Jump to content
Juoksufoorumi.fi






HelppoHeikki

Jäsenet
  • Content count

    1 396
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    28

About HelppoHeikki

Profile Information

  • Gender
    Male
  1. Peltsin kova vuosi

    No ei ainakaan ole helpoin mahdollinen vuodenaika pitkään polkujuoksuun :) Mutta kysehän onkin Kovastavuodesta
  2. Shortsit ja sisäreidet

    No kyllähän nuo ainakin kuvissa näyttävät enemmän kalsareilta kuin trikoilta :D
  3. Vaarojen maraton 130km v.2017

    Olisihan se aika noloa, jos Vaaroilla olisi vähemmän lunta kuin Karhunkierroksella :D Tai pakkasta...
  4. Vaarojen maraton 130km v.2017

    Toisille menee siihen kiekkaan vähän enemmän aikaa :) Niin paljon enemmän, että sitä ei pelkillä geeleillä taivalleta
  5. Olipahan eilen taas lenkki. Olin päivällä ihan väsy ja pohkeet oli totaalisen jumissa. Hallitus komensi vielä pihalle kaivuuhommiin, joten alaselkäkin meni ihan jumiin. Lyhyt lenkki oli kyllä suunnitelmissa, mutta ukko oli jumissa ja kello kävi. Alkoi olemaan jo myöhäkin. Ei tässä nyt kyllä enää jaksa/pysty/kykene lähteä juoksemaan. Nyt on ihan ok lusmuilla. On, on. Nyt meet vain sohvalle röhnöttää ja katsot mitä "laatuproduktiota" töllö tarjoaa. Joo ja ei :D Jos nyt kuitenkin ihan lyhyen lenkin. Kai mä sen jaksan, vaikka oikeesti en kyllä jaksa ja ei nappaa sitten niin yhtään. No, jos nyt ihan vähän kokeilisi. Kamat niskaan ja ovesta ulos synkkään pimeyteen. Noin kilsan kun olin juossut, tuli ihan epätodellinen olo. Täähän rullaa kuin ei mitään! Ei ole enää mikään paikka jumissa! Mitä vit__a? Juoksin vitosen ja tuumin, että nyt on kyllä pakko kääntyä takaisin, kun kello on jo ties mitä. No jos nyt vielä yhden kilsan, tai no, jos vielä toisenkin. Ei, ei voi juosta 14 kilsaa, kun se on niin lähellä 15 kilsaa, mikä on looginen pituus lenkille. 7,5km kohdalla käännyin sitten takaisin kohti kotia ja veetätti ihan armottomasti, kun olisi halunnut jatkaa vielä pidemmälle. Sitten pitkästä aikaa vielä kunnon loppunosto ja kotiovelle kun pääsin, niin tuumin lähinnä, että miten ihmeessä tässä näin kävi?
  6. Vaarojen maraton 130km v.2017

    Mutta tulee tosiaan ihan tuhdit kannettavat mukaan, kun pitää ottaa kaikki 65km lenkillä vaadittavat energiat kantoon. Tokalle kierrokselle vielä hiukan enemmän, kun aikaa kuluu vielä enemmän.
  7. Vaarojen maraton 130km v.2017

    Vaarat on tosiaan aivan erilainen tapahtuma kuin Nutsit. Mahtava juttu, että näinkin erilaisia pitkiä ultria löytyy pienestä Suomesta. Pitänee kohta antaa otsalampun akullekin pari lataus/purkusykliä, kun se on viettänyt ansaittua kesälomaa kaapissa. Kohta joutuu sekin raukkaparka taas ihan tositoimiin.
  8. Vaarojen maraton 130km v.2017

    On kyllä melko massiivinen ero Nutsin tapahtumien ja Vaarojen välillä etukäteissometuksessa :) En siis tarkoita vain Juoksufoorumia, vaan ihan yleisellä tasolla. Ja en nyt tiedä kumpi on parempi tai huonompi, mutta tavallaan kyllä pidin siitä, että porukat jakoivat fiiliksiään somessa tulevasta kisasta ja järjestävä taho löi säännölliseen vettä myllyyn omilla päivityksillään. No, oli miten oli, Eteläpää alkaa uhkaavasti lähestymään. Omia meriselityksiä on hiottu jo monella lenkillä ja sopivien vammojen & sairastelujen ajankohtaa on säädetty juuri optimaaliseksi :D Ei maar, kyllä tässä on fiilikset nousseet edes pari pykälää optimistisemmiksi. Ei ole enää ihan niin epätoivoinen olo kuin aikaisemmin on ollut. YPH:sta on palauduttu varsin hyvin ja treenit ovat alkaneet taas kulkemaan. 16 päivää vielä ja sitten se iloittelu alkaa...
  9. Juoksukengät leveä lesti

    Mulla on päkiän kohdilta todella leveä jalkaterä ja sopivien kenkien löytäminen on ikuisuusongelma. Mutta esimerkiksi tällä hetkellä myynnissä olevista New Balanceista sopii jalkaan 1080 v6 ja v7. Nämä ovat normaalilla lestillä, mutta päkiässä on leveyssuunnassa poikkeuksellisen paljon tilaa. Kannattaa ehdottomasti kokeilla.
  10. Jos en nuku päikkäreitä, niin nukun 8-9 tunnin yöunet. Kun menen sänkyyn, tulee uni heti ja nukun sikeästi kuin tukki. Jos otan päivällä päikkärit, niin en saa unesta illalla millään kiinni, pyörin sängyssä tunnin ja sitten nukun levottomasti 5-6 tuntia. Itse pyrin välttämään päikkäreitä kuin ruttoa, mutta joskus vahinko käy ja sitten on aina ikävä yö edessä ja todella väsynyt seuraava päivä. Myös päikkäreiden jälkeiset pari tuntia olen ihan vetämättömässä koomassa. Seuraava päivä menee lähinnä päikkäreitä vastaan taistellessa. Mutta jos tämän taiston voittaa, niin palkintona on 8-9 tunnin sikeät unet ja normaali arki voi taas alkaa.
  11. Eiköhän sen joku kärkijuoksikoista osta pois kuleksimasta, niin pääsevät vähän helpommalla :D
  12. Mä kävin aikanaan juoksemassa Lausannen maratonin ja olihan se maisemien puolesta upea reitti. Itse juoksureitti varsin tasainen, mutta maisemina Genevenjärvi ja vuoret :D Ainoa pieni negatiivinen juttu se, että reitti on menopaluu. Psykologisesti vähän hankalaa, kun ekan puoliskon juoksee maalista poispäin Huoltopisteitäkin oli muistaakseni aivan koko ajan. Ja Sveitsissä ei tarvitse leikkiä typerien lääkärintodistusten kanssa!
  13. Päikyn pito jäänyt takavasemmalle, kun tuntuu olevan kaikkea muuta hässäkkää päällä. Nuts YPH:sta on nyt 7,5 viikkoa ja tänään kun kävin juoksemassa pitkistä mäkisessä maastossa, niin alkoi vihdoin tuntumaan siltä, että kroppa alkaa taas hiljalleen toimimaan. Mä kun en ole mikään supermies tai ansioitunut aktiiviharrastaja, niin nämä yli 24 tunnin polku-ultrat ovat karua kamaa mun kropalle. Palautumisajat ovat aivan järjettömiä. Nyt kun tämän tietää, niin tämä on asia mikä pitää ottaa paremmin huomioon tulevia kisoja suunniteltaessa. Mun normaaliin palautumissykliin kuuluu näissä ylipitkissä kisoissa myös nuhakuume, 5-7 päivää kisan jälkeen. Tämä erittäin pitkä palautumisaika on myös pois normaalista treenistä. Se on ikävä fakta. Yksi ylipitkä polku-ultra vaikuttaa mun kohdalla ehkä jopa haitallisesti yleiseen kunnon kehittymiseen, kun sen jälkeen tulee niin pitkä aika ilman hyvää treeniä. Mun kropalle paras ajankohta yli 24 tunnin polku/vuoriultralle olisi luultavasti loppukesä/syksy. Sen jälkeen olisi loogistakin ottaa 4-6 viikon tauko rankemmista treeneistä. Ja olen nyt vahvasti sitä mieltä, että näin pitkiä jotoksia mun ei kannata ottaa kuin kerran vuodessa. Keväällä tai alkukesällä voisi ottaa hyvin jonkun noin 80-100 kilsaisen polku/vuoriultran, koska niistä palautuminen hoituu selvästi järjellisemmässä ajassa. Ja ohessa voisi toki olla jotain muutakin kisaa, kuten maratonia tai kuuden tunnin juoksua. Ja sitten loppukesästä/alkusyksystä menisi pitkän kisan lähtöviivalle. Jotain tämän suuntaista pitänee hahmotella ensi vuodelle. Jonkinlainen tavoite olisi kuitenkin se, että joka vuosi kävisi kahdessa kisassa, mistä saisi maaliin päästessä yhteensä 10 Itra-pistettä. Näin UTMB-saldot pysyisivät kunnossa, vaikka joka toinen vuosi tulisi toisessa kisassa DNF. Mutta se on ensi vuotta. Tämä vuosikaan ei ole vielä pulkassa. Eteläpään möröt kuitenkin herättelevät miestä milloin missäkin. Joskus tulee lenkillä sellainen voittajafiilis, että kyllähän mä sen Eteläpään tänä vuonna selätän ja sitten viiden minuutin kuluttua, kun on hetken aikaa kelannut speksejä ja viime vuotisia suorituksia, niin päälimmäiseksi nousee lähinnä veetätys siitä, että ei-se-vaan-voi-onnistua. Tänään oli kuitenkin juostessa hyvä fiilis, siis sellainen fiilis, mitä en ehtinyt kokemaan ennen Pallaksen lähtöviivaa. Pallaksen lähtöviivalla olin täysin puolikuntoisena. Eteläpää on mulle melkoinen peikko. Se tulee mieleen milloin missäkin ja asiaa on jotenkin vaikea käsitellä. Aluksi kelaan, että ok, olen paremmassa kunnossa kuin viime syksynä, ok, reitti on nyt aavistuksen lyhempi, ok, nousumetrejä on nyt aavistus vähemmän, ok, aikaa on kaksi tuntia enemmän => kyllä se onnistuu! Sitten pari minuuttia lisää tajunnanvirtaa ja ei-se-vaan-voi-onnistua. Mutta kävi miten tahansa, niin on tämä vain mielenkiintoinen harrastus! Nämä ovat asioita mitä kukaan lajin ulkopuolinen ei voi vaan käsittää. Miten voi tylsä juokseminen ollakin näin mielenkiintoista
  14. Kyllä Kabanossit voisi järjestää Eteläpäähänkin. Ei se ole iso koukkaus normireitiltä. Seurailet vain sellaista leveätä ja valaistua pururataa, siellä on ylämäissä liukuportaita ja pisimmillä tasamaapätkillä sellaisia lentokentiltä tuttuja liukutasoja. Että rillausvermeet vaan mukaan ja kohti etelää! Tämän kerran voin syödä niitä vihreitäkin Kartanoja, pistän vaikka silmät kiinni syödessäni.
  15. Muista sitten jakaa tarkka sijaintisi, kun alat Kabanosseja kärtsäämään, niin osataan hankkiutua osingoille! Mä voisin ottaa vaikka Pekoni & Parmesaanin Sipseiksi käy ihan mitkä vain, kunhan ne ovat Taffelin Kartanon perunanlastuja. Punainen pussi, ei vihreä!
×