Jump to content
Juoksufoorumi.fi






TeTi

Jäsenet
  • Content count

    2 324
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    5

About TeTi

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Interests
    Hiihto

Converted

  • Coopperi
    2570m (2013) --> 2800 m (2016)
  • 10km
    5 km 22:54 (10 km:n väliaika) 46:58
  • Puolimaraton
    <1:45 (2015)
  • Maraton
    <4:09 (2014)

Recent Profile Visitors

2 014 profile views
  1. Eilen vappuhiihtoa tunti ja 10 minuuttia, ei ollut gpsiä joten kilsoja en tiedä. Omiin merkintöihin laitoin 15,5 :)
  2. Toissa viikolla flunssan jälkimainingeissa juoksua 18,8 km ja viime viikolla ~23km, joista tiistaina 5,8km @5'01 163 (VK2) & sunnuntaina 2*5*180 m ''3''6min pikemminkin 800 m vauhtia kuin cooper vauhtia, mutta olihan noissa palautuksetkin pitkät. Vetojen ajat olivat siis seuraavat: 41,4; 36,8; 36,7; 37,5; 38,6; 36,5; 39,9; 37,4; 39,9; 35,5 . Aamuiset box-hypyt ja loikat tuntui selvästi pohkeissa. Lisäksi hiihtoa viikonloppuisin (tänäänkin 1 h 10 min, kilsoja en tiedä mutta arvelin 15,5 km) ja kävelyä (yksi lenkki sauvojen kanssa lumisilla ja paikoin jäisillä latupohjilla). Vieläkin yskä vähän vaivaa..
  3. Hyvä biisi

    Disko-meinikiä vapun kunniaksi
  4. Ennemmin kiinnittäisin huomiota, miten paljon liikuntaa tunneissa per viikko. Itselläkin oli v. 2015 puokkia ennen vuosikilsat 1138 km ja 1:45 oli aika, muutakin liikuntaa oli. Eka juoksukesänä harjoitusjakso oli noin 3,5 kk, kilsat 382 km eli keskimäärin 25 km viikko, meni alle 2h. Pyöräiyä, kävelyä ja rullaluistelua oli ollut jonkun verran lisäksi..etenkin heinäkuussa, jolloin kestosta noin puolet. Viikko tunnit aerobiselle ollu tuolloin ka. 3,15 (nyt sentään enemmän :)),voi tosin olla että tuon lisäksi fillarointia jonkun verran. Mutta summasummaarum: säännöllisesti vaan ulos ja juoksukilsoja voi tulla jopa liikaa tällä tasolla, eri asia jos puhutaan joistain juoksijoista. Itse olen aina suojellut itseäni telakoilta sun muilta harrastamalla monipuolisesti. Kyllä se tuuli vaikuttaa merkittävästi ja etenkin tuollaisessa raastossa itseäni alkaisi vielä enemmän tympimään!
  5. Enpä usko, että haittaa. Itselläkin oli sauvakävelypitkisten ka.sykkeet säästä riippuen n. 115-125 ja luultavasti hyvin kehittyi peruskunto. Yhdeltä kilpahiihtäjä-tuttavalta kysyin hänen pitkiksellään/huoltavalla (hiihtäen) sykkeitä, kun yhdessä hiihdeltiin, ja sanoi että nyt on alle 100 ja ymmärsin että ei keskisykkeet paljoa korkeammat ole. Kynnykset varmaan jotain 150 pintaan kun maksimi lähellä 200... ed. tuohon että voiko liian hitaasti,niin varmaan voi jos ei kävele reippaasti ja tarpeeksi pitkään. Täytyy kyllä sanoa että itse tarvitsen sauvat ja maaston tuohon kävelyyn. Sillä nousee sykkeet paremmin ja asfaltilla olisi ihan kuolettavan tylsää. Eilen kävin jopa lumisilla latupohjilla kävelemässä sauvojen kansa.
  6. Vielä + n. 12 km tänään. Nyt ovat ehkä lopettaneet latujen kunnostamisen. Itse hiihdin tosin pellolla varsinaisen ladun vieressä, kun ei ollu ajettu latua. Uskon että nopeasti entisen juoksukunnon saa takaisin.. nyt on tosin liikaa massaa.
  7. Onnittelut! Sulla on hyvä asenne näissä juoksuhommissa. Yksi syy onnistumiseen? No hyvä että tietää kuntonsa ja tikkaa mennnä sen mukaisesti :-)
  8. Itse ainakin tykkäisin, jos saisin hiihtotekniikkaani hyviä neuvoja. Koska ne ovat oikeasti hyödyllisiä.
  9. + 7,9 (P) + 10,4 (V) & 30 km (V) tältä viikonlopulta. Saas nähdä hiihdetäänkö täällä vappunakin :)
  10. Sykeet hiihtäessä

