Jump to content
Juoksufoorumi.fi


marika_

Jäsenet
  • Content count

    746
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    6

marika_ last won the day on May 15 2017

marika_ had the most liked content!

Community Reputation

1 014 Excellent
  1. Joo ei sitä lopulta liian huonoja kelejä lenkkeilyyn olekaan, on vaan huonoa pukeutumista :) Mutta tottakai treenejä voi vähän jaksottaa kausittaisesti ja keskittyä talvella enemmän lihaskunnon parantamiseen, mutta ei sitä juoksuakaan kannata täysin unohtaa jotta pysyy tatsi. Jos siis haluaa seuraavanakin keväänä juosta. Ja onneksi useimmilla saleilla on juoksumatot, joissa voi tehdä vaikka puolen tunnin alkuverryttelyn juosten jos ei muuten ehdi lenkille! Tsemppiä treeneihin!
  2. Keskiviikkona skippasin joogan koska laiskotti ja menin vaan hierontaan illalla. Aika huolella kyllä runnottiin etenkin pohkeita auki. Tänään ohjelmassa 12km maratontahdilla. Lopputulos: Raskaanpuoleiselta tuntu jaloissa jo vitosen jälkeen, mutta suunnitelmastahan ei sovi lipsua, joten loppuun asti mentiin, vaikka vauhti nyt sitten olikin lopulta maratonin tavotetahtia selvästi reippaampaa. Mutta ei ehkä ihme jos jalat alkas olla aika done, kun viimesen 7pv:n kilometrisaldo näyttää tolta. Ei oo koivet tottunu ei. Mutta oli tässä lenkissä jotain tosi hyvääkin: kevään eka shortsikeli! -- Sitten yleistuumailua. Alan tavallaan todella tykätä tästä näin paljon juoksemisesta. Jopa kaikesta väsymyksestäkin saa jotain sairasta mielihyvää. Mutta jotenkin samalla odotan hirveästi, että maraton olisi ohi ja "saisi" tehdä jo jotain muutakin. Haluaisin kovasti päästä kunnolla treenaamaan salilla, mutta en ole uskaltanut / osannut itse sijottaa sitä näiden juoksumäärien oheen. Olisi myös kiva pyöräillä enemmän. Tai lähinnä olis kiva harrastaa sitä lajia, joka kulloinkin huvittaa. Toisaalta nyt kun noudattaa pilkuntarkasti ohjelmaa, niin ei tule koskaan mietittyä huvittaako. Sitä vain tekee. Ja olen kyllä tosi huono saamaan aikaiseksi ilman kunnon suunnitelmaa. Fiilispohjalta ei kunto ole koskaan kasvanut ja tuskin se sillä kasvaa jatkossakaan. Maratonin jälkeisellekin ajallekin lienee siis tarpeen tehdä joku tarkka suunnitelma, koska varmuudella ei vuoden lopussa ole takapuolessa yhtään enempää jerkkua, jos suunnittelu jää "nyt panostan saliin ja saan hyvät voimatasot juoksuun" -tasolle.
  3. Seppo on kirjaillut tänne ihan hyviä ohjeita viimeisen kahden viikon osalta: http://www.juoksufoorumi.fi/index.php?/harjoitusohjelmia/viimeiset-kaksi-viikkoa/ Nyrkkisääntönä siis kai kokeneemmat sanovat, että toiseksi viimeisellä viikolla harjoittelumäärä puolet siitä, mitä kovimmillaan (eli sun tapauksessa ehkä 25-30km). Viimeisen viikon osalta olen lukenut kaksi ohjetta: maraton mukaanlukien suunnilleen saman verran kuin "normikovalla" viikolla (eli siis 55km-42km = 13km) tai sitten noin neljäsosa normista (tämä siis ilman maratonia). Mutta nämä nyt vaan tälläsiä konkarien neuvoja, joita itse olen lukenut. Todennäköisesti tähänkin on yhtä monta "oikeaa" tapaa kun on vastaajaakin :) Parempi aina kai kevennellä liikaa, kuin liian vähän. Ja yleisesti kai viimeinen pitkä lenkki juostaan juuri 1,5-2 viikkoa ennen maratonia. Sen ei kuitenkaan kai olisi enää syytä olla mikään huippupitkä tai ainakaan huipputehokas.
  4. Joo siis arkisin menen nykyisin jo 22-22:30 välillä (tai ainakin aina pyrin menemään). Mutta tulis kyllä panostaa siihen, että se olis tuo 22 eikä 22:30, koska kuudelta soi kello ja alle 8h unta ei tunnu riittävältä. Viikonloppusinkaan en valvo puolta kahtatoista pidempään kuin poikkeuksellisesti, mutta ois sekin hyvä siirtää mahdollisuuksien mukaan tuhon "normaaliin" aikaan. Viikonloppusin vaan nukun välillä jopa vähän ylipitkään, veikkaan että olisin virkeämpi jos kello sois seiskalta ja oikeasti nousisin sillon, kun että jos torkun yhdeksään (en siis enää kunnolla yleensä nuku 7-8 jälkeen, mutta sellasessa horroksessa makaan peiton alla). Ja kiitos @perttu! Toivotaan, että näin olis. En uskalla ihan kauheasti haaveilla tuosta 55min alituksesta, ettei sitten tarvitse liikaa pettyä. Lähinnä siis uskallan ajatella, että nopeudessa 5:40 alitus tarkottais sitä, että jaksaisin vihdoin juosta edes kympin sillä tahdilla, jonka 2h alitus puolikkaalla vaatii. Mutta jos vire on hyvä, niin enköhän uskalla startata 5:30-5:35 tahdilla. Hyytyy sitten jos hyytyy.
  5. @AnttiSn joo voi hyvinkin olla. Tai siis lähden pitkiksille yleensä 11-12 aikaan, mut mulle se on viikonloppusin ihan aamu No, pitää miettiä josko Tukholmaa varten menis oikeasti ajoissa (ennen kymmentä) petiin ja pistäis kellon soimaan seittemältä, niin ehkä kroppa olis puoliltapäivin täysin hereillä. Toissapäivän peekoota hölkkä-kävelyn muodossa: 9km, 7:45min/km, 133bpm. Eilen vuorostaan tv-kova. Alkuun 2km lämmittelyä (7:24, 132bpm), jonka jälkeen 5km tahdilla 5:34 ja keskisykkeellä 169. Loppun vielä 2km jäähdyttelyä (7:11, 150bpm)). Tuo vitonen ei siis sykkeen puolesta ollut lähellekään maksimia ja periaatteessa siis kymppi voisi mennä tuolla vauhdilla varmaan (viimeksi kympin keskisyke kisassa 179, vitosen kisassa 181). Toki riippuu tuulisuudesta ja kaikesta. Mutta siis enemmän ongelma oli jalat, jotka oli aika raskaat. Mutta ehkä kun ensviikolla ajattelin viettää kevyempää viikkoa ennen kisaa, niin jalakin ehtii vähän freesiytyä. Nyt ne on kyllä kokoajan vähän väsyneet näistä 50+ viikoista. Ylävatsakrampit ovat taas vaivanneet. Eivät muistaakseni näin ikävinä ole oireilleet sitten ensimmäiselle puolikkaalle treenaamisen. Ylävatsalla oikealla puolen (kylkiluun reunan suuntaisesti) tuntuu kun suonta vetäis tosi kovaa. Oli tosi kipeä maanantaina ja eilenkin. Oireilee jo reippaassa kävelyssä, pahenee hölkässä, mutta itseasiassa vähän helpotti tuossa reippaammassa juoksussa (tuntu siinäkin, mutta kipu ei estäny tuota vitosen juoksua, sen sijaan hidastaessa meinaa vähän vetää kasaan). Ja tänään kun otin spurtin bussiin, niin sattu taas. En oikein osaa sanoa edes, että onko tää nyt suolisto- vai lihasperäistä.
  6. Joo ehdottomasti retkelle vaan. Kunhan tosiaan malttaa suhtautua retkeilyfiiliksellä. Ja onhan tässä hyvin aikaa reenaillakin
  7. Lauantaina kevään pisin pitkis toistaiseksi: 24km, 7:37min/km, 147bpm. Syke siis korkea, oli jo alusta alkaen (mikähän juttu se muuten mahtaa olla, kun pitkiksillä on usein alusta asti syke 140+, mutta muilla lenkeillä pysyy maltillisempana..?), mutta tuntuma etenkin alkuun oikein kevyt ja leppoisa. Kympin jälkeen jalat alko kyllä jumittaan ja meni kokoajan enemmän ja enemmän jumiin. 22 kilometrin kohdalla tein oivalluksen: Jumalauta maraton on pitkä matka Jaksoin hölkötellä tuollasta löntystelytahtia ihan nyt ok:sti tuon 24. Tai siis raskaalta tuntu loppua kohden ja sykkeen tasaamiseksi otin lenkin aikana muutaman lyhyen kävelypätkän, mutta mitään pakottavaa tarvetta vaihtaa kävelyyn ei ilmennyt. Mutta että tuohon päälle vielä 18km ja toivottavasti reilu 30s/km kovemmalla tahdilla...? No, saapa nähdä. Olo ei ole lainkaan luottavainen. Lauantaina illalla tuli vielä pyöräiltyä (hyötyliikuntana) yhteensä 25km ja juotua pari lasaa viiniä illallisella. Mikä sekin määrä oli kyllä liikaa ja ei tehnyt varmasti yhtään hyvää noin rankan treenipäivän päälle. Sunnuntaina tein hölkkä-kävelyn 5,7km, 7:57min/km, 130bpm. Viimeviikolle siis juoksua 53,95km (josta selvää vk-treeniä n. 8km ja liikaa raja-alueella höntöilyä), pyöräilyä 25km ja astangajoogaa 75min. Lihaskuntotreeni jäi siis vähille, kuten on jäänyt viimeaikoina muutenkin. Mutta selvästi kova viikko, koska eilen ja tänään leposykkeet ollu koholla. Tälle päivälle ajattelin 8-9km hölkkä-kävelyä ja jos olo on huomenna jo palautuneempi, niin sitten teen varmaaan vitosen tv-kovan. Niin ja tulevista pitkistä, niin lupaan nyt itselleni näin kirjallisesti, että tällä viikolla teen selvästi kevyemmin, ehkä n. 18km ja koitan hidastaa tahtiakin vähän.
  8. Keskiviikkona ehdin muutaman viikon tauon jälkeen taas astangatunnille. Olen joogaillut kotona viikottain, mutta olihan tuo 75min ohjattu tunti taas erilailla intensiivinen rykäys ja reidet ja yläkroppa meinas olla oikeasti vähän kovilla. Eilen maratonkoulun treeneissä tehtiin vähän kovempi harjoitus kun mihin olin varautunut, joten viikkoon tuli nyt sitten kaks melko kovaa. Lämmittelyhölkkä 2,12km@7:01@146. 2km "kovaa muttei täysiä" @5:20@176 Nuo vedettiin eltsun ympäri, joten melko ikävä nousu siinä olympiastadionin takana olevassa mäessä meinas kyllä lyödä ihan totaalihapoille jalat tuossa reippaassa kakstonnisessa. Vaikka vauhti oli hitaampi kuin 5km kisassa, niin tuntui pahemmalta. Tuon jälkeen 300m vedot radalla, jotka menivät aikoihin 1:16, 1:12 ja 1:09. Vauhdit siis 4:13, 4:03 ja 3:50. Viimenen ehdottomasti aivan "all out", meinasin todella kaatua 50m ennen maaliviivaa. Mutta ihan hauska oli kokeilla tällästä vauhdikkaampaakin menoa, en ole varmaan koskaan juossut kolmesatasia, eli ei kyllä ollut hajuakaan millä vauhdilla noita pystyy kiskomaan. Ehkä tällästä nopeustreeniä voisi jatkossa ottaa toisinaan ohjelmaan. Loppuun vielä 2km verryttelyä @7:17@157.
  9. Toivottavasti ei nyt ainakaan mitään kunnon tautia puske päälle ja olot menee pikaisesti ohi! Toi katupölyn määrä tekee kyllä ainakin itselle paljon, melkosta köhimistä meinaa olla välillä.
  10. Kiitos taas molemmille kommenteista @perttu ja @rinieme. @perttu Joo varmaan täytyy uskaltaa lähteä reippaammin noihin vetoihin. Ensviikolle olin ajatellut 6*1000m, mutta toisaalta mietin olisko järkevämpi tehdä vaikka tv-reipas 5km tms. Kympin kisa on siis 2,5 viikon päästä ja tuskin tässä nyt enää muuhun voi vaikuttaa kun henkiseen vireeseen. Mietin nyt josko sitten vetäisin jäljellä olevat pitkät suunnilleen 23/24 - 20 - (tauko) - 21/22 - 25 - 18. Ja nipistetään vielä noistakin muista jos tarve, kunhan tuon viimesen 25:n saisi tehtyä hyvin. Eilen höntyilin kaverin kanssa 7,2km, 7:16min/km, 141bpm. Niin joo. Garmin kekkas tossa uuden anakynyksen, joka nyt on sen mielestä 5:31min/km ja 176bpm (tammikuussa Teskulla testattu kynnys 5:45 / 177). Eli jos se olis oikeasti noussut tuo kynnysvauhti, niin lois toivoa että kympin vois pistellä 5:40 tahdilla, joka on ääneen lausumaton tavote (jonka nyt näemmä lausuin ääneen). Mutta tietysti tuo laitteen arvaus on vaan arvaus.
  11. Eilen vähän vauhdikkaampa treeniä, eli vetoja seuraavasti: Lämmittelynä 2 kilsaa köpöttelyä tahdilla 6:58 ja keskisykkeellä 139 1km@6:07@158 1km@5:57@156 1km@5:46@162 1km@5:37@170 1km@5:20@172 Loppuun jäähdyttelynä 1,34km, 6:50 ja 158bpm. Vetojen välissä olleet 2min palauttelut mukaan lukien koko treeni 9,27km, 6:28min/km ja 154bpm. Vauhdit ja sykkeet vedoissa ei ole ihan keskenään linjassa, koska en juossut radalla ja puolet reitistä jota kiersin, meni vastatuuleen ja sisälsi loivan ylämäen ja puolet taas oli täysin tasaista ja tuuletonta. Mutta ihan kivasti kulki eikä tuntunut kovin raskaalta, joskin kummallinen puutumisen tunne jaloissa (tai lähinnä vasemman jalan takaketjussa) jatkuu. Vaivasi myös koko eilisen päivän ajan. Ei nyt oikein perhelääkärini G. Ooglekaan osannut oikein sanoa, mitähän tää vois olla. No, katotaan josko menis itekseen ohi.
  12. @Kukka75 joo kävelyä on mukana jo nyt, tosin pitäs ehkä ottaa se säännölliseksi. Siis laittaa ihan kello piippaamaan kun on aika kävellä. Esim syksyllä toteutettu 5min-2min tuntu ok:lta. Ja joo, nyt jos päättäisin, niin en olis valmis maratonille minäkään, mutta kun ilmottautuminen tuli tehtyä ja lennot ostettua ajat sitten, niin eipä tässä paljon auta kun rämpiä jotain 😄 @perttu Varmaan olet ihan oikeassa, mutta henkisen puolen takia koen, että tarvitsen vähintään yhden ainakin 25 kilsasen. Mutta ehkä tosiaan pitää muuten miettiä noiden pituuksien rajottamista. Vauhdin olen nyt koittanut pitää sellaisena, että syke pysyisi selvästi pk:lla, mikä lenkistä riippuen on tarkottanu pitkillä lenkeillä sellasta 7:30-8:00 tahtia (eilen 7:42, joka on muuten täsmälleen sama kun 2 vuotta sitten tapahtuneen maratondebytin keskitahti..). Tästä nyt sit poikkeuksena ajattelin tehdä tuon yhden reippaamman pitkän, koska en mihinkään puolimaratonin kisaan tässä keväällä ehtinyt (/ehdi). Senkin siis kuitenkin vaan tosiaan maran tavotetahdilla (eli jotain 6:50-7:05 välistä varmaan) joka kuitenkin on sellasta helpon tuntusta (vaikka syke sillä nouseekin pk/vk-rajalle vähintään), ei missään tapauksessa lähelläkään maksimipuolikasta. Maratonin tavotteen oon nyt koittanu pitää maltillisena, periaatteessa siis tuon 5h alituksen vaatima tahti on ainakin lyhyemmillä matkoilla sellasta hyvinkin helppoa etenemistä, mutta voihan se olla että siihen(kään) en (taaskaan) pääse. Katsellaan. Yritän ainakin kovasti uskoa, että olis mahdollista.
  13. Kiva kuulla sinustakin ja aika hyvinhän tuo juoksu vaikuttaa vähentyneistä treenimääristä huolimatta kulkevan! Ei siis vaatine suuria ponnisteluja jos haluaa taas jossain välissä alkaa tavotella uusia ennätyksiä tai muuten palata maratonien pariin.
  14. Sormet ja varpaat ristissä, ettei tauti pahemmin iske päälle! Nyt on kyllä pirullinen kevät, kun niin kauheasti tuntuu olevan kaikkea liikkeellä, ettei oo oikeen kukaan tainnut täysin terveenä pysyä (ja onnekaita lienevät ne, jotka ovat selvinneet yhdellä taudilla).
  15. Torstaina pidin suunnitellusti levon. Perjantaina ei sit keli mahdollistanutkaan pyöräilyä (tai siis ois toki mahdollistanu, mutta olen fillaroinnin suhteen kelirajoittunut ja räntäsateessa sotkeminen ei kuulu repertuaariini), eikä juoksututtanut, joten vaan sitten astangajoogailin kotona. Lauantaina pitkis 21km. Olihan aivan taas plääh tällä kertaa. Mieli oli jotenkin jossain ihan muualla, ei tullut mitään etäisestikään flowta muistuttavaa oloa missään vaiheessa, syke alusta asti korkea jne. 15 kilsan jälkeen meni myös kaikki lihakset jumiin, sitä ennen ei varsinaisesti muita ongelmia kun vaan se "plääh". Aikaa tuhraantu 2h 41min. Jalkoja särki koko loppuillan. Tänään sitten korkattiin se fillarikausi. Muuten oli tosi kiva polkea, mutta viileä ilma ja/tai katupöly kävi kurkkuun (joka nyt on kipeä, toivon todella että vain noista johtuen eikä mistään pöpöstä.... 😠). Hyvin rauhaukseen vedettiin vaan 18,5km, ettei paikat (lue: kankku) kauheasti kipeytyisi tauon jälkeen. Fillaroinnin päälle lähdin suoraan vielä lyhyelle hölkälle, joka ei yllättäen tuntunut lainkaan hyvältä eilisen jälkeen. 4,5 kilsaa taapersin keskitahdilla 7:34 ja keskisykkeellä 131. Syke siis pysy kiltisti alhaalla, mutta jalat tuntu vähän siltä, kun ne ois ollu jonkun toisen. Ei sattunu, mutta sellasilta raskailta ja tavallaan... puutuneilta. Hiukan mietityttää koko maraton, jos tässä vaiheessa todella hidas 21km meinaa tuottaa vaikeuksia tai on selvästi kuormittava. No, eikai auta kun hiljakseen vielä vähän pidentää ja toivoa, että tässä vajaassa 2 kuukaudessa jotain adaptoitumista näihin matkoihin tapahtuu. Jäljellä olevien pitkisten pituuksiksi olen ajatellut jotain seuraavanlaista: 24 - 26 - (taukoviikkokoska kympin juoksutapahtuma) - 22 - 26 - 18. Tuo viimenen 18 siis 2 viikkoa ennen maratonia ja tuo jälkimmäinen 26 niin, että puolimaraton siitä maratonvauhtisena (alkuun ja loppuun siis 2,5km hitailua, eli vaikka kävelyä jos siltä tuntuu). Kaikesta olen kuitenkin valmis nipistämään hiukan pois jos tuntuu siltä että tää on liikaa. Voi siis olla että ensiviikollakin jätän vielä 22-23 kilsaan. Kilometrit viikkotasolla enimmäkseen siellä 50-60 haarukassa, mutta karsitaan niistäkin jos on pakko. Vähän riskirajoilla ehkä mennään nyt määrien kanssa, mutta koitan olla herkkänä sen suhteen millon oikeasti tuntuu että on liikaa. Mistään muusta kun yleisestä treenin kuormituksesta ei kuitenkaan tällä hetkellä viitteitä, esimerkiksi penikat ei oireile tai mihinkään muuallekaan ei sillä tavalla satu. Lihasväsymystä vain. Oispa valmentaja. ps. Onko tää foorumi jotenkin päivittynyt, vai onko tää joku mun selaimen ongelma, kun hymiöt on muuttunu pelkiks musta-valkokuviks ja viestin tykkäyksetkään ei enää näy...? (huomasin tän muutoksen jo jokin aika sitten, mutta nyt vasta muistin ihmetellä ääneen)
×