Jump to content
Juoksufoorumi.fi






ruiskarhu

Jäsenet
  • Content count

    2 428
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    7

About ruiskarhu

  • Rank
    Vätys

Profile Information

Converted

  • 10km
    38.10 (Valencia 12/2016)
  • Puolimaraton
    1.25.12 (Kullervo Maraton 9/2015)
  • Maraton
    2.59.12 (Sevilla 2/2016)

Recent Profile Visitors

5 287 profile views
  1. Uskon, että pääset tavoitteeseesi ennemmin tai myöhemmin. Onhan tuossa tietysti joitain haasteita, kuten aamuisin treenaaminen, mutta oikealla elämänrytmillä ei sekään mahdoton homma ole. Mainitset, että olet perusluonteeltasi hidas. Siis luonteeltasi vai :) ? Testaa joskus, jos siis paikat kestää, vaikkapa 300m vetoja < 60s. Jos moisia pystyy 1-n kpl juoksemaan 60s palautuksin, niin 37 min 10k:n kannalta nopeusominaisuudet pitäisi riittää. Kolmesatasilla sain 2016 kesällä 6-7x1k 90s keskiarvot 3.45-3.40 -> 3.35-3.32. Saattoi siinä muutakin olla, mutta tuntuma oli, että noilla vedoilla esim. 10k vauhdin ylläpito muuttui helpommaksi. Onko nyt syksyllä vielä kisoja? Ittellä Vantaan puolikas harkinnassa. Tsemiä!
  2. Uskoo kuka haluaa. Tuota on aikanaan ruodittu HCR:n ketjussa. Muun muassa noiden kärkijuoksijoiden jäljessä juoksijat olisivat saaneet sellaisen edun lyhyemmästä matkasta (vs. kärki), että aika teoreettista on tuon selityksen oikeellisuus. Tuolla yritettiin sysätä järjestäjän vastuuta kyseisessä juoksukilpailussa yksittäisille ohjaajille. Ehkä joskus vielä tämän lafkan juoksutapahtumaan, sillä tapahtuma kiva, ja ylivertaiset asennevammaiset taidettu siirtää jo pois kisan johdosta. edit: HCR:n reittikämmi oli jossain 13-14 km paikkeilla tuolloin, olin juoksemassa..... 3. sijoittunut (5. tuolloin 10 km kohdalla) oli voittajaa (2. tuolloin 10 km kohdalla) 1.29 jäljessä 10 km kohdalla, maalissa ero oli 2.40, vaikka 3. sijoittunut sai 446m edun? ei mitenkään ole noin mennyt, siellä on useita noin 1,5 minuuttia 10 km kohdalla kärkeä jäljessä olleita, jotka jäivät noin 3 minuuttia voittajalle lopulta, ja kun taso on juoksijoilla noin 1.15, niin silloin loppumatkan 446m edulla ei noin tasaisesti ero mene 10 km asti ja sen jälkeen
  3. Nyt on hyvä tietysti kommentoida, mutta kyllä tuommoinen risteyspaikka pitäisi olla selvästi keiloin ja kyltein merkitty.Tuolloin esim. juoksijoita ohjaavien henkilöiden eväshetki ei välttämättä tarkoittaisi katastrofia.
  4. Asiaa. Jo terveys käsitteenä, tai perusterveys, on jokseenkin määriteltävissä aina sen mukaan mitä yleiset intressit kulloinkin ovat. Ei siis kestä aikaa välttämättä. Esimerkistä käy se porukka, jonka vihkimisestä jotkut moittii, ja jotka vielä joskus vajaa 40 vuotta sitten olivat tautiluokituksen mukaan sairaita. Koettu terveys kestää paremmin aikaa, vaikkakaan sen perusteella pelkästään ei esim. lääketieteessä voida potilaan eduksi toimia.
  5. Sopivan rennosti toimit ennen starttia, mikä ei selvästikään ollut haitaksi. Uusia tavoitteita voi pyöritellä mielessä ajanmyötä, nimim. kokemusta on. Pääasia että pysyt liikkeessä jossakin määrin. Mutta nyt voi hetken rauhoittua. Onnittelut!
  6. Tosiaan nuo lyhyen matkan väliajat kertoi monella olevan näyttämisen halua, esim. @Morchen juossut noin 3.10 min/km. Huippu juoksu ko nimimerkiltä. Alle 2.50 -tasolla noin 8 min parannus alle 1,5 vuoteen (vs. HSM 2016) on aika paljon, aika siis 2.41.49. Onnittelut! Lahessahan viime SM-maralla olisi jo mitaleille tällä tuloksella päässyt. (oli offtopicia tietysti Alisan ketjussa) Lisää offtopia Alisan ketjussa. Voittajalta esimerkillistä maratonjuoksua, 0,8s negatiivinen splitti!
  7. Tonnit paukkuu!

    Olen tehnyt saman virheen. Ensi viikolla vasta täyttyy 3 tonnia. Ei voi mitään.
  8. Trendi treenien suhteen ollut samankaltainen itselläkin. Lupaavan heinäkuun jälkeen piriformiksen vuoksi juokseminen tosi vähiin elokuussa, mutta pyöräillen jne. sai pelastettua sen mitä pelastettavissa oli. Nyt taas "nousukiito" menossa, mutta saapa nähdä kuinka käy. Mutta kuten toteat juoksuistasi, mullakin oli juoksulaman aikaan hyvin aikaa palautua edeltävistä "määristä". Samankaltaista siis ollut, sillä erotuksella, että tämän ketjun, Oittaan ja nykyisin Sipoonkorven Herttualla on enemmän juoksijan vikaa. Tsemiä valmistautumiseen!
  9. New Balance

    Olen aika lailla samaa mieltä. Tosin olen juossut vain Vazee Pace v1:llä ja Zante v3:lla. Jossain vaiheessa täytyy 1400:t hommata, jos on halvalla jossain. En oikein pidä Zante v3:sta ainakaan Vazeeta hitaampana kenkänä. Paljon parempi tuo Zante, Vazee Pace vaikuttaa kalossilta nyt kun on Zanteilla juossut. Ja esim. puolikkaita on juostu tuolla mukamas hitaammalla Zantella noin 1.15, joten riittää kyllä tämmöiselle hitaammalle mainiosti. @OlliL suosittelen Zantea myös pk-juoksuun.
  10. La 9.9.

    Tänään tavoitteena oli juosta kontrolloitu pitkä lenkki kiihtyvällä lopulla. Hyvin onnistui, kun maltoin juosta nykyisen lajikunnon mukaisesti. 5 kilsan loppunostokin oli lähinnä selvä vauhdin lisäys, ei mikään maravauhtinen. Olisi voinut juosta selvästi lujempaa tuon lopun, mutta juoksin rennosti selvästi alle marasykkeiden keskimäärin. Oli mentaalisesti helpohkoa juosta, kun lenkin olin jakanut kolmeen osaan reitillisestikin. Juottoja oli 2, ja hieman ennen juottoja otin geelin. Yllättävän hyvin sitä jaksoi vähäiseen treenimäärään suhteutettuna reilu 2h40min. Jalat oli vielä vajaassa 20 kilsassa tosi virkeät, mutta jossain kahden tunnin jälkeen alkoi hieman jalat väsyä. NB Zante v3:t toimii hyvin, joten saattaa olla seuraavan maratonin kengät. Vantaan maratoniin olisi 5 viikkoa, ja 2 hieman tämän päiväistä pidempää ehtisi vielä hyvin juosta muitten treenien oheen. Mutta etenen viikko kerrallaan, ja ilmoittaudun, jos treenivastee pysyy näin hyvänä mitä on viimeaikoina ollut. 30,88 km @ 5.16 min/km, ks 77% (max 91%). 25 km @ 5.22 min/km, ks 2-3 lyöntiä alle mutuaerkin ja 5 km @ 4.42 min/km.
  11. Ti 4.9

    Viikonlopun treenien jälkeen eilinen lepo kevyen lyhyen fillaroinnin ohella toimi hyvin. Tänään myös kevyttä fillarointia päivällä. Illalla juoksemaan, ja selvästi kevyempää taas oli. Sykkeet vielä vauhtiin verraten vähän ylhäällä, juoksutuntuma taas jo lupaava. Sää oli kyllä hyvä, ja liikkujia oli muitakin, esim. @jtv76 juoksi Vänärin kasinolla vastaan. Zantet on kyllä hyvät juosta, täytynee haalia lisää jostain edullisesti. 20,26 km @ 4.50 min/km, ks 80% (max 91%), kilsat 5.03 (eka) - 4.33 (vika).
  12. Harjoituspäiväkirjaan kirjoitin sunnuntaina viimeisimmät juoksukuulumiset (http://www.juoksufoorumi.fi/topic/34330-su-39/?tab=comments#comment-815665). Nyt taas nousujohteisesti siis, mutta heinäkuussa jo ollut hyvä vire on vielä täysin kadoksissa. Sikäli ei harmita yhtään, että jos tenttiin valmistauduinkin liian innokkaasti, ja istuin piriformiksen huonoon kuntoon, niin kannatti ehdottomasti. Joutsenossa puolikas mahdollisesti, mutta voi olla, että keskityn nyt vain treenaamiseen Vantaan maratonia ajatellen. Tämän ja ensi viikon jälkeen on jo viisaampi, ja 1.10 asti vielä normi-ilmoittautumisaikaa. Jos maralle ei ole eväitä (pitää päästä ennätystä lupaavaan kuntoon), niin sitten puolikas harkinnassa. Jokatapauksessa ei treenaaminen mene hukkaan, vaikka sitten vain treenaisi päästäkseen paremmassa kunnossa aloittamaan harjoittelun ensi kautta varten :). Alimatkojen ennätykset 5/10k on tarkoitus juosta jokatapauksessa harjoittelun ohessa ennen joulua.
  13. Hyvää sitkeää tekemistä @OlliL! Varmasti oli paras teho pois flunssan oireiden vuoksi. Minäkin virkosin silloin kesällä Nuuksiossa, kun tielle päästiin 3h kohdalla. Tuota riitti tosin vain hetkeksi.
  14. Juokset siis MNR10k:n ensi viikon la? Luulen, että kulkee. Oisko tarvinnut vähän tukevoittamista tuo loppuohjelma yhden pitkän muodossa, niin se selviää sitten maralla. Mutta nuo maravauhtisethan ovat kulkeneet jo hyvin. Kyse on onko tarpeeksi tarttumapintaa kropassa noille ja maralla sitten riittävästi sitkeyttä. Tsemiä viimeistelyyn!
×