Jump to content
Juoksufoorumi.fi






forrest_42195

Jäsenet
  • Content count

    636
  • Liittyi

  • Last visited

About forrest_42195

  • Syntymäpäivä 23.10.1969

Converted

  • Coopperi
    3535 (2012)
  • 10km
    36:13 (2012)
  • Puolimaraton
    1:17:47 (Siuntio 2015)
  • Maraton
    2:43:43 (Kööpenhamina 2013)
  • Tavoite
    2:42:00
  1. HCR ja HCM yhdistyy ja siirtyy toukokuulle

    Minusta tämä on kaksi kertaa vuodessa maratonin rykäiseville (minullakin tavoite) hyvä uudistus ml. ajankohta. Ehtii saada alle myös sulalla juoksemista ja eiköhän joku lyhyempikin rykäisy paikkojen aukaisuun tuota ennen löydy. Lisäksi helleriski on vielä pienehkö. Syksyllä kyllä riittää Suomessakin vaihtoehtoja, mutta keväällä on ollut hiljaista. Jos siis yhtään isompaa tapahtumaa & kisan tuntua haluaa. Seinämaratoneja yms. toki löytyy. Ensimmäinen isompi on kesäkuun puolivälin Suvi-Ilta ja silloin on jo iso riski kuumasta kelistä. Minä olen monena vuonna päätynyt ulkomaiseen vaihtoehtoon kevään osalta. Ajattelin tämän vuoden HCM olleen mulle once in a lifetime. Yksi iso syy hyvin tunnettu helleriski, joka nytkin realisoitui. Tämä uudistushan muuttaa tilanteen. Harmi kun nuo hintaportaat ovat noin etukenoiset. Jalkojensa kanssa riskirajoilla juokseva ei haluaisi kovin aikaisin kommittoitua.
  2. Helsinki City Marathon 12.8.2017

    Sitten meidän viimeisten raastajien on syytä toimia. Jospa kaikki raastajat korvaavat vaikkapa vain viisi pitkistään juoksemalla samalla vaivalla koko maratonin - esim. jossain Paloheinä tyyppisessä usein järjestettävässä -> saadaan maratonien kokonaismäärät hyvinkin takaisin kohdilleen. Tietysti joka vuosi tullee viisi lisää kullekin raastajalle tätä laskuvauhtia, mutta mitäs me valittamaan. Ajankuluksihan tätä tehdään. Ja eipä aikaakaan, kun pääsemme Häjyjen kunnialistalle: http://www.100mc.fi/ Juoksijoiden kokonaismäärä hoidetaan kuntoon niin että juoksemme välillä kaverin nimellä. Eteenpäin Eorlin pojat!
  3. Helsinki City Marathon 12.8.2017

    Ei siellä valmiina taida muuta olla kuin mitä näkyy yksitellen nimiä tuloslistasta clickailemalla.
  4. Helsinki City Marathon 12.8.2017

    Tjaa, tuli tuosta sarjani järjestyksistä vielä mieleen. Pääselitys taitaa olla herra kolmen tunnin jänis. Hän varmastikin oli lopussa nopein etenijä tässä sarjassa. Ilman velvollisuuttaan olisi leikiten kaasuttanut ohitseni. Vauhtireserviä on .. ja paljon.
  5. Helsinki City Marathon 12.8.2017

    Kieltämättä on mielenkiintoista tutkia omaa ja samoilla huitteilla juosseiden dataa. Luulin oman loppuni 25km eteenpäin menneen heikosti, mutta ihme kyllä suhteessa muihin se meni oikeastaan hyvin. Sijoituksellisesti parhaat vitoset olivat 25km eteenpäin. 35-40km väli meni hulppeat 25s/km hitaammin kuin alussa, mutta se oli silti suhteessa muihin paras vitonen. Lopun 2km meni kyllä selvästi huonommin muihinkin verraten, mutta se ei kyllä yllätä. Niin pelkäsin, että pohkeet leikkaa kiinni. Lisäksi datasta oli mielenkiintoista huomata, että vaikka voitin sarjani - olin sarjani nopein vain välillä 25-30km. Mun onneksi alun ja lopun nopeammat olivat (todennäköisesti) eri henkilöitä. Aikamoinen fakiiri oli, jos pystyi passailemaan ekan viileämmän puolikkaan niin että toinen pätsipuolikas meni samaan vauhtiin (ellei kovempaa). Prosentuaalisesti olen jäsen Suropatin kanssa jiirissä: viimeisin 2km oli 17% hitaampi kuin nopein vitonen.
  6. Helsinki City Marathon 12.8.2017

