Jump to content
Juoksufoorumi.fi






marika_

Jäsenet
  • Content count

    692
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    6
  1. Aktiassa 5km juostu, nettoaika 26:26! Olen siis oikeasti tosi tyytyväinen, 1,5min parannusta vuoden takaisesta vaikka mitään vauhtiharjottelua on ollu viimeaikoina ihan olemattomasti. Ehkä jo keväällä alittuu 26min? Tarkotus siis ottaa kyllä jossain kevään Aktiassa revanssia, jos vaan säät sallii (=jos keli on sellainen, että ajan parantaminen vois olla realismia). Noin muuten viime viikko jäi vähän ohueks; Ma: Lepo Ti: hölkkä 4,50km, 7:29min/km, 131bpm + kuntopiiri 15min Ke: hölkkä 10,84km. 7:38min/km, 146bpm To: lepo Pe: hölkkä 3km, 7:11min/km, 144bpm (sis. 2min vitosen tavotetahdilla) La: 1km lämmittely + 5km Aktia (181bpm) Su: hölkkä 4,45km, 7:15min/km, 143bpm + kuntopiiri 15min Yhteensä juoksua siis vaan 28,82km. Keventelin ehkä vähän turhan paljon siihen nähden että tuo Aktia oli vaan vitonen, mutta noh, ainakin se meni ihan hyvin että ehkä niitä kilometrejä ehtii taas kerätä muillakin viikoilla. Sain siis maratonkoulun vetäjältä ohjeen siirtää pitkiksen keskiviikolle, lyhentää sitä ja ottaa torstain ja perjantain kevyesti.
  2. Jos pitkästä aikaa tännekin. Ollu kissan takia todella raskaita fiiliksiä, mikä on vaikuttanut lenkkeihinkin. Daignoosina aggressiivinen lymfooma, aikaa jäljellä ehkä joitakin kuukausia, ehkä hyvällä tuurilla jopa vuosi. Mutta eteenpäin, sano mummo lumessa... Tai jotain. Lokakuun osata juoksukilometrejä kertyi kuitenkin 141,96km, yhteensä liikuttuja tunteja inan vajaa 23. Eli ihan ok. Viimeviikolla alko maratonkoulusta saatu henkilökohtanen juoksuohjelma. Oli kyllä taas jotenkin ihanan helppoa vaan tehdä sen mukaan, mitä joku muu käskee, niin ei tarvinnu arpoa että olisko tänään lenkkipäivä ja minkä pitunen ja mitähäh. Viimeviikolla juoksua kertyi yhteensä 37,84km. Tällä viikolla meinasin vähän lähteä testaileen kuntoa Aktiaan, todennäkösesti ihan vaan vitosen muodossa. Tuskin vauhtiominaisuudet on kovin huikeella tasolla tällä hetkellä, mutta jos nyt tuosta viimevuotisesta vitosen ajasta vähän nipistäis.
  3. Olen mittaillut satunnaisesti leposykkeitä ja siihen perään sykkeitä ylösnousun jälkeen. Jos olen oikein ymmärtänyt, ei sykkeen olisi syytä nousta lepotilasta kuin max n. 10 lyöntiä (esim. http://www.opeura.com/kuormitus_palaut.htm). Mulla kuitenkin pomppaa aina sen 20-30 lyöntiä samantien. Onko tästä nyt syytä vetää jo jotain johtopäätöksiä siitä, että ylirasitusta on ja äkkiä lepäämään? Vai vaatisiko ihan säännöllistä seurantaa, eikä yksittäisten mittausten perusteella kannata tulkita mitään? Vai voiko kuitenkin olla, että, jollain tuo nyt vaan nousee reippaammin syystä x aina?
