Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Outrunner

Jäsenet
  • Content Count

    219
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

Outrunner last won the day on June 20 2016

Outrunner had the most liked content!

Community Reputation

176 Excellent

About Outrunner

  • Syntymäpäivä 22.01.1968

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Asuinpaikka
    Vihti

Converted

  • Coopperi
    3150
  • 10km
    0:44:16
  • Puolimaraton
    1:34:57
  • Maraton
    3:26:00
  • Tavoite
    Löytää uusi juoksurytmi polven nivelrikon toteamisen jälkeen

Recent Profile Visitors

466 profile views
  1. Outrunner

    "Telakalla"

    Mulla oli plantaarifaskiitti ennen edellä mainituksi tullutta polvivaivaa. Se alkoi muutaman kuukauden alustavan oireilun jälkeen kovalla kivulla kantapäässä helmikuussa 2016. Alkuun olin allapäin enkä keksinyt mistä on kyse. Muutaman päivän ajan kävelykin koski. Pidin kuusi viikkoa lepoa juoksusta ja pienen testilenkin jälkeen vielä kaksi eli yhteensä kaksi kuukautta ilman juoksua. Luin netistä kaikenlaisista kantapäävaivoista ja päädyin plantaarifaskiittiin. Hakeuduin hyvälle fyslioterapeutille, jonka neuvoilla, jalan liikkuvuutta parantavalla hieronnalla ja ohjeiden mukaisilla venytyksillä vaiva alkoi pikku hiljaa parantua niin, että toukokuussa juoksin jo aika paljon. Kesäkujussa uskalsin Tukholman maratonille, jossa kantapäätä alkoi särkeä jo ennen puoltaväliä ja loppu hidastui jo pitkälti kävelyksi. Uskoin silti paranemiseen ja palautumisen jälkeen aloin uudelleen juosta, elokuun alussa maraton meni jo paljon paremmin ja syksyllä vaiva oli poissa.
  2. Outrunner

    "Telakalla"

    Pakko kirjoittaa tänne toivoa herättävä uutinen, kun kerran aiemmin tänä vuonna totesin olevani telakalla oikean polven kuluman vuoksi. Juoksutauko alkoi helmikuun alussa, maaliskuun lopussa yksi koelenkki ei rohkaissut juoksemaan, mutta kesälomalla pari viikkoa sitten tuli mieleen josko nyt koittaisi. Juoksin peräkkäisinä päivinä 8 ja 12 km ilman ongelmia ja toivo alkoi viritä. Sitten tapahtuikin jotain perin kummallista: lähdin houkuttelusta mukaan Joroisten puolitrialle joukkueen juoksijaksi - ja uskomatonta mutta totta, juoksin puolimaratonin raskaan reitin aikaan 1:56:52! Vaikka se on minulle aiempaan tasooni nähden hitaampi aika, olin todella iloinen, kiitollinen ja tyytyväinen. Ehkä minusta vielä tulee taas juoksija :-) Tai vaikkei aiempi treeni- ja kilpailutaso koskaan palaisi, jatkan juoksemista uudella innolla omaan uuteen tahtiini.
  3. Myynnissä osallistumisoikeus Joroisten puolikkaalle heinäkuussa 2017. Hinta 100 euroa.
  4. Outrunner

    "Telakalla"

    Toivoa siis on :-) Kiitos kokemuksesi jakamisesta @Jim Kun aikuisiällä on identifioinut itsensä nimenomaan juoksijaksi, ei siitä millään haluaisi kokonaan luopua.
  5. Outrunner

    "Telakalla"

    Kiitos Petteri, mukavia junamatkoja ja kisakokemuksia. Toki toivon vielä, että polkujuoksu onnistuisi ja polvi kestäisi sen, mutta en halua olla turhan optimistinen asian suhteen. Juoksu säilyy joka tapauksessa lajina, jota seuraan ja juoksevia kavereita täysillä tuen.
  6. Outrunner

    "Telakalla"

    Täytyypä lisätä tänne merkintä siitä, että päädyin oikean jalan koko syksyn jatkuneiden ongelmien jälkeen telakalle helmikuun alussa, kun yhden treeenin jälkeen polvi kipeytyi niin ettei sillä enää seuraavana päivänä melkein pystynyt kävelemään. Lääkäri ja kuvat paljastivat alkavan nivelrikon. Kolme viikkoa kokonaan taukoa urheilusta, sitten maaliskuun alusta lajinvaihto viikossa 4 x kuntosali, 1-2 x pyöräily ja 1 x uinti. Kerran kävin kokeilemassa juoksua, lenkillä ei polvi vaivannut, mutta sen jälkeen vihlaisi ikävästi. Johtopäätös on, että koitan vielä keväämmällä pehmeällä alustalla polkujuoksua, mutta jos sekään ei suju laitan juoksun kokonaan pois ohjelmasta ainakin täksi kaudeksi ja keskityn kuntosalitreeniin, pyöräilyyn, kävelyyn ja uintiin. Voi olla, että juoksu jää kokonaan, koska haluan toki kävellä vielä vanhempanakin ja jos polvi ei kestä iskutusta enää, sitten ei. Pikkasen kirpaisee, kun viimeiset 10 vuotta on 4-6 kertaa viikossa juossut.
  7. Hyvä kisaraportti, kiitos @Don_Valido Olipahan taas hienosti järjestetty, upea tapahtuma. Kärjen viimeisten minuuttien taistelua oli todella mielenkiintoista seurata. Itse tein sen tällä kertaa huoltojoukkueen puolelta, sillä koko syksyn vaivanneet takareiden ongelmat katkaisivat yöllä oman matkantekoni kokonaan. Tulimme neljän hengen porukalla rautatieasemalta hallille jo ennen kuutta, valitsimme pöydät keskeltä rivistöä ja ehdimme vielä lepäillä yläkerran sohvillakin ennen kisan alkua. Ensimmäiset 25 km sujuivat hyvin valitsemaani 9 km/h vauhtia, tosin jouduin jo alkuunsa käymään pari kertaa vatsan oireilun takia vessassa. Lisäksi huomasin valinneeni väärät sukat ja jouduin vaihtamaan ne noin 10 km kohdilla. Syksyn ulkolenkeillä mainosti toimineet sukat olivatkin liian kuumat sisähallijuoksuun ja ne oli välttämättä vaihdettava. Kolmenkympin lähestyessä alkoi oikea takareisi ilmoittaa ettei se pitänyt siitä mitä olin tekemässä. Koitin rytmittää juoksua - kävelyä uudelleen, mutta se ei auttanut. Vauhti alkoi tippua ja neljän tunnin kohdalla olin jo jäänyt tavoitevauhdistani. Takareiden jänteiden ärtyminen alkoi kipuilla lisää ja sitten kipeyttää polvea ja sattua ikävästi. Kävin mielessäni itseni kanssa keskustelun vaihtoehdoista ja järki voitti, päätös keskeyttämisestä oli pakko tehdä ettei joutuisi pidemmäksi aikaa telakalle. Päätin köpötellä tasan 50 km kohdalle ja mennä sitten suihkuun. Näin satasen rajan rikkominen (viime vuonna 98,7 km) siirtyi myöhempään ajankohtaan. Kisaa oli joka tapauksessa todella mielenkiintoista seurata loppuun asti ja erityisesti kaverien paljasjalkajuoksun upea eteneminen oli todella hienoa. Joensuussa syntyikin epävirallinen paljasjalkajuoksun Suomen ennätys! Musiikki pelasi tänä vuonna hyvin ja omaan vaikeaan päätöksentekokohtaani sattunut Elan "...teen vastoinkäymisistä voimaa..." oli paikallaan.
  8. Millaisilla oman huoltopöydän eväillä ja juomilla olette kukin Joensuun kisaan lähtemässä? Olisi kiva kuulla vinkkejä ja ideoita niin ehtii vielä lauantaiksi käydä ostamassa oman huoltopöydän antimet. Viime vuonna menin aika lailla geeleillä, rusinoilla, banaanilla ja hiilaripitoisilla juomilla, mutta vatsa reistasi ja istuin turhan monta kertaa WC:ssä kisan kuluessa. Mistä saisi parhaiten pitkin yötä tarvittavaa energiaa, mutta pitäisi kuitenkin vatsankin hyvässä kunnossa? Yleensä maratoneilla minulla ei koskaan ole ollut vatsan kanssa ongelmia, mutta 12h kisassa pitkin kisaa syönti ei oikein tuntunut toimivan, mutta kun ei ilman energiaakaan voi juosta.
  9. Juoksetko @suvi k. siis joukkueessa vain osan matkasta vai jonkun joukkueen mukana koko 12h kisan? Kahden kerran kokemuksella ja nyt innokkaasti kolmannelle kerralle lähtevänä muutama neuvo: - Kesäjuoksuvaatteilla, mutta kisan loppupuolella pitkähihainen alkaa tuntua kivalta. Laitoin takin päälle noin puolivälin paikkeilla tai sen jälkeen - Varakengät mukaan, jos jotain sattuu juoksukengille. Aina ehtii vaihtaa. Myös kuivan paidan vaihtaminen aamuyöstä saattaa piristää loppua kohti - Vessat ovat radan vieressä todella kätevästi käytettävissä periaatteella jätä ovi auki kun lähdet sieltä. Näin radalta näkee onko vessa vapaana. - Omalle huoltopöydälle kaikkea miastuvaa syötävää ja lataavaa juotavaa. Kaikille riittää huoltopöytä radan viereen. Samalla suoralla toisessa päässä sijaitsevat myös järjestäjien huoltopöydät - Vaatimattomalla ultrakokemuksellani minulle on toiminut Joensuussa 4-5 kierrosta juosten ja perään 1 kävellen -toisto. Tänä vuonna aion kokeilla 6 kierrosta juoksua + 1 kävellen. - Kilometrien kertymistä voi seurata järjestäjien toimesta valkokankaalta joka kierroksella. Tosin viime vuonna systeemi petti joksikin ajaksi ja vähän aikaa juostiin tietämättöminä matkan etenemisestä - Suuntaa vaihdetaa kätevästi kolmen tunnin välein - Aamulla maistuu Sokos-hotelli Kimmelin aamiainen. Ainakin meidän porukka tulee junalla ollen perillä hallilla la iltana noin 18 ja lähtee takaisin junalla noin 1215, joten aamiaiselle (ja sitä seuraavalle nuokkumiselle hotellin aulassa) jää hyvin aikaa.
  10. Tässä esimerkkiä kaikille meille keski-ikäisille ja miksei nuoremmillekin juoksijoille. Kovakuntoinen 85-vuotias Ed Whitlock juoksi Scotiabank Toronto Waterfront Maratonilla 16.10.16 maratonin aikaan 3:56:33 parantaen ikäsarjan 85-89 ennätystä kertaheitolla yli puoli tuntia! http://www.huffingtonpost.com/entry/85-year-old-runner-smashes-world-record-for-marathon-in-age-group_us_58053439e4b0dd54ce348acf
  11. Outrunner

