Jump to content
Juoksufoorumi.fi


rinieme

Jäsenet
  • Content count

    3 207
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    8

rinieme last won the day on September 1 2017

rinieme had the most liked content!

Community Reputation

981 Excellent
  1. Spinning ilmeisesti oli sisällä. Voisiko sykkeen yllättävän kova nousu johtua kropan lämpenemisestä?
  2. Minulla on tapana juosta 2-3 viikkoa ennen maratonia yksi noin 25 km pitkis. Se tekee hyvää itsevarmuudelle. Loppumatkasta alkaa olla aika nuukahtanut olo mutta ei se noin kertasuorituksena haittaa. Keventelyn aikana ehtii palautua. Muuten pitkikset ovat pisimmillään luokkaa 20 km ja se kyllä riittää laiselleni hitaalle hiipijälle. Nyt on maratoniin aikaa vajaat kolme viikkoa ja talvikelien vuoksi pitkikset ovat jääneet kilometreinä lyhyiksi ja ajankin puolesta pariin tuntiin. Täytyy luottaa muuten hyvään kestävyyskuntoon ja itsepäiseen päänuppiin. Ennätysaikoja ei näillä treeneillä tule, eikä tarvitsekaan.
  3. Juoksu on todellakin ihan eri laji kuin hiihto. Kestävyyskuntoa sinulla on. Nyt pitäisi saada jalat totutettua juoksuun. Kuuntele jalkoja herkällä korvalla, jottet juokse itseäsi telakalle. Mieluummin usein pikku lenkkejä kuinpaljon kerralla. Pitkis on toki hyvä mutta kasvata matkaa todella maltillisesti. Puolikasta varten riittää, että olet juossut pitkiksellä noin 15 km. Toki enemmänkin voi juosta mutta ei kannata hajottaa jalkojaan liian kiireen takia.
  4. rinieme

    Kevätseuranta

    Ei talvi kyllä kylmä ollut. Kovia pakkasia oli vain muutamana päivänä. Lunta sen sijaan on ollut enemmän kuin mies- tai naismuistiin. Tuon muistin kesto on tunnetusti luokkaa 2-3 vuotta.
  5. rinieme

    Kevätseuranta

    Kyllä se on sulava maa joka haisee (mätänevää ainesta). Koiranpaskat korkeintaan toimivat mausteena.
  6. Kympin jälkeen nappaat käyttöön Sepon puolimaratonohjelman: http://www.juoksufoorumi.fi/harjoitusohjelmia/
  7. rinieme

    Ma 02.04.