    Kokeilin suunnilleen samoilla fiiliksillä hiihtää ensin vapaata10 km ja saman ajan pertsaa eli tässä tapauksessa vähän vajaa 45 min. Pertsan keskisyke oli samoilla tuntemuksilla 6 pykälää alempi.
  11. Pitkät lenkit

    Itse menin pitkikset pääsääntöisesti sauvakävellen mäkisessä maastossa kuntoon puolikas 1:45. Alamäet rullaten alas ja ruskoja/loikkia n. 20-30 min välein . Nyt hiihtokauden jälkeen varmaan yritän saada juoksuaskeleeseen nopeutta reippailla juoksulenkeillä..nyt siis lähestulkoot olen vain hiihdellyt ja parille puolikkaalle menen kesällä..Ja edelleen aion sauvakävellä pitkikset (ehkä pyöräillä tai rullahiihtää/luistella), jos menisin maratonille juoksisin enemmän. Ymmärrän sen näkemyksen että askel laiskistuu, jos vauhti on liian hidas. Sitä paitsi se ei tunnu sitten enää jotenkaan luonnolliselta. Näin kerran kun kuntotestiä (laktaatin mittauksin) tehtiin vänärillä niin että testattava pakotettiin juoksemaan tiettyjen sykkeiden (?) mukaisesti.. en tiedä nyt miten nätisti kuvailisi, mutta sanotaanko näin että vähän jänskältä se näytti = ei luonnolliselta. Enkä tiiä onko niin hitaasta juoksusta sitten mitään hyötyä. Eiköhän tuota peruskuntoa ole sama muilla lajeilla tehdä.. En ymmärrä mistä johtuu, mutta minulle oma hitain hölkyttely on minulle tuntunut aina samalta. Ennen se oli noin ~7,5 min/km vauhti ja nykyisin ~6,5 min/km. Minulla kyllä nousee, en tiedä mistä johtuu. Välillä tuntuu vaan että on yleisesti niin uupunut ja ehkä lihaksetkin niin väsyneet että tuolleen tapahtuu ja tuntee itsensä sitten huonokuntoiseksi. Sitten taas joskus sykkeet nousee todella herkästi ja homma on helppoa ja vauhdikasta, esim. ylämäkijuoksut/hiihdot,
  12. Olisiko suosituksia miten lähteä juoksukilsoja kasvattamaan? Juoksun suhteen lähden varmaan nollasta, joulukuun alusta lähtien juoksua yht. 68 km, keskimäärin 5 km:n pätkissä.. viimeksi olen juossut 6.4. Silloin aloinkin jo juoksemaan enemmän eli juoksin kolme lenkkiä niin että joka toinen pv. 30 + 30 + 40 min. Hyvä aloitus hölkkäilyn aloittamiseen talven jälkeen meni sairastelun takia uusiksi. Milloin kannattaa ottaa eka kertaa kova testijuoksu/kisa?
  13. Vielähän täällä hiihdellään hyvinkin ja tuli muutama kilsa käytyä hiihtämässä. Ensin 3.6 km noin 19 min pertsaa, lähinnä tasatyöntöä kun liisterit olisi pitänyt olla. Ja sitten vapaata 13,6 km 1h1min. Matalilla sykkeillä (117 & 119), koska olen ollut kipeä eikä yskä ja nuha ole vieläkään lähenyt kokonaan pois. Olisi kyllä tehnyt mieli lähteä tänään uudemman kerran hiihtämään, mutta en tiedä tekeekö hyvää, kun noin viikon tauko liikunnasta ja jos yhtä-äkkiä melkein 2,5 h/pv liikkumista. Tuokin lyhytaikainen hiihto tuntuu kropassa. Tosin kokeilin lapsen hulavannetta pyörittää, ja kun tekniikka aivan hukassa urheilusta sekin kävi.
  14. Taas harmittavasti kipeänä niin hyvä laskea näitä harjoittelutilastoja. Perinteinen 726,6 km / kaikkien lenkkien keskivauhti 10,8 km / h ja niiden lenkkien keskisyke, jossa mittari 128 (ka. syke vaihtelu 100-156). Vapaa 870,4 km; 12,8 km/h; 127 (ka. syke vaihtelu 107-167). Ajallisesti molempia tyylejä taisi tulla melko lailla tasaisesti. Tosin painotettuja keskiarvoja olisi pitänyt alkaa laskemaan, jos tarkat vertailut olisi halunut saada. Eipä noilla luvuilla paljoonkaan ole väliä, kunhan laskin. Tosin itselle on tärkeetä ettei pelkästään samaa tyyliä. Oikeastaan melkolailla kelin mukaan valitsin hiihtotyylini..
  15. Hyvä biisi

    Tehty Plantin Karac-pojalle, joka kuoli 5-vuotiaana virusinfektioon.
×