Jump to content
Juoksufoorumi.fi


marika_

Jäsenet
  • Content count

    701
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    6
  1. Ootko tsekannu tällä saitilla olevat Sepon harjotusohjelmat? Ite pääsin sillä "puolimaraton läpi" -ohjelmalla ekan puolikkaan n. 2:19 aikaan. Ja sillon en kyllä paljon sykkeitä seurannut, pitkät tais mennä n. 155-160 keskarilla ja pisimmän pitkiksen (17km) taisin vetää 7:00 tahdilla, joka on mulle edelleen kolme vuotta myöhemminkin kova tahti pitkälle. Sen jälkeen sit hommasta tulikin olevinaan hankalaa.
  2. @rinieme ihan helposti ja kevyesti menee 2 tunnin lenkit 150 keskisykkeellä eikä välttämättä 160 keskarillakaan tunnu vielä yhtään pahalta jos vaan pari tuntia menee. Ekalla maralla keskisyke oli 166 (mutta se menikin osin kävelyks) ja puolikkailla sykkeet on sit yli 170, kympillä lähemmäs 180. Eli ongelman ydin on lähinnä siinä, että annanko mennä mukavan kevyen tuntusta vauhtia sykkeistä piittaamatta, jollon ne kyllä on pk-rajalla tai yli, vai sitten koitanko tehdä ne sillä peekoolla jollon menee nyt ainakin hölkkä-kävelyks. Tuota ensimmäistä metodia olen aika paljon soveltanut tähän asti ja kehitys tosiaan hidasta. Juoksua viime vuonna alle 1300km, et tokihan määriäkin ois varaa selvästi kasvattaa, ei sillä.
  3. Mä saan kyllä hölkkä-kävelyllä sykkeen kivasti pidettyä pk:lla, pelkällä hitaalla hölkälläkin voidaan pysyä pk:n ylärajoilla, mutta tuo pk1 alue tarkottais ainakin näin talvella sellasta 9min/km tai hitaampaa, jollon sit sauvakävelyks menee. Eli ainoa tapa vahvistaa pk:n alapäätä lienee itselläni muut lajit kuin juoksu. Se, että kannattaako nin tehdä nyt kun maratoniin on se vajaa 4kk (tai oikeammin 3,5kk) vai ottaa se projektiks vasta myöhemmin, on tietysti toinen kysymys. Mutta kai ne pohjat on ennemmin tai myöhemmin rakennettava kuntoon, kun niitä ei kerran ole?
  4. Itselleni on tullut yksi asia harjoittelusta päivänselväksi tämän parin vuoden juoksu"urani" aikana: harjoittelet niin tai näin, harjoittelet jonkun mielestä väärin :) Itse olen aiemmin juossut oletetuilla pk-sykkeillä (karvosen kaavalla laskien pk-raja reilu 150). Vuosi sitten yksi valmentaja pisti systeemiä uusiksi ja pk-lenkit n 140 (/alle) sykkeellä. Nyt kävin Teskun testissä, jonka mukaan aerobinen kynnys on 139 ja sain sieltä testaajalta ohjeen alkaa sauvakävelemään pitkikset (koska pk1 raja olis noin 120 -> ei mitään toivoa juosta tuolla sykkeellä). Tästä taas oli yksi toinen valmentaja heti eri mieltä ja totesi, että juoksijat juoksee ja unohdappa vaan suosiolla tommoset sauvakävelyt. Nyt ei hajuakaan kumpaa neuvoa uskoa, molemmat ihan kai päteviä kavereita olevinaan. Myös pitkisten pituudesta sain täysin toisistaan poikkeavat ohjeet (ja nyt mulla on kaks toisistaan poikkeavaa harjotusohjelmaa, joista jompaakumpaa varmaan pitäs käyttää). Maratoniin on vajaa 4 kuukautta enkä ole ikinä ollut näin pihalla siitä, miten pitäisi harjoitella. Mutta jollain tavalla väärin olen varmasti tähän mennessä harjoitellut, koska kehitys on ollut toooodella hidasta. Kuvittelin että olen juossut pk:t liian kovaa (kun olen vedellyt niitä 140-150 sykkeillä), mutta nyt kun ajattelin että hienoa, ratkaisuna tuon Teskun testin perusteella selvä hidastaminen ja sykkeiden lasku (ja vastapainona laadukkaista vk-harjotuksista huolehtiminen), niin väärinhän sekin sitten vissiin on. Ehkä olen sitten tehnyt liian vähän vk-treeniä tai kilometrit kuitenkin olleet turhan alhaisia? Ja niin, vk-treenneistä puheenolleen: niiden määrästä olen saanut ohjeita kaikkea väliltä 5-40% harjotteluajasta (ja ihan vakavissaan nämä neuvot kaikki olevinaan "ammattilaisilta", ei miltään kuntosalin pt:lta...). Helpointa lienis jäädä sohvalle?
  5. Kuten huomaa, niin energiaa kirjotella tänne on edelleen jotenkin melko vähän. Eikä toi blogikaan nyt oikein ottanu tuulta alleen, kun ei vaan oikeen oo inspiraatiota ryhtyä kirjottamaan mitään kolmea virkettä pidempää. Kai se on tää talvikin kun kaikki on jotenkin tosi hankalaa, saan just ja just aikaseks työt, treenit ja pakolliset kotityöt. Kävin Teskun sykerajatestissä tuossa tammikuun alkupuolella. Sen mukaan nyt sitten aerobinen kynnys olis 139 (eli pk1 -raja n. 120) ja anaerobinen 177. Maksimi 194 (joskin testaaja epäili, että ihan maksimiin ei menty koska laktaatit ei lopussa ollu niin korkeella kun "pitäis") ja maksimaalinen hapenottokyky 46ml/kg/min. Arvio kunnon tasosta 4/5 ja kuulemma kynnykset ihan hyvin linjassa. Mutta koska tuo aerobinen kynnys nyt noin alhainen (tai siis paljon alhaisempi kun kuvittelin) ja koska pk1-raja sitten sitä myötä tuollainen, niin otan toistaiseksi pitkikset sauvakävellen. Kahtena viime lauantaina olenkin jo käynyt sauvomassa n. 2,5h. Tarkoitus jatkaa tätä pitkisten sauvakävelyä ainakin siihen asti, kun 12 viikon maratonille valmistava ohjelma alkaa noin kuukauden päästä. Muuten sitten viikkoon 3-4 juoksulenkkiä (45min-1,5h), joista yks tehotreeni ja muut pyrkimyksenä pysyä alle tuon aerobisen kynnyksen (eli hölkän ja kävelyn yhdistelyks tuppaa varsinkin näin talvikeleillä menemään). Lisäks alotin tammikun alussa taas astangan, jota 1h 15min kerran viikossa, tosin hyvä aikomus olis tehdä toinen koti-astanga kerran viikkoon (sellanen 20-30 minuuttinen). Noin kerran viikossa olen käynyt myös salilla. Nyt tammikuussa sain muuten uusittua aina niin mukavat penikkavaivat. Johan tässä melkein 2 vuotta selvittiinkin illman pahempia ongelmia. Meni kuitenkin ohi n. 1,5 viikon totaalisella juoksutauolla (korvaavat treenit tein kuitenkin kuuliaisesti crossarilla). Eli toistaseks ei treenistä mitään suurempaa kerrottavaa. Paitsi että tulispa jo kevät! No, ei se kai liity treeniin. Tai liittyy, koska liukkauden poistuminen ja vaatekerrosten vähentäminen tietysti tekee taas hommasta melkosesti helpompaa. Mutta eipä sitäkään osais arvostaa, jos ei rämpis näin talvellakin. Kunhan pääsen tuon varsinaisen maratontreenin kimppuun, niin koitan päivittää tännekin vähän aktiivisemmin!
  6. Mitä tänään syötäisiin

    Vegaanihaaste menossa. Tänään lounaaksi nyhtökaura-pastaa ja leipää hummuksella. Eilen illalliseksi tofu-riisinuudeli -wokkia ja lounaaksi tofusalaatti. Toissapäivänä illalla nyhtökaura-bataatti-kvinoa-kaikkia kaapissa olleita rehuja -kulho ja lounaaksi papupaistosta ja salaattia. Maanantaina illalla panang-currya tofulla. Melko tofu ja nyhtökaura painotteinen viikko siis tähän asti (vaikka toisaalta, moni lihansyöjä syö kanaa päivä toisensa jälkeen, että eipä tää nyt sen yksipuolisemmaks oo jäänyt)
  7. Cooper

    Pari viikkoa sitte hallicooper 2390m. Tavote oli 2400, eli ei sitten ihan. Ok siihen nähden, että vauhtitreenejä teen olemattomasti. Salaa olen ajatellut, että josko ennen kolmeakymppiä (johon on siis vielä 1,5v) sais ittensä siihen kuntoon, et sais rankata ittensä ikäkategoriassa kohtaan "erinomainen". Mutta se edellyttäis yli 2700 metriä, eli ei taida onnistua. No, kolmekymppisenä raja putoa kahteen ja puoleen tonniin.
  8. Vuosi vaihtui ja on aika ottaa katsaus Garminin raportteihin: Viime vuoden juoksusaldoksi tuli noin 1255 km ja yhteensä kaikkea liikuntaa tuli harrastettua n. 283 tuntia. Juostujen lenkkien keskivauhti 7,8 km/h ja keskisyke 144 bpm (mutta esim. aikavälillä syyskuun alku - marraskuun puoliväli, eli ennen kuin tulin kipeäksi, oli lukemat 8,0 km/h ja 143 bpm. Joulukuulta sen sijaan 7,7 km/h ja 144 bpm). Hiukan meni nyt tuo loppuvuosi plörinäksi sairastelun takia, vaikka joulukuun kilsat sainkin nostettua vähän yli 130. Noiden flunssien jälkeen jäi jonkinasteinen väsymys, voimattomuus ja sykkeet huitelee normaalia korkeammissa lukemissa. Leposyke kuitenkin eilen illalla ihan normaali 59. Koitan toistaseks ottaa ehkä hiukan iisimmin ja vaikka taas hetken kävellä osan lenkeistä. Ensiviikolla on kyllä sykerajatesti, mutta menköön se sitten miten menee. Onpa ainakin sekin takia hyvä (teko) syy ottaa tää viikko kevyemmin. Tavoite tälle vuodelle voisi olla juosta 1500 km ja liikkua vähintään 350h. Ei kuitenkaan niin vakavasti, täyttyy jos on täyttyäkseen. Tukholmaan aikaa tänään tasan 5kk. Ahdistaa melko paljon. Olen juossut syksyn aikana vissiin kaks yli 15 kilsasta pitkistä (17 ja 18 km) ja nekin lokakuussa. 12-14 km lenkkejä toki tullut jonkin verran ja sen mitä olen terveenä ollut, olen vetänyt aikalailla ohjelman mukaan. Tällä viikolla ois tarkotus olla ohjelman ensimmäinen jopa 2h pitkis eli sellaset n. 16 km (aiemmin ohjelman mukainen pisin pitkis tähän asti 1h 40min, jossa ehtii tällä etanatahdilla sen 13-14km), mutta katsotaan nyt miten sen kanssa tehdään kun se olis la ja ma on se testi. Laitoin valmentajalle viestiä tästä. Tuntuu kuitenkin, että pitäs jo juosta parinkympin pitkiä, mutta ehkä nyt yritän malttaa enkä alkaa liikaa soveltaan. Kuukausikilometrit syksyn ajalta näyttää seuraavaa: Syyskuu 111 km Lokakuu 142 km Marraskuu 100 km (tästä se tauti vei 1,5 viikon treenit) Joulukuu 135 km
  9. Taas kuukauden radiohiljasuuden jälkeen täällä. Pari päivää Aktian jälkeen nappasin kunnon flunssan, joka aiheutti viikon treenitauon. Sen jälkeen lähdinkin suoraan viikoksi Kanarialle. Juoksin siellä kyllä sit viis lenkkiä, mutta ne tuli kaikki vedettyä suht lyhyinä, koska olo ei ehkä nyt ollu ihan täysin normaali ja ei oikein kulkenu. Marraskuun kilometrisaldoksi jäi siis vaivaiset 100,56km. Maanantaina vedettiin juoksukoulussa Cooper, tulokseksi 2390m. Saatatte arvata, että saattaa vähän kaivella :D No, ehkä se 10m napsitaan sitten keväällä. Ja nyt olen taas vähän flunssassa Olin koko muun vuoden terve ja nyt sit kaks näitä putkeen. No, onneks tää tuli paljon lievempänä kuin viimeksi, nyt ainoa oire on yskä ja yleisolo on ihan normaali. Elättelen edelleen toiveita, että huomenna olisin lenkkikunnossa. Kuun juoksusaldo tähän asti n. 94km, eli jos nyt huomenna pääsis lenkille ja sais vedettyä ensviikonkin ihan normaalisti, vois vielä päästä ehkä sinne 140km pintaan. Mutta katsellaan.
  10. Aktiassa 5km juostu, nettoaika 26:26! Olen siis oikeasti tosi tyytyväinen, 1,5min parannusta vuoden takaisesta vaikka mitään vauhtiharjottelua on ollu viimeaikoina ihan olemattomasti. Ehkä jo keväällä alittuu 26min? Tarkotus siis ottaa kyllä jossain kevään Aktiassa revanssia, jos vaan säät sallii (=jos keli on sellainen, että ajan parantaminen vois olla realismia). Noin muuten viime viikko jäi vähän ohueks; Ma: Lepo Ti: hölkkä 4,50km, 7:29min/km, 131bpm + kuntopiiri 15min Ke: hölkkä 10,84km. 7:38min/km, 146bpm To: lepo Pe: hölkkä 3km, 7:11min/km, 144bpm (sis. 2min vitosen tavotetahdilla) La: 1km lämmittely + 5km Aktia (181bpm) Su: hölkkä 4,45km, 7:15min/km, 143bpm + kuntopiiri 15min Yhteensä juoksua siis vaan 28,82km. Keventelin ehkä vähän turhan paljon siihen nähden että tuo Aktia oli vaan vitonen, mutta noh, ainakin se meni ihan hyvin että ehkä niitä kilometrejä ehtii taas kerätä muillakin viikoilla. Sain siis maratonkoulun vetäjältä ohjeen siirtää pitkiksen keskiviikolle, lyhentää sitä ja ottaa torstain ja perjantain kevyesti.
  11. Jos pitkästä aikaa tännekin. Ollu kissan takia todella raskaita fiiliksiä, mikä on vaikuttanut lenkkeihinkin. Daignoosina aggressiivinen lymfooma, aikaa jäljellä ehkä joitakin kuukausia, ehkä hyvällä tuurilla jopa vuosi. Mutta eteenpäin, sano mummo lumessa... Tai jotain. Lokakuun osata juoksukilometrejä kertyi kuitenkin 141,96km, yhteensä liikuttuja tunteja inan vajaa 23. Eli ihan ok. Viimeviikolla alko maratonkoulusta saatu henkilökohtanen juoksuohjelma. Oli kyllä taas jotenkin ihanan helppoa vaan tehdä sen mukaan, mitä joku muu käskee, niin ei tarvinnu arpoa että olisko tänään lenkkipäivä ja minkä pitunen ja mitähäh. Viimeviikolla juoksua kertyi yhteensä 37,84km. Tällä viikolla meinasin vähän lähteä testaileen kuntoa Aktiaan, todennäkösesti ihan vaan vitosen muodossa. Tuskin vauhtiominaisuudet on kovin huikeella tasolla tällä hetkellä, mutta jos nyt tuosta viimevuotisesta vitosen ajasta vähän nipistäis.
  12. Olen mittaillut satunnaisesti leposykkeitä ja siihen perään sykkeitä ylösnousun jälkeen. Jos olen oikein ymmärtänyt, ei sykkeen olisi syytä nousta lepotilasta kuin max n. 10 lyöntiä (esim. http://www.opeura.com/kuormitus_palaut.htm). Mulla kuitenkin pomppaa aina sen 20-30 lyöntiä samantien. Onko tästä nyt syytä vetää jo jotain johtopäätöksiä siitä, että ylirasitusta on ja äkkiä lepäämään? Vai vaatisiko ihan säännöllistä seurantaa, eikä yksittäisten mittausten perusteella kannata tulkita mitään? Vai voiko kuitenkin olla, että, jollain tuo nyt vaan nousee reippaammin syystä x aina?
  13. Perjantaina lepo (/3h kävelyä messuilla). Kissa kävi leikkauksessa ja kotiutukin onnellisesti. Tosin ei saatu sieltä kyllä takas kissaa, vaan melko huumeinen vauva potkupuvussa. Kuva yhtä tärähtänyt kuin eläinkin. 2-3 viikkoa menee, että saadaan patologin lausunto koepaloista... Sinä aikana pakko vaan yrittää olla ajattelematta asiaa / toivoa parasta. Lauantaina pitkisyritelmä: 14,00km, 7:47min/km ja 137bpm. Suunnilleen 5min-2min jaolla hölkkää ja kävelyä. Tarkotus oli vetää 16-18km, mutta oli kauniisti sanottuna aivan perseestä koko lenkki ja jossain 8km kohdilla oli jo niin paha mieli siitä, että juokseminen tuntuu tältä, niin annoin luvan kiepata kotiin. Lauantaina mittailin aamulla myös leposykettä. Laitoin kellon nakuttamaan n. 6 minuutiks ja makailin sängyssä ihan paikallani. Onkohan mittari rikki, vai pitääkö huolestua kun käyrä näyttää tältä. En siis liikunut ollenkaan, en vaihdellut asentoa tai tehnyt yhtään mitään. Sunnuntaina kävin vielä hölkyttelemässä myöhäisiltapäivästä / alkuillasta kevyen lenkin. Enimmäkseen ihan hölkäten, muutama lyhyt mäen pätkä kävellen: 7,41km, 7:41min/km, 138bpm. Tää meni jo vähän paremmalla fiiliksellä kun lauantainen. Viikon kokonaissaldoksi siis; Juoksu 36,69km Sali 1krt Kävely 6,56km Yhteensä liikuntaan siis aikaa 6h 32min. Ihan ei nyt se tavotteena ollut 40km täyttynyt, mutta ehkä tuolla nyt ei niin väliäkään, onhan tuokin mun tasolle ihan suht kova määrä. Tämän viikon ajattelin pitää suht kevyenä, pitkistä en juokse ollenkaan. Torstaina on maratonkoulussa jonkinlaiset kuntotestit, mutta kaikki muut treenit tarkotus tehdä kevyesti. Ja juosta ajattelin vain 3 kertaa, ehkä n. 25km olisi sopiva määrä?
  14. Kiitos @Snoerf ja @perttu! Ja joo, totta kyllä, että pitää varmaan vielä malttaa ja olla aika armollinen itselleen. Maanantaina kävin salilla (46min) ja siihen päälle inan reilu 2,5km kävelyä. Tuntui aika suoritukselta niillä spageteilla ja vaikka muka yritin mennä reippaasti, niin sain käytettyä tuohon kipittelyyn aikaa jotenkin ihneellisesti 28min Tiistaina lepo / kävelyä 4km. Eilen kävin lenkkikaverin kanssa höntyilemässä vähän: 8,22km, 7:29min/km, 145bpm. Tänään taas käytiin tekemässä vetoja urheilukentällä. Monikossa, kun sain miehen suostuteltua mukaan, jee! Alkuun hölkättiin 1,5km, 7:19min/km, 129bpm. Suunnitelmana mulla oli vauhdit 6:10, 6:00, 5:50 ja 5:40. Eli vielä aika mukavuusalueella tarkotus pysyä, kun en ole vetoja hetkeen tehnyt. Vedot siis tonneja ja toteus meni itselläni seuraavin speksein (matka kentän kilometri, gps:n mukaan kilsa tuli aina 10-20m aiemmin täyteen jollon tahtikin sitten muka olis ollu n. 5s näitä nopeempi): 6:11 @ 151bpm 6:00 @ 156bpm 5:47 @ 160bpm 5:36 @ 165bpm Välissä kävelypalautukset puolikkaan kierroksen verran (eli n. 200m, eli mitä, ehkä 2min?). Loppuun hölkkä kotiin: 1,50km, 7:03min/km, 147bpm. Tää viikko jäi nyt sit kuitenkin vaan yhden salitreenin viikoks (huomenna en viitsi mennä, koska la on pitkispäivä ja käyn salilla siis vain arkisin, koska se on töissä). Mutta jos kotona sitten tekis vaikka ainakin leukoja, punnerruksia ja keskivartaloa.
  15. Höh, pikaisia paranemisia sinne, toivottavasti helpottais nopeammin!
×