Jump to content
Juoksufoorumi.fi






Jalmari17

Jäsenet
  • Content count

    297
  • Liittyi

  • Last visited

About Jalmari17

Profile Information

Converted

  • Coopperi
    3300m (1995), 3260m (2016)
  • 10km
    39,06.0 (2016)
  • Puolimaraton
    1,26.31 (2016)
  • Maraton
    3,04.31 (2017)
  • Tavoite
    Alle 3h
  1. La 23.9. saunalenkkinä kevyt 8,5km @ 5:34, keskisyke 119. Pohjille pari tuntia kävelyä metsässä, muka metsäkanalintujen perässä. Su 24.9. pitkis 32,2km @ 4:46, keskisyke 137. Pohjalle 20km noin 5:02-vauhdilla, sitten 10km noin maran tavoitevauhtista 4:11/km ja parin kilsan jäähdyttelyt päälle. Kylläpä sai keskittyä, että vauhti pysyi alle 4:15/km, eikä ollut kovin helppoa menoa enää. Koko viikon kilometrit 113.
  2. Onnittelut hienosta juoksusta!!
  3. Pe 22.9. rauhallinen puolipitkis 18,2km @ 5:21, keskisyke 122. Vauhti ja syke kuin toisinto eilisestä... Lämmittelyksi pari tuntia polttopuusavottaa.
  4. To 21.9. kevyt 8,1km @ 5.21, keskisykkeellä 122. Tarkoituksella hieman vaihtelevammassa maastossa, soratietä ja latupohjaa.
  5. Ke 20.9. maravauhdin tavoittelua, 19,1km @ 4:24 josta 15km @ 4:11, keskisyke 146. Pari kilsaa verraa ja noin maran tavoitevauhtista 15km hiljalleen kiihtyen 4:21 - 3:58 -vauhdein. Aika kova treeni, ja lauantainen puolikas painanee vielä vähän kropassa. Huomenna palauttavaa.
  6. Ti 19.9. pk-lenkkeilyä 16,1km @ 5:00, keskisyke 128. Ihan jees peruslenkki sateisessa ja aavistuksen viileässä säässä. Finlandian "exposta" tarttui mukaan Hokan Clifton 4:set, jotka nyt toista lenkkiä jalassa - ensituntumalta malli on miellyttävä tuttavuus ja tarkoitettu vaihteluksi Ultra Boosteille peruslenkeille/pitkiksille.
  7. Kiitokset! Hyviä pointteja tuosta vauhdinjaosta, ja itseltäkin löytyy toissavuodelta liki vastaava esimerkki liian vauhdikkaasta puolikkaan aloituksesta, jonka myötä eväät oli syöty jo 11km kohdalla ja loppumatka aikamoista tuskaa.. Mieluummin tosiaan viime viikonlopun kaltainen kiihtyvä juoksu ja negatiivinen splitti. Hieman alan tässä kallistua siihen, että juoksisin Vantaalla kokonaisen maratonin. Tässä ehtisi vielä tehdä yhden kiihtyvävauhtisen pitkiksen ja pari maran tavovauhtista, joiden turvin voisi sitten kokeilla kolmen tunnin alitusta. Ehkäpä tuosta ehtisi palautua Nykiin hölkkäkuntoon, ja voisipa ollakin, että tuosta kokemuksesta nauttisi jopa enemmän ilman tiukkaa aikatavoitetta; olettaen että kroppa vain ehtisi toipua ennen starttia. Onneksi mitään ei tarvitse vielä lyödä lukkoon, vaan tässä voi vielä hetkisen tsuumailla kuinka hölkät kulkee ja mihin suuntaan mieli kallistuu...
  8. Reilu nelisen vuotta on nyt tullut säännöllisesti ja hiljalleen määrää kasvatellen hölkättyä, ja kun on toistaiseksi saanut treenailla ilman suurempia vammoja, on jotain kehitystäkin tapahtunut... Kymppi taisi jäädä valitettavasti tältä vuodelta juoksematta, joten alle 39:n tavoite jää edelleen voimaan. Ma 18.9. palauttavaa juoksua 11,6km @ 5:21, keskisyke 120. Etureidet kohtalaisen jumissa puolikkaalta, joten muutaman päivän voisi jolkotella rauhallisesti.
  9. La 16.9. tosiaan ohjelmassa oli puolimaraton Jyväskylässä, josta tuliaisina siis oma ennätys. Sää oli paljon ennusteita parempi eli sateesta ei tietoakaan, tuuli tosin oli kohtalainen mutta pääasia että pääsi kuivaa baanaa etenemään. Tarkoitus oli lähteä matkaan takomaan noin 4:04 - 4:05 kilometrejä, jotta aika menisi alle 1:26:n, ja ensimmäinen puolikas menikin varovaisen rauhallisesti keskivauhtia 4:03. Toisella puolikkaalla kiristin hieman vauhtia, koska voimia tuntui olevan, ja kilometrivauhdit pyörivät 4:00:n molemmin puolin. Juostiin toisen kilpakumppanin kanssa porukassa jostain seitsemästä kilometristä lähtien, ja vaikka yritin kiristää vauhtia, ei kaveri suostunut putoamaan vauhdista. Tällaista aika helppoa vauhtia edettiin porukassa aina 19 kilsaan saakka, jolloin päätin lisätä reippaasti vauhtia - maali oli sen verran lähellä, ettei pieni kanttauskaan estäisi uuden ennätyksen syntymistä. Viimeiset täydet kilsat menivätkin alle 3:50:n, ja onnistuin pudottamaan kumppanin kyydistä, ja poimimaan vielä pari selkää edestä päin. Loppukirin ansiosta keskivauhti painui liki 4:00, mikä oli kyllä todella positiivinen yllätys enkä tällaista osannut laskeskella matkan aikana. Toinen puolikas oli noin 45 sekuntia ensimmäistä nopeampi, ja se että kahdelle viimeiselle kilometrille pystyi vauhtia kiristämään noinkin reippaasti, kielii siitä että vauhdinjaossa olisi ollut parantamista... ehkäpä rohkeammalla vauhdinpidolla olisi saanut muutaman sekunnin pois ajasta. Tätä voisi kokeilla esim. Vantaalla, josta olisi sopivasti kolme viikkoa New Yorkin maralle. Puolikkaan tulos antoi tsemppiä myös "päätavoitteelle" eli sub 3 -ajalle maralla, vaikka Nykin mara ei kaikkine odottamisineen jne. liene optimaallinen paikka yritykselle. Hieman kiinnostaisi juosta kokonainen mara jo Vantaalla, ja ottaa Nykin mara aivan rennosti ilman tiukkaa aikatavoitetta. Toipuminen Nykiin voisi vain olla liian kova rasti. Tarttee nyt tuumia, mitä tässä yrittäisi tehdä... Lauantaina juoksua kaikkiaan 25km, ja sunnuntaina pieni palauttava aamukävely, illalla pieni verralenkki ja höntsäkiekkoa tunnin verran.
  10. Finlandian puolikas suunnilleen 1,24.34 eli aiempi ennätys parani liki kahdella minuutilla. Kohtalaisen helppoa oli juoksu tänään, ja tulos todella positiivinen yllätys. Aika makea fiilis.
  11. To 14.9. lepo, 45 jalkojen hieronta. Pe 15.9. kevyt verryttely 6,5km @ 4:53, keskisyke 130. Muutaman puolikkaan vauhtisen vedon siivittämä verryttely huomista varten, jalat olivat ainakin kevyet hieronnan jäljiltä.
  12. Ke 13.9. peruskauraa 14,4km @ 5:13, keskisyke 121. Hieman väsynyttä menoa, mutta huomenna varmaankin välipäivä ja hieronta. Kurkku edelleen karheana, mutta olo muuten aika normaali. Jos olo ei pahene, niin lauantaina sitten Finlandian puolikas.
  13. Ma 11.9. saunalenkkinä kevyt 5,2km @ 5:24, keskisyke 117. Olipa raskas kulku. Ti 12.9. ratajuoksua: vr 4km + 6 x 800m, 400m/2,5min palautuksella + vr 3km. Kasisatasen vedot oli tarkoitus juosta karvan alle 3 minuutin, ja menivät 2:59 - 2:53. Aivan paras vauhti tuli (toivottavasti) jätettyä reserviin, sillä vaikka flunssa ei ole varsinaisesti iskenyt, on kurkku ollut hieman karheana muutaman päivän. Yhteensä juoksua 13,8km.
  14. Su 10.9. likipitkis 23,5km @ 5:31, keskisyke 118. Hienoisista flunssan oireista johtuen pitkis jäi hieman suunniteltua lyhyemmäksi ja vauhdiltaan rauhalliseksi, jottei lenkistä tulisi liian kuormittava. Eilen illalla oli aika flunssainen olo, mutta tänään jo parempi olo - katsotaan mikä on fiilis huomenna. Viikkoon juoksua 88,1km ja yksi höntsäkiekkokerta. Tarkoituksena oli kerätä hieman enemmän määrää, jotta voi sitten vähän keventää ensi viikolle ja lauantain puolikkaalle, mutta tällä kertaa näin. Jos flunssan onnistuisi välttämään, alkuviikosta pari kehittävää treeniä ja sitten vain kevyttä loppuviikosta.
  15. La 9.9. perheen koululaisten yu-kisojen ohessa, huoltajan tehtävien lomassa, palauttavaa juoksentelua muutamassa pienemmässä erässä yhteensä 12,5km suunnilleen 5:15-tahtiin.
×