  4. Perjantaina lepo (/3h kävelyä messuilla). Kissa kävi leikkauksessa ja kotiutukin onnellisesti. Tosin ei saatu sieltä kyllä takas kissaa, vaan melko huumeinen vauva potkupuvussa. Kuva yhtä tärähtänyt kuin eläinkin. 2-3 viikkoa menee, että saadaan patologin lausunto koepaloista... Sinä aikana pakko vaan yrittää olla ajattelematta asiaa / toivoa parasta. Lauantaina pitkisyritelmä: 14,00km, 7:47min/km ja 137bpm. Suunnilleen 5min-2min jaolla hölkkää ja kävelyä. Tarkotus oli vetää 16-18km, mutta oli kauniisti sanottuna aivan perseestä koko lenkki ja jossain 8km kohdilla oli jo niin paha mieli siitä, että juokseminen tuntuu tältä, niin annoin luvan kiepata kotiin. Lauantaina mittailin aamulla myös leposykettä. Laitoin kellon nakuttamaan n. 6 minuutiks ja makailin sängyssä ihan paikallani. Onkohan mittari rikki, vai pitääkö huolestua kun käyrä näyttää tältä. En siis liikunut ollenkaan, en vaihdellut asentoa tai tehnyt yhtään mitään. Sunnuntaina kävin vielä hölkyttelemässä myöhäisiltapäivästä / alkuillasta kevyen lenkin. Enimmäkseen ihan hölkäten, muutama lyhyt mäen pätkä kävellen: 7,41km, 7:41min/km, 138bpm. Tää meni jo vähän paremmalla fiiliksellä kun lauantainen. Viikon kokonaissaldoksi siis; Juoksu 36,69km Sali 1krt Kävely 6,56km Yhteensä liikuntaan siis aikaa 6h 32min. Ihan ei nyt se tavotteena ollut 40km täyttynyt, mutta ehkä tuolla nyt ei niin väliäkään, onhan tuokin mun tasolle ihan suht kova määrä. Tämän viikon ajattelin pitää suht kevyenä, pitkistä en juokse ollenkaan. Torstaina on maratonkoulussa jonkinlaiset kuntotestit, mutta kaikki muut treenit tarkotus tehdä kevyesti. Ja juosta ajattelin vain 3 kertaa, ehkä n. 25km olisi sopiva määrä?
  5. Kiitos @Snoerf ja @perttu! Ja joo, totta kyllä, että pitää varmaan vielä malttaa ja olla aika armollinen itselleen. Maanantaina kävin salilla (46min) ja siihen päälle inan reilu 2,5km kävelyä. Tuntui aika suoritukselta niillä spageteilla ja vaikka muka yritin mennä reippaasti, niin sain käytettyä tuohon kipittelyyn aikaa jotenkin ihneellisesti 28min Tiistaina lepo / kävelyä 4km. Eilen kävin lenkkikaverin kanssa höntyilemässä vähän: 8,22km, 7:29min/km, 145bpm. Tänään taas käytiin tekemässä vetoja urheilukentällä. Monikossa, kun sain miehen suostuteltua mukaan, jee! Alkuun hölkättiin 1,5km, 7:19min/km, 129bpm. Suunnitelmana mulla oli vauhdit 6:10, 6:00, 5:50 ja 5:40. Eli vielä aika mukavuusalueella tarkotus pysyä, kun en ole vetoja hetkeen tehnyt. Vedot siis tonneja ja toteus meni itselläni seuraavin speksein (matka kentän kilometri, gps:n mukaan kilsa tuli aina 10-20m aiemmin täyteen jollon tahtikin sitten muka olis ollu n. 5s näitä nopeempi): 6:11 @ 151bpm 6:00 @ 156bpm 5:47 @ 160bpm 5:36 @ 165bpm Välissä kävelypalautukset puolikkaan kierroksen verran (eli n. 200m, eli mitä, ehkä 2min?). Loppuun hölkkä kotiin: 1,50km, 7:03min/km, 147bpm. Tää viikko jäi nyt sit kuitenkin vaan yhden salitreenin viikoks (huomenna en viitsi mennä, koska la on pitkispäivä ja käyn salilla siis vain arkisin, koska se on töissä). Mutta jos kotona sitten tekis vaikka ainakin leukoja, punnerruksia ja keskivartaloa.
  6. Höh, pikaisia paranemisia sinne, toivottavasti helpottais nopeammin!
  7. Ihan fiksua varmasti ottaa nyt varovasti! En nyt muista mitä kaikkea tästä aiheesta on keskusteltu, mutta oletko käynyt juoksutekniikkaa tsekkauttamassa jossain? Mullahan on ollu pahoja ties mitä ongelmia (just mm. penikka ja lonkat). Ekan kerran katsottiin yhden valmentajan kanssa mun juoksutekniikkaa vuosi sitten. Tällöin ensimmäinen palaute oli jotain tyyliin "ootko ajatellut että voisit nostaa jalkoja irti maasta kun juokset" Nyt vuoden ajan olen yrittänyt oikeesti aika paljon keskittyä tekniikkaan sekä koittanut saada ongelma-alueiden lihaksia vähän parempaan kondikseen. Nyt viimeksi sain kirjallista tekniikkapalautetta maratonkoulusta: "Katsoin videolta juoksutekniikkasi, joka on erinomaista ja suoraviivaista.". Siis en todellakaan väitä, että mun tekniikka olis vielä lähimainkaan täydellistä, mutta vielä vuos sitten sitä ei ois kukaan voinu parhaalla tahdollakaan edes kohteliaisuudesta sanoa esim suoraviivaiseks. Eikä muuten ole enää juuri mitään vaivoja ollu sitten viimekevään! Eli suosittelen todella lämpimästi kokeileen, josko sullekin löytyis apua tekniikan työstämisen kautta.
  8. Mä oon väkisin opetellu, koska mulla saattaa sykkeetkin olla 10 lyöntiä koholla liiasta pukeutumisesta ja sit kaiki on pehvasta :D Oon siis aina tosi kova paleleleen, oon se tyyppi joka ekana syksyllä ottaa villakangastakin käyttöön ja joka käyttää kesällä alle 25 asteessa lähes aina pitkähihasta, mutta lenkille pyrin pukeutumaan suht kevyesti. Tosin ei kyllä lauantai-iltana lenkillä, kun oli +7 ja tihutti koko ajan vettä (välillä vähän enemmänkin) ja vedin tosi kevyen (vauhdin ja sykkeiden puolesta) pitkiksen, ollu ihan ohut takki + ohut pitkähihanen + ohuet sormikkaat + panta -kombo yhtään liikaa. Mut esim +14 ja aurinkoa on jo t-paitakeli vaikka kuinka ryömis. Vk-lenkeilla viileempikin.
  9. Loppuviikon osalta vietin perjantaina lepopäivän. Taas fyysisesti, henkisesti jäi aika kauas - toisella kissalla epäillään syöpää... Meidän rakas pieni vauva (no, kohta 13-vuotias vauva, mutta niin)... No, on tässä vielä mahdollisuus että onkin jotain muuta. Ultrassa siis näkyi, että vatsassa on jotain, vaihtoehdot joko kasvain tai pahaksi äitynyt tulehduksellinen suolistosairaus... Perjantaina varmistuu, kun otetaan leikkauksessa koepala. Lauantaina kävin illalla kiskasemassa pitkiksen. Oli ihan hyvää terapiaa vollotella täysin aution, pimeän ja tihkusateisen Keravanjoen varrella. 5min-2min jaolla 18,28km, 7:43min/km ja 134bpm. Melko pahoista mielialanvaihteluista huolimatta kulki ihan ok, loppua kohden alko kyl selvästi pakarat ja takareidet väsyyn erilailla kun vaikka viimeviikon pitkiksellä ja ihan lopussa alko tulla jo vähän sellanen hmm... humalainen olo. Jalat tuntu vähän puutuneilta, mutta toisaalta sellasilta hassun kevyiltä. Eipä oo tollasta ennen ollu. Eilen sitten yritys jostain palauttavasta lenkistä 2min-2min jaolla: 7,48km, 8:01min/km ja 135bpm. Ei siis ihan kulkenut. Tai ei ollenkaan. Oon kuitenkin jotenkin aatellut, että ois hyvä totuttaa kroppaa juoksemaan myös väsyneenä ja siks näissä pitkisten jälkeisissä lenkeissä olis tolkkua, vaikka ne aika karulta on nyt tuntunutkin...? Toisaalta taas pitkistä edeltävän päivän haluaisin ottaa ensisijassa lepona tai ihan keyvesti, jotta sen pitkän jaksais hyvällä fiiliksellä eikä alkais liikaa tympimään. Yhteensä viimeviikolla; Juoksua 40,54km Sali 1krt (50min) Yhteensä liikuntaan käytin siis aikaa 5h 55min. Tälle viikolle missiona käydä 2krt salilla ja saada silti juostua tuo n. 40km. Toki vähän saattaa vaikuttaa se, mitä tuolloin perjantaina sitten selviää...
  10. Nyt mutuilen täysillä, ihan mielenkiintosta kyllä jos tätä aihetta on joku oikeasti tutkinut? Geenit varmasti selittää osan. Mutta veikkaan, että osa on sellasta eroa aktiivisuudessa, joka ei vaan näy mistään treenipäiväkirjoista tai muista aktiivisuutta kuvaavista "selityksistä". Siis vähän niinkun voihan kahden ihmisen ruokapäiväkirja näyttää, että syötiin 2000kcal, mutta oikeasti toinen veteli 1500 ja toinen 2500. Tämä siis ihan lapsuudesta alkaen. Joku kokee olleensa perusaktiivinen lapsi, kun leikki pari kertaa viikossa pihalla kirkonrottaa. Toinen kokee olleensa perusaktiivinen lapsi, kun kävi viikossa kolme kertaa futistreeneissä ja lisäks potki sitä palloa joka iltapäivä koulun jälkeen takapihalla 4 tuntia. Ja lapsena kai se jo luodaan perusta näille hommille. Jos se on sillon tehty vahvaks, on ehkä vaikeampi enää hankkia itseään niin totaaliseen rapakuntoon, ettei jaksaisi hölkätä viittä kilometriä?
  11. Tulipa vahingossa kaks kovempaa treeniä peräkkäin. Ensin kävin keskiviikkona tekemässä tasavauhtisen vk:n: 5km, 6:12min/km, 162bpm (+ alkuun kilsa ja loppuun 2 kilsaa hölkkää). Vaikka sykkeet ei ollu pahat, niin tuntu kyllä pahalta. Jaloissa ja keuhkoissa. Eilen sitten taas oli maratonkoulua, jossa kuvatiin juoksutekniikkaa. Alkuun hölkättiin ulkona lämmöt päälle (2,76km, 7:31min/km, 136bpm) ja sit siirryttiin Eltsun putkeen sisälle, jossa vedeltiin n. 3*3min vähän reippaammalla tahdilla (jonka aikana sitä tekniikkaa kuvattiin) ja sitten välissä höntyiltiin. Jos tuohon sisämittaukseen on luottaminen (no ei ehkä ole, koska ei noi vetojen vauhdit esim. oikein täsmää), niin kokonaismatkaksi sisältäen vedot ja jäähdyttelyt tuli 3,9km, 7:20min/km ja 147bpm. Niin ja ennenn noita kävin maanantaina salilla ja tiistaina lepäsin. Fyysisesti, henkisesti en. Vietin illan tentissä, koska erehdyin kuvittelemaan, että valmistumisesta on tarpeeks kauan ja nyt taas jaksais.
  12. Tänks! Ja joo, varmasti kyllä just näin. Mielessäni ajattelen tavotteena, et jos kevään aikana sais 50-60km viikkoja jonkun verran niin olis jees, mut et jos nyt perustaso vakiintuis ainakin tähän 40+ (eikä niin, että reilu 40 on tosi kova viikko). Toistaseks ainakin menny täysin vammoitta, pitää kyllä vähän koputella puuta. Lonkka-pakaraseudun ongelmat vaivaili viime talvena ja keväällä, mutta niihin tuntu purevan se, kun aloin säännöllisesti tehdä tätä: https://www.instagram.com/p/BUzXDMMlEOp/?taken-by=deina.imjack (ja toki nyt kesän aikana oon muutenkin saanut joka viikko käytyä salilla 1-2krt/vko). Penikat ei oo vaivannu pitkiin aikoihin. Vauhtiskaalaa pitää saada lisättyä. Jos tosi salainen toive maralle olis n. 6:45 vauhti (en nyt sanonut tätä ääneen), niin varmaan sitä pitäs alkaa ottaan kuvioon... Mutta noh, kohta saan sieltä maratonkoulusta sen ohjelman, ettei kai tässä vielä kannata hirveesti itse ajatella. Kattoo sitten että jos se toivottavasti vaikuttaa tolkulliselta, niin menee vaan sen mukaan. Blogiin innostuin lyhyesti kirjottelemaan näistä kilometreistä ja siitä, kun tutkailin sitä miten oikeesti treenasin viime maralle. Tai pitäiskö melkein sanoa, että "treenasin". https://helpomminsanottu.blogspot.fi/2017/10/syksyn-ensimmainen-maraton-elo-syyskuun.html