    Samanlaisia kokemuksia minullakin juoksusta kuin monilla. Eka kierros oli yllättävän helppoa menemistä ja kuvittelin passailevanikin riittävästi. Kello näytti aavistuksen kovempaa kuin mihin kuvittelin tässä kelissä pystyväni, mutta piti mennä ... kun se oli niin helppoa. Kosteuden toki huomasi alusta lähtien. Jossain kohtaa kierrosta aurinko tuli täydellä voimalla esiin ja toisella kierroksella alkoi jostain 25km lähtien tuntua todella tukalalta. Vauhti tippui ja eipä siitä nousua ollut. Yllättävän moni lopetti kokonaan kierroksen jälkeen ja myös toisen kierroksen alussa ohittelin monta kävelyksi pistänyttä. Muutama km lopussa alkoi tulla indikaatioita krampeista, en uskaltanut puskea yhtään ja maaliintulo meni hölköttelyksi. Eipä siinä edessä eikä takana ollut ketään lähellä, joten sinänsä sama. Innokasta porukkaa järjestelyissä kautta linjan. Iso kiitos heille. Ainoa pieni miikka on reitinohjaus / -merkintä paikoin, vaikka ymmärrän että onhan se keskustassa vaikeata. Ehkä autoilua pitäisi rajoittaa vieläkin useammilta kaduilta. Välillä olin tilanteessa, että edessä ei näkynyt ketään ja epätietoinen minne mennä, kun ohjaajan huomio meni autoihin tai toiseen suuntaan menijöihin. Raitiovaunu yritti kerran päälle, tai ehkä paremminkin minä ja varsinkin edessä juossut sen alle. Aikamoinen hätkähdys. Kerran piti pysähtyä, kun autoilija ylitti tietä ja katsoi vain toiseen suuntaan kulkevat juoksijat. Vauhdinjako & aika lopulta välttävä, sijoitus tyydyttävä & palkinto erinomainen ja vieläpä osuva. Sain sarjan voitosta Garminin. Yllätti täysin. Luulin jotain juomavyötä tms. Olin ehtinyt tovin pohtia siirtymistä nykyaikaan vanhasta Suunnosta ja tarkoitus oli huomenna mennä Intersport-tarjousten perässä potentiaalisesti nappaamaan joku. Osui palkinto nyt kohdalleen.
  7. Helsinki City Marathon 12.8.2017

    Kyllä tuo ensimmäinen on varmastikin selvästi tärkein - vaikka muillakin on hieman osuutta asiaan. Esim. normaalitilanteessa usein ei malta kevennellä kunnolla. Tahdonvoima on hyvä ominaisuus tässä lajissa, kunhan ei mene jääräpäisyyteen & liialliseen riskinottoon. Mulla on juoksuharrastuksen aloittamisen jälkeen (9v sitten) flunssat selvästi heikentyneet ja harventuneet. Samoin niistä toipuminen on nopeutunut. Poikkeuksena yksi paha influenssa. Sen jälkeen en olisi kyllä startannut viikkoon.
  8. Helsinki City Marathon 12.8.2017

    Kerran alkoi aika kova kurkkukipu 5-6 päivää ennen maratonia. Oli alkuun muutakin pientä flunssan oiretta pari päivää. Päivää ennen h-hetkeä olin muuten OK, mutta kurkku oli vieläkin hieman kipeä. Lähdin epävarmana viivalle. Kuitenkin Saksaan maran takia lennetty. En ollut juossut käytännössä yhtään noina edeltävinä päivänä. Eka kymppi oli tukkoista ja aloin jäädä tavoitevauhdista heti. Pulssi korkealla. Arvelin, että tulee pitkä ja paska reissu. Ihme taikaiskusta kympin jälkeen hengitys selvästi aukesi, pulssi laski ja sain nostettua vauhtia. Outo juttu, mutta en valita. Tuloksena oli lopulta oma enkka, tismalleen silloiseen tavoitteeseen. Loput kurkkukivutkin jäivät matkalle. Varmaankin menin tuossa veitsenterällä. Päivää/kahta aiemmin olisi luultavasti tullut selvästi huonompi tulos, jos nyt olisin uskaltanut edes viivalle. Kurkku ei ole varmaan koskaan ollut niin kipeä, ainakaan noin montaa päivää.
  9. Pirkkalan hölkkä 2.8.2017

    Tulossa. Meinasi mennä ohi, mutta sunnuntaina havahduin. Tästä 1,5 viikkoa maratoniin, joten tämä on sopiva valmistava rypistys. Happeakin näyttäisi riittävän. Vettä tulossa ja kunnolla - pahin monsuuni sentään ennen kisaa.
  10. Hoka One One

    En laahaa. Askel on ihan lennokas (noh, omasta mielestä). Kantavoittoinen astuja olen kyllä. Joskus yritin kääntää päkiälle tosissani, mutta luovutin kun meni liian vaikeaksi. Uskoakseni kantaiskun voimakkuus kuitenkin väheni, kun sain tehtyä muutamia pieniä muutoksia askeleeseen. Joka tapauksessa pohjasta takaa sivusta ensimmäisenä kuluvat lähes kaikki kengät mulla. Nämä kaksi viimeisintä mallia epätavallisen nopeasti. Huomasin kaupassa, että Claytonista tosiaan puuttuu tuo kovempi kumi kokonaan. Showstopper mulle, kauppaan jäivät.
  11. Hoka One One

    Hokan pohjan kulutuskestävyydestä kokemuksia? Mulla on ensimmäinen Hokan kenkä - Clifton 3 - menossa. Oikean kannan ulkosyrjä on paikka, josta mulla yleensä ensimmäisenä kaikki tossut kuluvat. Suht vahva ylipronaatio eritoten oikeassa jalassa, mutta tykkään juosta aika paljon neutraaleilla silti. Cliftonissa kovaa kumia on takana ohuesti, eikä sekään vähä ole kovin kovaa. Nyt on 160km juostuna ja selvää kulumista näkyvissä. Tätä vauhtia arviolta 300-400km ja menevät vaihtoon. Samanlainen kokemus myös "ajossa" olevista New Balance 890, vaikken sille kilometrejä ole tarkkaan laskenutkaan. Ennen oli tämäkin asia paremmin - tossut kestivät moninkertaisesti. En tosin ole laiskuuttani kerännyt tarkkoja faktoja, mutta on vahva mutu. Muuten Cliftonit ovat kyllä olleet peruslenkkeilyyn oikein mukavat ja rullaavat. Ulkonäkö pettää.
  12. Helsinki City Marathon 12.8.2017

    Osallistumassa ensimmäistä kertaa. On tämä kerran juostava. Ajattelin että huippuvuotta ei tullut tästäkään vuodesta, niin sama vaikka hoitais velvollisuuden nyt - vailla kovia tavoitteita. Vaikka .. mistä sen tietää, jos tuleekin positiivinen yllätys ja/tai muuten jää koukkuun.
  13. Telenor Copenhagen Marathon 21.5.2017

    Mukava lukea raportti ja kuulla, että suurin osa kiviosuudesta on nyt poissa. Se olikin itselle lähes ainoa negatiivisena mieleen jäänyt muisto. Ilkeästi otti polveen niillä kohdin, tosin ei ihan priimakengätkään silloin jalassa. Oli ja onhan tuo tosiaan vallan mainio tasainen reitti & hieno tapahtuma. Ehdottomasti short-listalla tuleville vuosille. Vieläköhän sitä saisi huippuvuoden vauhdin jollain ilveellä kaivettua. Vanheneminen ei tee asiaa yhtään helpoksi.
  14. 1/2-maraton 2 viikkoa ennen?

    Itse pidän 2 viikon väliä oikein hyvänä. Tosin olen toteuttanut sen vain kerran. Ei vaan ole osunut sopivia kisoja 2v väleihin ja kun muutkin ilmeiset vaihtoehdot (3-6v ennen) saa ihan OK toimimaan, niin en ole viitsinyt asialla ressata. Silloin yhtenä kertana tuli vieläkin voimassa oleva enkka, joten sehän todistaa asian :-) Olen jostakin kuullut palautumiskaavan kisasta maili per päivä. Minulla tuo kaava on tuntunut osuvan maaliin. Puolikkaasta kertyy juurikin 2 viikkoa. Kun viimeinen 2 viikkoa pitää muutenkin kevennellä, niin siihen tässä vaihtoehdossa ajautuu helposti.
  15. Mikä ettei. Omassa ihmiskokeessani vedin nollasta nousujohteisesti 5 vuotta 06/2008 - 05/2013 sen minkä kroppa kesti. Pääsin 4700km/vuosi ja 2:43 asti - ikää oli silloin 43v. Sen jälkeen ajauduin yli vuodeksi lievään ylirasitustilaan, mutta jatkoin silti samalla kaavalla -> tulokset laski. Ei nyt sensaatiomaisesti, mutta selvästi kuitenkin: 7-8 minuuttia. 2014 syksyllä liikuin vielä max-kuorman veitsenterällä, mutta sen verran positiivisella puolella - ja pääsin taas kutittelemaan enkkatahtia: 2 minuutin päähän. Keväällä 2015 puolikkaan enkka ja palkinnoksi siitä plantaarifaskiitti. Seurasi totaalitauko, paljon korvaavia. Nyt kolmisen kuukautta olen mennyt puolella entisellä juoksukuormalla, edelleen korvaavilla ja epästandardeilla lenkeillä/ulkoiluilla pojan kanssa -> Enkka 33km maastojuoksutapahtumasta ja vielä huonolla vauhdinjaolla. Arvioisin maratonin menevän onnistuneella vauhdinjaolla ~2:46. En sitä luultavasti kuitenkaan kokeile, koska PF vaivaa kuitenkin vielä. Eli mitä tästä opin?! Tekemällä asioita välillä eri tavalla voi olla positiivisia vaikutuksia. Pääsee ylirasitustilasta, on hauskempaa, juoksujalka kevenee: pitkään aikaan ei ole ollut viivalla yhtä kevyt jalka kuin viime viikonlopun maastojuoksussa. Kun saan PF kokonaan pois, tavoite on enkat 10km .. maraton. Ikää on just kohta 47v. Henkisesti pidän täysin mahdollisena, että ainakin 50v asti tuo on tehtävissä. Tavoitteeseen pyrin luultavasti oppineena kummastakin edellisestä kokemuksesta: - säilytän osan korvaavista/erilaisista. Rullaluistelu on erityisen hauskaa. - lisään juoksumääriä / vanhoja hyviä harjoituksia. Kuitenkaan en vedä entisiin huippumääriin enää (saa nähdä maltanko sitten kun koipi täysin kestää)
×