Jump to content
Juoksufoorumi.fi


ruiskarhu

Jäsenet
  • Content count

    2 471
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    7

About ruiskarhu

  • Rank
    Vätys

Converted

  • 10km
    38.10 (Valencia 12/2016)
  • Puolimaraton
    1.25.12 (Kullervo Maraton 9/2015)
  • Maraton
    2.59.12 (Sevilla 2/2016)

Recent Profile Visitors

5 542 profile views
  1. La 20.1.

    Tänään oli tavoitteena juosta mahdollisimman kevyesti pitkä lenkki. Vauhdiltaan menikin suht kevyesti, mutta esim. Saaristokaupungin lenkillä isoimmat mäet oli mukavan haastavia nousta pöperölumessa. Täytyy tällaisia vähän kevyempiä pitkiksiä juosta nyt enemmän. Ei tuo tietysti tänäänkään mitään todella kevyttä ollut, mutta keskisykkeet jäi kuitenkin noin 11-12 lyöntiä alle mutuaerkin. Mukavaa kun on hienoa talvista maisemaa mitä ihmetellä juostessa. 27,26 km @ 5.36 min/km, ks 72% (max 84%), 2h32min42s. Kilsat 5.57-5.12.
  2. Icebug Pytho4 vai DTS2?

    Ittellä oli vanhat Sarvat (Xtiro) kateissa, niin hommasin uudet nasturit. Sarvatkin löytyi lopulta, mutta niillä juoksen enää lähinnä lyhyehköjä kevyitä lenkkejä, koska nastoja jo lähtenyt riittävästi (4-5 talvea juostut). Hommasin Icebug Aurora Bugrip Intersportista 99,- . Olen tyytyväinen. Sovitin aluksi jotain painavampaa ja järeämpää Icebugia, mutta sitten myyjä esitteli nuo hyvänä vaihtoehtona, kun selitin minkälaisilla kengillä tykkään juosta. Eka lenkki noilla oli jo yli 25 km. Tänään reilu 27 km. Toimii myös vauhdikkaammassa juoksussa. Ainoa ongelma oli vähän aikaa se, että oikean kengän iltti (vai se läpykkä nyt onkaan) hankasi luuta vasten ikävästi. Se kun on paljon jämäkämpää matskua kuin Sarvoissa. Nyt se tuntemus on hävinnyt. Se risoi vähän aikaa, kun mietin, että miksi ovat muuten hyvään kenkään tuommoisen laittaneet, mutta tosiaan riittävästi kun juoksi niin se ilmeisesti pehmeni. Tässä Kestävyysurheilun arvioissakin tarkoittaavat ilmeisesti ilttiä, kun mainitsevat ongelmasta: http://www.kestavyysurheilu.fi/tuotetestit/7980-kestavyysurheilu-fi-n-nastalenkkaritesti-5-7-icebug-aurora-bugrip
  3. Arvioisin maksimisykkeen laskeneen 2-3 lyöntiä 7 vuoden aikana, 206 -> 203-204. Parhaimmillaan sykereservi on aika laaja, leposykkeiden ollessa < 40 ja maksimin > 200. Luulen, että äärimmäisten mk-tyylisten revittelyjen vähentyminen selittää maksimisykkeen laskua ja tietysti se, että esim. mäkivetotreenissä sykkeet jäävät alemmas kuin silloin kun kunto oli vaatimattomampaa tasoa. Lisäksi tietysti tavoitteena on optimaalinen harjoitusvaste pitkällä aikavälillä ja siksi esim. päivittäiset (tai edes viikottaiset) överitreenit eivät välttämättä ole hyväksi. Joulukuussa hieman enemmän perehdyin ikääntymisen vaikutuksiin liikunnan aikaisessa kuormittumisessa ja mieleen jäi, että iän myötä maksimisykkeen laskuun vaikuttaa lisämunuaisytimen hormonierityksen (lisää sympaattista aktivisuutta) vähentyminen. Treenaamalla lähes päivittäin tuota sympaattista toimintaa tietysti stimuloidaan paljon enemmän mitä inaktiivisella elämällä, joten tämä voi osittain selittää miksi maksimisyke ei paljoa laske tai laskee esim. sen lyönnin vuodessa (30v jälkeen mahdollisesti). edit: tosiaan max syke ei kerro suorituskyvystä tai kunnosta mitään, turhaan sikäli mainitsin esim. sykereservini laajuuden
  4. Pe 19.1.

    Iltalenkki riittävän ilkeällä juoksutuntumalla. -7 ja nousumetrejä riittävästi reitillä, joten tämmöiset vauhditkin riittää vk:ksi. Kilsat 5.03-4.33. Eka 10k @ 4.48 min/km, toka 4.38 min/km. 20,85 km @ 4.43 min/km.
  5. Stubbin meriselitys

    Don oli värittänyt kommenttiaan toki, mutta tuskin entinen ministeri on lähestynyt elämää ja maratonjuoksujakaan sosioekonomisesti ajatellen huonoista lähtökohdista. Ehkä riittävää fokusta ei ole silti maratoniin ollut tai sitten on vaan selvästi profiililtaan parempi lyhyemmillä matkoilla ja lajeissa joissa juoksu on vain osa suoritusta. Jos maratonin alkuvauhti olisi ollut edes sinnepäin, niin ennätys voisi olla alle 3.05, mutta silloin voisi tietysti selitellä vähemmän. En erittele sen enempää, mutta poliitikoista moni ansaitsee rapaa niskaansa. Pitävät kansaa tyhmänä, on kaikenmaailmandosentteja ja asiantuntijoita, jotka eivät kuitenkaan poliitikon mielestä ole lähelläkään omaa erinomaista älykkyyttään jne. Sen lisäksi perustuslakiakaan ei tarvitse aina huomioida, koska nämä älyköt eivät ole olleet sitä laatimassa. Tämä on tietysti asiaton kommentti myös.
  6. Stubbin meriselitys

    Ihan asiallinen kommentti oli profeetta @Don_Valido ! Turha jeesustella kanssajuoksijoista jne. Vai onko esim. Trump mukava kanssaihminen?
  7. Stubbin meriselitys

    Alkuvauhdit ilmeisesti ko juoksijan omasta päästä, kuten hallintarekisteriin liittyvät luvut 90 ja 10 vai miten se nyt menikään aikanaan. Jos maraton ois triathlonin ensimmäinen laji, niin oisko montaakaan läpäisyä tuommoisella vauhtimaltilla.
  8. Su 14.1.

    Yllättävän hyvin kulki vielä tänäänkin. Saaristokaupungin lenkki on kiva. 10 kilsan jälkeen isoimmat mäet oli noustu ja lisäsinkin vauhtia aika selvästi kaupunkiin päin juostessa. Joku tuttu taisi juosta vastaan jossain ennen Haapaniemeä. Meni kevyt blokissa 65,87 km noin 48 tuntiin (pe, la, su). Täytyy vastaavia settejä (noin 70-75 km 3 päivään) käyttää seuraavan 7 viikon aikana sopivasti. Muut 3-4 päivää viikosta voi treenata 10-15 km päivässä juosten, niin jaksaa jopa vähän vauhdikasta nousujohteisesti juosta, kun en sentään mitään 10 päivän älyttömiä mättöjä treenaa (joskus ollut moisia ohjelmassa). 21,22 km @ 5.17 min/km, ks 74% (max 83%).
  9. Jes. No mun naapurissa asui hesassa Oittaa maran vitosen reittiennätyksen haltija ja eräs maailmanmestari. Sikäli harmi etten enää vaikuta ja juokse sielläpäin, sillä ois hyvää vetoapua susta ollut Keskuspuistossa mk-treeniin.
  10. Oot siis Kaivokselan pummi nykyään (vai miten sen nyt ilmaisitkaan YouTubella) :) ? Parhaita mestoja isolla kirkolla päin.
  11. Ruokaostokset verkkokaupasta

    Hesassa aikanaan foodiesta oli kyllä paljonkin hyötyä. 6-7 muovikassillista taisi parhaimmilaan olla ostoksia kerralla. Enimmäkseen semmoisia mitkä säilyy: vichyt, makaronit, hiutaleet, myslit, säilykkeet jne. Autottomalle isoja marketteja välttävälle oli helpompaa ja ylimääräisen maksun melkein säästi, kun tuotteet olivat Alepaa halvempia, puhumattakaan ajansäästöstä. Joskus oli lohifile vaihtunut kilohinnaltaan moninkertaiseen, mutta samanlaiseen joka vain oli useammassa pienessä paketissa, tuon tietysti hyvittivät. Tilausvaiheessa oli mahdollista valita voiko tuotteen tarvittaessa vaihtaa samanlaiseen vastaavanhintaiseen. Reilusti kalliimmaksi siis ei voinut tilauksen jälkeen muuttua. Jos on edes joskus himassa, tuotteita vastassa, niin toiminee. Muistan kun jotkut perheelliset työkaverit kertoivat miten paljon elämä voikaan helpottua vähäisellä summalla, eikä tarvitse edes lapsien mieltä pahoittaa, kun jättää karkit ostamatta.
  12. La 13.1

    Ajattelin lähtiessä, että juoksen noin 13-18 km, kun en pitkää jaksa. No vähän huijasin itteäni ja juoksin vähitellen aina lisää. Lopussa alkoi väsyttämään, ehkä eilinen reilu 20 km vaikutti, kun on aika laiskaa ollut tekeminen nyt tammikuun alussa. 24,2 km @ 5.33 min/km, ks 75% (max 86%).
  13. Pe 12.1

    Peruslenkki aivan hyvässä talvisäässä, oisko ollut -5. Enimmäkseen kevyttä, ajoittain vähän fiiliksen ja vauhdin nostoa. 20,45 km @ 4.54 min/km.
  14. @Don_Valido taisit olla vegaani? Vähän rautapitoista ruokaa lisää ja c-vitamiinia (joka edistää non-hemiraudan imeytymistä). Hb ja varsinkaan hematokriitti ei ole ihan norjalaisten tasoa sulla, ja hapenkuljetukseen se tietysti vaikuttaa. Kannattaa myös muistaa, että Hb reagoi aika myöhään ongelmiin. Ferritiini kannattaa jossain vaiheessa mittauttaa. Aiheesta esim. täällä: https://idaheikura.wordpress.com/2014/11/03/juoksijan-veriarvot/ .
  15. La 6.1.

    Iltalenkki suht kevyellä jalalla. 18,73 km @ 4.56 min/km.
×