    Meille ei eilen lumpyryä riittänyt ja ihan hyvä niin. Lunta on edelleen runsaasti. Maanantain sunnuntaipitkis oli ohjelman mukaan kahden tunnin lenkki. Keli oli melkoisen vaihteleva. Uudessa lumessa ei tarvinnut kahlata mutta pyöräteiden kunto oli paikoin sellainen, että poluilla juokseminen tuntui varsin hyvältä vaihtoehdolta. Polut ovat loistavassa juoksukunnossa. Lumi on tasoittanut kivet ja juuret ja läskipyörät ovat tallanneet polut tasaisiksi. Tosin parissa paikassa hevoset olivat porkanneet polun kuoppaiseksi. Tein havainnon, että hevosen ja ihmisen askelpituus eivät sovi yhteen. Joutyui joko sipsuttamaan tai harppomaan. Pyörätiet olivat paikoin nekin loistokunnossa: tasaiseksi tallautunutta valkoista lunta, joka ei ole liukasta. Aika monessa paikassa oli milenkiintoisempaa juoksualustaa: edellisen päivän plussakeleissä pehmennyttä ja epätasiseksi röpelöksi jäätynyttä. Siellä täällä näkyi myös pieniä laikkuja melkein paljasta asvalttia. Kaksi tuntia juoksua, matkaa melkein 15 km. Ei mennyt ainakaan vauhtihurjasteluksi.
  8. Minäkin olen sinua kaipaillut. Hienoa, että ainakin pistäydyt. Paljon ja monipuolisesti olet ainakin maaliskuussa liikkunut, keskiarvo on noin tunnin päivässä!
  9. Maaliskuu 2018 (2017) Juoksua 11 (14) kpl; 91 (130) km; 14 h 33 min (17:42) Aikaa on kulunut paljon ja kilometrejä kertynyt vähän. Lumisen talven kunniaksi on pitänyt rämpiä metsäpoluilla. Yksi kerta oli oikein tosi rämpimistä, kun sitä polkua ei meinannut löytyä. Sunnuntaipitkikset on juostu ihan aikaperusteisesti matkaa murehtimatta. Pyöräilyä 4 (4) kpl; ? km; 5 h 38 min (3:48) Kolme kertaa trainerilla ja yksi maastopyörälenkki jäällä. Uintia 4 (6) kpl; 7,7 (11,2) km; 3 h 35 min (5:12) Uimiset jäivät vähiin. Siltä valitettavasti myös tuntui viimeksi uimassa käydessäni. Punttitreeni 0 kertaa (2) eli 0 h (2:05). Hiihto 4 (5) kertaa 35,5 (46) km 3 h 30 min (5:03). Laskettelua ja lumikenkäilyä molempia kerran. Kaikkiaan mittarilla kirjattua treeniä 32 h 26 min (29:52) Oli aika takkuinen kuukausi. Helmikuun puolella sairastettu flunssanpoikanen jätti jälkeensä kuivan köhän, joka ei ottanut parantuakseen, vaikka jo välillä niin kuvittelin. Pitkään sinnittelin mutta lopulta kävin lääkärillä, joka määräsi kahden viikon hevoskuurin hoitavaa astmalääkettä: kahdeksankertaisesti tavallinen vuorikausiannokseni. Se on alkanut auttaa mutta nyt kuurin puolivälissä ei vielä olo ole normaali. Nyt on olleet aivan loistavat hiihtokelit mutta huonosti toimivan hengityksen kanssa en ole oikein jaksanut lähteä hiihtämään. Juoksussa tai sisäpyöräilyssä on helpompi pitää rasitus ihan kevyenä. Maaliskuu on ollut pk-kuukausi, kun mitään muuta ei ole pystynyt tekemään. Bergenin maratonille olen ilmoittautunut, ostanut lennot ja varannut hotellin. Aikaa siihen on neljä viikkoa. Vielä ehtii tehdä kolme pitkistä ja muutaman muun juoksulenkin. Ehkä ehdin juosta jonkun lenkin jopa sulalla asvaltilla. Vielä pyörätiet ovat meillä ihan lumisia. Seuraavaksi ne ovat jäisiä. Nastatossusesonki jatkunee vielä pitkään. Sen päätyttyä saa sitten juosta lakaisemattomilla pyöräteillä, joilla askel lipsuu pahemmin kuin lumella hiekoitusmurskeen pyöriessä tossun alla. Saapa nähdä, ehdinkö testaamaan uusia kesätossujani kunnolla ennen maratonia. Ostin Altran Onet. Ne ovat sen verran erilaiset, etten ehkä uskaltaudu niillä maratonille ilman kunnon testipitkistä. Viime kesän Newtonit ovat onneksi vielä käyttökelpoiset. Eipä kyllä olisi ensimmäinen kerta, kun lähtisin uusilla ja oudoilla tossuilla maralle. Ei ole koskaan meno tossuihin hyytynyt.
  10. Pahasti epäilen, ettei osallistumista voi siirtää toiselle. "4. A transfer of a race entry to another person is not possible." Originally from: http://eu.ironman.com/triathlon/events/emea/ironman-70.3/finland/register/transfer-withdrawal.aspx#ixzz5AsKDKTml
  11. rinieme

    Vhh dieetti/juoksu

    En tietenkään tiedä liikuntamääriäsi @JaNa. Ihmettelen kuitenkin, kuinka liikkuva ihminen voi pärjätä noin keposilla eväillä! Ettei vain olisi elimistö säästöliekillä ja pitää kynsin hampain kiinni jokaisesta kalorista? Siihen viittaisi myös jatkuva pikku nälkä. Salaatti voi olla ihan hyvä lounas, jos siinä on kunnolla proteiinia. Mutta proteiinin lisäksi liikuvan ihmisen olisi hyvä saada myös hiilareita. Rehuissa niitä on turhan vähän. Salaatin kaveriksi muutama keitetty peruna ja/tai leipää. Myös se kastike olisi hyvä, jotta saisit hyviä rasvoja. Itse painan noin 60 kg ja liikun melko paljon. Paino ei nouse mutta sen putoamista joutuu varomaan eli ajoittain joutuu "pakkosyöttämään" itseään, vaikkei varsinaisesti olisi nälkäkään. Omat työpäivän syötävät: Aamupala kaurapuuro ja 1,5 dl pakastemarjoja sokeroituina, kaksi palaa leipää + voi + juusto Välipalana silloin tällöin Clif Bar (270 kcal) muttei joka päivä. Lounaaksi rehuja pikkulautanen kukkuroillaan, kunnon loraus oliiviöljyä sekaan ja päälle siemeniä, toinen lautanen täynnä jotain perusruokaa. Välipalaksi ehkä se Clif Bar, jos ei mennyt jo aamupäivällä. Nälkäisinä päivinä voi mennä sekä aamupäivällä että iltapäivällä. (Nirson mahan vuoksi välipalat ovat aika samanlaisia, koska nämä nyt tuntuvat sopivan.) Kotona perusruokaa reilu annos. lltapalaksi kaksi palaa leipää + voi + juusto. Joskus menee useampikin pala, jos on kova nälkä. Lisäksi treenin päälle itse tehty smoothie, jossa banaani, marjoja, kaurajuomaa, protskujauhetta. Painonhallintaeväänä tarvittaessa suklaata tai jätskiä 🙂 Ei joka päivä eikä suuria määriä. Ehkä tässä kannattaa mainita, että viikonloppuisin minulla jäävät syömiset paljon vähemmälle ja liikkumiset ovat runsaampia. Joudun varmaan viikolla kirimään puutteen. Enkä siis ole vhh:n kannattaja. En pärjäisi eikä maha kestäisi. Paino varmaan putoaisi, jos ei mitään saisi syödä.
  12. rinieme

    Kengät Karhunkierrokselle

    Ei täysin mahdoton keli mutta aikamoista satunnaislukugenerointia :)
  13. rinieme

    Uintikunto

    Jalkojen isot lihakset kuluttavat paljon happea. Siksi edes "oikeat" uimarit eivät kovin tiheään potki pitkillä matkoilla. Triathlonissa sitten muutenkin kannattaa säästellä jalkojaan myöhempiin tarpeisiin. Kuten @villea totesi, potkut eivät yleensä ole se tärkein kehityskohde. Jalat pitää saada pysymään pinnalla, etteivät jarruta. Kädet tekevät pääosan työstä. Toki hyvä uimari saa myös potkuista apua.
  14. rinieme

    1/2-maraton 2 viikkoa ennen?

    Hyvä suunnitelma! Minulla on ollut tapana juosta joko puolikkaan kisa tai 25-26 km pitkis kaksi tai kolme viikkoa ennen maratonia. Hyvin on toiminut. Vaihtoehto on valikoitunut sen mukaan, onko sopivaa kisaa ollut tarjolla lähiseuduilla sopivaan aikaan. Ihan hullunkiilto silmissä ei varmaan kannattaisi puolikasta kaksi viikkoa ennen juosta mutta minun kisaamiseni on oikeastaan aika leppoisaa, vaikka täysillä mennään.
  15. rinieme

    Kenkäehdotuksia ekalle maratonille

    Ihan totta! Yhtään käyttökelvotonta autoa en ole ostanut. Lenkkareista useammat ovat melko pian siiretty syrjään. Onkohan minulla tiukemmat vaatimukset tossuille kuin autoille? Turha niitä tossuja on kovin paljon murehtia, jos jalkojen kanssa ei ole ollut ongelmia. Keräilet kokemusta ja vähitellen olet osaavampi ostaja tossukaupassa.
×