Jump to content
Juoksufoorumi.fi


forrest_42195

Jäsenet
  • Content count

    670
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

70 Excellent

About forrest_42195

  • Syntymäpäivä 23.10.1969

Converted

  • Coopperi
    3535 (2012)
  • 10km
    36:13 (2012)
  • Puolimaraton
    1:17:47 (Siuntio 2015)
  • Maraton
    2:43:43 (Kööpenhamina 2013)
  • Tavoite
    2:ikä (2018: 2:48:xx)

Recent Profile Visitors

693 profile views
  1. forrest_42195

    Noin 200 juoksi harhaan Tukholman maratonilla

    Tattis. SAUL juoksijoille sitten vissiin tarvi edes mainita mokomaa, kiitti vaan. Tai onhan se voinut mennä ilmoittajille - mulla seuran vastaava hoiti. Vanha sanonta piti taas kutinsa: ei kolmea neljännettä. Voi sun /se. Noh, pitää suhteuttaa. Alitushan ei ollut kovin iso tällä kertaa. Ajallisesti 18-19 sekuntia meikäläisellä. Ehkä mä tästä vielä selviän. Tarkoitan tokenen, en ole siis riipaissut suutuspäissäni heti kovaa känniä.
  2. forrest_42195

    Noin 200 juoksi harhaan Tukholman maratonilla

    En nyt äkkiseltään löydä mitään kohinaa tähän liittyen. Onko nyt oikeasti Vierumäen lumitilanteen takia viime hetkessä muutettu reitti, mutta tarkistusmitatuksi väitetty, todettu lyhyeksi? Eikä tunnusteta julkisesti?! Höh. Juoksin itse tuolla ja oma mittari näytti 20,94km. Reitillä oli teräviä käännöksiä ja kierroksia taisi olla 11 kpl. Eli mittari on voinut kyllä oikaistakin tuon verran. Seurakaverilla oli muistaakseni hyvin lähelle sama lukema. Jos tuo reitti olisi lyhyt, niin se olisi sitten neljäs kerta mulle muutaman vuoden sisään: Suvi-Ilta, HCR, Elo-juoksu - ne kolme on varmasti tunnustettu lyhyiksi. Viimeisintä ei kai koskaan tunnustettu kirjallisesti, mutta järkkäri myönsi "näin meidän kesken" palkintojenjaossa: hankaluuksia tietöiden takia.
  3. forrest_42195

    Riga Marathon 19-20.5.2018

    Vessajonot olivat kaameat. Olin puoli tuntia ennen lähtöä jonossa ja vartin jonotuksen jälkeen pääsin n. puoliväliin. Siinä pikainen plan b) - ja puskaan. Enkä ollut ainoa. Ensi kerralla tietää varata enemmän aikaa. Siirtyminen vessoilta lähtöpaikalle oli aikas pitkä tai ainakin tuntui siltä. Tuo mainittu alle 4h karsina oli jo melko täynnä siihen aikaan. Pystyin ryynäämään lopulta kuitenkin jonnekin 7-8 riviin. Aikamoinen määrä porukkaa paukusta pääsi eteen lopulta. Eka kilometri meni osin käärmejuoksuksi: 4,15km gps:llä ja jäljessä puoli minuuttia tavoitevauhdista. Etureidet aika raskaat. En tiedä johtuiko eilisestä ~30km sight seeing pyöräilystä vai oliko vaan hiilaripöhö. Juoksuväylä alkoi olla vapaa ja lähdin ajamaan aikatavoitetta kiinni. Pieni virhehän tuo oli, turhaa rykimistä. Alku kulki kuitenkin kevyesti ja ohittelin paljon. 10km oli huoltojoukkojen aika loistaa. Hyvissä ajoin huusivat missä ollaan. Täydellinen pullon ojennus, vauhti ei hidastunut yhtään ja koko tapahtuma saatiin jopa tallennettua. 12km painoi Tanskalainen kaveri vastatuuliosuudella ohi reipasta kyytiä ja naulauduin peesiin. Kenties aavituksen liian kovaa siinä kohtaa, mutta vetoapu oli kyllä erinomainen. Ehkä se kompensoi. 5-6 km menin tanskalaistuntumalla. Sitten yhtä äkkiä kaveri hyppäsi sivuun ja suoraan bajamajaan. Jatkoin samaa tahtia kun edessä oli sopivasti puolikkaan selkiä iso liuta. Pitkä vastatuuliosuus. Pieni virhe taas: olisi pitänyt passailla hieman tuulenkin takia, eikä varsinkaan innostua kilpailemaan eri matkan juoksijoiden kanssa. 20km oli toinen huoltojoukkojen paikka joka meni myös täysin nappiin. Puolivälissä n. minuutti tavoitevauhtia edellä, mutta hyvältä tuntui. Hetihän se sitten muuttui. Ehkä puolikkaan juoksijoiden mentyä maaliin tms. selkä koki psykologisen notkauksen. Homma tuntui raskaammalta ja heti 22. km oli 10 sekuntia liian hidas. Sitten hieman tasaantui, mutta homman nimi alkoi olla taas selvä. Olympiakeskuksen takalenkki tuntui kestävän ikuisuuden ja tuuli oli koko ajan kova ja vastaan. Mikä on täysin mahdotonta, koska reitti kääntyili sinne sun tänne. Kilometrit alkoivat kestää useita sekunteja liikaa, ei voinut mitään. Kovin yksinäistä oli taivaltaminen. 32-33km huomasin että neljä selkää oli hivuttautunut iskuetäisyydelle. Otin ne tavoitteeksi. 35km ja ne oli suoritettu. Sitten meni taas vaikeaksi. Vauhti tipahti pysyvästi 10-15s/km liian hitaaksi. Kuin piste i:n päälle, takaa tuli lennokkaalla askeleella kaveri ja saman tein ohi. Ei mitään jakoa pysyä perässä. AC/DC Hells bells soi päässä ja matkaa vielä 6-7km. 4min keskivauhti alkoi näyttää menetetyltä, vaikka sillan pitkä alamäki hetkellisesti tilannetta paransi. On ne pitkiä juoksijan kilometrit tässä vaiheessa. Kuuluttajien huudoista "Miikaaa, Miika Häkinen coming" ei jaksanut innostua enää yhtään. Olisivat mieluummin hiljaa (alkujuoksusta koin ne oikein positiivisina). Nyt piti keskittyä pelastamaan 2:50. Näin kääntöpaikalla, että perässä hönkii aikas lähellä parikin kaveria. Siitä sain boostin loppukilometreille. Kenties olin laskenut hieman väärinkin: alitin 2:50 lopulta selvästi, melkein minuutilla. Loppukiri lähti mukavasti. Kaikenkaikkiaan ihan tyydyttävä suoritus lopulta. Ei huippu, mutta kuitenkin alle rajan ja kovan taistelun kautta tullut työvoitto. Täydellisellä tasavauhtisella juoksulla olisi kenties minuutti lähtenyt ajasta, mutta täydellinen juoksu jäi taas ensi kertaan.
  4. forrest_42195

    Riga Marathon 19-20.5.2018

    Jep, ihan hyvältä näyttää sää. Kovin paljon ei sen taakse voi mennä. Reittiä onkin muutettu sitten viime näkemän (2014). Varmaan hyvä tämäkin. Eikös se silta sahata moneen kertaan. Ei nyt mikään mahdoton nousu kuitenkaan. Ilmeisesti joku on hieman kuitenkin kritisoinut reitin mäkisyyttä, koska nettisivuille oli kaivettu profiilivertailu New Yorkin kanssa: NY siis sisältää selkeästi kovemmat mäet. Yksi negatiivinen asia viime kerrasta oli, kun lähdössä ohjasivat maratonin eliitin lisäksi vain puolikkaan sadat (tuhannet?) juoksijat etukarsinaan ja muut perälle. Kyllä minä lopulta puikahdin toiselle puolelle, kun tajusin eteen tulevan massan määrän. Kovin eteen en enää kuitenkaan päässyt. Nyt täytyy olla tuossa kohtaa rohkeampi ja aiemmin. Tarvittaessa vaikka painien järkkärin kanssa 💪. Sirkushuvia katsojille. Ehkä kantavat niskapers-otteella sätkivän ukon koko porukan viimeiseksi 😉 Jääkiekko saattaa tosiaan rajoittaa lauantain lepoaikaa ja altistaa ikävästi kepanderin houkutuksille. Kuukausi tipatonta alla, viime hetkelläkö sitä sortuu... Ei kai nyt sentään. Kohtahan se nähdään katsotaanko sittenkin vaan Sveitsin pelejä kämpillä pikkutelkkarista.
  5. forrest_42195

    Vauhdinjako maratonilla

    Olipa tiukka treeni Yassot pitkästä aikaa. Vähäkseltään lyhyitä vetoja tullut suoritettua muutenkin, kun tuntuvat niin ikäviltä. Jaksa itseänsä kiusata määräänsä enempää enää. Tulos oli 2:47 keskari. Pientä jossittelua voisi harrastaa navakan tuulen takia, mutta toisaalta eipä ollut kuuma. Yasso-tulos on aiemmin hieman paremmilla keskareilla osunut 2-3 napsun ylöspäin korjauksella maratonaikaan -> haarukka olisi 2:49-2:50. Puolikkaan perusteella estimaatti on 2:47. 2,5 viikon päästä nähdään kumpi on oikeassa, vai tuleeko Musta Pekka käteen.
  6. Juoksijan polvea epäilin loppuvuodesta, kun toisen polven ulkosyrjä kipeytyi. Satunnaisia tuntemuksia myös sisäsyrjällä. Tilanne paheni pikkuhiljaa ja lopulta meni lenkin alut kävellenkin klenkkaamiseksi. Muistin vuosia sitten fyssarikäynnillä todetun lihasepätasapainon perskannikoiden välillä ja päättelin keskimmäisen pakaralihaksen heikkouden olevan mahdollinen juurisyy. Juoksutaukoa tovi ja kylkipunnerrusta heikolle puolelle 4x70 setti joka toinen päivä. Vähän lonkankoukistajien venyttelyä myös. Kipu alkoi harventua ja lopulta hävisi. Sitten tietenkin lopetin punnerrukset kokonaan ja tuntemuksia alkoi hetken päästä taas tulla. Nyt menee 1-2 kertaa viikossa 4x90 setti ja vaiva on pysynyt aisoissa.
  7. forrest_42195

    Riga Marathon 19-20.5.2018

    Kenraali suoritettu viime viikonloppuna. Puolikas. Hyvin meni, mutta menköön. Enää ei voi kuin pilata maratonkuntonsa. Pari kovaa kiihtyvää pitkistä avainharjoituksina suunnitelmissa. Tämä viikko kevyttä jolkottelua puolikkaan takia. Viikonloppuna sitten tärähtää toinen kovista pitkistä. Pitkästä aikaa Yassot yritän saada myös johonkin väliin. Yllättävän hankalaa, kun lähes kaikki lenkit tulee nykyään suoritettuna työmatkan yhteydessä. Toivottavasti muillakin Riikaan tulijoilla on pullat hyvin uunissa.
  8. forrest_42195

    Vauhdinjako maratonilla

    Suurin osa juoksijoista hiipuu selvästi toisella puolikkaalla. Itse pyrin aina täysin tasaiseen juoksuun. Ei se juuri koskaan ihan nappiin onnistu, mutta pieni (~1 min) hiipuminen on onnistunut muutaman kerran. Uskoisin, että hyvin lähellä kunnon mukaista max onnistumista olen silloin käynyt. Tuollainen vaatii selvää jarruttelua alussa ja tosiaan tietämistä mikä on se päivän kunto. Lisäksi hetki jolloin oikeasti hyppää "minkä /se kestää" puolelle voi olla hankala määrittää. Itse testaan kuntoni esim. muutamaa viikkoa ennen puolikkaalla. Maraennusteena olen käyttänyt 2 x puolikkaan aika + 9-10 minuuttia. Kompensoin ennustetta, jos on joku selvä puolikkaan aikaan vaikuttava tekijä: sää, reitti, tms. Varmasti kympille löytyy joku vastaava kaava. Kokemuksen myötä seuraavilla maratoneilla voi vertailla omia tasavauhtisia kovia tai kiihtyvän pitkiksen loppuvauhteja. Jälkimmäisestä olen joskus saanut masentavan huonoja ennusteita. Luultavasti olen vaan ollut niin harjoitusjäkissä, että loppunosto ei ole irronnut hyvin. Kisaan levätessä tilanne on sitten parantunut. Ennustan joskus myös radalla maratonsykkeellä juostun tunnin tuloksien perusteella: siis vertailemalla edelliskertoihin. Toki tiedän, että syke voi vaihdella päivän/sään mukaan. Joka tapauksessa on ihan hauskaa haarukoida ennustetta eri tavoin. Yassot ovat mulla ennustaneet oikein hyvin ainakin "uran" alkuvaiheessa. Ennätysaikoina en ihan pystynyt Yasson ennusteeseen, mutta aika lähelle silloinkin. Ajattelin vetääkin tauon jälkeen tänä keväänä Yassot niin saan taas uuden kokemuksen. Olen silti samaa mieltä, että Yassojen ennustuskyvyllä on enemmän viihde- tai henkistä arvoa, kuin kovaa totuutta. Esim. keskittymällä vetotreeneihin voi saada kovan tuloksen Yassoista ja ennuste maratonille ei sitten pädekään. Tasavauhtisessa maratonissa on henkisesti iso asia, että saa paljon selkiä ohiteltavaksi. Varjopuolena, että peesihyötyä ei juurikaan ole.
  9. forrest_42195

