Jump to content
Juoksufoorumi.fi






HelppoHeikki

Jäsenet
  • Content count

    1 513
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    33

Profile Information

  • Gender
    Male
  1. Noviisina Karhunkierrokselle.

    Mitä nyt asiasta monien kanssa tämän vuoden kisan aikana juttelin, niin valtavat erot kannettavan nesteen määrässä oli. Kaikkea 1-3,5 litran väliltä :) Itse olin kahdella 0,5 lötköpullolla liikenteessä ja jo etukäteen tietoinen siitä, että hiukan menee kuivuuden puolelle pisimmillä huoltoväleillä. Mutta mulle sopii paremmin hetkelliset kuivuudet, kuin valtavien vesivarantojen mukana kantaminen, varsinkin, kun siinä on aina iso riski olemassa, että ei edes juo kaikkea. Varsinkin kamelien kanssa näin käy yllättävän helposti, kun on vaikea arvioida, että paljonko kamelissa on vielä nestettä jäljellä ja alitajuisesti säästelee sitä. Mutta tänä vuonna keli oli todella kolea, joten sekin vaikuttaa asiaan. Lämpöisemmällä kelillä minäkin olisin varmaan ottanut kolmannen lötkön mukaan.
  2. Keskikesän pahimpia helteitä lukuunottamatta en ottaisi kovaa ressiä lämpötiloista. Mäkin kuuluin 20 vuotta siihen sankkaan suomalaisten joukkoon, joka on sitä mieltä, että helteessä ei voi juosta. Siis suomalaisessa "helteessä", eli 25 asteessa. Sitten koitti muutto Balkanille ja kesäkuusta elokuun loppuun päivälämmöt 30-40 astetta. Kummasti sielläkin pystyi juoksemaan ulkona, kun vaan keväästä asti juoksi ulkona joka päivä ja ei jäänyt helteitä kotiin pakoilemaan. Kyllä kroppa tottuu, jos nestettä vaan on. On vain suomalaista harhaluuloa, että kuumassa ei voisi juosta. Ei tietenkään voi, jos aina pakoilee hellettä ja odottelee viileitä iltoja. Mun ekan vuoriultran maalissa oli tällainen ulkolämpötila:
  3. No hyvähän se on, että edes vähän joutuu kärsimään :D Suurin toive mulla olisi, että saisi vetää edes suurimman osan reitistä kuivin kengin. Ennen Suomeen paluumuuttoa kun kaikki mun vuorikisat oli sellaisia, missä sai yleensä vetää 90 prossaa reitistä kuivin jaloin. Suomessa taas saa vetää 90 prossaa läpimärin jaloin Kyllä tästä hyvä kisa tulee, jos ei kovin pahoja iltapäiväukkosia tule niskaan. Lavaredo osuu juhannukseen ja ne italiaanojen vaatimat hillittömät lääkärintodistukset kusinäytteineen ei oikein nappaa. Mutta paljon hyvää olen kuullut tästäkin kisasta.
  4. Eipä tuo polvi vieläkään ole täysin kunnossa. Hiukan jo luulin, että se on nyt ok ja nostin treenimääriä vähän turhan reippaasti, joten tulihan se uudestaan kipeäksi. Mä luulen, että askelkyykky eteen on se kaikista pahin myrkky polvelle just nyt ja pitää sitä nyt vältellä useampi viikko. Jotenkin pitäisi vaan löytää jostain sen verran itsekuria, että kävisi juoksemassa vain joka toinen päivä. Kova on ollut yritys sen suhteen, mutta niin se vaan lipsahtaa valitettavan usein peräkkäisiin juoksupäiviin. Mutta tänään tuli hyvä syy saada polvi oikeasti kuntoon, jotta voi alkaa tammikuussa mättää kunnon määriä. Sain paikan Marathon du Mont Blancille! Chamonix, täältä tullaan! Onkin jo ollut ikävä Perusmatkat kun on ollut tapetilla viime aikoina, niin samoilla eväillä sitten Chamonix'ssakin. Eli 91km ja 6200 nousumetriä olisi kesäkuussa ohjelmassa. Voi olla, että etureisiä saattaa jossain vaiheessa reissua jomotella... Tässä kaksi hienoa videota tästä tapahtumasta: Brunon taattua laatua: Ja vähän pidempi pätkä: Ei pitäisi olla mutakuramössöä kovin paljoa, vaan ehtaa rollaattoribaanaa
  5. Mä ostin viime syksynä samasta putiikista saman valmistajan aavistuksen pienemmän maton. 51x140 senttisen. Tehoa on samat 3hv. Edelleenkin painottaisin juoksumaton leveyden merkitystä. Vähintään 50 senttiä leveä matto tekee juoksemisesta rentoa ja rauhallista, vaikka olisi vähän väsyneempikin. Jollain 40-45 senttisellä pitää jo keskittyä maton keskellä pysymiseen. En ole mattoa käyttänyt vasta kuin yhden talvikauden, mutta ainakin sen se palveli loistavasti. Ja nyt syksyllä olen muutaman kerran matolla juossut. Hintaahan näillä XXL:n Titaneilla on huomattavasti vähemmän kuin Tuntureilla. Joku Titanin malli on puolisäännölliseen XXL:ssä tarjouksessa, joten listahinnalla näitä ei kannata ostaa. Mutta hintaero Tunturiin on valtava, jos laittaa speksit samalla tasolle. Mutta tiedä sitten, jos tulee teknisiä ongelmia. Itse puntaroin hintaeron niin suureksi, että päätin ottaa riskin. Juoksumatto ilman moottoria kuulostaa kyllä melko päättömältä ajatukselta. Mahdetaanko sellaisia edes myydä muualla kuin jossain Ideakuvastoissa?
  6. Ei. HCM on edelleen olemassa, mutta se on siirretty ensi vuodesta alkaen toukokuulle. Helsinki City Marathon ja Helsinki Marathon ovat kaksi täysin eri tapahtumaa ja aivan eri tahojen järjestämiä. Helsinki Marathon vaan nappasi HCM:n perinteikkään ajankohdan, kun HCM siitä jostain syystä luopui.
  7. Voi hemmetti! Näissä tapauksissa treenikiellot voi olla ilmeisesti hyvinkin pitkiä Ja kun säkään et ole mikään normijantteri, vaan treenaat tosissaan, niin vaikeaa se varmasti on tehdä mitään treeniä puolivaloilla lepojakson jälkeen. Voisko olla, että UTTF-kiertue oli kropalle niin rankka juttu, että se ehkä vähän heikensi yleistä vastustuskykyä ja nyt tuli sitten rankempi sairastelu. Mähän olen lähes aina pitkän polku-ultran jälkeen saikulla. Yleensä kuume nousee 3-5 päivää kisan jälkeen.
  8. En nyt ihan vielä nuolaise, mutta alkaa vahvasti vaikuttamaan siltä, että tämä keissi on nyt taputeltu suurimmalta osin kasaan. Tein tänään lounasjumpaksi 45 minsaa ylämäkikävelyä 10-12% nousukulmilla ja illalla kävin kipittelemässä kympin lenkin. Molemmat treenit menivät 95 prosenttisesti ihan ok, polvi muutaman satunnaisen kerran ilmoitteli itsestään. Ja nyt ei ole mitään kipuja kotona ollessa. Jatkan varmuuden vuoksi vielä pari päivää Feldenin levittelyä, mutta kohta voi alkaa taas miettimään pidempien juoksulenkkien tekemistä! Kyllä niitä onkin jo ollut ikävä. 3,5 viikkoa otti tämän vamman parentelu, ennen kuin pääsi tekemään mitään järjellistä treeniä. Vaikka kisan aikana vamma vaikutti kohtuullisella tahdonvoimalla kestettävältä.
  9. Oikein hyvää kuului polvelle aamulla! Aletaan selvästi olemaan voiton puolella Tänään ajattelin kokeilla normaalin ylämäkitreenin matolla ja jos ei mitään suurempia kipuja ole, niin sitten vielä kympin lenkki illalla. Jos kaksi tällaista päivää menee ilman kipuja, niin sitten voikin jo alkaa miettimään pidempää lenkkiä lepopäivän jälkeen. Mutta hittolainen kun alkaa mieli piristymään tällä sektorilla. Olin aika maissa tän polven takia.
  10. Hiljalleen alkaa aurinko ainakin hetkittäin paistamaan risukasaan. Arjessa polvi ei enää juurikaan vaivaa ja treenitkin on aloitettu pienillä tehoilla. Tänään tein salin jälkeen puolen tunnin ylämäkitreenin kävellen matolla ja tällä kertaa nopeudet olivat enää 0,3km/h alle normivauhtien. Myös nousukulmat alkavat olemaan kohta normaaleilla tasoilla. Tein varovasti myös muutaman setin askelkyykkyjä kehon omalla painolla. Nyt kävin vielä illalla hölkkäämässä 8 kilsaa matolla 6 minsan km-vaudilla ja polvi oli ihan ok. Kyllähän se paikoitellen vähän oudolta tuntui, mutta rehellistä kipua ei enää ole. Jos polvi on näiden treenien jälkeen huomenna aamulla ok, niin sitten alkaa olemaan asiat jo hyvällä mallilla.
  11. HCR ja HCM yhdistyy ja siirtyy toukokuulle

    Kerran olen käynyt Japanissa parin viikon lomareissulla ja veikkaisin, että Japanin reissun kokonaiskustannutkset johtavat siihen, että moni maratoneja harrastava käy jossain muualla. Varsinkin, jos maratonmatkanjärjestäjät ottavat vielä kovat preemiot palveluistaan. Jos siis juoksunumeroa ei käytännössä muuten saa, kuin jonkun matkanjärjestäjän kautta.
  12. Tupu (100km Wiha -17)

    Näin se mullakin menee polku-ultrissa. Focus on aina vain yhdessä huoltovälissä ja seuraava huoltopiste on aina pääkopan maalina. Todella harvoin tulee mietittyä oikeastaan sitä, että paljonko maaliin on matkaa.
  13. Tästä ne juoksuhommat lähtevät taas hienoon nuosukiitoon!
  14. Ihan vain aavistuksen olen kade
  15. Hittolainen, kun omat pienet polvivaivat tuntuvatkin nyt täysin mitättömiltä jutuilta. Voisiko kuitenkin olla niin, että vankka urheilutausta on mahdollistanut kropan jaksamisen tähän asti? Ja antaa paremmat eväät jatkollekin?
×