Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Jim

Jäsenet
  • Content count

    506
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

Jim last won the day on July 10 2017

Jim had the most liked content!

Community Reputation

156 Excellent

Recent Profile Visitors

1 339 profile views
  1. Eikö nuo Cootree kuulokkeet ole halvat "kiinalaiset". Sellaisia löytyy Foldable bluetooth headphones hakusanalla. Itselläni noita ei ole. eBay UK - KKMOON BSH10 Wireless Bluetooth Amazon UK : - QCY Bluetooth 4.1 Wireless Sports Headphones - Wonyered Bluetooth Headphones Wireless Sports Earphone
  2. Seppo varmaan tuon perusliiketoiminnan ymmärtää. Hänellä on varmaan statistiikkaa siitä, miten eri foorumin muutokset vaikuttavat kävijämääriin.
  3. Minun mielestä Facebookin rooli on eri kuin perinteisen foorumin. FB on enemmän uutisvirtaa (tai siis kommenttivirtaa) kun taas foorumilla voi vaikka erikseen katsoa eri aiheita kuten kommenteja jostain tietystä maratontapahtumasta tai kenkämerkistä. Voi olla, että luen juoksufoorumin FB-sivuja liian vähän, mutta mielestäni sinne kommentoivat ihmiset hieman eri tarkoituksella kuin foorumille. FB:ssä on paljon juuri hyväolon hölkkääjiiä, jotka usein liittävät selfien tai muun viestiinsä. Foorumissa on ehkä aavistuksen asiapainotteisempaa. Toivottavasti tämä ei loukannut ketään aktiivista FB:n käyttäjää Oma työni koskee uusien kuluttajapalvelujen tekemistä, mutta en ole koskaan villiintynyt FB:stä. Tulevaisuudessa tekniikka tukee huomaamattomasti elämää monella tapaa. FB:n kaltaiset sivustot saattavat muuttua tulevaisuudessa, kun kaikkea ei enää itsestä haluta kertoa. Nytkin kokoamalla ihmisen tietoja vaikka FB:stä, Linkedin:stä, Stravasta, Movescountista jne. voi saada aika hyvän kuvan henkilöstä.
  4. Olen kyllä samaa mieltä, että raja juoksupuolelle tulisi olla joku 2.40-2.50 tai puolikkaalla alle 1.20. Kuitenkin joku päälle 3 h aika maralla on tunnin huonompi kuin huippumaratonareilla. Katsopa joskus mistä tahansa maraton tai YU-kisalähetyksestä, jos joku juoksee 4 min/km vauhtia. Se näyttää lönköttelyltä Toisaalta jos tässä 57 ikäisenä pystyy 35 km/vko treeneillä juosta puolikkaan 1.30-1.35 väliin, niin jos joku nuorempi treenaisi oikein vaikka puolet isompia määriä, niin 1.20 ei pitäisi olla ongelma. Lisäksi tuon tason kaverien oppeja kiinnostaisi oikeasti kuunnella. Nythän täällä minä ja muut höpöholkkääjät kerromme asioita hölkän näkökulmasta. Jotkut kehtaavat jopa neuvoa selvästi nopeampia. Mutta oikeasti nopeiden neuvot olisivat hyödyllisiä Edit: Ihan 35 km/vko juoksutreeni ei omaan kuntooni riitä vaan pyöräilen lisäksi n. 120 km/vko
  5. Kokeilin aikanaan, mutta kovemmilla vauhdeilla kuin n. 4.30 min/km alkoi tuntumaan liian kovalta. Juoksuni videokuvauksen perusteella polvi on koukussa, jalka tulee painopisteen alle. Ja RunScribe anturin mukaan joko midfoot tai forefoot strike. Juokseeko joku oikeasti barefoot kengillä kovalla alustalla ja kovempia vauhteja kuin vaikka 4.30 ? Mielestäni moni paljasjalkajuoksija juoksee "sipsuttelemalla" päkiöillä, kuten se monen Youtube-videon perusteella ilmeisesti kuuluukin. Toki itsellänikin kengät on pääosin 0-4 mm dropilla ja monessa aika vähän vaimennusta, mutta ei kuitenkaan paljasjalkakengät, joissa on vain se muutama milli pohjaa
  6. Jim

    Saucony

    Ostin Libertyt. Minulla on käytännössä vain Sauconyn kenkiä. Nyt on kierrossa Kinvara 5 ja 8 ja Guide 10. Lisäksi Altralta Escalante Kengän koko on 46 ja täytyy sanoa, että nuo Libertyt ovat painavat tuossa koossa (338 g / kenkä). Pohja painaa sen verran, että paino nousee voimakkaasti kengän koon kasvaessa. KInvarat painavat +-250 g ja samoin nuo Altrat. Guide 10 painaa 315 g Lisäksi kun Libertyn paino on pohjassa, tuntuvat ne "bottom heavy", kuten jossain mainittiin. Harmittaa, kun muuten ovat hyvän tuntuiset. Olen harkinnut pohjan kulutuspinnan ohentamista hiomakoneella 🙂 Katsotaan nyt
  7. Vaikea määritellä, mikä on raja hölkkäpuolen ja juoksupuolen välillä. Joku on voinut vuosia yrittää alittaa vaikka 1.50 puolikkaalla ja jollekin toisella tuo raja alittui pienellä treenimäärällä. Toisaalta mitä käytännössä tarkoittaa hölkkä- ja juoksupuoli. Eikö juoksupuolen henkilö saa kommentoida hölkkäpuolen ketjuja ja toisin päin ? Toki olen ihmetellyt miksi juoksufoorumin profiili on muuttunut selvästi 5 vuodessa. Aikanaan oli aktiivisempaa kommentointia, oli alle 3 h maratoonareita, jotka pitivät päiväkirjaa jne. Nyt on vain Don Valido ja muutama muu. Nyt on foorumilla aika hiljaista ja paljon kommentointia on nimen omaan aloittelijoiden tekemisiin (johon minulle ei ole mitään vastaan) Samalla ajanjaksolla fillarifoorumi on säilynyt ennallaan. Siellä on paljon edelleen myös kovia kuskeja kommentoimassa
  8. En nyt tiedä, miksi kysyjä piti laittaa banniin. Henkilö on selvästi erittäin lyhyt (jos 160 ei ole hänen mielestään lyhyt). Voisi olla jopa niin lyhyt, että se oikeasti vaikuttaa juoksunopeuteen. Hän loukkaantui siitä, että ensimmäinen vastaus oli tuo, joka oli hengeltään: "tyhmä kysymys", mutta älä huoli kyllä me tyhmiinkin kysymyksiin vastaamme. Erittäin lyhyelle pituus voi olla erittäin arka asia Koska olen myös tuolla fillarifoorumilla, niin täytyy sanoa, että juoksufoorumi on muuttunut aika hiljaiseksi paikaksi. Esim. maanantaina taisi olla 13 säiettä, joissa keskusteltiin. Fillarifoorumilla on viestejä ihan eri luokkaa ja mielestäni myös juoksufoorumilla oli joskus 5 vuotta sitten. Kannattaa yrittää pitää foorumi avoimena. Muistan, kun olin joskus Suzuki Bandit foorumilla (ei se kotimainen). Kun en ollut kommentoinut puoleen vuoteen tuli viesti, että tunnukseni poistetaan, jos en kommentoi. Taisivat tykätä pitää foorumia pienen sisäpiirin juttuna ja saivat puolestani pitää
  9. Testistä saa varmaan enemmän irti, kun on peruskunto ensin kehittynyt enemmän. Sellaista PPP-lenkkeilyä ja välillä voi tehdä hieman nopeampia lyhyitä vetoja siten, että on mukavaa mutta kuitenkin hiki tulee. Jos tuolloin vedoissa syke käy yli 160 tai jopa selvästi yli niin ei väliä. Keskimääräistä sykejakautumaa voit seurata mittarin sivustolta. Kehittymiistä voi seurata myös siten, että kuinka pitkän matkan pystyy juoksemaan vaikka alle sen aerobisen tason. Sen mainitsemani VK-testilenkin rooli ei alussa olisi niinkään VK, vaan aavistuksen nopeampi lenkki, jonka tekee aina samalla tuntumalla ja voi huomata kunnon paraneminen. Itse seuraan omaa kehittymistäni tuolla tavoin ja itseäni se motivoi ja samalla auttaa tunnistamaan virheitä, jos ei kehity. Samalla kehittyy tuntuma siihen, miten kannattaa juuri itse treenata, että kehittyy. Ei kannata vertailla omia tuloksia muihin, vaan seurata omaa kehittymistä. Kuntoiluun voi asennoitua elämäntapana eikä nopeasti saavutettavana tuloksena
  10. Tuolla Runner's High testissä olen itsekin käynyt. Se on siitä hyvä, että sen usein tekee Tuomo Salonen, joka on maajoukkuejuoksija (tai oli viime vuonna). Häneltä voi kysellä noista vauhdeista. Olen kyllä käynyt parissa muussakin eli kyllä niitä löytyy jopa alle 100 €. Syketietoja hyväksikäyttäen kannattaa harjoitella mutta ei sykemittarin orjana. Sykkeet voivat vaihdella myös päivien mukaan
  11. Pajun sykkeet voi tosiaan olla noin korkeat. Toki voi varmistaa vielä jollain toisella sykemittarilla, mutta testijuoksun perusteella maksimi voi olla jopa yli 205 ja aerobinen n. 160. Foorumilla voi olla ihmisiä, joiden maksimi on sama kuin Pajun aerobinen. Testijuoksun perusteella selkeästi peruskunnon kasvattaminen on keskeistä ja treenin säännönmukaisuus. Joku PPP (pitää pystyä puhumaan) voi olla myös sykemittarin rinnalla hyvä rasituksen tunnistaminen. Liika sykemittariin tuijottaminen ei ole välttämättä hyvä vaikka sykemittari onkin hyvä apuvälinen. Lähes kaikki meistä ennen sykemittariaikaa treenauksen aloittaneista lähti vain juoksemaan säännöllisesti jotain lenkkiä ja ajan saatossa kunto parani. Työpaikoilla on usein sählyporukoita ja kun uudet kaverit tulevat mukaan, on monella kunto huono, mutta he ravaavat viikottaisissa peleissä fiiliksen mukaan ja hiki lentää. Usein heillä kunto paranee jo puolessa vuodessa. Syke liikkuu laajalla alueella ja varmaan hetkellisesti paljonkin yli aerobisen, mutta porukka menee fiiliksellä. Myös luisteluhiihdossa syke käy mäissä lyhyesti todella korkealla ja laskuissa alhaalla. Voi vain kuvitella, miten monella luisteluhiihdon aloittelijalla syke vaihtelee ylös alas. Mutta kun on hiihdon jälkeen mukava fiilis ja tuntee itse, että ei ollut liian raskas treeni, oli treeni todennäköisesti hyvä. Juoksussa on lievä trendi siitä, että aloittelijoiden kannattaa varmistaa sykemittarista, että syke pysyy varmasti riittävän alhaalla. Usein niin alhaalla, että mitään treenivastetta ei tule. Näissä pitäisi päästä taas enemmän tuohon fiilisperustaiseen treenaamiseen, hiki tulee mutta on mukava olo.
  12. Sykkeet on yksilöllisiä. Joillakin voi olla maksimi 210 ja toisilla 160 . Minulla 56 vuotiaana saattaa puolimaratonin keskisyke olla 166, kun saman ikäisillä maksimi voi olla 160
  13. Jim

