Jump to content
Juoksufoorumi.fi






226

Jäsenet
  • Content count

    2 382
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    7

About 226

  1. http://www.kainuunsanomat.fi/kainuun-sanomat/kainuu/juhlan-paikka-suomussalmesta-euroopan-urheilukaupunki-2018-2/
  2. Noora Honkala ammattilaiseksi?

    Tästä voin olla jopa aika samaa mieltä, tosin vaikea sanoa, että huippu-ultraaja on divarisarjalainen vaikka 1500 m juoksijaan nähden. Kumpikaan ei pärjää toistensa lajissa. Sama kun toteaisi, että 1500 m juoksijat ovat divarissa, koska eivät pärjää 100 m matkalla. Mutta muuten ainakin omalta osalta voin sanoa, että mieluummin olen suomenmestari tai MM 17., 24 h juoksussa kuin 3 h maratoonari ja sijalla 32 579 maailmanlistalla maratonilla. Sen mukaan monesti laji valitaan, jossa voisi olla menestymisen edellytyksiä, tosin itse harrastin nuorena kilpauintia 13 vuotta, vaikka olinkin siinä varsin huono harjoitusmääriin ja tehoihin nähden. Iän karttuessa lajin on pidentynyt suunnilleen niin, että 20 vuotiaana olin parhaimmillaan 2 h suorituksissa, 30 vuotiaana 6-8 h suorituksissa ja yli 40 vuotiaana 12-24 h suorituksissa. Ei oikein motivoisi nyt treenata esim. 10 km juoksua tai maratonia sillä tähtäimellä, että kovalla työllä voisi päästä kympillä 5 min ja maratonilla 20 min päähän omista ennätyksistä.
  3. Noora Honkala ammattilaiseksi?

    Pari vuotta sitten heitin huonona vitsinä ja vähän tulehdutin yhden 6 vrk juoksua käsitelleen ketjun kirjoittamalla, että jos NHL:ssä alettaisiin maksamaan miljoonien eurojen palkkoja pelaajille, niin vuoden päästä siellä pelaisi pelkästään neekereitä. Ei ollut tarkoitus olla rasistinen, mutta piti vähän karrikoidusti tuoda esille tämä sama ajatusmaailma joka nytkin on tuotu esille.
  4. Noora Honkala ammattilaiseksi?

    Ihan mahdollista, että kenialaiset tai etiopialaiset juoksevat vielä joskus yli 303 km vuorokaudessa, mutta ennemmin 10 vuoden kuin 10 kuukauden sisällä, vaikka palkintosummat kasvaisi heti. Harva pääse ensi yrittämällä edes 250 km, vaikka olisi mikä tausta. Pitää myös oppia tuntemaan lajin luonne, jotta saa itsestään kaiken irti.
  5. Noora Honkala ammattilaiseksi?

    Kyllä laskin itsenikin v. 2007-2016 ultrajuoksun harrastajaksi, vaikka 100 km ennätys on "vain" 7.48.
  6. Noora Honkala ammattilaiseksi?

    Ei rikottaisi. 100 km kisoissakin tuppaavat keskeyttämään. Maraton ja 24 h juoksu mennään ihan eri energia-alueella, eikä todennäköisesti vuodessa voi tehdä niin radikaalia muutosta. T. Tero fron Utö.
  7. Noora Honkala ammattilaiseksi?

    Voi olla vähän klisee tuo pienen piirin marginaalilaji. En yhtään yllättyisi, jos sanottaisiin, että ultrajuoksijoita ja kisoja on maailmassa vaikka moninkertainen määrä esim. keihäänheittoon nähden. TV näkyvyyden osalta esim. tunnin kooste 24 h juoksusta voisi olla ihan mielenkiintoinen seurata, jos se tehtäisiin urheilu edellä, eikä minään henkilökultti hapatuksena kuten tässä lajissa on tapana. V. 2015 maailmanmestari ja Spartathlonin voittaja sanoi, että ei hänkään Saksasta pysty sponsseja saamaan, ainoastaan jotain ilmaisia kenkiä ja vaatteita. Ei mene siis hyvin muuallakaan.
  8. Joo, vähän niin se meni, mutta ei mitenkään yksiselitteisesti. Toinen asia, josta otan kopin on tuo sana kehittävä harjoitus. Se mainittu Mallorcan leiri oli pelkkää pk treeniä, eli ei mitenkään sykkeellisesti rankkaa, mutta kun juoksua tuli keskimäärin 46 km/päivä, niin kyllä aamun ensimmäinen treeni ja etenkin se ensimmäinen kilometri oli puolen viikon jälkeen myös henkisesti vaikeaa. Kun kaksi tuntia ennen kellon soitto kävin kusella, niin etenkin pohkeet olivat niin jumissa, että hyvä kun pääsi sängystä ylös ja sitten 10 cm askelilla vessaan ja parin tunnin päästä pitäisi jo olla juoksemassa. Vastaavasti toisessa ääripäässä voisi olla hyvin palautuneena juostava vetoharjoitus, vaikka 10x1000 m niin kovaa kuin tasaisesti pääsee. Jo puolivälissä tuntuu siltä, että ei näitä loppuja voi millään päästä samaa vauhtia, mutta henkisesti on asennoiduttava niin, että periksi ei anneta ja lopulta huomaa, että vauhti kesti loppuunasti. Olen kyllä tavannut sellaisiakin henkilöitä, jotka ovat treenanneet kovaa, mutta sitten tärkeiden kilpailujen kynnyksellä pää ei kestä itselle asettamia paineita ja kisa menee pieleen kovasta treenistä huolimatta ja oikeastaan on nähtävissä jo ennen starttia, että kisa tulee menemään pieleen. Henkinen kantti kehittyy myös onnistumisten myötä, kun opitaan tietämään, että kusessa on oltu ennenkin ja päästy onnellisesti maaliin. Sitä en ihan allekirjoita, että ikä tekee henkisesti kovemmaksi. Voi olla, että enempi se vanhemman urheilijan hyvä ja tasainen suoritus on kiinni siitä, että kestävyys on vauhtiin nähden parempi kun yangstereilla.
  9. Yksi asia vielä tuli mieleen, joka voi vaikuttaa henkiseen kanttiin. Jos tavoite on asetettu liian korkealle, niin helposti fiilikset häviää sitä mukaan kun tavoite karkaa. Jos on vaikka 3.10 maratonkunnossa ja tähtää 3 h alitukseen. Kun puolimatkassa huomaa, että tavoitetta ei ole mahdollista saavuttaa, niin sitten on ihan sama meneekö 3.10 vai 3.30. Jos tavoitteeksi olisi asetettu 3.15, niin voisi olla aika hurmio päällä, kun puolimatkassa huomaa, että 3.10 on ihan mahdollinen. Tämä koskee myös huippuja, eikä pelkästään kuntoilijoita. Minulla oman kunnon tunteminen on ollut jopa liiankin tarkkaa. Esim. viime vuonna Joensuun 12 h juoksussa huomasin jo alkumatkasta, mikä on lopputulos ja sen takia fiilis ei ollut mitenkään loistava. Juostaan nyt 12 h niin kovaa kuin ikinä pysyy ja sillä pääsee tasan samaan kuin kaksi vuotta aikaisemmin. Ennätys parani 45 metriä, joten voi sanoa, että ei tällä fysiikalla sen parempaan pääse vaikka hankkisi psyykkisen valmentajan. Ennätyksen paraneminen oli pelkästään rajun loppukirin ansoita. Tasaisella tahdilla olisi jäänyt muutama sata metriä alle.
  10. Ajattelin jäävätä itseni tästä keskustelusta, kun on niin monimutkainen kysymys, että tulee helposti väärin ymmärretyksi, jos jotain pikaista kommentoi. Pääpiirteissään olen kyllä Snaksterin linjoilla, eli fysiikka ratkaisee paljolti myös sen, mitä pää kestää. Tämän lisäksi henkinen kantti on kyllä myös synnynnäistä. Toiset vaan luovuttavat helpommin kuin toiset. Tämä toisaalta näkyy jo harjoittelussa, eikä pelkästään kilpailuissa. Jos nuori lupaava urheilija jättää "sattumalta" väliin aina viikon raaimmat treenit, niin ehkä hänestä ei ole koskaan ihan huipulle asti. Kisajännittäminen, väärä vauhdinjako ja muu kokemattomuus esim. energioiden kanssa eivät ole este huipulle, mutta niiden kanssa on opittava virheistä. Olen sanonut, että 24 h juoksussa ensimmäiset 12 h mennään fyysisellä kunnolla ja toiset 12 h myös henkisillä voimilla. Ei tietenkään pelkillä henkisillä voimilla, vaan pitää pystyä psyykkaamaan itsensä niin, että saa fysiikasta kaiken irti. Parhaiten siihen voi vaikutta sillä, että on uskaltanut ottaa sitä tuskaa vastaan myös harjoitellessa. Vähän aikaa sitten mediassa joku PT kertoi, kuinka pitää ymmärtää, että väsyneenä ei kannata harjoitella, vaan elimistölle on annettava aikaa palautua. Jos minä olisin tuollaista neuvoa noudattanut, niin en olisi saavuttanut paljon mitään. Pitkissä kisoissa mennään joka tapauksessa umpiväsyneenä jossain vaiheessa ja sitä olotilaa on osattava kehittää fyysisesti ja henkisesti myös harjoitellessa. Viime vuonna vedin tosi kovan treeniviikon Mallorcalla ennen E24 kisaa. Ei sellaisen treeniviikon jälkeen lähdetä ihan pikku syyn takia keskeyttämään. Yksi periksi annon ja periksi antamattomuuden olkinuoria on se, että keskeyttäminen ei saa olla hyväksyttävä vaihtoehto kuin terveydellisistä tai välinepuolen syistä. Jos makuupussi kutsuu vaan sen takia, että väsyttää ja kyrpii, niin siitä voi tulla paha tapa. Sanoisin, että vauhdinjako on myös mitä suurimmassa määrin henkisen puolen hallintaa. Helposti vedotaan mahan toimimattomuuteen (energia ei imeytynyt), vaikka oikeasti on vaan kohellettu alkumatkasta energiatasot ja ehkä happotasotkin sellaiseen malliin, että lihaksissa ei vaan ole mitään jäljellä viimeiselle 8 tunnille. Lopuksi hyvä neuvo henkisen puolen taisteluun. Siinä vaiheessa kun itsellä alkaa olla tosi vaikeaa, niin kannattaa muistaa, että muilla se on ihan yhtä vaikeaa. Jos pystyy pitämään ajatukset positiivisella puolella, niin se auttaa saamaan itsestään kaiken irti. Kaikessa positiivisuudessakin on kuitenkin hyvä muistaa jäljellä olevan matkan määrä.
  11. Vierumäki 24h hiihto 2.-3.2.2018

