Helpota elämääsi ja kirjaudu sivustolle

Hei, 
luet sivustoa nyt vieraana. Avaamalla sivulle omat tunnukset pystyt seuraamaan haluamiasi keskusteluja helpommin. Voit osallistua keskusteluun myös vieraana. Silloin kommenttisi menee moderointijonon kautta. Sisäänkirjautuneena se näkyy heti kaikille. Tunnusten luonnin yhteydessä voit käyttää keksittyä sähköpostiosoitetta jos et halua ilmoituksia sinulle tulleisiin kommentteihin yms.

Vieraana löydät uudet viestit valikosta Uudet viestit -> Juuri nyt. 

Jani78

Jäsenet
  • Content count

    14
  • Liittyi

  • Last visited

About Jani78

  1. Itse harjoittelin flunssasta ja kylkivammasta johtuneen 8 viikon tauon jälkeen reilussa 2 viikossa puolikkaalle koko ajan harjoitusta koventaen. Eli aluksi kävelyä ensimmäisellä viikolla, loppuviikosta kevyttä hölkkää ja lopuksi vetoharjoitus. Viimeisellä viikolla kova 10k ja yksi veto sekä yksi palauttava. Kisa meni mielestäni odotettua paremmin ja sain tehtyä ehjän juoksun jossa sippaamista ei tullut, vaikka vauhti olikin aiottua kovempaa lopussa.
  2. Minä kuulin että Juha Mieto olisi pistellyt tuon reitin 6h kun olin kesällä mestoilla.
  3. Löysin sähköajan kunnanmestaruuskilpailuista 100mT13 sarjasta ollut 13.50. tuota 8.1 aikaa en löytänyt lehtitiedoista ainakaan summittaisella otannalla, mutta yhden 8.40 ajan löysin 11-vuotiaana. Tuo 13.5 olisi 60 metrille juurikin 8.1.
  4. Aika on juostu Sisu-lisä kisoissa -91 ta -92 Vierumäellä. Aika löytyy lahden piirin tilaistoista. Käyn tänään vielä kirjastossa tonkimassa sen aikaisia paikallislehtiä, joista itsekin muistan tuloksen joskus lukeneeni.
  5. juu minusta on kiva jauhaa paskaa tuntemattomille..
  6. Tarkensin emännältä ja tuo aika oli 8.1s tehty 11 tai 12-vuotiaana.
  7. Tuli tästä keskustelusta mieleeni, että kun tuo parempi puoliskoni juoksi 60m 11- vuotiaana tytöntyllerönä 8.0(saattoi mennä karvan allekin), niin tänä päivänä moisia tuloksia tuon ikäisissä ei juuri ole näkynyt. Tulosta ei tietääkseni pidetty edes kovin kummoisena. Ei irronnut jumankaude edes valmentajaa ja yleisurheilu ura sai jäädä jo tuon ikäisenä. Arvelisin että tuolla tuloksella kuitenkin ollaan nykypäivänä aika lähellä ikäluokkien kärkeä ainakin piiritasolla.
  8. Tuonhan juoksee peruskoulun yläluokan pojista melko osa. Ei juokse.
  9. Jos ensivuonna juoksisi ekan maran syksyllä ja ekan puolikkaan keväällä. Aikatavoitteita en osaa oikein asettaa kun en ole aiemmin juossu. Mc millian antaa aika kovia aikoja keväisen kympin tuloksen perusteella (45min). Olisin tyytyväinen jos tulokset olisi puolikkaan +10 min mcMillian arviosta ja kokonaisella sit +20min. Saapi nähä sitten mitä vauhtia tuo kymppi keväällä sujuu, että millaiset ennusteet McMillian antaa noille ylimatkoille. Ja niin, tuo 10K pitäis hoitua 39:XX. Lisäksi voisi pistää, että ainaski yksi päälle 100K harjoitusviikko olisi suunnitelmissa kevätpuolelle.
  10. Mä aloitin juoksun kun koin sen olevan jotenkin niiin haasteellista. Mulle on aina ollut tärkeää voittaa elämässä sellaisia asioita joita muut pitävät vaikeina tai mahdottomina minulle. Ikäänkuin sanon maailmalle, että siitäs sait onnistuin. Jo koulussa ekalla luokalla ope sanoi, että musta ei tule hyvää matematiikassa, ja mä uskoin sitä aika pitkään, kunnes menin lukioon ja aloin murtaa muitakin rajoja ja normeja. Minusta tuli luokan paras matikassa, vaikka olin aiemmin ollut seiskan tasoa matematiikassa, koska en edes koskaan yrittänyt, vaan pidin tuota opettajan toteamusta totena. Juoksemisessa mulla on kai sellaiset ajatukset, että mä haluan itse ottaa kohtaloni haltuun ja säädellä miten terve ja hyväkuntoinen mä olen, enkä tyytyä siihen normiin, että kolmekymppisenä aletaan rauhoittumaan ja jäähdytellään jos aikaisemmin on urheiltu. Haluan saavuttaa juoksussa vielä sellaisia asioita joista en vielä edes uskalla uneksia. Juoksu on mulle keino hallita elämääni ja kohtaloani, kuten on myös meditaatio, työ ja sosiaalinen elämä. Juokseminen antaa sellaisen riippumattomuuden ja vapauden kokemuksen, että sen turvin jaksan antaa aikaani ja energiaani muille tulematta katkeraksi. Parasta on juosta pimeässä metsässä tai vaikka järven jäällä kun kuu paistaa, vailla päämäärää ja tavoitetta, loikkia ojien yli ja välillä kiipeillä kallioille ja kiville, liikkua sinne minne nenä näyttää. Myös kaupungissa on mahtava juosta kun muut nukkuu tai on "yö elämässä". Tykkään juosta takapihoilla ja joutomailla, hyppiä aitojen yli ja kiivetä katoille, kun muut makaavat sohvilla ja kattelevat BB:tä. Toisinaan pidän juoksemisesta kelloa vastaan radalla. Koetan piiskata ittestäni vielä yhden kierroksen ja vielä vähän nopeamman satasen, niin että lopulta tuntuu etten jaksa enää metriäkään. Silloin on jotenkin saraan hyvä fiilis, kun tietää tehneensä kaikkensa.
  11. Lisää vetoja: 8X800 keskiarvolla 3.07. Hajonta oli sellainen että kovimmat meni 3.00 ja heikoin 3.15. Seuraavana päivänä 7X400 ka. 1.20. Sitten täysin paska pyramidi harjoitus tällä viikolla. 800/ 2.54. 400/ 1.17. 200/ 36s. 1000 4.25 Toinen setti 800/3.04. 400/1.20. 200/39. 1000/4.02 Mitenköhän noihin vetoihin saisi tuntumaa ettei aina käy niin et aloitusvauhdit karkaa käsistä ja loppu on ihan selviytymistä.. Mulla on muuten aika samassa linjassa tulokset kun KTz: lla vuonna 07 Jää nähtäväksi pääsenkö noin huikeaan kehotysvauhtiin ikuna..
  12. Kiitoksia vastauksista ja tsempistä! Nyt alkaa tehokausi olla päätöksessä, ainakin jalkapohjat ovat sen verran hellät, että pitänee pitää muutama välipäivä.Suuri testipäivä on siis edessä heti kun jalkapohjat sen sallivat. Viime viikko meni liian kovaan juoksenteluun ja liian suuriin määriin. Esimerkkinä tehoista 5X 1000 jossa eka tonni 3:37 ja viimeinen tonni piti jakaa nelisatasiin ja 200 pikapyräykseen liian kovan alun vuoksi. Määrää taas tuli liikaa kun innostuin sunnuntaina tekemään 3 lenkkiä yht.25-30 kilsaa+ 60 metrin vedot päälle. Nyt takana jo 4 kovaa viikkoa, joten tämän viikon teen kevyempänä, mikäli pystyn ylipäänsä juoksemaan. Ihme kyllä ylikunnon merkkejä ei ole havaittavissa lepo pulssikin on ollut rauhallinen 43-45. Mitenkähän muuten on, että jos haluaa kehittää hepenottokykyä, joka käsittääkseni on melko ratkaiseva ominaisuus kympillä, onko enemmän hyötyä lenkeistä jotka tekee vähillä hiilihydraateilla esim aamulla ennen syömistä, kuin täysillä energiavaroilla tehdyistä lenkeistä. Annoin itseni ymmärtää, että jotta keho saa energiaa rasvasta, se tarvitsee myös enemmän happea. Ainakin noin näppituntuma minulla on, että aamulenkki tyhjällä vatsalla pistää kyllä puuskuttamaan enemmän kuin vastaava hyvinravittuna tehty lenkura.
  13. Heips! Olen lueskellut tätä foorumia ja toista vuotta ja ammentanut viisauttanne oman juoksiharrastukseni tueksi ja innoitukseksi. Omaa harjoittelua on siis takana n 15 kk ja alun 5 km hölkistä on edetty jo 50-60 km viikkoihin. Enempää määrää on vaikea lisätä ajan puutteen vuoksi. Kuten otsikoin, haaveena olisi juosta 10K kovaa mielellään alle 40 min. Aluksi tietysti harjoittelin mielessäni maratooni, mutta kehityttyäni havaitsin kympin kiehtovammaksi ja haasteellisemmaksi matkaksi itselleni. Olen nyt päässyt harjoittelussani siihen pisteeseen, että 10K on mennyt aikaan 45.59. kovempaan menoon olisi ehkä ollut rahkeita, kun tuo juoksi tuli vähän flunssaisena juostua. Tuosta ennätysjuoksusta on nyt parikuukautta ja olen tässä välissä toteuttanut harjoitteluohjelmaa joka sisältää kaksi kovaa harjoitusta ja 3 pk/palauttavaa/vko. Aina ei tietty ole onnistunut viikot niinkuin on suunnitellu, mutta aika hyvin kuitenkin.. Nyt tavoitteena olisi päästä johonkin 43 min tuntumaan tänä vuonna tällä tehoharjoittelulla jota uskon pystyväni jaksamaan vielä 4 vko. Sitten yritän ennätystä. Tuon jälkeen en tiedä miten harjoittelua kannattaisi jatkaa.. Olen siis mättänyt intervalleja ja/mäkivetoja ja vauhtileikittelyjä esimerkkinä 5X1000 vedot menee aavistuksen alle 20 min. Pk lenkit teen vauhdeilla 5.30-6.15. Taustatietona mainittakoon että painoa on 78 kiloa ikää 31 vuotta. Leposykkeet on 42-46 luokkaa ja maksimia saanu irti 206.
  14. tää tulikin tänne viiveellä, joten ennätin jo uusia kirjoituksen. miten tän saa pois?