    Täysmatka Suomessa 2016

    Samaa mieltä. Maratoneilla 6 tuntia on tavanomainen maksimiaika ja esim. Tukholman maratonilla kuten monessa muussakin ainakin puoliväli on ohitettava tietyssä ajassa tai kisa keskeytetään järjestäjien toimesta. Triathlonin täysmatkalla on aika hurjaa viettää 15-16 tuntia, joten mieluummin kannattaisi hioa kuntoaan ensin puolimatkalla ja koittaa päästä ainakin 14 tunnin tasolle ennen ensimmäistä yritystä täysmatkalla. Mutta kaikki kunnia toki niille, jotka riskillä lähtevät koittamaan ja tulevat maaliin juuri alle 16 tunnin, on sekin upea suoritus. Elokuussa istuimme Tahkon joukkueemme kanssa (osallistuin siis joukkuekisaan juoksijana) rantabaarissa illallisella pimeän jo laskeuduttua ja sieltä niitä yksittäisiä täysmatkan yli 15 tuntiin suorittaneita vielä silla yli tuli.
  12. Outrunner

    Mitä tänään syötäisiin

    Siskonmakkarakeittoa lounaaksi. Pitkästä aikaa. Keitto on mainio lounasruoka kuten salaattikin, mutta keitto parempi syyskylmillä.
  13. Outrunner

    Sykealueet

    Sandwich-lenkit kuten tuollainen kaksi pitkää peräkkäisinä päivinä, joista ensimmäinen kova ja jälkimmäinen kevyt tai molemmat kevyitä on hyvä harjoitusmuoto ultraharjoitteluun. Sen onnistuminen edellyttää tietysti kuitenkin riittävän paljon peruskuntokilometrejä ja toisaalta riittävästi lepoa aina tuplakerran jälkeen. Jos ei juokse ultria, en pidä tällaista harjoittelua kovin kannatettavana sen kovan rasitusvaikutuksen takia, ainakaan useimmille peruskuntoilijoille. Sykkeitä seurasin tarkastti monta vuotta, mutta viimeisen parin vuoden aikana olen pitänyt mittaria lähinnä vain kisoissa ja kovilla lenkeillä, kaikki kevyet juoksen ilman.
  14. Outrunner

    Nastakengät

    Samat hyvät talvikengät täällä ja niin ikään hyvässä iskussa jo kolmannelle talvelle. Kokemukseni mukaan useimmiten talvella kannattaa juosta ihan samoilla kuin kesälläkin. Suurin syy käyttää talvikenkää on pikemminkin pakkanen ja tarve lämpimämmille kengille kuin varsinainen nastojen tarve. AIka harvoin on niin jäistä, että kannattaa oikeasti nastoja käyttää. Niitäkin kelejä on, etenkin silloin kun lämpötila sahaa nollan molemmin puolin ja välillä satanut lumi sulaa ja jäätyy kaupunkien kevyen liikenteen väylillä.
  15. No niin, osallistumismaksu nyt maksettu. Piakkoin pitäisi olla nimi listalla. VR:ltä löytyi alennusjunaliputkin, joten perinteinen edestakainen junamatkakin on jo varattu reitillä Riihimäki-Lahti-Joensuu-Lahti-Riihimäki. Luvassa taas hieno Joensuu by night seikkailu :-)
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy