    Isoimmat puutteet on laitteen todella pieni muisti, pienehkö näyttö, bluetooth tiedonsiirto, mahdollisuus mittariin ladattaviin harjoituksiin, neljä tietokenttää, juoksudynamiikka ja palautumisen seuranta. Korostetaan vielä tässä laitteen pientä muistia. Eli harjoituksia mahtuu mittarin muistiin vain seitsemän kappaletta. Aktiivisuuden seurannassa tuo noustujen kerrosten seuranta toimii kuulemma tällä hetkellä paremmin. Ehkä päivitys on tuonnut siihen parannusta, mutta edelleen siinä on mielestäni puutteita. 

     

    Suosittelisin mittaria kuntoiluun. Aktiiviseen juoksemiseen mittari on hieman puutteellinen. Tavoitteelliseen harjoitteluun kannattaa etsiä joku toinen mittari. 

  • Kirjoittaja:

    Seppo Moilanen

     

    Maraton 3:02:58 Vantaa 2016

    Puolimaraton 1.26.17 HHM 2016

    24h 177,618km

     

    Kysymykset ja muut yhteydenotot: seppo_moilanen@hotmail.com

    seppo.JPG

×