    Suosittelen tekemään sen yhden 10 tuntisen treenin, vaikka noin kaksi viikkoa ennen tapahtumaa. Jos oikein haluaa hifistellä, niin klo. 21.00 ladulle ja klo. 7.00 takaisin. Tuolloin tulee myös harjoiteltua se hetki, jolloin unenpuutteesta johtuva väsymys painaa eniten. Tuollaisessa ylipitkässä treenissä on sekin hyöty, että saa paikat rasitettua niin paljon, että lihakset/jänteet voivat saada vähän vastustuskykyä vammoja vastaan, kuten tulehduksia. Myös hiertymäherkät paikat, esim. kantapäät ehkä vähän vahvistuvat. Kunhan vaan ei mene niin rankaksi, että jo starttiviivalla on alkavaa vammaa tarjolla.
  12. Reilut 3,5 vuotta on tullut Suomussalmella arkipäivät asuttua. Olen vielä Sotkamossa kirjoilla ja viikonloput asun siellä, silloin kun ei olla reissun päällä. On tämä Suomussalmi asukaslukuun nähden ihan liikuntahenkinen kunta (ei ole edes kaupunki). Löytyy hyvä latu- ja lenkkipolkuverkosto. Latujen kunnossapito tosi hyvää. Hyvä punttisali, neljäratainen 25 m uima-allas, jäähalli, pesis- ja jalkapallokentät, urheilukenttä, ammuntapaikkoja ja tietenkin luontoa loputtomiin, esim. keväällä paljon hyviä hiihtosoita. Monet polkureitit ovat kyllä jo parhaat päivänsä nähneet. Toisaalta kyllä Sotkamo on enempi DDR henkinen kunta, jossa panostetaan liikunnan lisäksi nimenomaan kilpaurheiluun. Melkein aina kun kesällä päiväsaikaan ajelee Vuokatissa, niin siellä näkyy rullahiihtäjiä ja lenkkeilijöitä ympäri Suomea ja ympäri maailmaa. Suomussalmella joskus joku ohikulkija pysähtyy esim. uimaan, mutta ei tänne kukaan tule leireilemään. Uima-altaassakin on kyllä vähän eri meininki näiden kahden kunnan välillä. Jennan tasoisia huippu-uimareita ei mitenkään voisi tulla Suomussalmelta, tai ainakin aika rankasti pitäisi sitä ennen tehdä taustatyötä allastilan hankkimiseksi. Viime vuoden tuplatriathlonin MM-pronssia sen sijaan Suomussalmen kunta arvosti ihan eri tasolle kuin Sotkamon kunta. Suomussalmen kunnalta sain 1600 euron tunnustuspalkinnon, kun edustin suomussalmelaista seuraa, Suomussalmen Rastia ja Sotkamolta sain 180 euroa, kun olen sotkamolainen. Sain Suomussalmelta myös kunniamitalin, jonka on tätä ennen saanut vain pari olympiavoittajaa. Kerrankin olin sitä mieltä, että äärikestävyysurheilua arvostettiin vähintään tarpeeksi, jopa liikaakin. Kummassakin kunnassa on kyllä siinä mielessä asenne kohdallaan, että voi vaikka hiihtää metsäsuksilla kaupan pihalle ja lompsia siellä huopakumisaappaissa niin ettei kukaan ihmettele.
  13. dubbel trippel MM Liettuva

    Saatiin MM kisapaikka, vaikka parantamisen varaa meidän suoritukseen jäi noin 20 minuuttia, etenkin uinnissa. Heinäkuun loppuun mennessä pitäisi ottaa paikka vastaan tai luopua siitä. Vähän turhan hintava on tuo ötillö, mutta minulla vauhti hyytyy joka vuosi ja lajissa taso nousee, joten voi olla vähän its now or never. Hieno kisa tämä Sveitsin Engadin oli. Juoksureitti on tosi rankka. Melkein pelkkää nousua ja laskua, mutta ei mitään älytöntä kivikkoa kuitenkaaan. Noin 5 tunnin kohdalla tuli kova ukkonen ja järjestäjät sulkivat uinnit. Vain 8 ensimmäistä paria oli siinä vaiheessa uinut kaikki osuudet. Meiltä jäi viimeinen 750 m uinti pois kun oltiin 10. Monilta jäi myös 2. Viim. 1400m uinti pois. MM kisapaikkoja oli jaossa kolme miesten sarjassa, mutta 10 sakissa oli jo 7 muualta paikan saanutta. Tämä oli viimeinen karsintakisa v. 2017.
  14. dubbel trippel MM Liettuva

    Saatiin MM kisapaikka, vaikka parantamisen varaa meidän suoritukseen jäi noin 20 minuuttia, etenkin uinnissa. Heinäkuun loppuun mennessä pitäisi ottaa paikka vastaan tai luopua siitä. Vähän turhan hintava on tuo ötillö, mutta minulla vauhti hyytyy joka vuosi ja lajissa taso nousee, joten voi olla vähän its now or never. Hieno kisa tämä Sveitsin Engadin oli. Juoksureitti on tosi rankka. Melkein pelkkää nousua ja laskua, mutta ei mitään älytöntä kivikkoa kuitenkaan.
×