  13. Jee, hyvä sinä, onnea! Ihan huikeeta!
  14. Toissaviikolla torstaina maratonkoulussa oli teoriaosuuden lisäks n. 4km hölkkäilyä + venyttelyt. Melko kevyttä tekemistä siis vielä, mutta ihan mukava kerta. Seuraava kerta on nyt sitten tän viikon torstaina. Torstain jälkeen pidin pe-su lepoa, koska olo ei ollut ihan normaali, eli kai tuo flunssanen olo sitten oli muutakin kuin pelkkä harha. Viimeviikon treenimäärät jäi siis niin onnettomaks, ettei niistä sen enempää. Koko syyskuun osaltakaan saldo ei ollut kovin mairitteleva: Juoksua 111,34 km (13h 53min) Pyöräilyä 29,99km (1h 31min) Sali 6krt (4h 30min) Yhteensä liikuntaan käytin aikaa 20h 26min. Elokuussa vastaava lukema oli vajaa 37h... No, elokuu nyt olikin vähän poikkeuksellinen, sisältäen mm. 16h patikointia. Enkä tässä kuussa jaksanut kaikille kävelylenkeille ottaa mittaria, viime viikonlopuna Berliinissäkin tuli talsittua varmaan 3-4h/päivä enkä sitä mihinkään merkannut. Mutta en nyt tuohon määrään ole ihan tyytyväinen kuitenkaan. Pitäs kyllä keksiä jotain "oheispuuhastelua" nyt kun ei tuo työmatkapyöräily enää oikeen tunnu optiolta, enkä oikeen innostu ajatuksesta, että lähtisin tonne pimeeseen suunnistamaan, kun olen niin alottelija että eksyin valosallakin :D Ja se paljonko voi juosta, on kuitenkin melko rajallista. Toki nyt enemmän voi, varmasti 5-6h viikossa hölkkää on ihan mahdollista, mutta ei vielä hirväesti sitä enempää... Ja tietysti kävellä vois. Pitäs kyllä sekin varmasti ihan suunnitella treeniohjelmaan, ei sitä muuten tule oikein tehtyä. Viimeviikko kuitenkin jo vähän parempi tekemisten suhteen; Ma: Lepo Ti: Hölkkä 4km (7:01min/km, 155bpm) + salilla 25min. Ei oikeen askel kulkenu (kaatosade ja liian vähän päälla ja seliseli), joten jätin nysäks ja menin jatkaan treeniä salille. Tarkotus oli siis hölkätä kuutisen kilsaa jotain 6:40 tahdilla, mutta ei nyt irronnu millän. Ke: Hölkkä 8,31km (7:42min/km, 135bpm), 2min - 2min jaolla. Alku raskasta ja tahmeeta, mutta vähän parani siitä onneks. To: Lepo Pe: Hölkkä 17,10km (7:38min/km, 142bpm), 5min - 2min jaolla. Suoraan työpaikan ovesta. Alkuun tuntu vaikeelta, mutta lähti sitten onneksi rullaamaan ja oli hirveän kiva juosta! Eikä tossa 17 kilsan kohdallakaan tuntunut vielä oikeestan missään. 14 kilsan kohdalla alkoi vaan taas sataa ja en ollut siihen varautunut pukeutumisessa, joten kylmähän siinä tuli. Sen takia tossa 17 kilsan jälkeen hyppäsin sporaan jolla takasin töihin. Ehkä n. 19 kilsaa olis tullu matkaks, jos olisin juossut loppuun asti. La: Hölkkä 10km (7:10min/km, 158bpm). Lenkkikaverin kanssa, eli höpöttely nosti sykettä. Jossain kuuden kilsan jälkeen alko eilinen pitkis vähän painaa, mutta ihan suht hyvin jaksoin loppuun. Su: Aamuhölkkä 4,10km (8:03min/km, 140bpm). Aivan kaameeta väkisin raastamista, mutta kun kilsat lauantain jälkee oli 39,6 niin eihän niitä siihen voinu jättää :D Ei tässä lenkissä varmaan mitään järkeä ollu, kävelin tosi paljon ja silti syke huiteli aivan ties missä, mutta noh, tulipa käytyä. Koko viimeviikon saldo siis; Juoksu 43,52km Sali 1krt (25min) Yhteensä liikkumista 5h 52 min.
  15. Onnittelut sitkäestä taistelusta! Ymmärrän ettei aika tyydytä jos paukkuja kovempaan olis (ja varmasti sulla oliskin, koska olet kuitenkin kovatasoisempi hölkkääjä kun allekirjoitanut jonka ajat on tuota 2:10 luokkaa), mutta jos tuollaisilla vaikeuksilla pääsee edes maaliin, on syytä onnitella itseään isosti. Vatsavaivat ja muut on siitä keljuja, että niille ei vaan aina oikein voi mitään ja vaikka kunto ois kuinka kohdallaan, ne voi pilata kaiken... Itse herkkävatsaisena noudatan aina kisaa edeltävän viikon hyvinkin rajotettua ruokavaliota (en kalorillisesti tietenkään, vaan siis ruoka-aineissa rajotettua) ja sitten vaan toivon parasta.
×