    1/2-maraton 2 viikkoa ennen?

    Minä olen toistaiseksi vetänyt kisat aina täysiä, vaikken mikään NR kiihkoilija olekaan. Tarkoitan, että mulle sama mitä vauhtia muut kisansa suorittavat. Itse vaan teen VK harjoitukset mieluummin jossain muualla. Puolikas täysiä on toki kova VK harjoitus. Palautuminen kokonaan ottaa useimmilla sen 2 viikkoa. Silti itse koen sen erinomaisena valmistavana ja pyrin sen yleensä tekemään. Nykyään on oikeastaan aika sama onko maraton 5, 4, 3 vai 2 viikkoa ennen. Kaiken saa järjestymään. Kovia harjoituksia pitää vaan säätää (välttää) puolikkaan molemmin puolin. Yleensä viikon ennen teen hyvin kevyitä VK harjoituksia - käytännössä vain virettä ylläpitäviä. Sitten jälkeen yleensä kokonainen viikko pelkkiä pehmoharjoituksia. Kysyjällä taitaa olla 4 viikkoa väliä. Itse tosiaan vetäisin puolikkaan sen mitä lähtee. Siitä viikko (tai ehkä mieluiten puolitoista, jos mahdollista) se viimeinen kova kiihtyvä pitkis. Sitten normaalia laskettelua kohti päätapahtumaa. Mulla tänä keväänä jää 5 viikkoa väliä. On se ehkä hiukan parempi kuin tuo 4 viikkoa. Siihen kovimpaan kiihtyvään pitkikseen jää 2 viikkoa.
  10. forrest_42195

    Hoka One One

    Parista ihan muusta merkistä kun kului saman kohdan kova kumi reunasta puhki, sen alla oleva pehmeä kulahti tosi nopeasti. Melkeinpä yhden lenkin aikana just tuohon klenkkakuntoon. Hokan kanssa ei jostain syystä käynyt niin. Askel ei varmaan osu niin voimakkaasti reunalle. Vaimennus on ihan hyvä vieläkin. Ainakin verrattuna muihin ajossa oleviin (Adduja). Varmaan tuoreisiin Hokiin jotain eroa voisi huomata.
  11. forrest_42195

    Hoka One One

    Täytyy päivittää ja perua katalat arvaukseni. Toisen kengän ulkosyrjän reunasta ohut kumi todella kului suht aikaisin puhki: ehkä ~500km kohdalla. Koska se meni kuitenkin vain ihan reunasta, eikä tuntunut haittaavan askellusta, jatkoin juoksemista. Yllättäen vaurio ei näyttänytkään etenevän. Nyt on ~900km takana. Samainen kumi on alkoi juurikin toisesta reunasta irtoamaan, joten loppu lähenee. Kaipa sen vielä liimaan, kun kumiliimaa edellisistä suutarin harjoittelutöistäni sattuu kaapissa olemaan. Pääsen toiselle tonnille. Ihan normaaleihin kilometreihin tälläkin kengällä siis lopulta pääsen. Kaikin puolin hyvä kokemus, jopa vauhtilenkeillä ihan OK. Viime päivien kovilla pakkasilla osoittautunut myös lämpimiksi - ainakin verrattuna muihin ajossa oleviin kenkiini. Saatan siis harkita ryhtyväni ostamaan joskus toistekin Hokan kenkiä. Nyt tosin on muistaakseni 6 käyttämätöntä paria kaapissa, joten ehkä hetken vielä hillitsen ostosteni kanssa.
  12. Siellähän on startti ihan kohta - onnea matkaan! Muutama viikko sitten tultiin perhereissulta paikan päältä pois. Vaimo bookkasi kaiken tällä kertaa, niin jäi nyt synkkaamatta maratonin kanssa. Maraton näyttää starttaavan reippaaseen aamuaikaan, joten lämpö ei varmastikaan ole ongelma. Ei se muutama viikko sittenkään ongelma ollut, paitsi parina keskipäivänä. Jumeirah beachin alueella tuli yksi lenkki juostua. Mikäs reitissä. Ihan kiva katsella merta ja nätti silhuetti pilvenpiirtäjistä alkaa näkyä itäpäässä. Reitin länsipäässä varmaan hahmottuu Marinan uljasta silhuettia. Ja Burj Al Arab - se nyt vaan on tosi hieno.
  13. Aihetta on analysoitu jossakin ei niin kauan sitten, en vaan nyt muista tähän hätään lähdettä. Muistaakseni vastaus ei tosiaan ole selvä, eli juokseminen saastuneessa ilmassa voi huonontaa kuntoa. Delhissä oli puolimaraton kaameassa savusumussa viime marraskuussa. Artikkelissa mm. että päivän oleskelu tuossa ilmassa vastaa 2 tupakkiaskin polttamista: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005455745.html Kovaa on silti menty. 5 kaveria alle tunnin. Itselläni ei ihan pahimmista ole kokemusta. Lontoon keskusta & varsinkin puistot oli varsin positiivinen kokemus. New York samoin, varhainen sunnuntaiaamu tosin saattoi auttaa. Bangaloressa kyllä haisi savu nenässä aika pitkään lenkin jälkeen. 2 vuotta sitten olin Delhissä pikaisesti yhden päivän + yön. Iltalenkki oli suunnitteilla, mutta 35+ lämpötilan ja vahvan savun hajun takia jäi menemättä (vaikkei pahin mahdollinen ollutkaan). Lenkin sijaan naukkailin neljä isoa kaljaa. Vaikutus kuntoon kenties samaa luokkaa
  14. Ruotsi, Norja, Tanska, Viro, Latvia, Puola, Tsekki, Saksa, Itävalta, Iso-Britannia, Ranska (manner & Korsika), Italia, Kreeta, Kypros, Portugali, Espanja, Tunisia, Yhdysvallat, Yhdistyneet Arabiemiirikunnat, Intia, Nepal, Uusi-Seelanti. Pelottavin: Pohjois-Saksassa maaseudulla pientä metsätietä pilkkopimeässä. Hitaasti lähestyvä äänekäs kurkilauma kuulosti maailmanlopulta. Pian sen jälkeen sentistä kiinni etten juossut päin metsästä eteen hypännyttä peuraa (kumpikohan pelästyi enemmän). Tuskaisin: Miami Beach. Suomen pakkasista +30 asteeseen ja heti keskipäivällä puolipitkälle lenkille - ilman vettä ja rahaa. Puolivälin käännöspaikalla vasta iski todellisuus tajuntaan. Hätkähdyttävin: Norja. Nousu juosten vuoren huipulle. Puolivälissä loppui polku kuin seinään. Huipulle nyt pääsee aina, mutta alastulo ei välttämättä olekaan yhtä helppoa. Eksyin komeasti ja harhailin jyrkänteiden reunoilla, piikkipensaissa ja hätäpäissäni melkein lähdin ylittämään vahvasti virtaavaa jokea. Vaikuttavin: Nepal/Pokhara. Ei niinkään maisemat sillä lenkillä, vaikkei niistäkään voinut valittaa. Kaunis helteinen ilma muuttui hetkessä kohdalle osuneeksi ukonilmaksi, enkä kehdannut paikallisten taloihin mennä suojaan. Olishan ne tietysti suojaan ottaneet hikimiehenkin, oikein vieraanvaraista porukkaa.
  15. Minäkin joskus ko. blogiin olen eksynyt (ja nyt uudestaan). Mulle uusi idea oli tuoreessa Valencia-kohdassa tuloskunnon esiin pompauttanut vetoviikko (5 vetoharjoitusta + pitkis), joka tapahtui ilmeisen viimeisellä hetkellä = kolme viikkoa ennen. Jotain mukaelmaa tuosta vois itsekin kokeilla. Vetoviikkoa edeltäneiden viikkojen alakanttiin jääneet vetojen vauhdit ovat kovin tuttua mulle. Olen syyttänyt vanhentumista, dieselöitymistä ja yleistä laiskuuttani koviin vauhteihin - mutta ehkä siinä on myös vauhdin puuroutumista tms. jumiskuukkelia.
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy