Jump to content
Juoksufoorumi.fi






MJH

Jäsenet
  • Content count

    27
  • Liittyi

  • Last visited

About MJH

Converted

  • Coopperi
    3000
  • 10km
    46.59
  1. Maantiepyöräilijänä toivoisin pelkästään latupohjalla kulkevan pyöräilyreitin:kapa:. Juoksuosuus voisi olla pahemmassakin maastossa, tuolla pyöräilyosuudella oli hyviä kosteikkoja ja kivikkoista pätkää ja muutamat ojan yli hypyt piristäis kummasti juoksuosuutta.
  2. Märkäpuku

    Moro, Olen hommannut märkäpuvun, mutta kun olen ihan nöösi, niin kertokaa mulle pidetäänkö tuo märkäpuvun alla sitä asua, jolla pyöräily ja juoksuosuuskin mennään?
  3. Talvitriathlonin SM Jämi 20.4.2013

    Moro, Mukana ollaan, vaikka viime hetkellä tulikin pyörän kanssa ongelmia. Onko sieltä Jämikeskuksesta mahdollista vuokrata pyörää, jos en saa tuota omaani ajokuntoon? Kevät taitaa olla hieman myöhäisessä, ovatko juoksu- ja pyöräilyreitit sulia?
  4. Märkäpuvun koko

    Moro, Märkäpukua (ensimmäistä) olen hankkimassa netin kautta, mutta oikea koko arveluttaa. Mitä aiheuttaa liian pitkä/tilava puku? Liian pieni ei varmaan vaan mene päälle tai ainakin pukeminen ja riisuminen on hankalaa. Olen 175 cm ja paino on 75 kg. Löysin esim tälläisen kokotaulukon eräältä valmistajalta m kg Small 1,57-1,78 61-75 Small Long 1,70-1,85 64-79 Medium 1,70-1,85 68-82 Oisko noista joku numeroiden valossa selkeästi sopivin minulle?
  5. Talvitriathlonin SM Jämi 20.4.2013

    Moro, Tuo talvitriathlon on nyt harkinnassa. Minkähänlaiset juoksu- ja pyöräilykelit tuohon aikaan on Jämin maastoissa? Onko mutaa vai tarviiko vielä nastojakin? Saako veteraanisarjoissa pyöräillä napavaihteisella "maastopyörällä"?
  6. Pyörää koskevat säännöt

    Tämä olisi ehkä parempi laittaa fillari-lehden foorumille, mutta luulisin että täältäkin asiantuntemusta löytyy. Olen lukenut SPU:n sivuilta sääntökansiosta, että minkälainen pyörän tulee sääntöjen mukaan olla kussakin pyöräilyn alalajissa ja maantiepyörä siellä on kuvattu aika tarkasti. Sain sen käsityksen, että cyclocross-pyörä on sääntöjen perusteella aivan samanlainen kuin maantiepyörä + lisäyksenä että renkaan leveys saa olla 35 mm max. Ohjaustangosta sanotaan, että sen on oltava perinteistä mallia, tarkoittaako tämä vain ja ainoastaan "kippurasarvia" eli suoralla tangolla ei saa osallistua em kilpailulajeihin vaikka leveys ja otekohdan speksit täyttyisivätkin ts suoratankoisella "fitnespyörällä" ei saa osallistua virallisiin maantie- tai cyclocrosskilpailuihin. Sääntöjen pyörää koskevassa kohdassa sanotaan että maastopyörää koskevat säännöt kerrotaan ao lajin kohdalla, mutta siellä ei oikeastaan sanota pyörästä muuta kuin, että perinteisten maantiemallisten ohjaustankojen käyttö ja lisätankojen käyttö on kielletty. Eli tarkoittaako tämä, että maastopyörää koskevat rajoitukset ovat ainoastaan tuo kippuratangon (+lisätankojen) käyttökielto? Muuten pyörä saa olla minkalainen tahansa? Jopo, fitnes-pyörä, mummis, fixi kaikki käyvät? Renkaiden koko, jarrut, vaihteet, satulan paikka ym ovat vapaasti valittavissa? Vai löytyykö jostain tarkempiakin sääntöjä maastopyörälle?
  7. Triathlonkesä 2012

    Moro, Olen suunnitellut kokeilevani jotakin lyhyttä triathlonkisaa tulevana kesänä. Kalenterissani olisi 21.7. kaksikin vaihtoehtoa Kukkia triathlon Pälkäneellä tai Vehmaan teräsmieskisa. Molemmissa on kuitenkin osa pyöräilyosuudesta hiekkatiellä. Kysynkin nyt, että voiko nuo pyöräilyosuudet ajaa ihan norminakeilla (Michelin Lithion) vai pitääkö olla jotain kestävämpää alla?
  8. Soutu

    Kyllä vain, tarkoitus on osallistua kaikkiin SM-kisamatkoihin (2 km, 500 m, 10 km ja maraton) sarjassa kevyet yli 40-vuotiaat pojat.
  9. Mielenkiintoisia kommentteja, mielipiteet jakautuivat ja osa tuntuu olevan ainakin vähän samaa mieltä kanssani, ettei tuohon tavoitteeseen välttämättä pitkiä (yli 20 min) juoksulenkkejä tarvitse tehdä. Miksi haluan juosta 2000 m, enkä jotain standardimatkaa? Tähän on sellainen selitys, että olen ottanut tavoitteekseni olla 50-vuotiaana elämäni parhaassa kunnossa, mutta mitenpä tuota voisi sitten arvioida. Noin 30 vuoden takaa mulla on juoksusta 2000 m noteeraus 6:55 ja Cooperin-testin tulos 3250 m. Tuohon aikaan pelailin jalkapalloa enkä silloinkaan kyllä juossut pitkiä lenkkejä. Tuo harjoittelumäärä mitä kerroin on tämän hetken tilanne, kevättä kohti harjoitteluni kyllä tehostuu ja peruskuntoni kyllä nousee kohtuulliselle tasolle (sisäsoutu+kuntopyörä), vaikken juoksuharjoituksia usein teekään. Olen samaa mieltä peruskuntoharjoittelun tärkeydestä, mutta minusta sitä ei ole välttämätöntä hankkia juosten (ainakaan tällä tasolla). Joitakin vuosia sitten kävin kesäkuun alussa maksimitestissä (hengityskaasuanalyyseillä) polkupyöräergometrillä ja mitattu VO2max oli 62 ml/kg/min ja harjoittelu on ollut samantasoista kuin nykyisin. Olen kyllä sen huomannut, että vaikka keväällä kunto on hyvä niin se laskee huhtikuusta – elokuuhun, koska lopetan nuo omat kuntourheiluni (sisäsoutu+kuntopyörä) kesäksi. Muutama vuosi takaperin juoksin läpi talven 1-2 kertaa viikossa muun liikunnan lisäksi reipasta vauhtia noin 20 min kerralla ja silloin olin keväällä ja alkukesästä heti hyvässä juoksukunnossa. Viime talvena en juossut lainkaan vaan aloitin juoksutreenit vasta toukokuussa ja vaikka olin oman mittapuuni mukaan hyvässä kunnossa keväällä niin hyvään juoksukuntoon en oikeastaan päässyt koko kesänä. Mitä tästä voisi päätellä, no ehkä sen, että ”kunto” on hyvin lajispesifinen suure ja suorituskyvyn esiin kaivaminen vaatii tietyn määrän lajiharjoittelua. Itse haluaisin kuitenkin uskoa siihen, että voin skipata juoksemalla tehtävät pk-harjoittelut ja keskityn juoksemalla tehtäviin vk- ja mk-harjoituksiin. Toivottavasti tämä poikii lisää kommentteja aiheeseen.
  10. Tarkoitus olisi parantaa omaa 2 km ennätystä. Tällä hetkellä kunto on noin 7:20 tienoilla ja haaveena olisi päästä 6:50 alle. Aikaa olen varannut tähän tavoitteeseen pääsyyn 18 kuukautta. Selvennyksenä vielä, että en aio juosta maratonia enkä edes puolikasta, eikä edes 10 km tai 5 km kiinnosta vaan tuo 2 km ja mahdollisesti Cooperin testi pisimpänä matkana. Näillä lähtökohdilla haluaisin arvioitanne siitä, kuinka pitkiä juoksulenkkejä pitää tehdä, että tuo tavoite olisi saavutettavissa. Poljen pyörällä kevyttä työmatka-ajelua noin 5 h viikossa ja lisäksi tulee noin 1 h lihaskuntotreeniä ja 1 h vauhdikkaampaa liikuntaa (crosstrainer, kuntopyörä, soutulaite yms). Jos lisään tähän sanotaan 60 min juoksua viikossa niin onko riittävä lenkin pituus 20 min? Esimerkiksi jos tekisin viikoittain 3 kpl 20 min harjoituksia, joista yksi intervalliharjoitus, yksi tasavauhtinen kova ja yksi kevyt hölkkäily, niin onko tuo järkevä jako? Jos mielestänne tuo 20 min ei ole riittävän pitkä, niin mikä on se tuossa 2 km (noin 7 min) suorituksessa vaadittava ominaisuus, joka ei kehity riittävästi?
  11. Cooper

    Tein tänään elämäni ensimmäisen "Yasso-treenin" eli 10*800 m radalla (vedot aloitin aina 5 minuutin välein eli käytännössä noin 3 min juoksua ja noin 2 min palautusta). Ensimmäinen tuli vedettyä ylioptimistisesti 3:01,4, seuraavat 8 kpl 3:03,4 -3:06,5 haarukkaan ja viimeisessä 2:58,9. Keskiarvoksi tuli 3,04,36 joka Cooperin vauhtina olisi noin 3124 m. Olen juossut nyt (aloitin 23.4.) vasta 76 km tämän päiväinen harjoitus mukaanluettuna. Omien pururatavauhtien perusteella (5-6 km matkoja) olisin kuitenkin noin 2850-2950 m Cooper-kunnossa. Onko kellään heittää arviota noitten 800 m vetojen perusteella mihin haarukkaan tuo Cooper-testi menisi?
  12. Soutu

    Onnittelut ForrestG:lle kahdestä sisäsoudun SM-kullasta. Olet kyllä kehittynyt huimasti, mutta kirjoituksiasi lukeneena en pidä sitä minään ihmeenä. Olisit voinut eka startissa löysätäkin, kun me muut tipuimme vauhdistasi jo ennen puolimatkaa, silti yleisen sarjan startissa sulla oli vielä voimaa hyvin jäljellä. Ennätys saattaisi mennä hyvinkin alle 35 minuutin?
  13. Holmista löytyy mukavia youtube pätkiä, tässä yksi:
  14. SkiErg

    Moi, Onkos hiihtäjillä kokemuksia Concept2 SkiErg -laitteesta? Minkälaisia harjoituksia teette sillä ja minkälaisia ovat "ennätyksenne"? Itse olen kuntosalilla käydessäni kokeillut "hiihtää" matkoja 500 m...6 km (ja aina tietenkin täysillä). Käsien ojentajat mulla hapottuu eniten, mutta yllättäen myös reisissä tuntuu melkoisesti.
  15. 4000 m Cooper

    En aloittanut uutta ketjua, vaan kysäisen asiantuntijoilta tässä ketjussa sellaista, että mikä on peruste, että Cooperin testin pituus on 12 min, miksi se ei ole esim 6 min tai 24 min? Olettaisin, että Cooperin testillä testataan juoksijoiden (ja muidenkin) maksimaalista hapenottoa, joten aika ei voi olla ihan lyhyt, ettei mitata "nopeusominaisuuksia", mutta onko tuo 12 min jonkinlainen "lyhin" aika, jolla tuo haluttu ominaisuus voidaan mitata. Polkupyöräergometrilla tehtävät portaattain nousevat kuntotestithän kestävät noin puoli tuntia tms.
×