Jump to content
Juoksufoorumi.fi






marika_

Jäsenet
  • Content count

    636
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    6

About marika_

Profile Information

  • Gender
  1. Saman ohjeen kuullut monilta, mutta silti mietin tätä. Kun hidas hölkkääjä etenee 3 tunnissa vauhdilla 7:30 vaan 24 kilsaa. Riittääkö se? Tai olisko jossain yhdistelmässä esim. 24km hölkkää + 4-6km sauvakävelyä heti perään mitään mieltä? Vai onko se ihan sama / liian raskas silti?
  2. Mulle joku sano, että 25km on ihan ok pitkiksen pituus kun on hidas juoksija ja harjottelee maratonille. Itse sitten juoksin pisimmillään vaan 26km ja ei, en jaksanut juosta maratonia. Kävelin 25 kilsan jälkeen paljon ja noh, onneton lopputulos näkyy allekirjotuksessa Mutta tuskin mua olis yhtään sen enempää pelastanut, vaikka oisin juossu 28 kilsasen harjotuslenkin. Yleisesti isommat kilsamäärät ja parempi peruskunto sen sijaan ois varmaan auttanu. Saatat päästä maratonin hölkäten läpi tai saatat olla pääsemättä, mutta jos on terve ja ei kovin vanha, niin ei siihen kokeiluun kuolekaan. Eli yrittämään vaan jos siltä tuntuu. Vituttaahan se sitten saattaa jos ei onnistu, tai saattaapi vituttaa vaikka onnistuiskin :D Ja varmaan miellyttävämpi kokemus saattaa olla edessä jos malttaa vähän enempi juosta, koska vaan juoksu totuttaa jalkoja siihen iskutukseen. Sitä tulee maratonilla paljon. Mutta auttaahan se hyvä lihaskuntokin jossain.
  3. Eiliselle oli kimppalenkki sovittuna, joten olihan se mentävä, vaikka keho hiukan ilmotteli levon tarpeesta. Lenkkiseura oli mukavaa ja fiilis sen takia yllättävän ok, vaikka kyllähän sen siinä juostessakin ties, että ei tää nyt ihan tunnu siltä miltä pk-lenkin pitäis: 7,70km, 7:31min/km, 157bpm Garminin sterssitasotestikin näytti täyttä sataa... No, annetaan kropalle sitä lepoa tänään. Huomiselle olin suunnitellu jotain n. 13-14km pitkistä, mutta tehdään lyhyempänä ja vaikka hö-känä, jos sykkeet huomennakin kertoo noin selvästi edelleen keventelyn tarpeesta.
  4. Näinköhän sitä ollaan menossa ensviikolla hakemasn kympiltä elämän ekaa DNF:ää... Luin juoksija-lehdesrä, että hyvä viimeistelyharjotus kymppiä edeltävällä viikolla olis 6-8km 20-30s/km tavotevauhtia hitaampaa. No, kokeilemaan siis. Tavote: 6km, 6:00-6:10min/km Toteutus: 4km, 5:59min/km ja 166bpm (alle 10min hölkkää ja loppuun 15min hö-kää, yhteensä matka inan reilu 7km) 3 kilsan jälkeen iski ihmeellinen heikotus, jalat valahti täysin spagetiks eikä tossu enää oikein millään noussu. Puristin väkisin neloseen ja jätin kesken siinä kohtaa. Semmosta sitten. En kyllä varmasti juokse maaliin, jos puolessa välissä näyttää siltä, että ollaan menossa tekeen jotain max 60min loppuaikaa. No, pitää koittaa käyttää tää vikat 1,5vk vielä fiksusti (mitä ihmettä se sitten tarkottaakaan) ja toivoa, että tossu lentää sillon paremmin.
  5. Täytyy myöntää, että itsellä on kieltämättä tällä hetkellä elämässä kaikin puolin optimaaliset olosuhteet treenata ja myös rahallisestikin hiukan satsata tarvittaessa - ei ole lapsia, ei koiria (no, kaks kissaa), työ tapahtuu virka-aikana, en opiskele, en rakenna tai remontoi, ei ole 150 neliöstä omakotitaloa hehtaarin pihalla, ei valittavaa puolisoa (vaan sen sijaan harrastamiseen kannustava puoliso) jne. Tosin on mulla kaks työtä, mutta ne on aika joustavia ja periaatteessa molemmat virka-aikaduuneja (toinen täyspäivänen ja toinen vaan sellanen sivutoimipuuhailu). Lähinnä tuolta maratonkoulusta haen kahta asiaa 1) yhteisöllisyyttä ja perseelle potkimista sillon, kun marraskuun lopussa sataa räntää vaakatasossa, 2) ohjelmaa, jota voi sokeesti noudattaa ilman, että täytyy itse hirveästi vaivautua ajattelemaan. Toi koulu alkaa joskus syyskuun lopulla ja todennäkösesti ohjelman saa varmaan sitten joskus vähän myöhemmin, ehkä loka-marraskuussa tai joskus siinä. Nyt lähinnä mietityttää, miten sitä tekis fiksusti asiat tohon asti? Riittääkö tällänen "vähän puuhailis jotain", eli että yrittäis pitää juoksukilsat n. 30 pinnassa, vai pitäskö niitä alkaa jo kasvatteleen ja pitäskö alkaa miettiin treenien sisältöäkin tarkemmin, kasvattaan pitkisten pituutta tms?
  6. Viimeviikolla tuon tiistaisen idioottiharjotuksen jälkeen puuhailtua: Ke: Sali 55min To: Kimppalenkki 9,50km (7:37min/km, 146bpm) Pe: Lepo La: Lepo Su: Sauvakävely 9,51km (9:32min/km, 124bpm) Yhteensä siis viimeviikolla: Juoksu 11,81km Pyöräily 34,31km Sauvakävely 9,51km Sali 2krt Yhteensä liikuntaan käytetty aikaa 6h 37min Suhteellisen kevyt viikko siis, juoksun puolesta ihan pohjanoteeraus, mutta noin vähän arvelinkin tuon menevän. Tällä viikolla kilsoja tullee taas normaalisti sinne lähemmäs 30 pintaan. -- Eilen kävin ensin aamulla salilla (45min) ja illlalla suunnistamassa. Käytiin suunnistuskurssilta jääneen pienen porukan kanssa (yhdessä siis liikuttiin koko matka) ja edettiin kävellen, kun yksi porukasta oli juoksukiellossa. 4km rataan saatiin käytettyä n. 2h ja kokonaisuutena (ml. siirtymiset lähtöön ja maalista aikojen lukuun) aikaa meni 2h 23min ja matkaa kertyi 7,30km. Keskisyke 116bpm. Nyt alkais kyllä houkuttaa lähteä jo kokeileen yksinkin, koska tollasessa porukkaetenemisessä helposti liisteröidyn vaan liikaa muiden peesiin, eikä tuu samanlailla omilla aivoilla puristettua eikä saa sitä löytämisen iloa, kun aina joku muu sen ehtii ensin hoksata. Niin ja joo. Vaihdoin ketjun otsikon. Annoin minkään ajallisten tavotteiden tälle vuodelle mennä suosiolla romukoppaan (olen kyllä menossa kympille (ensviikolla, shiet) ja ehkä puolikkaallekin lokakuussa, mutta ajat saa olla mitä on) ja fokusoitua ensvuoteen. Ilmottauduin sinne Jyryn maratonkouluun ja olen nyt erittäin vakaasti päättänyt, että kyllä se Tukholma on tavote. Aikaa en uskaltanu arvioida, vaikka salainen toive kyllä olis ainakin alittaa 4:45, mutta kunhan nyt pystyis vähintään hölkkäämään koko matkan, eikä kävis niinkun viimeks, jollon 25 kilsan jälkeen meni ihan kävelyks. Ilmottautumisen aukeamista odotellessa siis.
  7. Ymmärrän että maraton on tärkeä, ja itseasiassa tuollaisessa kriisissä siitä voi jollekin jopa olla apua - kun muita asioita ympäriltä romahtaa, niin se kuitenkin pysyy. Se tavoite ja joku kiintopiste. Väkisin ei kuitenkaan pidä, etenkin jos keho oireilee selvästi fyysisesti eikä saa syötyäkään. Jos kunto on kohdallaan, se ei mene totaalisen pilalle viikossa tai parissa. En nyt tiedä kuinka pitkään olet asian kanssa nyt jo ehtinyt painia, eli auttaako joku pari viikkoa mitään, mutta kokeile. Vaikka kolmekin. Rauhoita se suosiolla. Älä yritäkään juosta, tee leppoisia kävelylenkkejä metsässä vaikkapa, ihan sitä mikä miellyttävältä tuntuu. Jos sitten tuntuu, että yhtään alkaa veneen muu keinunta olla rauhottunut, ja että juokseminen voiskin taas olla voimaannuttavaa kuormittavan sijaan, niin ehdit vielä saada itsesi kuntoon syyskuulle. Jos taas ei tunnu, niin keväällä on uusia maratoneja, eli sieltä uusi tavoite vaan kiikariin, kuten ylläkin sanottiin. Tehty työ ei missään tapauksessa mene hukkaan, saat vaan vähän pidemmät pohjat ja todennäköisesti paremman ajan. Ylirasitustila saadaan yleisesti aikaan nimenomaan kombolla liikaa murheita / stressiä henkilökohtaisessa elämässä + väkisin enemmän ja enemmän liikuntaa. Eli voit saada enemmän vahinkoa aikaan nyt vain väkisin jatkamalla liikkumista, kuin suosiolla vähän huilaamalla. Näin siis itse tekisin, en ole minkään sortin asiantuntija. Voimia kovasti.
  8. Mietin kun paljon puhutaan siitä, että juoksukertoja/-kilometrejä on oltava kehittymistä varten määrä x. Ja että juoksijaksi tullaan juoksemalla. Ymmärrän sinänsä molemmat, mutta mites sitten kun meillä on tälläkin foorumilla paljon niitä ihmisiä, jotka on treenannu pitkään lajin x parissa (vaikka pyöräily tai uinti), pärjänny siinä hyvin tai ainakin kohtalaisesti, mutta sitten syystä x on laji vaihtunut. Aletaan juokseen ja vedetään 3kk harjottelun jälkeen puolikas alle 1:40. Tällöinhän on kyse isoilta osin hyvästä aerobisesta pohjakunnosta jonka pohjalle tuo juoksutulos on rakentunut, juoksemista varten on vain täytynyt vähän opettaa jalkoja ja totuttaa niitä iskutukseen. Eli kuinka paljon oikeasti on pakko juosta ja kuinka paljon voidaan korvata muilla lajeilla? Jos ajatellaan siis ihan perus kuntoilijaa, eli jos tavoitellaan vaikka max 1:50 aikaa puolikkaalla. Lähinnä lajikirjon monipuolistamisen seurauksena tulevan vammariskin pienenemisen takia asia kiinnostaa. Ja mainittakoon vielä nyt ihan esimerkkeinä, että yksi kaverini juoksi n. 15-20 pinnassa olevilla viikkokilsoilla puolikkaan alle 2 tuntiin, muun treenitaustan ollessa puhtaasti voimailutyyppistä saliharjoittelua, jota oli tehty pari-kolme vuotta ennen tuota. Tuohan nyt ei ole kummoinen aika, mutta kuitenki jotain sellaista, johon itse en noin 25-35 kilsoilla ole pystynyt. Lisäksi esimerkiksi omalla miehelläni on liikunnallinen tausta lapsuudesta ja sen ja todella satunnaisen lenkkeilyn avulla ensimmäinen kisakymppi pari vuotta sitten meni heti lähelle 50 minuuttia.
  9. Eilen salilla n. 1h 5min. Kyykkyjä, penkkiä, lantionnostoja, yläselkää, vatsoja, lonkankoukistajia... kaikenlaista. Tänään taas fillarilla töihin ja kotiin. Menomatka 16,4km, 20,9km/h ja 140bpm. Haukotutti vielä perilläkin, herätyskello soi tänään kyllä tosi väärään aikaan. Iltapäivällä sit ajoin ensin urheilukentälle (9,34km, 21,1km, 147bpm), jossa kaveri veteli kiekkotreenejään. Hienona ideana ajattelin tehdä vähän vetoja. Eilisistä kyykyistä umpitukkosilla jaloillahan moinen on tunnetusti aina erinomainen idea. Kirmasin ensimmäiseen vetoon ja hetken tuumasin, et hitto, meikähän on Usain Bolt. Kunnes noin 10 metrin jälkeen muistin, että enpä muuten ollutkaan. Seuraa raportti kenties elämäni typerimmästä juoksutreenistä. Ajat ovat aikoja min/km, eivät siis vetojen aikoja: 400m@4:47@170 800m@5:49@166 800m@6:02@159 300m@4:51@166 Suunnitelmissa oli siis tehdä 3-4 tonnia, mutta koska jonkun vähän tuntemattoman aivopierun seurauksena lähdin ensimmäiseen vetoon maksimitonnin vauhtia, niin vituiskhan tuo sitten mänt ja tajusin ettei nyt ehkä kannata kiskoa tätä loppuun. Ja vedin nuo kaks seuraavaakin vaan kasisatasina kun ei kulkenu ollenkaan. Välissä epämääräsiä aikoja nojailua kaverin kiekonheittoverkkoon, venyttelyä, jotain tekniikka-/koordinaatiotreenejä ja vähän koitin sitä kiekkoa itekin heittää (en osannut). Päälle vielä fillarilla kotiin. 8,56km, 20,3km/ha ja 140bpm. Yhteensä siis tänään fillaria 34,31km ja juoksua 2,30km Väsy taas paino siis ja pyöräilysykkeetkin koholla, joten loppuviikon otan kevyesti. Huomiselle ajattelin vähän kevyempää (siis ainakin jalkojen osalta kevyempää) salia (enkä mene sitä ennen hölkälle toisin kun olin ajatellu), torstaille olen sopinut kimppalenkin (joka ei ilmeisesti ole kovin pitkä) ja sunnuntaina ajattelin mennä sauvakävelemään, ehkä vähän pidempääkin lenkkiä. Katsotaan jos perjantaina pikainen aamulenkki, mutta jos tuntuu väsyneeltä torstain jäljiltä, niin sitten se ja la molemmat lepo. Juoksun suhteen tästä viikosta tulee siis erittäin kevyt, varmaan reilu kymppi vaan, mutta johan tässä tuli kolme viimeaikasiin määriin suhteutettuna "kovaa" juoksuviikkoa, niin ehkä se ei ole huonokaan. Kun muuta tekemistä kuitenkin tulee. Ensviikolla taas normaali juoksuviikko.
  10. Varmaan jos peruskunto on kohdillaan, niin ero on tuota luokkaa. Itselläni taas esimerkiks pk-ykkösen (joka on hö-kää tai sauvakävelyä) ero esim vitosen tai kympin kisavauhtiin non 2-2.30min/km. Ja useimmiten teen vetoja tuolla vauhtiakselilla (tasavauhtiset vk:t sitten noin puolikkaan kisavauhdilla). Pk:n yläpää nyt ehkä sijoittuu just tohon 1:30 vitosen kisavauhtisia vetoja hitaampaan kohtaan, mutta arvelin että kohdallasi tarkoitit peekooykköstä. Mutta näihän se on, että omaa alapäätä on selvästi treenattu liian vähän ja se on siksi heikko. EDIT: Ennnen kun joku vääntää tästä jonkun kaksimielisen vitsin, niin joo kiitos tajusin itsekin mitä kirjoitin, mutta antaa nyt olla noin sitten. Eh.
  11. Parhaat nettikaupat

    Täydennys edelliseen. Running Warehouselta tilauksen toimitus tapahtui ihan arvion mukaan, eli keskiviikkona. Tosin tiistaina kun Fedexin seurannassa luki, että toimitus "klo 18 mennessä" ja tiesin, etten ole kyllä kotona koko seuraavaa päivää, niin soitin heti ja kyselin, että mites toimitaan. Olisivat voineet toimittaa jonain toisena päivänä tai toiseen osotteeseenkin, mutta en ollut töissäkään tuollon, joten ei osotteenkaan vaihto paljoa auttanut. Netistä lisäksi luin kokemuksia FeEdxistä, että toimivat vähän miten sattuu (esim. jos yrittää sopia jotain tarkempaa aikaa, niin vaikka joku lupaisi tämän olevan mahdollista, niin se ei usein pidä jne) ja kun torstainakin olisin ollut kotona vaan kello 15 asti ja perjantaina en ollenkaan, niin kysyin sitten, että sopiiko jos tulen itse hakemaan heidän varastolta. Noita varastojahan heillä ei Suomessa oo mitenkään joka kylällä, joten ihan sattumaa että itse asun muutaman kilsan päässä moiseta. Puhelimessa oltiin ihan että onnistuu tietysti, aamulla tervetuloa 8 jälkeen. No, 8:45 keskiviikkona olin sitten FedExin aspan luukulla. "Jaa, no katotaans jos mä löydän tän paketin jostain...". Siis.. Miten niin "jos mä löydän tän"? No, kyllä se jonkun 5 minuutin kaivelun jälkeen löyty. Mutta kieltämättä jäi vähän hassu fiilis, kun siellä vaikutettiin ihan siltä, että "mitä sä tänne tulit tätä hakemaan". Joka tapauksessa tuo vähäinen säätökin meni ihan FedExin piikkiin (eikä myyjän) ja ihan suht kivuttomasti hoitui lopulta sekin.
  12. Onnea tosiaan! 20h alitus tollasella matkalla tuntuu näin amatööristä ihan käsittämättömän kovalta suoritukselta, mutta ymmärrän, ettei se lohduta jos oma tavote oli korkeempi. Onneks Vaaroille on nyt suht hyvin aikaa, niin ehtii toivottavasti kunnolla palautumaan ja treenaamaankin.
  13. Onhan se nyt maaliin pääsy aikarajan puitteissa, ja etenkin tällä rasituksella mitä sulla oli alla, jo ihan huikee saavutus itessään. Eli onnea siis!
  14. Onnea, hieno juoksu ja hieno tulosparannuskin edellisvuoteen!
×