    Vitamiinit/lisät

    Finitro Forte Plus, koska siinä on Glukosamiinin lisäksi muitakin aineita, joita nivelrikkoon tarvitaan. Ensimmäisen tilauksen jälkeen saa tarjouslinkin, jossa päivän tabletit maksavat alle 1 € Auttaako vai ei, en tiedä. Ei tuo paljoa maksa, jos vaikka jotain auttaisi. Olen tuota käyttänyt 4 vuotta, koska en ole jaksanut etsiä muuta
  14. Tuosta 10 km alle 35 min ketjun vastauksestasi päätellen aika monipuolista treeniä teet. Vauhdit pyörivät vähän päälle 3 min/km - 5 min/km. Toisaalta alle 35 on ainakin kuntoilijalle erittäin hyvä tulos, eli varmaan treenaat oikein
  15. Hyvin voi Paju vetää tuon VK-lenkin viikottain tai harvemmin jos siltä tuntuu. Sitä ei vain tarvitse vetää ihan noin kovilla sykkeillä. Viimeinen km vaikka 180 sykkeellä. On hyvä seurata jotenkin, kehittyykö kunto että oppii itse tekemään korjaavia muutoksia treeniin Ainakin 4 tuntia pitäisi saada viikossa perustreeniä. Jos aerobinen raja on 160, niin jossain sen alapuolella eikä niin välilä, jos juoksu-kävelylenkillä syke käy jollain juoksuosuudella 160 yli. Säännöllistä treeniä vain Jotkut ovat innoissaan HIIT-treenissä, jossa tehdään vain isolla sykkeellä. Juoksussa toiset treenaavat vain alle 135 sykkeellä. Harrastan maantiepyöräilyä ja keväällä tulee porukkalenkeille porukkaa, jotka pysyvät hädin tuskin 28 keskinopeudessa. Polkevat sitten nopeimpien mukana kaikkensa antaen ja syksyllä ei tahdo alle 30 keskinopeudella polkea kukaan. Pitäisikö vihjata keväällä aloittelijoille, että kannattaa olla tarkkana sykkeen kanssa, että ei vain nouse yli 135 🙂 Nyt kaikilla ei ole edes sykemittaria, kuvitella
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy