Jump to content
Juoksufoorumi.fi

arhimo

Jäsenet
  • Content Count

    6
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

11 Good

Profile Information

  • Gender
    Male

Recent Profile Visitors

117 profile views
  1. Aikamoinen parannus maailmanennätykseen! https://www.sportingnews.com/au/athletics/news/berlin-marathon-2018-eliud-kipchoge-smashes-marathon-world/emhpp8yvfrmw1bw56uhyfc0ef Tuolla jo juttua juoksusta.
  2. arhimo

    SM-maraton 22.9.2018, veikkaus

    Alisakin näyttää ilmottautuneen mukaan.
  3. Totta. Vaikka enemmän diesel-tyyppi olenkin, ei kunto tällä hetkellä varmasti ole tuohon 2.50 mara aikaan vielä riittävä. Puolikkaan aika on viime vuoden keväältä, kun olin harjoitellut taas kolmisen kuukautta Bakkenin ohjelman mukaan säännöllisemmin. Sen jälkeen ei ole tullut puolikasta juostua, mutta mahdollisesti siitä voisi hyvänä päivänä saatua viilattua minuutin tai pari pois, kun nyt on kuitenkin tullut treenattua viime touko-/huhtikuuta lukuunottamatta melko säännöllisesti.
  4. Kiitokset vastauksista! Olen tosiaan aina aiemmin pitänyt vähintään yhden lepopäivän viikossa, joten siinä mielessä kommentit lepopäivän säilyttämisen puolesta kuulostavat oikein hyvältä. 2010-luvun alkupuolella minulla tuntui tulevan varsin helposti kaikenlaista pientä pohje- ja polvikremppaa, jotka ovat nyt pysyneet poissa hiukan lisääntyneen venyttelyn ja melko säännöllisen hieronnan tultua osaksi harjoittelua. Tuo kremppariski varmasti kasvaisi lepopäivien vähentämisestä. Pitkä kiihtyvä lenkki oli tosiaan jo pyörinyt mielessä yhtenä mahdollisena muutoksena harjoitusohjelmaan. Se voisi olla hyvinkin juuri sopiva lisä aiempiin treeneihin nähden. Kilometrimäärän nopeassa nostamisessa on varmasti riskinsä, mutta ainakin nyt nämä kolme viikkoa treenia noin 100 km (+/- 15km) ovat tuntuneet sujuvan ongelmitta. Aiemmat juoksukilometrit viimeisen puolentoista vuoden ajalta, poislukien touko-kesäkuu, ovat pyörineet siellä 240km-400km kuukaudessa (maratontreeni vaiheessa noin 350+ km/kk), joten sinänsä kyseessä ei ole aiempaan harjoitusmäärään nähden niin valtava kilometrien lisääminen. Melko hyvin jalat ovat kestäneet harjoittelua tämän puolitoista vuotta ja tuntuu, että etenkin rauhallisten pk-kilsojen lisääminen on onnistunut kohtuu helposti verrattuna aiempaan. OlliL:n nousevavauhtisen pitkiksen esimerkeissä nuo reilut loppuverryttelykilometrit ovat hyvä huomio. Itsellä tuppaa välillä jäämään loppujäähdyttelyt verrattain lyhyeksi, ja voin hyvin kuvitella, että juuri tuon tyyppisissä raskaissa lenkeissä se on erittäin tärkeää. Miten muuten koette, että nuo mahdolliset extra pk-lenkit kahden lenkin päivinä tulisi harjoitusviikolle sijoittaa? Helpon pk-päivän yhteyteen vai kenties ennen tai jälkeen kovempaa vk-harjoitusta? Pääsääntöisesti olen ollut itse aamujuoksija, joka juoksee mielellään kovemmatkin lenkit heti aamusta.
  5. Niin lisäyksenä vielä, että pohdin myös olisiko esimerkiksi vauhtikestävyyden kehittymisen kannalta järkevää vaikkapa lisätä yksi extra vk-lenkki joka toisen viikon vapaapäiväksi ja pitää lepopäivä näin ollen kerran kahdessa viikossa? Lähinnä tuossa ratkaisussa itseäni arveluttaa telakkariskin kasvaminen.
  6. Foorumia olen seuraillut kiinnostuksella jo vuosikausia, mutta nyt ensi kertaa aktivoiduin kirjoittamaan asti. Bakkenin maratonohjelmat tuntuivat olevan muutamia vuosia sitten suosiossa, mutta vähään aikaan en ole kuullut niistä pahemmin puhuttavan. Olen juossut sykkeiden perusteella Bakkenin ohjelmien mukaan noin 2-3 vuotta, ja ovat olleet ainakin itselleni sopivan vaihtelevia. Olen muutaman vuoden vajaa neljäkymmenen oleva mies ja oma juoksemisen pääpaino on maratoneissa. Kestävyys tuntuu olevan suhteessa vahvuutena vauhtiin verrattuna. Alkuvuodesta kymppi meni Aktiassa pari sekunttia yli 38 minuutin (PB) ja maraton siitä neljän viikon päästä aikaan 2.54 ja risat (PB). Noudatin keväällä Bakkenin 2.45 maraton ohjelmaa. Viime vuosi mentiin 3.00 tavoiteaikaan tähtäävällä ohjelmalla, jolloin juoksin kolme maraa välille 3.08-2.59. Ohjelmien tavoiteajathan menevät vartin välein, tuon 2.45 ollessa vauhdikkain ohjelma. 2.45:seen kuuluu kuusi harjoitusta viikossa, jotka ovat perinteinen pitkis, kaksi usein intervallipohjaista vk-lenkkiä ja kolme pk-lenkkiä. Pitkiksethän on Bakkenin ohjelmassa useimmiten juoksun ja kävelyn yhdistelmiä (esim. suhteessa 70/30), mutta olen päätynyt juoksemaan ne kokonaan, kun jalatkin ovat tuntuneet (puuta koputellen) viimeisen kahden vuoden ajan pysyvän suurin piirtein ehjinä. Nyt kevään maran jälkeen pari kuukautta meni hyvin vähillä juoksuilla. Toukokuussa vajaa yhdeksänkymmentä kilometriä ja kesäkuussakin vain reilut 130 kilometriä. Heinäkuun alussa otin taas itseäni niskasta kiinni ja päätin ryhtyä taas juoksemaan määrätietoisemmin. Tavoitteena olisi hilata maraton ennätystä tuonne 2.50 tietämille, ehkä jo syksyllä jos juoksu tuntuu kulkevan, tai sitten ensi keväällä. Tällä hetkellä juoksu on tuntemusten, sykkeiden ja vauhtien perusteella varsin tahmeaa, mutta helteellä on asiaan varmasti suuri vaikutus. Huomasin jo heti toukokuun lämpimien päivien saapuessa, että sykkeet nousivat 10-15 pykälää ja vk-lenkit olivat todella tervan juontia, eikä vauhtia niissä meinannut oikein jaksaa ylläpitää. Nyt olen pohtinut vaihtelun halusta ja ehkäpä myös nopeamman kehityksen toivossa, että voisin tuunata tuota 2.45 ohjelmaa hiukan haastavammaksi, joko lisäämällä pk-lenkkien pituutta tai määrää (aamu-iltalenkki) tai lisäämällä yhden kevyemmän vk-lenkin viikkoon. Olen myös ajatellut, että ainakin osassa pitkiksissä voisi kokeilla vetää viimeisiä kilometrejä lujempaa (maravauhdilla tai vähän hitaampaa). Olen tällä hetkellä opintovapaalla, joten nyt on periaatteessa mahdollisuus tosiaan myös juosta ainakin silloin tällöin kaksi lenkkiä päivässä. Olisiko Foorumilaisilta näkemystä siihen mikä voisi olla tavoitteen saavuttamisen kannalta hyödyllisin tapa muunnella ohjelmaa?
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy