Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Jim

Jäsenet
  • Content Count

    561
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    2

Jim last won the day on July 22

Jim had the most liked content!

Community Reputation

206 Excellent

Recent Profile Visitors

1 472 profile views
  1. Tämä kuulostaa yliopistomaailman teorisoinnilta, jossa pyöritetään sanoja terävän kuuloisesti ilman sisältöä. Lapsiani olen koittanut heidän opiskeluaikana varoittaa tästä. Kertomasi mukaan, jos menee joukon jatkona kuin mikasalo, harrastaa juoksua mutta seuraavassa lauseessa kerrot, että juoksu ei voi olla harrastus. Onko jokin tietty harjoitusmäärän raja, jossa harrastus muuttuu elämäntavaksi ? tämän ajattelun mukaan elämäntapa olisi se kovempi työntekoa muistuttava treenaaminen. Itse taas olen ajatellut, että juoksu elämäntapana on elämän kestävä tapa käydä juoksentelemassa ja tavoite tai treenin kovuus ei ole elämäntavan kriteeri Odottelen innolla, jos tässä säikeessä saadaan määritelytä elämäntapa ja harrastus. Näin voi luokitella itsenikin kun juoksen joinakin vuosina 300 km ja toisina yli 1000 km ihan sen mukaan, mikä tuntuu mukavalta.
  2. Miehet: Nummela, Nissinen, Rauma
  3. Itse kun harrastan sekä hiihtoa, juoksua että pyöräilyä niin on huvittavaa, että riippuen sitä mitä harrastaa, niin katsotaan asiaa omasta näkökulmasta. Hiihtäjät ja lenkkeilijät ovat talvella napit vastakkain. Kesällä pyöräilijät ja kävelijät sekä pyöräilijät ja autoilijat. Pyöräilijät mielellään pyöräilisivät maantielaittaa, mutta jos vieressä menee pyörätie (yhdistetty jalankäytävän kanssa) saattaa moni lakia noudattaakseen pyöräillä pyörätiellä, vaikka vauhti olisi kova suhteessa muihin pyörätie+jalkakäytävällä liikkuviin. Mielestäni suomessa pyöräilykulttuurissa oletetaan, että ihmiset pyöräilevät mummonpyörällä iloisesti rupatellen pyörätie+jalkakäytävällä jalankulkijoiden kävellessä viereistä kaistaa. Kuitenkin ihmiset harrastavat enenevässä määrin pyöräilyä kuntoiluna ja tekevät niillä työmatkoja, usein pitkiäkin. Tällöin pyöräily olisi oltava sujuvaa. Pyörät muuttuvat nopeammiksi ja urheilukaupat kauppaavat kevyempiä ja nopeampia maantie-, gravel-, cyclocross- ja fitnesspyöriä. Suomessa tulisi ottaa tämä pyöräilykulttuurin muutos huomioon. Ainakin Berliinissä oli kaupungissakin autotiellä erotettuna pyörätie ja kävelytie oli näistä täysin erillään.
  4. Minulla ei ole juurikaan ollut tulostavoitteita. En ole harjoitellut kuukausia systemaattisesti johonkin kisaan, jossa tavoite olisi joku tulos. Jos katson 2010 alkaen Movescountista eri lajien määrää eri vuosina, niin tasaisen sekaisin on eri lajit. Toki juoksu ja pyöräily pääosassa. Kesäkuun alussa juoksin puolikkaan 1.39 ja ajattelin, että juoksen alle 1.35 elokuussa mutta heinäkuussa alkoi maantiepyöräily kiinnostamaan ja juoksu jäi vähemmälle. Näin se aina menee. Vaikka treenaa ilman systemaattisuutta, vuositasolla liikuntaa tulee aina +-350 tuntia, joka on ilmeisesti juuri sopiva määrä minulle Kai tavoite on pysyä terveenä ?
  5. Tarkoitin yhdistetyn jalkakäytävän ja pyörätien pyörätietä
  6. Beatrice Chepkoech alittaa naisissa 2.15 ennen 2020. Tekniikassa ja juoksun helppoudessa on jotain samaa Kipchogen kanssa.
  7. Itsekin käytän pääasiassa autotietä maantiepyörällä vaikka säännöt sanoisivat muuta. Berliinissä oli myös kaupungissa pyöräilijöille oma kaista autotiellä pois jälkakäytävältä ja mielestäni toimi paremmin kuin se, että pyöräilijä ajaa jalkakäytävällä omaa kaistaansa. Kellokin maantiepyörästä löytyy, mutta kun paljon ajaa, tullee väkisin tilanteita joissa on pakko ajaa jalkakäytävää ja ei kelloa ehdi soittaa. Tulin viime sunnuntaina Järvenpään suunnasta Tuusulan ohi jalkakäytävää ja hidastin vauhdin n. 20 km/h. Juuri kun olin ohittamassa edesä ajavan nuoren poijan, lähti tämä "taiteilemaan" pyörällä jyrkästi sivulle kääntyen. Ehdin juuri väistää maastoon ja sitä kautta takaisin pyörätielle. Huusin "Vi..n kusipää" ja jatkoin matkaa ja unohdin asian saman tien. Itse en koe aiheuttaneeni liikenneraivoa pyörätielle
  8. Jep, en tunnista Traceyn tapauksessa mitään liikenneraivoa. Itsekin kun harrastan maantiepyöräilyä, tulee lain kannalta harmaan alueen äkkinäisiä tilanteita, joissa tulee sanottua jotain äkäistä ohitetulle, mutta ei ole tullut aiheutettua mitään fyysistä kontaktia tai en ole pysähtynyt paikalle kiistelemään
  9. Jim

    FEET kengät

    Jos tekevät Evolution malliin perustavaa laatua olevia muutoksia, joiden jälkeen kukaan ei enää ostaisi vanhaa mallia ja myyvät siksi pois n. 40 € hintaan. Esimerkiksi jos Distance on myynyt paremminn, koska siinä ei ole hiilikuitulevyä ja poistavat sen myös Evolutionista. Itsekin pidän luonnollista juoksua tukevista kengistä, mitä tuo sitten tarkoittaakaan, mutta jotenkin tuo hiilikuitulevy särähtää korvaan niin, että en edes alennuksesta noita Evolutioneita ole ostanut
  10. Toisen kauden jaksot myös Youtubessa englanniksi. 11-vuotias tytär on myös aloittanut treenaamisen https://youtu.be/-HpZopHcU6s
  11. Onhan noita sykemittarivalmistaja paljon, jotka pyrkivät markkinoille ja jotka kaipaisivat tunnetun brandin. Ostajia riittää jos Suunto menee myyntiin. Bugeja on ollut ja varmaan tullut kalliiksi. Tuotekehityksen hallinta tuntuu olevan suomalaisille firmoille vaikeaa, kun toimintaa pitäisi laajentaa ja mukaan tulee business "osaajia" ja/tai rahoittajia. Näin kävi mm. Nokialle. Isoissa ulkomaisissa tk-firmoissa on vahva teknisen johdon-/CTO-osaaminen. CTO joka oikeasti tuntee sw-alan. Tämän hetken ehkä tuottavimman Tk-firman AWS:n CTO Werner Vögel on hyvä esimerkki
  12. Ehdottaisin fysioterapeutilla käymistä tai olet varmaan toki jo käynyt. Millä anturilla muuten mittaat tuon tasapainon ? Itse tein testilenkin eilen RunScribe-antureille siten, että osan matkasta ojensin jalkaa yli painopisteen, overstride ja osan normaalisti painopisteen alle. Painopisteen alle astuminen lyhensi maakontaktiaikaa, kuten olisi loogistakin. Kiinnostavaa oli se, että kanta-askeleella pronaatiota oli selvästi vähemmän kuin painopisteen alle astuttaessa. Kun astun painopisteen alle, tulee päkiä aavistuksen aikaisemmin maahan kuin kantapää, joten tuo voiman vastaanotto päkiällä luonnollisestikin on herkempi pronaatioon. Vaatinee jalan lihasten vahvistumista edelleen
  13. Mutu tuntumalla sanoisin, että maakontaktiaika lyhenee mitä taaksemmas astuu tai pitenee mitä suurempi overstride, vaikka kadenssi ja askelpituus säilyvät samana. Jos astuu liian eteen, joutuu ikään kuin vetämään itsensä askeleella painopisteen yli. Jos astuu painopisteen alle, jopa taakse ja on lievä etukeno jalat potkivat vauhtia ja lento suuntautuu pääosin eteenpäin ei ylöspäin. Mielestäni useissa ennätysparannuksissa distanssimatkoilla juostaa entistä enemmän kenialaisittain, eli lievä etukeno, askel selvästi painopisteen alle ja "työnnellään vauhtia". Mielestäni Beatrice Chepkoech on tästä esimerkki. Vaikka vauhti on alle 3 min/km, astuu hän selvästi painopisteen alle ja ikään kuin liitää radan päällä
  14. On osin pelottavaa, kun joku pääsee pääni sisälle 🙂 Kommentoin lähinnä siihen, voiko kadenssia nostaa ilman ylös alas liikkeen kasvua. Olen sitä mieltä, että voi. Teoreettinen keskustelu on ok, mutta tuon voi aika helposti testata. Varmasti kaikilla on optimi kadenssi eri nopeuksilla ja optimikadenssista poikkeaminen laskee toki taloudellisuutta. Mutta optimikadenssin löytäminen ei ole helppoa. Jos lähtee harjoittelemaan korkeammalla kadenssilla, nostaa se taloudellisuutta vasta kun juoksu on sillä kadenssilla luontevaa ja tuo voi viedä pitkään. Kadenssin nosto voi olla työkalu tekniikan parantamisessa, koska se usein pakottaa astumaan painopisteen alle tai ei ainakaan liian eteen. On hyvä harjoitella riittävän korkealla kadenssilla, että löytää sen oman optimin, joka voi olla yllättävänkin korkea. Mutta myös korkealla kadenssilla voi juosta huonolla tekniikalla. Lenkillä tuli vastaan lenkkeilijä, joka ikään kuin käveli nopeasti, kun kadenssi oli korkea, askel lyhyt, mutta hän astui melko eteen "overstride". Toki jos tuolla tekniikalla kulkee niin ok, jokainen voi juosta miten haluaa
  15. Testasin juuri juoksemalla olohuoneesta keittiöön ja takaisin sukkasilla nopeasti sipsuttamalla. Ylös alas liike ei kasvanut. Toimii !
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy